Siirry suoraan sisältöön

Erityiskasvatuksellinen ohjaus- ja menetelmäosaaminen (5op)

Toteutuksen tunnus: C-02507-SO220010-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
08.10.2024 - 01.03.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
26.02.2025 - 30.04.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Korkeakoulu
Satakunnan ammattikorkeakoulu, SAMK kampus Pori
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 5
Opintojakso
C-02507-SO220010

Toteutukselle Erityiskasvatuksellinen ohjaus- ja menetelmäosaaminen C-02507-SO220010-3002 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

1-5

Sisällön jaksotus

Ks. TimeEdit-kalenteri.

Tavoitteet

Erityiskasvatuksellisen ohjausosaamisen vahvistuminen ja sen laajentaminen myös kehitysvammaisten parissa tehtävään työhön. Kyky arvioida asiakkaan arjen toimintakykyä ja mukauttaa ohjausta ja sen tavoitteita asiakkaiden toimintakyky ja vahvuudet huomioiden. Ohjauksen selkiyttäminen, asiakkaan arjen strukturoiminen ja vaihtoehtoisten kommunikaatiomenetelmien hyödyntäminen. Sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen vahvistaminen erityiskasvatuksen keinoin. Työyhteisökysymyksiin syventyminen osana erityiskasvatusta. Hyvinvointiteknologisten keinojen ja menetelmien hyödyntäminen asiakkaan tukemisessa.

Sisältö

Arjen toimintakyky ja sen arvioiminen, kehitysvammatyö, ohjauksen selkiyttäminen ja arjen strukturoiminen, vaihtoehtoiset kommunikaatiomenetelmät, sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen harjaannuttaminen, asiakkaan vahvuuksien tunnistaminen, yhtenäiset ohjaustavat työyhteisön sisällä, hyvinvointiteknologia osana erityiskasvatusta.

Aika ja paikka

Opintojaksoon sisältyy viisi lähiopetuskertaa perjantai-aamupäivisin: - Pe 28.2.2025 klo 8.45-12.00 Lähiopetus SAMKin kampuksella - Pe 7.3.2025 klo 8.45-12.00 Etäopetus HILLissä - Pe 14.3.2025 klo 8.45-12.00 Lähiopetus SAMKin kampuksella - Pe 21.3.2025 klo 8.45-12.00 Etäopetus HILLissä - Pe 4.4.2025 klo 8.45-12.00 Lähiopetus SAMKin kampuksella . Lähiopetus toteutuu SAMKin Porin kampuksella; tarkemmat luokkatilatiedot löytyvät TimeEdit- kalenterista: https://cloud.timeedit.net/samk/web/public/. Opetukseen osallistuminen on tärkeää jakson tehtävien suorittamiseksi (toinen tehtävistä pohjautuu vahvasti opetuskertojen sisältöihin). Etäopetus toteutuu opettajan HILL-huoneessa, osoitteessa https://hill.webex.com/meet/hanna.hannukainen

Oppimateriaalit

Moodlen luentomateriaalit sekä yksi valituista teoksista: - Moraine, P. 2015. Tarkkaavaisuus haltuun. Toiminnanohjaustaitojen vahvistaminen. - Oksanen & Sollasvaara (toim.) 2019. Esteille hyvästit. Opas autismikirjon sekä adhd- ja Tourette-oireisten lasten kasvattajille. - Sajaniemi, N. ym. 2015. Stressin säätely - kehityksen, vuorovaikutuksen ja oppimisen ydin. - Vehmas, S. & Mietola R. 2022. Vaikeasti kehitysvammaisten arki ja ihmisyys

Opetusmenetelmät

Sosionomikoulutuksen syventäviin opintoihin kuuluvan jakson opetus toteutuu aikavälillä 28.2.-4.4.2025, jonka jälkeen on vielä hetki aikaa oppimistehtävien työstämiseen. Opintoihin sisältyy viisi opetuskertaa perjantai-aamupäivisin sekä kaksi oppimistehtävää. Lähiopetuspaikkana on SAMKin Porin kampus ja etäopetus toteutuu osoitteessa https://hill.webex.com/meet/hanna.hannukainen . SAMKin opiskelijoiden lisäksi opintojakso on tarkoitettu Diakonia-ammattikorkeakoulun sosiaalialan tutkintoa suorittaville opiskelijoille ristiinopiskelusopimuisen mukaisesti. Nämä opiskelijat saavat erikseen ilmoittautumislinkin omasta ammattikorkeakoulustaan. DIAKin opiskelijoille ristiinopiskelupaikkoja on varattu tälle jaksolle 10 kappaletta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Päiväkoulutuksen opiskelijat ovat suorittaneet ennen jaksoa I ammatillisen harjoittelunsa ja peilaavat jakson aikana käsiteltyjä asioita harjoitteluunsa. Monimuotoryhmien opiskelijat sekä avoimen AMKin opiskelijat puolestaan peilaavat mahdollisuuksien mukaan opintojakson antia omaan työhönsä/aiempaan työkokemukseensa sosiaalialalla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon kuuluu kaksi tehtävää: - Menetelmätehtävä: Puretaan opintojakson viimeisellä opetuskerralla. - Suullinen ryhmätentti: DL huhtikuussa 2025 ryhmän kanssa sovittuna ajankohtana.

Kansainvälisyys

Moodle verkko-oppimisympäristö, HILL-etäyhteys, Loki. . Mikäli opiskelija hyödyntää tekoälyä opintojakson tehtävän hiomiseen, nämä kohdat tulee merkitä selkeästi tehtävään, jotta lukija tietää, mitkä muotoilut ovat opiskelijan omia ja mitkä tekoälyn. On myös tärkeää muistaa, että tehtävässä on kyse opiskelijan oman oppimisen avaamisesta. Pääosin tekoälyllä luotuja tehtäviä ei hyväksytä tässä jaksossa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli opiskelijan HOPSiin on kirjattu osaamisen näyttö, opiskelija on yhteydessä jakson opettajaan ja laatii tälle näyttösuunnitelman, joka vastaa opintojakson osaamistavoitteita ja sisältöjä ja jonka perusteella opiskelija aikoo osoittaa hallitsevansa opintojakson kokonaisuuden. Kun opettaja on hyväksynyt näyttösuunnitelman, opiskelija voi lähteä toteuttamaan sitä sovitussa aikataulussa. Myös osaamisen näyttö arvioidaan numeerisesti asteikolla 1-5 / hylätty. Mikäli opiskelijalla on todettuja oppimisen tai ryhmässä toimimisen pulmia, jotka hankaloittavat opintojakson tehtävien tekemistä, opiskelijan tulee olla ennen jakson alkamista yhteydessä jakson opettajaan. Tarvittaessa yhdessä räätälöidään jaksolle suoritustavat, jotka huomioivat opiskelijan mahdolliset todetut oppimisen ja/tai ryhmässä toimimisen pulmat.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, mikä opiskelijan näkökulmasta tarkoittaa n. 133 tuntia. Työmäärä jakautuu seuraavasti: - Opetus 20 t - Itsenäinen opiskelu ja Moodleen materiaaleihin tutustuminen: 23 t - Tehtävä 1 eli menetelmätehtävä: 20 t - Tehtävä 2 eli suullinen ryhmätentti ja vaaditun teoksen lukeminen: 70 t

Siirry alkuun