KOP2PS18TKU Oppimisen suunnittelu ja ohjaaminen, 7 op *** (KOP21 Hyvä opetus) (1op)
Toteutuksen tunnus: KOP2101A11H-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2018 - 18.03.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 27.08.2018 - 19.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 1 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tulkkaus, kielet, viestintä ja koulutuksen kehittäminen
- Kampus
- Turku
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Tulkki (AMK), viittomakieli ja tulkkaus
- Opettajat
- Karoliina Kivimies
- Satu Elo
- Veera Kuusela
- Ajoitusryhmät
- Kisa (Koko: 35 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
G41vtkG41vtk
- Pienryhmät
- Kisa
- Opintojakso
- KOP2101A11H
Toteutukselle KOP2PS18TKU Oppimisen suunnittelu ja ohjaaminen, 7 op *** (KOP21 Hyvä opetus) KOP2101A11H-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Sisällön jaksotus
Opiskelijat ovat tutustuneet tukiviittomakommunikaatioon Työkielet 1, 2 ja 3 -opintojaksoillasekä 4. lukukaudella Tulkkaus puhetta tukevilla ja korvaavilla kommunikaatiomenetelmillä -opintojaksolla.Opiskeluympäristöön ja siellä toimiviin ammattilaisiin opiskelijat ovat tutustuneet Ammattilaisena opiskeluympäristössä -opintojaksolla.
Oppimisen suunnittelu ja ohjaaminen -opintojaksolla keskitytään oppimisteorioiden tunnistamiseen ja oppijalähtöiseen oppimisen suunnitteluun. Jakson tavoitteena on, että opiskelijat oppivat suunnittelemaan jatoteuttamaan tukiviittomakommunikaation opetusta sekä arvioidaan omaa toimintaansa opettajana.
Opettajuus ja opetuksen suunnittelutaitoja syvennetään 7. lukukaudella kielensisäisen tulkkauksen ja pedagogiikan syventävillä opintojaksoilla.
Oppimateriaalit
- Kirjallisuus: Stenberg, K. (2011). Riittävän hyvä opettaja. Juva: PS-kustannu
- Lindblom-Ylänne, S. & Nevgi, A. (2009). Yliopisto-opettajan käsikirja. Helsinki: WSOY Pro, 70-99, 123-155, 194-236., ,
Opetusmenetelmät
Tarkennetut tavoitteet
Opiskelija
-osaa oppimisteorioiden historiallisen kaaren behaviorismista sosiokonstruktivismiin
-ymmärtää vallitsevan oppimiskäsityksen periaatteet
-osaa peilata omia koulu- ja oppimiskokemuksiaan tietoon oppimiskäsityksistä
-osaa valita tarkoituksenmukaisen opetettavan aineksen
-osaatehdä kurssi- jakso- ja tuntisuunnitelmia oppimisen näkökulmasta perustasolla
-osaa huomioida oppijaryhmän lähtötilanteen ja -tason
-osaa arvioida ja kehittää viittomakommunikaatiotaitoaan
Tarkennetut ydinsisällöt
- kehityspsykologia
- viittomapedagogiikka
- viittomakommunikaatiomenetelmän didaktiikka
- reflektointi
Pedagoginen toteutus
Opintojaksoalkaa lähitunneilla, jolloin esitellään opintojakson tavoitteet, sisällöt, tehtävät ja arviointi.Kevätlukukaudella ohjeistetaanHyvä opetus -ennakkotehtävä, jonka opiskelijat tekevät itsenäisesti ennen lähiopetuksen alkua. Oppiminen lähijaksolla perustuu aluksi ennakkotehtävälle.
Lähiopetuksessa keskitytään opetuksen suunnitteluun ja oppijalähtöisyyteen sekä harjoitellaan opetuksen suunnittelua käytännössä.
Opintojaksolla kartutetaan viittomista lähiopetuksessa ja kerätään annetuista aihepiireistä viittomat, jotka videoidaan ja tallennetaan viittomapankkiin.
Lähiopetuksen jälkeen opiskelijat työskentelevät itsenäisesti ja valmistautuvat tenttiin.
Tentti suoritetaan ryhmätenttinä,jossa ryhmä tekee laajan suunnitelman tukiviittomaopetuksesta annetulle kohderyhmälle.
Viimeisenä opintojaksolla opiskelija suunnittelee ja toteuttaa lyhyen opetustuokion (20 min) sekä analysoi videoidun opetuksensa. Kirjallisessa analyysissä opiskelija oppii tunnistamaan vahvuudet jakehittämiskohteet omassa toiminnassaanopettajana.
Oppimistehtävät
Hyvä opetus –ennakkotehtävä, yksilötehtävä
Opiskelija pohtii ja peilaa omia kokemuksiaan hyvistä ja vähemmän onnistuneista opettajista ja oppimiskokemuksista pohjautuen kirjallisuuteen. Työtesitellään ryhmän yhteisessä keskustelussa opettajan ohjauksessa.
Opetuksen suunnittelu, yksilötehtävä
Opiskelija opiskelee verkossa, luennoilla ja itsenäisesti teoriaa opetuksesta, sen suunnittelusta, oppijalähtöisyydestä,oppimistyyleistäja perheen kohtaamisesta. Lisäksi opiskelija harjoittelee opetuksen suunnittelua ohjatusti lähiopetuksessa.
Viittomistoa kartutetaan keräämällä annetuista aihepiireistä viittomat, jotka videoidaan ja tallennetaan viittomapankkiin. Vaihtoehtoisesti tehdään vastaava tehtävä jollain muulla puhetta tukevalla ja korvaavalla kommunikaatiomenetelmällä.
Tentti, ryhmä- ja yksilötehtävä
Opiskelijaryhmä laatii laajan ja perustellunopetussuunnitelman annetulle kohderyhmälle osoittaen myös teoreettisen osaamisensa Open Book tetissä. Suunnittelun tukena tentissä opiskelija saa käyttää muistiinpanojaan aiemmista opinnoista, tenttikirjaa ja oheismateriaalia.
Opetuksen analysointi, yksilötehtävä
Opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat yksilötyönä opetustuokion (noin 20min). Näyte perustuu tentsissä toteutetun suunnitelman osalle.Opetustuokiot videoidaan ja opiskelija tekee opetuksestaan kirjallisen analyysin. Analyysissa tulee keskittyä suoriutumisen lisäksi omiin vahvuuksiin ja heikkouksiin opettajana.
Lisätiedot
,