Counselling Competence in Special Education (5cr)
Course unit code: C-02507-SO220010
General information
- Credits
- 5 cr
- Teaching language
- Finnish
- Institution
- Satakunta University of Applied Sciences
Objective
Erityiskasvatuksellisen ohjausosaamisen vahvistuminen ja sen laajentaminen myös kehitysvammaisten parissa tehtävään työhön. Kyky arvioida asiakkaan arjen toimintakykyä ja mukauttaa ohjausta ja sen tavoitteita asiakkaiden toimintakyky ja vahvuudet huomioiden. Ohjauksen selkiyttäminen, asiakkaan arjen strukturoiminen ja vaihtoehtoisten kommunikaatiomenetelmien hyödyntäminen. Sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen vahvistaminen erityiskasvatuksen keinoin. Työyhteisökysymyksiin syventyminen osana erityiskasvatusta. Hyvinvointiteknologisten keinojen ja menetelmien hyödyntäminen asiakkaan tukemisessa.
Content
Arjen toimintakyky ja sen arvioiminen, kehitysvammatyö, ohjauksen selkiyttäminen ja arjen strukturoiminen, vaihtoehtoiset kommunikaatiomenetelmät, sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen harjaannuttaminen, asiakkaan vahvuuksien tunnistaminen, yhtenäiset ohjaustavat työyhteisön sisällä, hyvinvointiteknologia osana erityiskasvatusta.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija ymmärtää ohjauksen selkiyttämisen tärkeyden, mutta ohjauksen mukauttaminen asiakkaan tarpeisiin jää pintapuoliseksi. Opiskelija tunnistaa asiakkaan toimintakyvyn arvioinnin peruslähtökohdat. Hän kuvaa arjen strukturointia yleisellä tasolla, mutta siihen sisältyvien osataitojen kuvaaminen on vähäistä. Opiskelija nimeää joitakin vaihtoehtoisia kommunikointikeinoja sekä tarkastelee sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen harjaannuttamista yleisesti. Omien näkemysten linkittäminen tutkittuun tietoon on pintapuolista.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija ymmärtää ohjauksen selkiyttämisen tärkeyden ja raportoi, miten ohjausta voidaan mukauttaa asiakkaan tarpeisiin. Opiskelija tietää, miten erityistä tukea tarvitsevan asiakkaan arjen toimintakykyä arvioidaan voimavarat huomioiden. Hän ymmärtää arjen strukturoinnin kokonaisuuden ja kykenee erittelemään siihen sisältyviä keskeisimpiä osataitoja. Opiskelija hahmottaa selkokielen ja vaihtoehtoisten kommunikointikeinojen merkityksen asiakkaan arjen tukemisessa. Opiskelija kuvaa, miten asiakkaan sosiaalisia taitoja ja tunnetaitoja voidaan harjaannuttaa. Hän perustelee näkemyksiään tutkittuun tietoon pohjautuen.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija analysoi ohjauksen selkiyttämisen tärkeyttä sekä asiakkaan, työntekijän että työyhteisön näkökulmasta. Hän tunnistaa omat vahvuutensa sekä kehittämistarpeensa erityisryhmien ohjaajana. Opiskelija kuvailee havainnollisin esimerkein, miten ohjausta voidaan mukauttaa ja eriyttää asiakkaan tarpeet huomioiden. Opiskelija perustelee, miten erityistä tukea tarvitsevan asiakkaan arjen toimintakykyä arvioidaan voimavarat huomioiden. Opiskelija erittelee ja vertailee, millaisista osataidoista ja niiden yhdistelmistä arjen strukturointi koostuu. Opiskelija arvioi eri näkökulmista selkokielen ja vaihtoehtoisten kommunikointikeinojen merkitystä asiakkaan arjen tukemisessa. Opiskelija kuvaa, miten asiakkaan sosiaalisia taitoja ja tunnetaitoja voidaan harjaannuttaa. Hän perustelee näkemyksiään tutkittuun tietoon pohjautuen ja osoittaa kykyä asioiden rakentavan kriittiseen tarkasteluun.