Skip to main content

e-Skills (4cr)

Code: EOS0004A15S-3002

General information


Enrollment
04.09.2017 - 10.09.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
12.03.2018 - 13.04.2018
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
4 cr
Mode of delivery
Distance learning
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Teachers
Olli Vesterinen
Scheduling groups
Ryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Ryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
Ryhmä 1
Ryhmä 2
Course
EOS0004A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization e-Skills EOS0004A15S-3002. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Objective

Opiskelija
- osaa käyttää ja soveltaa uudenlaisia e-palveluja asiakkaiden tarpeisiin
- osaa käyttää verkkoneuvontaa laaja-alaisesti kansalaisen palvelemiseksi
- osaa soveltaa ammatillisia vuorovaikutus- ja ohjaustaitoja erilaisissa sähköisissä toimintaympäristöissä
- ymmärtää sähköisen asioinnin ja viestinnän oikeudellista sääntelyä ja periaatteita
- tuntee erilaisia sosiaalisen median työskentelyalustoja
- osaa käyttää sosiaalista mediaa sosiaali- ja kirkon alan työssä
- osaa tunnistaa informaatioteknologian kehityksen tarjoamia mahdollisuuksia työssään

Content

- e-palvelut ja verkkoneuvonta
- ohjaus ja neuvonta sähköisissä toimintaympäristöissä
- sähköisen viestinnän oikeudellinen sääntely ja eettiset periaatteet
- erilaiset sosiaaliset mediat
- informaatioteknologia

Materials

Ryhmätyössä tulee hyödyntää ainakin toista seuraavista:
•Ohtonen, V. (2011). e-Asiantuntijuus sosiaalipalveluiden verkkoneuvonnassa (Pro gradu -työ, Lapin yliopisto, yhteiskuntatieteiden tiedekunta). Saatavilla http://urly.fi/qTq
•Hintsala, M., Kähkönen, E. &Pauha, T. (toim.) (2011). Verkkoa kokemassa: Hengellisyys ja vuorovaikutus verkkoyhteisöissä. (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja B Raportteja 46) Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Oppimateriaalina ovat myös luennot ja luentonauhoitteet ja Moodleen linkitetty materiaali. Näiden lisäksi ryhmätyössä tulee hyödyntää muita ryhmän aiheen vaatimia lähteitä.

Teaching methods

Jakson teemoihin perehdytään etäluentojen, tallenteiden, oppimistehtävien ja yhteisen seminaarityöskentelyn avulla.
Oppimistehtävät: Luentopäiväkirja, tiimitehtävä ja keskusteluun osallistuminen. Tiimitehtävän aiheen voi liittää harjoittelupaikan ajankohtaisiin aiheisiin tai työtehtäviin.
Edellyttää osallistumista etäluennoille, ohjaukseen ja verkkoseminaariin sekä asiallista työskentelyä, tiedonhakua ja tuottamista pienryhmissä. Aikataulu (luennot, ohjaukseen mahdolliset ajat, seminaarit) ryhmän A42sos ja sosd lukujärjestyksestä.
Ennen jaksoa opiskelija perehtyy ohjeisiin ja oppimisalustaan. MoodleRooms avataan viimeistään 2 viikkoa ennen jakson alkua. Luentopäiväkirjan voi aloittaa jo ennen jakson alkua.
- Opintojakso alkaa etäluennolla ja pienryhmien muodostamisella.
- Opinnot jatkuvat luentoihin osallistumalla ja materiaaliin perehtymällä (yksilötehtävänä luentopäiväkirja ja keskustelut)
- Tiimitehtävä käynnistetään heti jakson alussa, jotta se valmistuu riittävästi seminaariin mennessä
- Tiimit osallistuvat vähintään yhteen ohjaukseen ennen seminaaria ja varaavat tähän tiimikohtaisen ajan lukujärjestysaikojen sisältä.
Tiimitehtävässä 1) valitaan jakson tavoitteisiin sopiva aihealue, muotoillaan ryhmän oppimistavoitteet, laaditaan työskentelysuunnitelma. 2) osallistutaan ohjaukseen, tarvittaessa suunnitelmaa täsmennetään. 3) sovitaan etäohjauksessa raportoinnin ja tuottamisen muodot (esim. blogi, wiki, onedrive) 4) etsitään, kootaan ja tuotetaan tietoa tehtävän vaatimalla tavalla, kootaan tuotos. 5) aihe-alue ja tuotokset esitellään toisille seminaarissa /webinaarissa. 6) sovittu valmis tuotos tai linkki siihen palautetaan Moodleen.
Tehtävän aiheeksi sopii esimerkiksi: sosiaalialan e-osaamisen kartoittaminen, älylaitteiden ammatillinen hyödyntäminen, olemassa olevien palveluiden kartoittaminen ja havainnointi, olemassa olevien palveluiden kehittäminen, jonkin tietyn sovelluksen tai alustan havainnointi ja testaaminen, verkkopalvelut valitun asiakasryhmän näkökulmasta (esim. luku- ja kirjoitustaidottomien näkökulmasta) jne.
Tehtävän valmis tuotos voi olla esimerkiksi blogi, videomateriaali, ohjeistus, raportti, artikkeli, esitys jne. Tämä sovitaan ohjauksessa kunkin ryhmän tehtävän kokonaisuuteen sopivaksi.Tuotokseen kuuluu oikeudellisten ja oman alan ammattieettisten periaatteiden pohtiminen suhteessa sähköisiin palveluihin. Lähteiden käyttö näkyy tehtävässä.

Employer connections

Jakso toteutuu harjoittelun aikana. Opintojakson voi suorittaa myös yhteistyössä työelämän kanssa esim. kehittämällä jotain sosiaalisen median sovellusta/ideoimalla jotain e-palvelua työelämälähtöisesti.

International connections

Tietoviestinnän peruskäsitteet ja peruskäyttö (esim. internetin perustoiminnot ja tekstinkäsittely) on hyvä hallita jo ennen kurssille osallistumista.

Completion alternatives

Työelämän kanssa toteutettu projekti, joka raportoidaan erikseen sovitusti. Raportin tulee sisältää myös suoritettavan materiaalin käyttö sekä eettinen arviointi.
Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa tai harjoittelussa. Hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.

Qualifications

Tietoviestinnän peruskäsitteet ja peruskäyttö (esim. internetin perustoiminnot ja tekstinkäsittely) on hyvä hallita jo ennen kurssille osallistumista.

Further information

Opintojakso toteutuu etänä/verkossa, joten sen suorittaminen vaatii tietoteknistä laitteistoa: Internetyhteyden sekä tietokoneen, jossa kaiuttimet ja mikrofoni tai kuulokemikrofoni.
AHOT
Ammatillinen verkkopalvelu- ja informaatioteknologiaosaaminen.

Go back to top of page