Siirry suoraan sisältöön

Erityiskasvatus ja neuropsykiatriset pulmat (5op)

Toteutuksen tunnus: C-02507-SO220009-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.10.2025 - 31.12.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.01.2026 - 28.02.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Korkeakoulu
Satakunnan ammattikorkeakoulu, Opintojaksoon sisältyy viisi aikaan sidottua etäopetuskertaa seuraavasti: - pe 9.1.2026 klo 8.45-12.00 - pe 16.1.2026 klo 8.45-12.00 - pe 23.1.2026 klo 8.45-12.00 - pe 30.1.2026 klo 8.45-12.00 - pe 13.2.2026 klo 8.45-12.00 . Opintojakson opetus toteutuu KOKONAAN ETÄNÄ OPETTAJAN HILL-HUONEESSA, osoitteessa: https://hill.webex.com/meet/hanna.hannukainen
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 10
Opintojakso
C-02507-SO220009

Toteutukselle Erityiskasvatus ja neuropsykiatriset pulmat C-02507-SO220009-3005 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

1-5

Sisällön jaksotus

Ks. TimeEdit-kalenterista.

Tavoitteet

Syventyminen neuropsykiatrisiin pulmiin sekä niihin liittyviin erityiskysymyksiin kuten tyttöjen ja naisten erilaiseen oirekuvaan ja PDA-tyyppiseen oireiluun. Toiminnanohjaustaitojen kokonaisuuden hahmottaminen ja asiakkaan tukeminen toiminnanohjauksen eri osa-alueilla. Aistisäätelyn pulmien tunnistaminen sekä seksuaalisuuteen liittyvien kysymysten huomioiminen omassa ohjaustyössä.

Sisältö

Neuropsykiatriset pulmat (ADHD, autismikirjon häiriö, Tourette) ja niihin liittyvät erityiskysymykset, toiminnanohjauksen tukeminen, aistisäätelyn pulmien ja seksuaalisuuden huomioiminen ohjaustyössä.

Aika ja paikka

Opintojaksoon sisältyy viisi aikaan sidottua etäopetuskertaa seuraavasti: - pe 9.1.2026 klo 8.45-12.00 - pe 16.1.2026 klo 8.45-12.00 - pe 23.1.2026 klo 8.45-12.00 - pe 30.1.2026 klo 8.45-12.00 - pe 13.2.2026 klo 8.45-12.00 . Opintojakson opetus toteutuu KOKONAAN ETÄNÄ OPETTAJAN HILL-HUONEESSA, osoitteessa: https://hill.webex.com/meet/hanna.hannukainen

Oppimateriaalit

Opintojakson puitteissa opiskelija valitsee, suorittaako kevyemmän oppimispäiväkirjan (tavoittelee arvosanaa 1-2), keskimittaisen oppimispäiväkirjan (tavoittelee arvosanaa 3) vai laajan oppimispäiväkirjan (tavoittelee arvosanaa 4-5). Kaikissa tapauksissa opiskelija reflektoi opintojakson opetuskertojen antia ja kuuntelee neurokirjoa käsittelevän podcastjakson. . Kahdessa laajemmassa tehtävävaihtoehdossa luetaan lisäksi yksi seuraavista teoksista: - Attwood Tony 2012. Aspergerin oireyhtymä lapsuudesta aikuisuuteen - Berggren Katariina & Hämäläinen Jari 2018. ADHD-käsikirja - Jäntti Essi & Savinainen Riitta 2018. Nepsyt - erityistä elämää. - Savikuja Tuula & Puustjärvi Anita (toim) 2022. Nepsy-opas. Tukea neuropsykiatrisiin haasteisiin. - Timonen Tero ym. 2019. Autismikirjo - tausta, diagnostiikka ja tutkimus - Vermeulen Peter 2019. Autismi ja kontekstisokeus

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu tammi-helmikuussa 2026 ja sisältää viisi opetuskertaa etäyhteydellä. . Opintojakso on osa sosionomikoulutuksen syventäviä opintoja. Jakso on tarkoitettu myös Diakonia-ammattikorkeakoulun sosiaalialan tutkintoa suorittaville opiskelijoille ristiinopiskelusopimuisen mukaisesti. Nämä opiskelijat saavat erikseen ilmoittautumislinkin omasta ammattikorkeakoulustaan.DIAKin opiskelijoille ristiinopiskelupaikkoja on varattu tälle jaksolle 10 kappaletta. . Opintojakso suoritetaan KOKONAAN ETÄYHTEYDELLÄ. Kaikki opetuskerran toteutuvat perjantaisin aamupäivällä; lisäksi jaksoon kuuluu yksi oppimistehtävä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijat peilaavat opintojakson antia omiin kokemuksiinsa, työhönsä ja /tai aiempaan työkokemukseensa sosiaalialalla. Lisäksi opintojaksoon kuuluu kokemusosaajan puheenvuoro

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon sisältyy yksi tehtävä (eli oppimispäiväkirja, jonka voi tavoittelemansa arvosanan mukaisesti tehdä suppeampana tai laajempana); tehtävän palautuspäivä on 22.2.2026. Mahdolliset uusintapäivät sovitaan jakson opettajan kanssa erikseen.

Kansainvälisyys

Moodle verkko-oppimisympäristö ja HILL-etäyhteys. . Mikäli opiskelija hyödyntää tekoälyä opintojakson tehtävän hiomiseen, nämä kohdat tulee merkitä selkeästi tehtävään, jotta lukija tietää, mitkä muotoilut ovat opiskelijan omia ja mitkä tekoälyn. On myös tärkeää muistaa, että tehtävässä on kyse opiskelijan oman oppimisen avaamisesta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli opiskelijan HOPSiin on kirjattu osaamisen näyttö, opiskelija on yhteydessä jakson opettajaan ja laatii tälle näyttösuunnitelman, joka vastaa opintojakson osaamistavoitteita ja sisältöjä ja jonka perusteella opiskelija aikoo osoittaa hallitsevansa opintojakson kokonaisuuden. Kun opettaja on hyväksynyt näyttösuunnitelman, opiskelija voi lähteä toteuttamaan sitä sovitussa aikataulussa. Myös osaamisen näyttö arvioidaan numeerisesti asteikolla 1-5 / hylätty. Osaamisen näyttöä ei SAMKin ohjeisen mukaisesti voi uusia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson työmäärä on noin 133 tuntia, joka jakautuu seuraavasti: - Etäopetus: 20 t - Itsenäinen opiskelu ja Moodlen materiaaleihin tutustuminen: 43 t - Tehtävä (oppimispäiväkirja): 70 t

Siirry alkuun