CRM liiketoiminnassa (5op)
Toteutuksen tunnus: C-10056-ICB006AS2A-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 15.12.2025 - 09.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 12.01.2026 - 13.03.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Korkeakoulu
- Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 10
- Opintojakso
- C-10056-ICB006AS2A
Toteutukselle CRM liiketoiminnassa C-10056-ICB006AS2A-3006 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Verkkoluennot keskiviikkoiltaisin. Ennakkotehtävä on suoritettava kahden ensimmäisen kurssiviikon aikana. Muiden oppimistehtävien palauttaminen on suunniteltu porrastetusti opintojakson eri vaiheissa, kurssin teemoja tukien. Tehtävä: "CRM:n hyödyntäminen yrityksessä" lähetetään arvioitavaksi opintojakson lopussa.
Tavoitteet
Opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija - osaa kuvata CRM-järjestelmän keskeisimmät hyödyt ja haasteet sekä merkityksen liiketoiminnassa - osaa selittää keskeisimmät CRM:ään liittyvät käsitteet - osaa suunnitella CRM-järjestelmässä käytettäviä liiketoimintaprosesseja - tiedostaa tiedon ja tiedonhallinnan merkityksen CRM-käytössä - tunnistaa ajankohtaisten teknologioiden mahdollisuuksia CRM-kehityksessä - omaa perustaidot CRM-järjestelmän (Salesforce) käytössä ja konfiguroinnissa
Suoritustavat
Opintojakso koostuu - luennoista - oppimistehtävistä - käytännön harjoituksista Opintojakso on mahdollista suorittaa myös näyttämällä aiemmin hankittu osaaminen. Mikäli sinulla on aiemmin hankittua osaamista opintojakson sisällöstä, olethan yhteydessä opettajaan jo toteutuksen ensimmäisellä viikolla.
Suoritustavat
Haluatko ymmärtää, miten yritykset rakentavat vahvoja asiakassuhteita ja miksi CRM on kriittinen osa nykypäivän liiketoimintaa? Tämä opintojakso vie sinut käytännönläheisesti asiakkuudenhallinnan (CRM) maailmaan huomioiden sekä teknologian että liiketoiminnan näkökulman. Opintojakson aikana opit, miten CRM-järjestelmät auttavat hallitsemaan asiakastietoa, tehostamaan prosesseja ja tukemaan strategista päätöksentekoa. Sinulle tulee tutuksi, miten markkinointia voidaan automatisoida, miten myyntitiimit hyödyntävät CRM:ää tehokkuuden lisäämiseksi ja miten asiakaspalveluprosesseja rakennetaan CRM:ään. Lisäksi tarkastellaan CRM:n roolia liiketoimintastrategiassa ja sen tulevaisuutta uusien teknologioiden valossa. Kurssin päätteeksi osaat suunnitella liiketoimintaprosesseja CRM-ympäristössä, hallitset keskeisen terminologian ja sinulla on konkreettista kokemusta CRM-järjestelmän käytöstä sekä loppu- että pääkäyttäjän näkökulmasta.
Sisältö
CRM liiketoimintakonseptina ja liiketoiminnan strategisena työkaluna; strateginen, operationaalinen, analyyttinen ja yhteistyö-CRM. Asiakkuudenhallinta. Markkinoinnin, myynnin ja palvelun rooli menestyksekkäässä asiakkuudenhallinnassa. Datan kerääminen ja hyödyntäminen CRM:ssä CRM:n käyttöönotto ja kehitys Käytännönläheisiä tehtäviä CRM-järjestelmässä Teoreettisen ja käytännön osaamisen yhdistäminen
Oppimateriaalit
Kurssin oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan oppimisalustalla Moodlessa. Lisäksi hyödynnetään digitaalista oppimisympäristöä, jolla CRM-aiheisia tehtäviä suoritetaan (englanniksi).
Opetusmenetelmät
Opintojakso on ONLINE-toteutus ja se suoritetaan etäluennoille osallistumalla ja oppimistehtäviä tekemällä. Kurssilla on 5-6 etäopetuskertaa. Opetuskertoja ei tallenneta. Ohjausta tehtävien tekemiseen voi saada verkkotapaamisten yhteydessä tai varaamalla kurssin opettajalta ajan tapaamiselle. Kurssille osallistuminen vahvistetaan tekemällä ennakkotehtävä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssilla tutustaan CRM:n suunnitteluun, käyttöön ja kehitykseen liiketoiminnassa. Olennaisena osana kurssia ovat CRM:ään liittyvät liiketoimintaprosessit. Opetus sekä oppimis- ja tuntitehtävät keskittyvät CRM-vaatimusten tunnistamiseen ja ratkaisemiseen liiketoimintalähtöisesti. Vierailevia luennoitsijoita voi olla mukana kurssilla mahdollisuuksien mukaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Kansainvälisyys
Osa kurssimateriaalista on englanniksi ja harjoituksissa käytettävä ohjelmisto (Salesforce) on englanninkielinen, maailmanlaajuisesti käytössä oleva CRM-järjestelmä. Lisäksi käytössä on interaktiivinen, englanninkielinen oppimisympäristö (Salesforce Trailhead).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mahdollisen näyttömenettelyn suhteen, olethan yhteydessä opettajaan jo toteutuksen ensimmäisellä viikolla. Mikäli opiskelija kokee, että hänellä on riittävästi osaamista kurssin oppimistavoitteisiin nähden, opiskelija voi suorittaa opintojakson näytön kautta. Näytön aluksi opiskelija toimittaa dokumentin, jossa osaamista ja kokemusta peilataan kurssin osaamistavoitteisiin. Tämän jälkeen käydään näyttökeskustelu (enintään 1h) opettajan kanssa. Keskustelussa käydään läpi opiskelijan kokemuksia ja osaamista opintojakson osaamistavoitteiden ohjaamana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät liittyvät opintojakson teemoihin: - Ennakkotehtävä kurssille osallistumiseen: CRM-markkina - CRM liiketoiminnassa: Salesforce Trailhead -oppimisympäristön valikoituja moduuleja (oppimisympäristö on englanninkielinen) - CRM:n hyödyntäminen yrityksessä (yksilö tai parityö) Kurssi sisältää lisäksi ei-arvioitavia, oppimista tukevia tunti- ja muita tehtäviä.
Esitietovaatimukset
Ei lähtötasovaatimuksia