KANVK22DIAK-2a Kansalaisyhteiskunta ja järjestötyö (5op)
Toteutuksen tunnus: KAN0005A20S-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.09.2021 - 05.10.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2022 - 31.07.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Kampus
- Diakin yhteinen toteutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Ryhmät
-
DiakDiak yhteinen
- Opintojakso
- KAN0005A20S
Toteutukselle KANVK22DIAK-2a Kansalaisyhteiskunta ja järjestötyö KAN0005A20S-3002 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää julkisen ja kansalaistoiminnan eroja ja yhtäläisyyksiä
- osaa analysoida ammatillisen työn suhdetta kansalaisyhteiskuntaan ja järjestöjen palvelutuotantoon
- osa analysoida vertaistukiliikkeiden ja muiden yhteiskunnallisten liikkeiden merkitystä
- osaa organisoida ja koordinoida erilaisia verkostoja kansalaisosallisuuden lisäämiseksi
- osaa analysoida moninaisen ja monitasoisen kansalaisuuden merkitystä
- osaa käyttää erilaisia yhteiskunnallisia vaikuttamiskanavia.
Suoritustavat
Moodlessa on kuvattu jakson suoritustapa
TAI
Vaihtoehtoisena suorituksena voit tehdä Vertaismentorkoulutuksen, joka sisältää toiminnan vertaismentorina (HUOM: mahdollinen pääkaupunkiseudulla opiskeleville.) Vertaismentorina toimit tukena Diakin Helsingin kampuksen toiselle opiskelijalle, joka on toivonut vertaismentoria omien opintojensa tueksi. Vertaismentorina tuet mentoroitavaa kokonaisvaltaisesti opinnoissa ja elämän eri alueilla. Sisältöinä koulutuksessa ovat vertaismentoroinnin lähtökohdat, vertaismentoroinnin etiikka ja toimintatavat sekä huolen tunnistaminen ja puheeksiotto. Koulutus toteutuu Moodlessa sekä kahdessa lähitapaamisessa ja tapaamisia mentoroitavan kansa on 6-8. Tapaamisten tueksi vertaismentoreille järjestetään ryhmätyönohjausta Kalasataman kampuksella. Vertaismentorkoulutus on laajuudeltaan 4 op. Lisäksi teet 1 op osallistumalla KAN loppuseminaariin/palautat tiimityönä esityksen, jossa pidät vertaismentortiimin kanssa esitelmän Vertaismentoroinnista ja kuulet/luet samalla muiden esitykset. Mentorointi on nykyisin myös tärkeä työelämätaito. Jos kiinnostuit, ilmoittaudu haastatteluun: heli.sipila@diak.fi
Sisältö
- kansalaisyhteiskunta
- järjestöjen palvelutuotanto
- vertaistukiliikkeet
- moninainen ja -tasoinen kansalaisuus
- kansalaisosallisuus ja valtaistaminen
- erilaiset yhteiskunnalliset vaikuttamiskanavat
Aika ja paikka
Lähiopetukseen ja seminaareihin osallistuminen.
Oppimateriaalit
Ahvenisto, Inkeri & Mäki, Kirsi (toim.) 2006. Kansalaisvaikuttaminen ajassa. Tampere: Työväen perinteen ja historian tutkimuksen seura.
Halava Ilkka, Panzar Mika ja Elisa Lukin. 2018.Helsinki. Kansalaisjärjestö jälkiteollisessa artistiyhteiskunnassa.
Järjestöbarometri 2018. https://www.soste.fi/jarjestobarometri-2018/
Kansalaisyhteiskunta sivusto. https://www.kansalaisyhteiskunta.fi
Konttinen, Esa & Peltokoski, Jukka (toim.) 2010. Verkostojen liikettä.http://kans.jyu.fi/tutkimuksia/kirja/liikekirja2.pdf/view
Kuuluvainen, Salla 2016. Vapaaehtoistyön johtaminen. Sivistysliitto Kansalaisfoorumi SKAF ry. Helsinki: Lönnberg.
