TER1MK18DIAK Terveysala tulkkausympäristönä, 5 op *** (TER11 Suomalainen terveydenhuolto ja terveyden edistäminen) (2op)
Toteutuksen tunnus: TER1102A12H-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.09.2017 - 10.09.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 08.01.2018 - 31.05.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tulkkaus, kielet, viestintä ja koulutuksen kehittäminen
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Tulkki (AMK), asioimistulkkaus
Toteutukselle TER1MK18DIAK Terveysala tulkkausympäristönä, 5 op *** (TER11 Suomalainen terveydenhuolto ja terveyden edistäminen) TER1102A12H-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Sisällön jaksotus
Ennen tätä opintojaksoa opiskelija on tutustunut opinnoissaan suomalaiseen sosiaalipalvelujärjestelmään. Tällä opintojaksolla perehdytään suomalaiseen terveydenhuoltoon ja sen palvelujärjestelmään, joka on asioimistulkkauksen tärkeimpiä toimintaympäristöjä.
Tällä opintojaksolla opittua hyödynnetään ja täydennetään tulkkausharjoituksissa opintojaksolla "Tulkkaustaidot 3" sekä Suomen kieli ja muut työkielet 3.
Opintojakso toteutuu rinnakkain opintojaksojen Tulkkaustaidot 3 ja Suomen kieli ja muut työkielet 3 kanssa. Jaksoilla on samanaikainen oppimisprosessi ja jaksojen sisällöt tukevat ja täydentävät toisiaan. Opintojaksossa Sosiaaliala toimintaympäristössä saatua tietoa sovelletaan tulkkausharjoituksissa jaksolla Tulkkaustaidot 3 ja harjoituksissa jaksolla Suomen kieli ja muut työkielet 3.
Harjoittelussa 3 (10 op) opiskelija soveltaa ja syventää oppimaansa työelämäympäristössä.
Oppimateriaalit
Terveydenhuollon palvelujen käyttäjän asemaa turvaa laki potilaan asemasta ja oikeuksista
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 (Finlex)
Terveydenhuoltolaki 1326/2010 (Finlex)
Mielenterveyslaki 1116/1990 (Finlex)
Tartuntatautiasetus 786/1986 (Finlex)
http://www.stm.fi/sosiaali_ja_terveyspalvelut/asiakkaanoikeudet
http://www.stm.fi/terveyspalvelut
http://www.finlex.fi/linkit/kehys/smur/19920785
Nienstedt, Walter & Kallio, Sinikka 2010. Luut ja ytimet . Helsinki: Sanoma Pro Oy. Soveltuvin osin.
Laurila, Mirja & Vierimaa, Heidi 2010. Anatomia ja fysiologia. Helsinki : WSOY.
Terveysportti, Duodecim erikseen sovittu aineisto.
THL ajantasainen aineisto. Maahanmuuttajien terveysneuvonnan järjestäminen.
Opetusmenetelmät
Tarkennetut tavoitteet
-tuntee asioimistulkkauksen kannalta keskeisimmän terveysalan lainsäädännön ja sen merkityksen terveydenhuollon järjestämisessä
-tuntee palvelujärjestelmän porrasteisuuden peruspalveluista erikoissairaanhoitoon sekä yksityisen sektorin että 3-sektorin toiminnan
-osaa etsiä ja käyttää terveysalan käsitteitä ja termejä tulkkauksessa
-tietää ja osaa nimetä elinten rakenteiden nimiä, toimintaa ja tehtäviä
-tietää maahanmuuttajien yleisiä sairauksia
-osaa etsiä terveysalaa koskevaa tietoa luotettavista tiedonlähteistä ja hyödyntää tehokkaasti löytämäänsä tietoa
-osaa hakea ja käyttää tietoa Terveysportti - ja Terveyden edistäminen -tiedostoista
-osaa vertailla suomalaista terveydenhuollon järjestelmäämuiden maiden järjestelmiin
-ymmärtää terveyserojen ja yhtäläisyyksien merkitykset tulkkauksessa ja kääntämisessä
Tarkennetut ydinsisällöt
-terveydenhuoltoalan keskeinen lainsäädäntö?suomalaista terveysalaa säätelevä keskeinen lainsäädäntö, sen toimintaperiaatteet
-Terveydenhuoltolaki 1326/2010 (Finlex)
-Mielenterveyslaki 1116/1990
-Tartuntatautiasetus 786/1986
-Terveydenhuollon palvelujen käyttäjän asemaa turvaa laki potilaan asemasta ja oikeuksista
-Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 (Finlex)
-sosiaali ja terveyspalvelujärjestelmä ja sen toimintaperiaatteet?oikeudet, saatavuus, salassapito, valittaminen, potilasasiamies ja sosiaaliasiamies
-toiminnan porrasteisuus; perusterveydenhuollosta erikoissairaanhoitoon sekä yksityinen palvelusektori
-terveydenhuoltoalan keskeisiä käsitteitä ja termejä?Terveysportti 1) Sairaanhoitajan tietokannat 2) Terveyskirjasto/lääketieteen sanasto
-ihmisen rakenne, elinten toiminta ja tehtävät?verenkierto, hengitys, hermosto, ruuansulatus, tuki- ja liikuntaelimet, aistit, hormonit ja lisääntyminen
-yleisimpiä sairauksia ja niiden hoito, kts liite 1) sekä Terveysportti Sairaanhoitajan käsikirja ja Käypähoito suositukset; potilasversio?terveydenhuoltoalan vertailu
-suomalainen terveysmalli ja muiden maiden järjestelmät
-terveysalan järjestelmien erojen ja yhtäläisyyksien merkitykset tulkkauksessa ja kääntämisessä
-keskeiset käsitteet
-suomalaisen ja toisen työkielen terveysalan instituutioiden, keskeisten toimijoiden ja prosessien käsitteet
Pedagoginen toteutus
Opintokokonaisuudenalussa opiskelijat tutustuvat ennakkotehtävänään suomalaiseen terveydenhuoltojärjestelmäänja vertailevat sitä oman kotimaansa terveydenhuolto järjestelmään tai vastaavaan. Näitä tehtäviä käydään läpi ensimmäisenä lähipäivänä. Ensimmäisellä lähijaksolla ryhmät valitsevat eri ikävaiheissa ja eri elämäntilanteissa olevan asiakasryhmän, jonka terveyspalvelutarpeisiin ja palveluihin tutustutaan. Tästä syntyy ryhmän case, jota he kuljettavat mukanaan seuraavissakin tehtävissä.
