GER01VS21DIAK Basics of gerontological social work (5cr)
Code: GER0105A20S-3001
General information
- Enrollment
- 01.03.2021 - 17.03.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 20.09.2021 - 15.10.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Sosiaali- ja kirkonala
- Campus
- Diak joint implementation
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 50
- Degree programmes
- BA of Social Services
- Teachers
- Seija Utriainen
- Course
- GER0105A20S
Unfortunately, no reservations were found for the realization GER01VS21DIAK Basics of gerontological social work GER0105A20S-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
0-5
Objective
Students
• are familiar with the basics of gerontological social work
• are familiar with elderly services and operating methods
• know how to act in a culturally sensitive manner and support the right of self-determination, equality and diversity among the elderly
• know how to handle the unique questions related to old age
• know how to make development suggestions related to elderly care
• are familiar with and know how to apply the central legislation guiding and governing elderly care.
Content
• gerontological social work
• old age-based services and operating methods
• legislation guiding and governing elderly care
• cultural sensitivity, right of self-determination, equality and diversity
• unique questions related to old age
• development challenges in elderly care
Location and time
Opetus tapahtuu verkossa Zoomin välityksellä.
Materials
• Järnström, Sanna. 2011."En tiedä mitä ne ajattelee mun kohtalokseni". Etnografinen tutkimus asiakkuudesta ja asiakaslähtöisyydestä geriatrisessa sairaalassa. Tampereen yliopisto. Väitöskirja
• Kinni, Riitta-Liisa. 2014. Gerontologinen sosiaalityö ja ihmisten työstäminen
• Pynnönen, Katja Sosiaalinen aktiivisuus ylläpitää ikäihmisten terveyttä, 2017 Väitöskirja
• Seppänen Marjaana & Karisto, Antti. 2007. Vanhuus ja sosiaalityö. PS-Kustannus, Helsinki. (sivuja 348)
• Elisa Virkola 2014: Toimijuutta, refleksiivisyyttä ja neuvotteluja – muistisairaus yksin asuvan naisen arjessa
• Ylinen, Satu. 2008. Gerontologinen sosiaalityö. Tiedonmuodostus ja asiantuntijuus. Kuopion yliopisto, 2008. Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta. Väitöskirja.
• Ylä-Outinen, Tuulikki 2012: Ikäihmisten arki :
kotona asuvien palvelutaloon muuttaneiden ikäihmisten kertomuksia
• STM: Vanhuspalvelulaki 2012 ja Laatusuositus 2020-2023
Teaching methods
Opintojen tavoitteena on, että opiskelija
-osaa jäsentää ja eritellä vanhuuden ja gerontologisen sosiaalityön moninaisuutta ja vanhuuden erityiskysymyksiä,
-osaa toimia kulttuurisensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien asiakastyössä,
-tuntee uusia vanhuskeskeisiä toimintamuotoja ja palveluja,
-ymmärtää kodin ja asuinympäristön merkityksen ja edellytykset oman alan ja monialaisen työn mahdollistajana,
-tuntee ja osaa soveltaa keskeistä vanhustyötä ohjaavaa ja velvoittavaa lainsäädäntöä.
Opintojen sisältöinä ovat:
-gerontologinen sosiaalialan työ ja gerontologinen sosiaalityö
- kulttuurisensitiivisyys, yhdenvertaisuus ja moninaisuus
-vanhuusiän erityiskysymykset
-vanhustyön kehittämishaasteet
-vanhustyötä ohjaava ja velvoittava lainsäädäntö
Opinnot sisältävät verkossa tapahtuvat luennot ja seminaarin, joissa läsnäolo on pakollista. Lisäksi on itsenäistä työskentelyä.
Opintoihin kuuluu yksi oppimistehtävä, jota työstetään pari- tai ryhmätyönä. Tehtävä arvioidaan 1-5, hylätty asteikolla. Tehtävä ohjeistetaan erikseen.
Completion alternatives
Itsenäinen opiskelu sisältää kaksi oppimistehtävää:
1. Tutkimuksiin perehtyminen -tehtävä. 2 op Tehtävä arvioidaan hyväksytty/täydennettävä. Tehtävä ohjeistetaan erikseen
2. Teema -tehtävä. 3 op Tehtävä arvioidaan 1-5, hylätty asteikolla diakin arvioitikriteerit huomioiden. Tehtävä ohjeistetaan erikseen.