Siirry suoraan sisältöön

EOSVK18HKI e-Osaaminen (4op)

Toteutuksen tunnus: EOS0004A15S-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.09.2017 - 10.09.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
12.03.2018 - 13.04.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Olli Vesterinen
Ajoitusryhmät
Ryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
A42sosn
A42sosn
A42sosd
A42sosd
A42sos
A42sos
Pienryhmät
Ryhmä 1
Ryhmä 2
Opintojakso
EOS0004A15S

Toteutukselle EOSVK18HKI e-Osaaminen EOS0004A15S-3002 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää ja soveltaa uudenlaisia e-palveluja asiakkaiden tarpeisiin
- osaa käyttää verkkoneuvontaa laaja-alaisesti kansalaisen palvelemiseksi
- osaa soveltaa ammatillisia vuorovaikutus- ja ohjaustaitoja erilaisissa sähköisissä toimintaympäristöissä
- ymmärtää sähköisen asioinnin ja viestinnän oikeudellista sääntelyä ja periaatteita
- tuntee erilaisia sosiaalisen median työskentelyalustoja
- osaa käyttää sosiaalista mediaa sosiaali- ja kirkon alan työssä
- osaa tunnistaa informaatioteknologian kehityksen tarjoamia mahdollisuuksia työssään

Sisältö

- e-palvelut ja verkkoneuvonta
- ohjaus ja neuvonta sähköisissä toimintaympäristöissä
- sähköisen viestinnän oikeudellinen sääntely ja eettiset periaatteet
- erilaiset sosiaaliset mediat
- informaatioteknologia

Oppimateriaalit

Ryhmätyössä tulee hyödyntää ainakin toista seuraavista:
•Ohtonen, V. (2011). e-Asiantuntijuus sosiaalipalveluiden verkkoneuvonnassa (Pro gradu -työ, Lapin yliopisto, yhteiskuntatieteiden tiedekunta). Saatavilla http://urly.fi/qTq
•Hintsala, M., Kähkönen, E. &Pauha, T. (toim.) (2011). Verkkoa kokemassa: Hengellisyys ja vuorovaikutus verkkoyhteisöissä. (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja B Raportteja 46) Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Oppimateriaalina ovat myös luennot ja luentonauhoitteet ja Moodleen linkitetty materiaali. Näiden lisäksi ryhmätyössä tulee hyödyntää muita ryhmän aiheen vaatimia lähteitä.

Opetusmenetelmät

Jakson teemoihin perehdytään etäluentojen, tallenteiden, oppimistehtävien ja yhteisen seminaarityöskentelyn avulla.
Oppimistehtävät: Luentopäiväkirja, tiimitehtävä ja keskusteluun osallistuminen. Tiimitehtävän aiheen voi liittää harjoittelupaikan ajankohtaisiin aiheisiin tai työtehtäviin.
Edellyttää osallistumista etäluennoille, ohjaukseen ja verkkoseminaariin sekä asiallista työskentelyä, tiedonhakua ja tuottamista pienryhmissä. Aikataulu (luennot, ohjaukseen mahdolliset ajat, seminaarit) ryhmän A42sos ja sosd lukujärjestyksestä.
Ennen jaksoa opiskelija perehtyy ohjeisiin ja oppimisalustaan. MoodleRooms avataan viimeistään 2 viikkoa ennen jakson alkua. Luentopäiväkirjan voi aloittaa jo ennen jakson alkua.
- Opintojakso alkaa etäluennolla ja pienryhmien muodostamisella.
- Opinnot jatkuvat luentoihin osallistumalla ja materiaaliin perehtymällä (yksilötehtävänä luentopäiväkirja ja keskustelut)
- Tiimitehtävä käynnistetään heti jakson alussa, jotta se valmistuu riittävästi seminaariin mennessä
- Tiimit osallistuvat vähintään yhteen ohjaukseen ennen seminaaria ja varaavat tähän tiimikohtaisen ajan lukujärjestysaikojen sisältä.
Tiimitehtävässä 1) valitaan jakson tavoitteisiin sopiva aihealue, muotoillaan ryhmän oppimistavoitteet, laaditaan työskentelysuunnitelma. 2) osallistutaan ohjaukseen, tarvittaessa suunnitelmaa täsmennetään. 3) sovitaan etäohjauksessa raportoinnin ja tuottamisen muodot (esim. blogi, wiki, onedrive) 4) etsitään, kootaan ja tuotetaan tietoa tehtävän vaatimalla tavalla, kootaan tuotos. 5) aihe-alue ja tuotokset esitellään toisille seminaarissa /webinaarissa. 6) sovittu valmis tuotos tai linkki siihen palautetaan Moodleen.
Tehtävän aiheeksi sopii esimerkiksi: sosiaalialan e-osaamisen kartoittaminen, älylaitteiden ammatillinen hyödyntäminen, olemassa olevien palveluiden kartoittaminen ja havainnointi, olemassa olevien palveluiden kehittäminen, jonkin tietyn sovelluksen tai alustan havainnointi ja testaaminen, verkkopalvelut valitun asiakasryhmän näkökulmasta (esim. luku- ja kirjoitustaidottomien näkökulmasta) jne.
Tehtävän valmis tuotos voi olla esimerkiksi blogi, videomateriaali, ohjeistus, raportti, artikkeli, esitys jne. Tämä sovitaan ohjauksessa kunkin ryhmän tehtävän kokonaisuuteen sopivaksi.Tuotokseen kuuluu oikeudellisten ja oman alan ammattieettisten periaatteiden pohtiminen suhteessa sähköisiin palveluihin. Lähteiden käyttö näkyy tehtävässä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Jakso toteutuu harjoittelun aikana. Opintojakson voi suorittaa myös yhteistyössä työelämän kanssa esim. kehittämällä jotain sosiaalisen median sovellusta/ideoimalla jotain e-palvelua työelämälähtöisesti.

Kansainvälisyys

Tietoviestinnän peruskäsitteet ja peruskäyttö (esim. internetin perustoiminnot ja tekstinkäsittely) on hyvä hallita jo ennen kurssille osallistumista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Työelämän kanssa toteutettu projekti, joka raportoidaan erikseen sovitusti. Raportin tulee sisältää myös suoritettavan materiaalin käyttö sekä eettinen arviointi.
Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa tai harjoittelussa. Hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.

Esitietovaatimukset

Tietoviestinnän peruskäsitteet ja peruskäyttö (esim. internetin perustoiminnot ja tekstinkäsittely) on hyvä hallita jo ennen kurssille osallistumista.

Lisätiedot

Opintojakso toteutuu etänä/verkossa, joten sen suorittaminen vaatii tietoteknistä laitteistoa: Internetyhteyden sekä tietokoneen, jossa kaiuttimet ja mikrofoni tai kuulokemikrofoni.
AHOT
Ammatillinen verkkopalvelu- ja informaatioteknologiaosaaminen.

Siirry alkuun