Seuraavissa ryhmätehtävissä tutustutaan kunkin ikäryhmän anatomiaan ja fysiologiaan ja luodaan kuvitteellinen terveydenhuollon asiakastapahtuma, jossa mukana kulkeva case-asiakashakeutuu / joutuu / pääsee terveyspalveluihin.
Terveydenhuoltoalan keskeisiä käsitteitä ja termejä, yleisimpiä sairauksia sekä ihmisen anatomiaa, kuten elinten nimiä ja niiden tehtäviä opetellaan suomen kielellä luennoilla 2.1 ja tehtävissä 2.2 ja 2.3.
Yllä kuvatut tehtävät yhdistetään case-työskentelyksi ja näitä tehtäviä käsitellään lähijaksoilla tehtävien eri vaiheissa. Viimeisellä lähijaksolla opiskelijaryhmät esittävät omat casensa toisilleen.
Vertailevaa sanastotyötä tehdään jakson Suomen kieli ja muut työkielet 3 puolella. Jakson keskeinen sisältö on terveysalan tiedonhaku ja sen hyödyntäminen tulkin työssä.
Monimuoto-opiskelua
Lähijakson opetus sisältää lyhyet orientaatioluennot, jotka palvelevat tehtäviin liittyvää jatkotyöskentelyä. Lähijaksolla opiskelija myös ohjeistetaan etäjaksoilla tapahtuvaan itsenäiseen työskentelyyn ja puretaan ennakkotehtävä.
1.Terveyspalvelut, Suomalainen terveydenhuolto ja terveyden edistäminen
Lähiopetuksen aikanatutustutaan terveyden edistämisen malleihin ja suomalaiseen terveydenhuoltoon.
2. Ihmisen anatomia ja fysiologia
Tutustutaan ihmisen elimistöön ja sen toimintaan eri ikäkausina ja elämänvaiheissa. Pohditaan millaisiaerityisiä terveydellisiä haasteita on maahanmuuttajataustaisilla henkilöillä.
Oppimistehtävät
Ennakkotehtävä / Yksilötehtävä
Kirjoita essee, jossa kuvailet ja vertailet suomalaista ja oman kulttuurisi terveydenhuoltojärjestelmää. Jos virallista järjestelmää omassa kulttuurissasiei ole niin kirjoitakuvaus vallitsevista toimintatavoista.
Case-tehtävä
Opiskelijat selvittävät ryhmässä miten ja mihin terveyspalveluihin yksilö/perhe hakeutuu eri elämäntilanteissa. Esimerkiksi: äitiys ja lastenneuvola, kouluterveydenhuolto, terveyskeskuspalvelut, erikoissairaanhoidon palvelut, äkillinen sairaustilanne, poliklinikka, vanhustenhoito, kuoleman kohtaaminen.
Ryhmätehtävä 1
Opiskelija piirtävät ja täydentävät ryhmässä ihmisen anatomiaa kuvaavat termit suomen kielellä ja omalla äidinkielellään kuvaamaansa ihmiskehoon.
Ryhmätehtävä 2
Opiskelijat luovat kuvittellisen terveydenhuollossa tapahtuvan hoito-tai muun palvelutilanteen. Tilanteesta laaditaan kuvaus joka palautetaan joko dokumenttina tai linkkinä.
Oppimistehtävien palautuspäivät
Opintojakson kirjallisissa tehtävissä tulee noudattaa Diakin oppaan Kohti tutkivaa ammattikäytäntöä-ohjeita.
1. Ennakkotehtävä - yksilötehtävä (Terveydenhuoltojärjestelmä)
Palautus 10.1.2017 mennessä TER1-kansion palautuskansioon
Yksilötehtävä
Numeroarviointi (1-5)
2. Ryhmätehtävä 1- ihmisen anatomiasanasto - ihmisen fyysinen toiminta
Palautus 28.2.2017 mennessä TER1--kansion palautuskansioon
Ryhmätehtävä
Suoritusmerkintä
3. Ryhmätehtävä 2- potilastilanne - ihmisen fyysinen toiminta
Palautus 28.2.2017 mennessä TER1-kansion palautuskansioon
Ryhmätehtävä
Numeroarviointi (1-5)
4. Ryhmätehtävä3 - raportti - Terveydenhuolto ja terveyden edistäminen
Palautus 10.3.2017 mennessä TER1-kansion palautuskansioon
Lisätiedot
,