GER01VS21DIAK Gerontologisen sosiaalityön perusteet (5op)
Toteutuksen tunnus: GER0105A20S-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2021 - 17.03.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 20.09.2021 - 15.10.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Kampus
- Diakin yhteinen toteutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Toteutukselle GER01VS21DIAK Gerontologisen sosiaalityön perusteet GER0105A20S-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee gerontologisen sosiaalityön perusteet
- tuntee vanhuskeskeisiä palveluja ja toimintamuotoja
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti sekä itsemääräämisoikeutta, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien vanhusten parissa
- osaa toimia vanhuuden erityiskysymyksissä
- osaa tehdä vanhustyön kehittämisehdotuksia
- tuntee ja osaa soveltaa keskeistä vanhustyötä ohjaavaa ja velvoittavaa lainsäädäntöä
Sisältö
- gerontologinen sosiaalityö
- vanhuskeskeiset palvelut ja toimintamuodot
- vanhustyötä ohjaava ja velvoittava lainsäädäntö
- kulttuurisensitiivisyys, itsemääräämisoikeus, yhdenvertaisuus ja moninaisuus vanhustyössä
- vanhuuden erityiskysymykset
- vanhustyön kehittämishaasteet
Aika ja paikka
Opetus tapahtuu verkossa Zoomin välityksellä.
Oppimateriaalit
• Järnström, Sanna. 2011."En tiedä mitä ne ajattelee mun kohtalokseni". Etnografinen tutkimus asiakkuudesta ja asiakaslähtöisyydestä geriatrisessa sairaalassa. Tampereen yliopisto. Väitöskirja
• Kinni, Riitta-Liisa. 2014. Gerontologinen sosiaalityö ja ihmisten työstäminen
• Pynnönen, Katja Sosiaalinen aktiivisuus ylläpitää ikäihmisten terveyttä, 2017 Väitöskirja
• Seppänen Marjaana & Karisto, Antti. 2007. Vanhuus ja sosiaalityö. PS-Kustannus, Helsinki. (sivuja 348)
• Elisa Virkola 2014: Toimijuutta, refleksiivisyyttä ja neuvotteluja – muistisairaus yksin asuvan naisen arjessa
• Ylinen, Satu. 2008. Gerontologinen sosiaalityö. Tiedonmuodostus ja asiantuntijuus. Kuopion yliopisto, 2008. Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta. Väitöskirja.
• Ylä-Outinen, Tuulikki 2012: Ikäihmisten arki :
kotona asuvien palvelutaloon muuttaneiden ikäihmisten kertomuksia
• STM: Vanhuspalvelulaki 2012 ja Laatusuositus 2020-2023
Opetusmenetelmät
Opintojen tavoitteena on, että opiskelija
-osaa jäsentää ja eritellä vanhuuden ja gerontologisen sosiaalityön moninaisuutta ja vanhuuden erityiskysymyksiä,
-osaa toimia kulttuurisensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien asiakastyössä,
-tuntee uusia vanhuskeskeisiä toimintamuotoja ja palveluja,
-ymmärtää kodin ja asuinympäristön merkityksen ja edellytykset oman alan ja monialaisen työn mahdollistajana,
-tuntee ja osaa soveltaa keskeistä vanhustyötä ohjaavaa ja velvoittavaa lainsäädäntöä.
Opintojen sisältöinä ovat:
-gerontologinen sosiaalialan työ ja gerontologinen sosiaalityö
- kulttuurisensitiivisyys, yhdenvertaisuus ja moninaisuus
-vanhuusiän erityiskysymykset
-vanhustyön kehittämishaasteet
-vanhustyötä ohjaava ja velvoittava lainsäädäntö
Opinnot sisältävät verkossa tapahtuvat luennot ja seminaarin, joissa läsnäolo on pakollista. Lisäksi on itsenäistä työskentelyä.
Opintoihin kuuluu yksi oppimistehtävä, jota työstetään pari- tai ryhmätyönä. Tehtävä arvioidaan 1-5, hylätty asteikolla. Tehtävä ohjeistetaan erikseen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Itsenäinen opiskelu sisältää kaksi oppimistehtävää:
1. Tutkimuksiin perehtyminen -tehtävä. 2 op Tehtävä arvioidaan hyväksytty/täydennettävä. Tehtävä ohjeistetaan erikseen
2. Teema -tehtävä. 3 op Tehtävä arvioidaan 1-5, hylätty asteikolla diakin arvioitikriteerit huomioiden. Tehtävä ohjeistetaan erikseen.