Skip to main content

GER01VS21DIAK Basics of gerontological social work (5cr)

Code: GER0105A20S-3001

General information


Enrollment
01.03.2021 - 17.03.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
20.09.2021 - 15.10.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Sosiaali- ja kirkonala
Campus
Diak joint implementation
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
BA of Social Services
Teachers
Seija Utriainen
Course
GER0105A20S

Unfortunately, no reservations were found for the realization GER01VS21DIAK Basics of gerontological social work GER0105A20S-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0-5

Objective

Students
• are familiar with the basics of gerontological social work
• are familiar with elderly services and operating methods
• know how to act in a culturally sensitive manner and support the right of self-determination, equality and diversity among the elderly
• know how to handle the unique questions related to old age
• know how to make development suggestions related to elderly care
• are familiar with and know how to apply the central legislation guiding and governing elderly care.

Content

• gerontological social work
• old age-based services and operating methods
• legislation guiding and governing elderly care
• cultural sensitivity, right of self-determination, equality and diversity
• unique questions related to old age
• development challenges in elderly care

Location and time

Opetus tapahtuu verkossa Zoomin välityksellä.

Materials

• Järnström, Sanna. 2011."En tiedä mitä ne ajattelee mun kohtalokseni". Etnografinen tutkimus asiakkuudesta ja asiakaslähtöisyydestä geriatrisessa sairaalassa. Tampereen yliopisto. Väitöskirja
• Kinni, Riitta-Liisa. 2014. Gerontologinen sosiaalityö ja ihmisten työstäminen
• Pynnönen, Katja Sosiaalinen aktiivisuus ylläpitää ikäihmisten terveyttä, 2017 Väitöskirja
• Seppänen Marjaana & Karisto, Antti. 2007. Vanhuus ja sosiaalityö. PS-Kustannus, Helsinki. (sivuja 348)
• Elisa Virkola 2014: Toimijuutta, refleksiivisyyttä ja neuvotteluja – muistisairaus yksin asuvan naisen arjessa
• Ylinen, Satu. 2008. Gerontologinen sosiaalityö. Tiedonmuodostus ja asiantuntijuus. Kuopion yliopisto, 2008. Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta. Väitöskirja.
• Ylä-Outinen, Tuulikki 2012: Ikäihmisten arki :
kotona asuvien palvelutaloon muuttaneiden ikäihmisten kertomuksia
• STM: Vanhuspalvelulaki 2012 ja Laatusuositus 2020-2023

Teaching methods

Opintojen tavoitteena on, että opiskelija
-osaa jäsentää ja eritellä vanhuuden ja gerontologisen sosiaalityön moninaisuutta ja vanhuuden erityiskysymyksiä,
-osaa toimia kulttuurisensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien asiakastyössä,
-tuntee uusia vanhuskeskeisiä toimintamuotoja ja palveluja,
-ymmärtää kodin ja asuinympäristön merkityksen ja edellytykset oman alan ja monialaisen työn mahdollistajana,
-tuntee ja osaa soveltaa keskeistä vanhustyötä ohjaavaa ja velvoittavaa lainsäädäntöä.
Opintojen sisältöinä ovat:
-gerontologinen sosiaalialan työ ja gerontologinen sosiaalityö
- kulttuurisensitiivisyys, yhdenvertaisuus ja moninaisuus
-vanhuusiän erityiskysymykset
-vanhustyön kehittämishaasteet
-vanhustyötä ohjaava ja velvoittava lainsäädäntö

Opinnot sisältävät verkossa tapahtuvat luennot ja seminaarin, joissa läsnäolo on pakollista. Lisäksi on itsenäistä työskentelyä.

Opintoihin kuuluu yksi oppimistehtävä, jota työstetään pari- tai ryhmätyönä. Tehtävä arvioidaan 1-5, hylätty asteikolla. Tehtävä ohjeistetaan erikseen.

Completion alternatives

Itsenäinen opiskelu sisältää kaksi oppimistehtävää:
1. Tutkimuksiin perehtyminen -tehtävä. 2 op Tehtävä arvioidaan hyväksytty/täydennettävä. Tehtävä ohjeistetaan erikseen

2. Teema -tehtävä. 3 op Tehtävä arvioidaan 1-5, hylätty asteikolla diakin arvioitikriteerit huomioiden. Tehtävä ohjeistetaan erikseen.

Go back to top of page