Payne, Malcolm 2005. Modern social work theory. Basingstoke: Palgrave Macmillan. Erityisesti luku: Empowerment and Advocacy.
Pessi, Anne Birgitta & Saari Juho (toim) 2010. Hyvien ihmisten maa. Auttaminen kilpailukyky-yhteiskunnassa. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Tutkimuksia A 31. 2010. Verkkojulkaisu. http://www.diak.fi/tyoelama/Julkaisut/Sivut/default.aspx
Riikonen Satu ja Nyman Tarja. 2015. Moninainen ja kehittyvä järjestötoiminta. Humanistinen ammattikorkeakoulu. Helsinki. https://www.humak.fi/wp-content/uploads/2015/12/riikonen-satu-ja-nyman-tarja-moninainen-ja-kehittyva-jarjestotoiminta-netti-31.12.pdf
Ryynänen, Aimo 2007. Kansallisvaltiosta kansalaisvaltioon. Kansallinen Sivistysliitto.
Sosiaali- ja terveysjärjestöt Suomessa. http://www.sosteryty.fi/fi/julkaisut
Voluntas: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organisations, e-lehti kirjastot.diak.fi
Opetusmenetelmät
Luennot, itsenäinen työskentely, tiimityö. Lukupiiri.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan hops-keskustelussa opon kanssa.
Suoritusvaihtoehtona
kirjatentti jossa tentitään 3 uusinta alaan liittyvää teosta (Ahvenisto, Inkeri & Mäki, Kirsi (toim.) 2006. Kansalaisvaikuttaminen ajassa. Tampere: Työväen perinteen ja historian tutkimuksen seura. Tai vaihtoehtoisesti Halava, Panzar & Lukin: Kansalaisjärjestö jälkiteollisessa artistiyhteiskunnassa 2018
Konttinen, Esa & Peltokoski, Jukka (toim.) 2010. Verkostojen liikettä.
Riikonen & Ryynänen (toim.): Moninainen ja kehittyvä järjestötoiminta 2015. Humanistinen AMK Julkaisuja 10.
ja osallistuminen johonkin vapaaehtoistyön seminaariin
Lisätiedot
Lukupiirissä käsiteltävä aineisto on jaettu luettavaksi esim. kuudelle ryhmälle (oppimistehtäväryhmät). Kaikki valmistautuvat lukupiiripäivään niin, että itsellä on hallussa omasta luetusta aineistosta keskeinen sisältö, jonka pystyy jakamaan lukupiiripäivän keskusteluryhmässään. Jokainen valmistautuu itse valitsemallaan tavalla siihen, miten kertoo keskusteluryhmässään olennaisen, mitä haluaa toisten tietävän.
Lukupiiripäivässä opiskelijat jaetaan keskusteluryhmiin, jotka muodostetaan niin, että kaikki luettu aineisto on keskusteluryhmän käytössä. Keskusteluryhmissä käydään läpi koko aineisto.
Keskustelytyöskentelyn jälkeen Yhteisessä yhteenvetokeskustelussa voidaan opitun yhteenvetoa tehdä esim. seuraavien kysymysten pohjalta:
* Yksi keskeisin asia käsitellystä materiaalista
* Käsittelemänne aineiston merkitys sosionomin ammatilliselle osaamisellenne
Pienessä ryhmässä työskentely voidaan toteuttaa esim. niin, että jokainen ryhmä esittelee tiivistetyn sisällön tutustumastaan materiaalista ja käydään yhteistä keskustelua kunkin ryhmän esityksen jälkeen.
Lukupiirin materiaalit: Halava ym. KANSALAISJÄRJESTÖ JÄLKITEOLLISESSA ARTISTIYHTEISKUNNASSA ja Humakin julkaisu MONINAINEN JA KEHITTYVÄ JÄRJESTÖTOIMINTA (ovat oppimistehtävän lähdemateriaaleja).