Skip to main content

Counselling Competence in Special Education (5cr)

Code: C-02507-SO220010-3002

General information


Enrollment
08.10.2024 - 01.03.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
26.02.2025 - 30.04.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Institution
Satakunta University of Applied Sciences, SAMK kampus Pori
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 5

Unfortunately, no reservations were found for the realization Counselling Competence in Special Education C-02507-SO220010-3002. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

1-5

Content scheduling

Ks. TimeEdit-kalenteri.

Objective

Erityiskasvatuksellisen ohjausosaamisen vahvistuminen ja sen laajentaminen myös kehitysvammaisten parissa tehtävään työhön. Kyky arvioida asiakkaan arjen toimintakykyä ja mukauttaa ohjausta ja sen tavoitteita asiakkaiden toimintakyky ja vahvuudet huomioiden. Ohjauksen selkiyttäminen, asiakkaan arjen strukturoiminen ja vaihtoehtoisten kommunikaatiomenetelmien hyödyntäminen. Sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen vahvistaminen erityiskasvatuksen keinoin. Työyhteisökysymyksiin syventyminen osana erityiskasvatusta. Hyvinvointiteknologisten keinojen ja menetelmien hyödyntäminen asiakkaan tukemisessa.

Content

Arjen toimintakyky ja sen arvioiminen, kehitysvammatyö, ohjauksen selkiyttäminen ja arjen strukturoiminen, vaihtoehtoiset kommunikaatiomenetelmät, sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen harjaannuttaminen, asiakkaan vahvuuksien tunnistaminen, yhtenäiset ohjaustavat työyhteisön sisällä, hyvinvointiteknologia osana erityiskasvatusta.

Location and time

Opintojaksoon sisältyy viisi lähiopetuskertaa perjantai-aamupäivisin: - Pe 28.2.2025 klo 8.45-12.00 Lähiopetus SAMKin kampuksella - Pe 7.3.2025 klo 8.45-12.00 Etäopetus HILLissä - Pe 14.3.2025 klo 8.45-12.00 Lähiopetus SAMKin kampuksella - Pe 21.3.2025 klo 8.45-12.00 Etäopetus HILLissä - Pe 4.4.2025 klo 8.45-12.00 Lähiopetus SAMKin kampuksella . Lähiopetus toteutuu SAMKin Porin kampuksella; tarkemmat luokkatilatiedot löytyvät TimeEdit- kalenterista: https://cloud.timeedit.net/samk/web/public/. Opetukseen osallistuminen on tärkeää jakson tehtävien suorittamiseksi (toinen tehtävistä pohjautuu vahvasti opetuskertojen sisältöihin). Etäopetus toteutuu opettajan HILL-huoneessa, osoitteessa https://hill.webex.com/meet/hanna.hannukainen

Materials

Moodlen luentomateriaalit sekä yksi valituista teoksista: - Moraine, P. 2015. Tarkkaavaisuus haltuun. Toiminnanohjaustaitojen vahvistaminen. - Oksanen & Sollasvaara (toim.) 2019. Esteille hyvästit. Opas autismikirjon sekä adhd- ja Tourette-oireisten lasten kasvattajille. - Sajaniemi, N. ym. 2015. Stressin säätely - kehityksen, vuorovaikutuksen ja oppimisen ydin. - Vehmas, S. & Mietola R. 2022. Vaikeasti kehitysvammaisten arki ja ihmisyys

Teaching methods

Sosionomikoulutuksen syventäviin opintoihin kuuluvan jakson opetus toteutuu aikavälillä 28.2.-4.4.2025, jonka jälkeen on vielä hetki aikaa oppimistehtävien työstämiseen. Opintoihin sisältyy viisi opetuskertaa perjantai-aamupäivisin sekä kaksi oppimistehtävää. Lähiopetuspaikkana on SAMKin Porin kampus ja etäopetus toteutuu osoitteessa https://hill.webex.com/meet/hanna.hannukainen . SAMKin opiskelijoiden lisäksi opintojakso on tarkoitettu Diakonia-ammattikorkeakoulun sosiaalialan tutkintoa suorittaville opiskelijoille ristiinopiskelusopimuisen mukaisesti. Nämä opiskelijat saavat erikseen ilmoittautumislinkin omasta ammattikorkeakoulustaan. DIAKin opiskelijoille ristiinopiskelupaikkoja on varattu tälle jaksolle 10 kappaletta.

Employer connections

Päiväkoulutuksen opiskelijat ovat suorittaneet ennen jaksoa I ammatillisen harjoittelunsa ja peilaavat jakson aikana käsiteltyjä asioita harjoitteluunsa. Monimuotoryhmien opiskelijat sekä avoimen AMKin opiskelijat puolestaan peilaavat mahdollisuuksien mukaan opintojakson antia omaan työhönsä/aiempaan työkokemukseensa sosiaalialalla.

Exam schedules

Opintojaksoon kuuluu kaksi tehtävää: - Menetelmätehtävä: Puretaan opintojakson viimeisellä opetuskerralla. - Suullinen ryhmätentti: DL huhtikuussa 2025 ryhmän kanssa sovittuna ajankohtana.

International connections

Moodle verkko-oppimisympäristö, HILL-etäyhteys, Loki. . Mikäli opiskelija hyödyntää tekoälyä opintojakson tehtävän hiomiseen, nämä kohdat tulee merkitä selkeästi tehtävään, jotta lukija tietää, mitkä muotoilut ovat opiskelijan omia ja mitkä tekoälyn. On myös tärkeää muistaa, että tehtävässä on kyse opiskelijan oman oppimisen avaamisesta. Pääosin tekoälyllä luotuja tehtäviä ei hyväksytä tässä jaksossa.

Completion alternatives

Mikäli opiskelijan HOPSiin on kirjattu osaamisen näyttö, opiskelija on yhteydessä jakson opettajaan ja laatii tälle näyttösuunnitelman, joka vastaa opintojakson osaamistavoitteita ja sisältöjä ja jonka perusteella opiskelija aikoo osoittaa hallitsevansa opintojakson kokonaisuuden. Kun opettaja on hyväksynyt näyttösuunnitelman, opiskelija voi lähteä toteuttamaan sitä sovitussa aikataulussa. Myös osaamisen näyttö arvioidaan numeerisesti asteikolla 1-5 / hylätty. Mikäli opiskelijalla on todettuja oppimisen tai ryhmässä toimimisen pulmia, jotka hankaloittavat opintojakson tehtävien tekemistä, opiskelijan tulee olla ennen jakson alkamista yhteydessä jakson opettajaan. Tarvittaessa yhdessä räätälöidään jaksolle suoritustavat, jotka huomioivat opiskelijan mahdolliset todetut oppimisen ja/tai ryhmässä toimimisen pulmat.

Student workload

Opintojakson laajuus on 5 op, mikä opiskelijan näkökulmasta tarkoittaa n. 133 tuntia. Työmäärä jakautuu seuraavasti: - Opetus 20 t - Itsenäinen opiskelu ja Moodleen materiaaleihin tutustuminen: 23 t - Tehtävä 1 eli menetelmätehtävä: 20 t - Tehtävä 2 eli suullinen ryhmätentti ja vaaditun teoksen lukeminen: 70 t

Go back to top of page