TUK1MS18DIAK Tutkimus ja kehittäminen 1, 5 op *** (5op)
Toteutuksen tunnus: TUK0105A12H-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2018 - 18.03.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 15.10.2018 - 19.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Tulkkaus, kielet, viestintä ja koulutuksen kehittäminen
- Kampus
- Helsinki
- Turku
- Oulu
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Tulkki (AMK), asioimistulkkaus
Toteutukselle TUK1MS18DIAK Tutkimus ja kehittäminen 1, 5 op *** TUK0105A12H-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Sisällön jaksotus
Tutkimus ja kehittäminen I 5 op (3. lukukausi):
Oppimisvaihe: Tutkivan ammatillisuuden lähtökohdat
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan sekä tieteellisen tutkimuksen perusteet
Aiheen valinnan pohdinta alkaa osana muita opintoja.
Opinnäytetyön prosessi:
Tutkimus ja kehittäminen II 5 op (5. lukukausi)
Oppimisvaihe: Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu ja menetelmät.
Opinnäytetyön suunnitelman vahvistaminen.
Tutkimus ja kehittäminen III 5 op (6. lukukausi):
Oppimisvaihe: Tutkimus- ja kehittämistoiminnan toteutus.
Opinnäytetyön valmistelu- ja tekovaihe.
Tutkimus ja kehittäminen IV 5 op (7. lukukausi):
Oppimisvaihe: Tutkimus- ja kehittämistoiminnan raportointi, esittäminen ja julkistaminen.
Opinnäytetyön raportin kirjoittaminen, esittäminen ja julkistaminen.
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee työelämälähtöisen tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat ja perusteet
- osaa tieteellisen tutkimustoiminnan lähtökohdat ja perusteet
- osaa tutkimus-, projekti- ja tuotekehitystyön perusteet ja vaiheet
- tuntee keskeisiä tutkimusmenetelmiä
- tuntee tutkimusraportin tekstilajina ja osaa lukea sitä
Sisältö
Ydinsisällöt
- työelämälähtöinen tutkimus- ja kehittämistoiminta
- tieteellisen tutkimuksen eettiset perusteet
- kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
- tutkimusprosessi ja prosessin hallinta
- tuotekehitysprosessi ja projektinhallinta
- tutkimusraportti tekstilajina
Oppimateriaalit
Verkkokurssiaineisto opettajan ohjeiden mukaan.
Oheismateriaali
Oheismateriaali (2 valitaan tenttiä varten):
Aaltola, Juhani &Valli, Raine (toim.) 2007 tai uudempi. Ikkunoita tutkimusmetodeihin. 1, Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. Jyväskylä: PS-kustannus.
Hirsjärvi, Sirkka;Remes, Pirkko & Sajavaara, Paula 2009 tai uudempi. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
(hyväksytään myös painokset vuosilta 1997, 1998, 2000 ja 2007).
Metsämuuronen, Jari 2009. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä. 4. laitos. Helsinki: International Methelp.
Metsämuuronen, Jari 2009. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä. 3. laitos, 2. korj. p. Helsinki: International Methelp.
(hyväksytään myöspainokset vuosilta 2002 ja 2005)
Uusitalo, Hannu 2001. Tiede, tutkimus ja tutkielma: johdatus tutkielman maailmaan. Helsinki: WSOY.
Vilkka,Hanna 2006. Tutki ja havainnoi. Helsinki: Tammi. http://hanna.vilkka.fi/wp-content/uploads/2014/02/Tutki-ja-havainnoi.pdf
Vilkka,Hanna 2005 tai uudempi. Tutki ja kehitä. Helsinki: Tammi.
Virtuaaliopetus ja taltioinnit
TUK1 verkkokurssi (uusinnan alla)
Opetusmenetelmät
Tarkennetut tavoitteet
-Opiskelija
- tuntee oman alansa keskeisiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan suuntauksia, malleja ja sovellutuksia
- osaa oman ammattialansa tieteellisen toiminnan periaatteet ja tunnistaa sen soveltamisalueita
- tuntee oman alansa tutkimus-, projekti- ja tuotekehitystyön suuntautuksia ja sovellutuksia
- tuntee oman alansa keskeiset tutkimusstrategiat ja käytetyt menetelmät sekä niiden sovellutuksia
- tuntee oman ammattialansa keskeiset tiedonlähteet
- osaa hyödyntää Diakin opinnäytetyöopasta suunnitellessaan opinnäytetyötään.
Tarkennetut ydinsisällöt
erilaiset työelämän tutkimuksen ja kehittämisen traditiot ja suuntaukset sekä keskeiset sovellutusalueet
- tulkkausalan tutkimuksen teoreettiset lähtökohdat sekä tutkimuksen eettiset periaatteet
- kvantitatiivinen tutkimus ja sen kulku
- kvalitatiivinen tutkimus ja sen kulku
- tuotekehitysprosessi ja projektinhallinta
- tutkimusraportin rakenne ja tieteellisen tekstin ominaispiirteet
Pedagoginen toteutus
Opintojaksolla oppiminen tapahtuu kirjallisuuteen tutustumalla, kuuntelemalla luentoja ja niistä keskustellen sekä tehtävien tehden. Opinnot suoritetaan pääasiassa verkko-opintoina Fronterilla, sisältäen kuitenkin lisäksi neljä kontaktikertaa: kurssin aloitus (2 h), välikokoontuminen 1 ja 2 (2 h + 2 h) ja loppukokoontuminen (2 h).
Opiskelijan työmäärä on 130 tuntia.
-lähikokoontumiset 8 h
-verkkokurssiin tutustuminen 3 h
-itsereflektiotehtävä 10 h
-tutkimus- ja kehittämistehtävän ideointi 10 h
-tutkimus- ja kehittämistekstien analysointi 50 h
-opitun omaksuminen 10 h
-Open book-verkkotentti, valmistautuminen ja suorittaminen 38 h
Oppimistehtävät
Oppimistehtävät ja kirjallinen tentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Open book -tentti opiskelijoiden kanssa sovittuna päivänä, uusinnat yleisinä tenttipäivinä. Uusintoihin ilmoittautuminen kuorella.
Lisätiedot
,