Special Education and Neuropsychiatric Problems (5cr)
Code: C-02507-SO220009-3005
General information
- Enrollment
- 03.10.2025 - 31.12.2025
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 01.01.2026 - 28.02.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Institution
- Satakunta University of Applied Sciences, Opintojaksoon sisältyy viisi aikaan sidottua etäopetuskertaa seuraavasti: - pe 9.1.2026 klo 8.45-12.00 - pe 16.1.2026 klo 8.45-12.00 - pe 23.1.2026 klo 8.45-12.00 - pe 30.1.2026 klo 8.45-12.00 - pe 13.2.2026 klo 8.45-12.00 . Opintojakson opetus toteutuu KOKONAAN ETÄNÄ OPETTAJAN HILL-HUONEESSA, osoitteessa: https://hill.webex.com/meet/hanna.hannukainen
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 10
- Course
- C-02507-SO220009
Unfortunately, no reservations were found for the realization Special Education and Neuropsychiatric Problems C-02507-SO220009-3005. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
1-5
Content scheduling
Ks. TimeEdit-kalenterista.
Objective
Syventyminen neuropsykiatrisiin pulmiin sekä niihin liittyviin erityiskysymyksiin kuten tyttöjen ja naisten erilaiseen oirekuvaan ja PDA-tyyppiseen oireiluun. Toiminnanohjaustaitojen kokonaisuuden hahmottaminen ja asiakkaan tukeminen toiminnanohjauksen eri osa-alueilla. Aistisäätelyn pulmien tunnistaminen sekä seksuaalisuuteen liittyvien kysymysten huomioiminen omassa ohjaustyössä.
Content
Neuropsykiatriset pulmat (ADHD, autismikirjon häiriö, Tourette) ja niihin liittyvät erityiskysymykset, toiminnanohjauksen tukeminen, aistisäätelyn pulmien ja seksuaalisuuden huomioiminen ohjaustyössä.
Location and time
Opintojaksoon sisältyy viisi aikaan sidottua etäopetuskertaa seuraavasti: - pe 9.1.2026 klo 8.45-12.00 - pe 16.1.2026 klo 8.45-12.00 - pe 23.1.2026 klo 8.45-12.00 - pe 30.1.2026 klo 8.45-12.00 - pe 13.2.2026 klo 8.45-12.00 . Opintojakson opetus toteutuu KOKONAAN ETÄNÄ OPETTAJAN HILL-HUONEESSA, osoitteessa: https://hill.webex.com/meet/hanna.hannukainen
Materials
Opintojakson puitteissa opiskelija valitsee, suorittaako kevyemmän oppimispäiväkirjan (tavoittelee arvosanaa 1-2), keskimittaisen oppimispäiväkirjan (tavoittelee arvosanaa 3) vai laajan oppimispäiväkirjan (tavoittelee arvosanaa 4-5). Kaikissa tapauksissa opiskelija reflektoi opintojakson opetuskertojen antia ja kuuntelee neurokirjoa käsittelevän podcastjakson. . Kahdessa laajemmassa tehtävävaihtoehdossa luetaan lisäksi yksi seuraavista teoksista: - Attwood Tony 2012. Aspergerin oireyhtymä lapsuudesta aikuisuuteen - Berggren Katariina & Hämäläinen Jari 2018. ADHD-käsikirja - Jäntti Essi & Savinainen Riitta 2018. Nepsyt - erityistä elämää. - Savikuja Tuula & Puustjärvi Anita (toim) 2022. Nepsy-opas. Tukea neuropsykiatrisiin haasteisiin. - Timonen Tero ym. 2019. Autismikirjo - tausta, diagnostiikka ja tutkimus - Vermeulen Peter 2019. Autismi ja kontekstisokeus
Teaching methods
Opintojakso toteutuu tammi-helmikuussa 2026 ja sisältää viisi opetuskertaa etäyhteydellä. . Opintojakso on osa sosionomikoulutuksen syventäviä opintoja. Jakso on tarkoitettu myös Diakonia-ammattikorkeakoulun sosiaalialan tutkintoa suorittaville opiskelijoille ristiinopiskelusopimuisen mukaisesti. Nämä opiskelijat saavat erikseen ilmoittautumislinkin omasta ammattikorkeakoulustaan.DIAKin opiskelijoille ristiinopiskelupaikkoja on varattu tälle jaksolle 10 kappaletta. . Opintojakso suoritetaan KOKONAAN ETÄYHTEYDELLÄ. Kaikki opetuskerran toteutuvat perjantaisin aamupäivällä; lisäksi jaksoon kuuluu yksi oppimistehtävä.
Employer connections
Opiskelijat peilaavat opintojakson antia omiin kokemuksiinsa, työhönsä ja /tai aiempaan työkokemukseensa sosiaalialalla. Lisäksi opintojaksoon kuuluu kokemusosaajan puheenvuoro
Exam schedules
Opintojaksoon sisältyy yksi tehtävä (eli oppimispäiväkirja, jonka voi tavoittelemansa arvosanan mukaisesti tehdä suppeampana tai laajempana); tehtävän palautuspäivä on 22.2.2026. Mahdolliset uusintapäivät sovitaan jakson opettajan kanssa erikseen.
International connections
Moodle verkko-oppimisympäristö ja HILL-etäyhteys. . Mikäli opiskelija hyödyntää tekoälyä opintojakson tehtävän hiomiseen, nämä kohdat tulee merkitä selkeästi tehtävään, jotta lukija tietää, mitkä muotoilut ovat opiskelijan omia ja mitkä tekoälyn. On myös tärkeää muistaa, että tehtävässä on kyse opiskelijan oman oppimisen avaamisesta.
Completion alternatives
Mikäli opiskelijan HOPSiin on kirjattu osaamisen näyttö, opiskelija on yhteydessä jakson opettajaan ja laatii tälle näyttösuunnitelman, joka vastaa opintojakson osaamistavoitteita ja sisältöjä ja jonka perusteella opiskelija aikoo osoittaa hallitsevansa opintojakson kokonaisuuden. Kun opettaja on hyväksynyt näyttösuunnitelman, opiskelija voi lähteä toteuttamaan sitä sovitussa aikataulussa. Myös osaamisen näyttö arvioidaan numeerisesti asteikolla 1-5 / hylätty. Osaamisen näyttöä ei SAMKin ohjeisen mukaisesti voi uusia.
Student workload
Opintojakson työmäärä on noin 133 tuntia, joka jakautuu seuraavasti: - Etäopetus: 20 t - Itsenäinen opiskelu ja Moodlen materiaaleihin tutustuminen: 43 t - Tehtävä (oppimispäiväkirja): 70 t