Siirry suoraan sisältöön

AMM01MS24JNS/PMK Ammattialan kehittämistyön välineet I (3op)

Toteutuksen tunnus: AMM0103A20S-3073

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
21.10.2024 - 15.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Terveys- ja kirkonala
Kampus
Pieksämäki
Joensuu
Diak Itä-Suomi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Sairaanhoitaja (AMK)
Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
Opettajat
Atte Kollanus
Mari Pulkkinen
Mirva Heikkilä-Tyni
Ajoitusryhmät
Joensuun ryhmä (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
Pieksämäen ryhmä (Koko: 55 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
PMK-S23sh
PMK-S23sh
JNS-S23shd
JNS-S23shd
Pienryhmät
Joensuun ryhmä
Pieksämäen ryhmä
Opintojakso
AMM0103A20S

Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 11 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 21.10.2024 klo 09:15 - 11:30
(2 t 15 min)
AMM01 / Aloitusluento
Zoom
Ti 22.10.2024 klo 10:15 - 11:45
(1 t 30 min)
AMM01 / Tutkimuskirjoittamisen perusteet
Zoom
Ke 23.10.2024 klo 12:15 - 13:45
(1 t 30 min)
AMM01 / Tiedonhaku
Zoom
Ke 23.10.2024 klo 14:00 - 15:30
(1 t 30 min)
AMM01 / Hankkeet esittäytyy
Zoom
Ma 04.11.2024 klo 10:30 - 11:30
(1 t 0 min)
AMM01 / Ohjaus
Zoom
Ti 26.11.2024 klo 09:00 - 10:00
(1 t 0 min)
AMM01 / Ohjaus
Zoom
Ti 10.12.2024 klo 12:15 - 14:30
(2 t 15 min)
AMM01 / Seminaari/OSKE
Zoom
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Opintosuorituksen kuvaus
Lähipäivä opintojakson alussa (orientaatio, tehtävät ja aikataulut; osallistavan kehittämisen peruskäsitteet ja prosessi; informaatikon luento/työpaja & informaatiolukutaidon osaamiskoe; Diakin hankkeiden ja työelämäkumppanuuksien esittely)
Oppimista tukevat tallenteet oppimisalustalla
Osallistuminen OSKE -torille tai muuhun työelämäyhteistyön kehittämistoimintaan.
Tiedot Diakin hankkeista ja työelämäkumppanuksista Diakin ulkoisilla nettisivuilla

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee tiedonkäsitykset ja tiedon eri lajeja
- tietää sosiaali-, terveys- ja kirkon alan kehittämistyön lähtökohtia
- tuntee projektitoiminnan perusteet
- tuntee palvelumuotoilun ja konseptoinnin peruskäsitteet ja -käytännöt
- tunnistaa muuttuvan työelämän ja ammatillinen osaamisen kehittämiskohteita
- tuntee tutkimuskirjoittamisen perusteet ja tutkimusraportin tekstilajina

Sisältö

- tiedonkäsitykset ja tiedonlajit
- tiedonlähteet, tietokannat ja lähdekritiikki
- kehittämistyön lähtökohdat sosiaali-, terveys- ja kirkon alalla
- projektitoiminta
- palvelumuotoilu
- konseptointi
- tiedonlähteet, tietokannat ja lähdekritiikki
- tutkimuskirjoittaminen ja tutkimusraportti tekstilajina

Oppimateriaalit

Goodson, L., & Phillimore, J. (eds.) (2012). Community research for participation: From theory to method. Policy.

Heikkinen, H., Kaukko, M.(toim.)& Friman, M. (2023). Toimintatutkimus: käytännön opas. Vastapaino.

Helminen, J. (2020). Näkökulmia osallistavaan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan : Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 5. Diakonia-ammattikorkeakoulu.

Piirainen, K., & Kettunen, A. (2015). Arviointitutkimus ja kehittävä arviointi ammattikorkeakoulussa. Teoksessa R. Gothoni, S. Hyväri, & P. Vuokila-Oikkonen (toim.), Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 263–272). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 60). Diakonia-ammattikorkeakoulu.

Vuokila-Oikkonen P., & Hyväri S. (2015). Toimijoita osallistava kehittämisprosessi - esimerkkinä Oulun mielenterveyspalvelujen rajapintatyön mallintaminen. Teoksessa R. Gothoni, S. Hyväri, & P. Vuokila-Oikkonen (toim.), Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 60–80). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 60). Diakonia-ammattikorkeakoulu.

Valinnainen oppimateriaali:
Kalliomeri, R., Mettinen, K., Ohlsson, A-M., Soini, S., Tuulensalo, H. & Savola, I. (2020). Lapsikeskeinen palvelumuotoilu. Pelastakaa Lapset.

Opetusmenetelmät

Opintosuorituksen kuvaus
Lähipäivä opintojakson alussa (orientaatio, tehtävät ja aikataulut; osallistavan kehittämisen peruskäsitteet ja prosessi; informaatikon luento/työpaja & informaatiolukutaidon osaamiskoe; Diakin hankkeiden ja työelämäkumppanuuksien esittely)
Oppimista tukevat tallenteet oppimisalustalla
Osallistuminen OSKE -torille tai vastaavaan tapahtumaan.
Tiedot Diakin hankkeista ja työelämäkumppanuksista Diakin ulkoisilla nettisivuilla

Tarkempi ohjeistus oppimisalustalla

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson aikana opiskelija tutustuu Diakin OSKE- ja Yhteisöpajoihin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijan tulee sopia vaihtoehtoisesta opintosuorituksesta opinto-ohjaajan kanssa ja ilmoittaa siitä vastuu opettajille opintojakson alussa.
Opiskelija tutustuu johonkin työelämän kehittämishankkeeseen tai muuhun kehittämistyöhön ja laatii siitä raportin AMM1 oppimistehtävän mukaisesti ja palauttaa oppimistehtävän Diaklen palautuslaatikkoon määräpäivään mennessä.

Siirry alkuun