Siirry suoraan sisältöön

KANVK22DIAK-2a Kansalaisyhteiskunta ja järjestötyö (5op)

Toteutuksen tunnus: KAN0005A20S-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Ryhmät
Diak
Diak yhteinen
Opintojakso
KAN0005A20S

Toteutukselle KANVK22DIAK-2a Kansalaisyhteiskunta ja järjestötyö KAN0005A20S-3002 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää julkisen ja kansalaistoiminnan eroja ja yhtäläisyyksiä
- osaa analysoida ammatillisen työn suhdetta kansalaisyhteiskuntaan ja järjestöjen palvelutuotantoon
- osa analysoida vertaistukiliikkeiden ja muiden yhteiskunnallisten liikkeiden merkitystä
- osaa organisoida ja koordinoida erilaisia verkostoja kansalaisosallisuuden lisäämiseksi
- osaa analysoida moninaisen ja monitasoisen kansalaisuuden merkitystä
- osaa käyttää erilaisia yhteiskunnallisia vaikuttamiskanavia.

Suoritustavat

Moodlessa on kuvattu jakson suoritustapa
TAI
Vaihtoehtoisena suorituksena voit tehdä Vertaismentorkoulutuksen, joka sisältää toiminnan vertaismentorina (HUOM: mahdollinen pääkaupunkiseudulla opiskeleville.) Vertaismentorina toimit tukena Diakin Helsingin kampuksen toiselle opiskelijalle, joka on toivonut vertaismentoria omien opintojensa tueksi. Vertaismentorina tuet mentoroitavaa kokonaisvaltaisesti opinnoissa ja elämän eri alueilla. Sisältöinä koulutuksessa ovat vertaismentoroinnin lähtökohdat, vertaismentoroinnin etiikka ja toimintatavat sekä huolen tunnistaminen ja puheeksiotto. Koulutus toteutuu Moodlessa sekä kahdessa lähitapaamisessa ja tapaamisia mentoroitavan kansa on 6-8. Tapaamisten tueksi vertaismentoreille järjestetään ryhmätyönohjausta Kalasataman kampuksella. Vertaismentorkoulutus on laajuudeltaan 4 op. Lisäksi teet 1 op osallistumalla KAN loppuseminaariin/palautat tiimityönä esityksen, jossa pidät vertaismentortiimin kanssa esitelmän Vertaismentoroinnista ja kuulet/luet samalla muiden esitykset. Mentorointi on nykyisin myös tärkeä työelämätaito. Jos kiinnostuit, ilmoittaudu haastatteluun: heli.sipila@diak.fi

Sisältö

- kansalaisyhteiskunta
- järjestöjen palvelutuotanto
- vertaistukiliikkeet
- moninainen ja -tasoinen kansalaisuus
- kansalaisosallisuus ja valtaistaminen
- erilaiset yhteiskunnalliset vaikuttamiskanavat

Aika ja paikka

Lähiopetukseen ja seminaareihin osallistuminen.

Oppimateriaalit

Ahvenisto, Inkeri & Mäki, Kirsi (toim.) 2006. Kansalaisvaikuttaminen ajassa. Tampere: Työväen perinteen ja historian tutkimuksen seura.

Halava Ilkka, Panzar Mika ja Elisa Lukin. 2018.Helsinki. Kansalaisjärjestö jälkiteollisessa artistiyhteiskunnassa.
Järjestöbarometri 2018. https://www.soste.fi/jarjestobarometri-2018/


Kansalaisyhteiskunta sivusto. https://www.kansalaisyhteiskunta.fi

Konttinen, Esa & Peltokoski, Jukka (toim.) 2010. Verkostojen liikettä.http://kans.jyu.fi/tutkimuksia/kirja/liikekirja2.pdf/view

Kuuluvainen, Salla 2016. Vapaaehtoistyön johtaminen. Sivistysliitto Kansalaisfoorumi SKAF ry. Helsinki: Lönnberg.

Payne, Malcolm 2005. Modern social work theory. Basingstoke: Palgrave Macmillan. Erityisesti luku: Empowerment and Advocacy.

Pessi, Anne Birgitta & Saari Juho (toim) 2010. Hyvien ihmisten maa. Auttaminen kilpailukyky-yhteiskunnassa. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Tutkimuksia A 31. 2010. Verkkojulkaisu. http://www.diak.fi/tyoelama/Julkaisut/Sivut/default.aspx

Riikonen Satu ja Nyman Tarja. 2015. Moninainen ja kehittyvä järjestötoiminta. Humanistinen ammattikorkeakoulu. Helsinki. https://www.humak.fi/wp-content/uploads/2015/12/riikonen-satu-ja-nyman-tarja-moninainen-ja-kehittyva-jarjestotoiminta-netti-31.12.pdf

Ryynänen, Aimo 2007. Kansallisvaltiosta kansalaisvaltioon. Kansallinen Sivistysliitto.

Sosiaali- ja terveysjärjestöt Suomessa. http://www.sosteryty.fi/fi/julkaisut

Voluntas: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organisations, e-lehti kirjastot.diak.fi

Opetusmenetelmät

Luennot, itsenäinen työskentely, tiimityö. Lukupiiri.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan hops-keskustelussa opon kanssa.
Suoritusvaihtoehtona
kirjatentti jossa tentitään 3 uusinta alaan liittyvää teosta (Ahvenisto, Inkeri & Mäki, Kirsi (toim.) 2006. Kansalaisvaikuttaminen ajassa. Tampere: Työväen perinteen ja historian tutkimuksen seura. Tai vaihtoehtoisesti Halava, Panzar & Lukin: Kansalaisjärjestö jälkiteollisessa artistiyhteiskunnassa 2018
Konttinen, Esa & Peltokoski, Jukka (toim.) 2010. Verkostojen liikettä.
Riikonen & Ryynänen (toim.): Moninainen ja kehittyvä järjestötoiminta 2015. Humanistinen AMK Julkaisuja 10.
ja osallistuminen johonkin vapaaehtoistyön seminaariin

Lisätiedot

Lukupiirissä käsiteltävä aineisto on jaettu luettavaksi esim. kuudelle ryhmälle (oppimistehtäväryhmät). Kaikki valmistautuvat lukupiiripäivään niin, että itsellä on hallussa omasta luetusta aineistosta keskeinen sisältö, jonka pystyy jakamaan lukupiiripäivän keskusteluryhmässään. Jokainen valmistautuu itse valitsemallaan tavalla siihen, miten kertoo keskusteluryhmässään olennaisen, mitä haluaa toisten tietävän.
Lukupiiripäivässä opiskelijat jaetaan keskusteluryhmiin, jotka muodostetaan niin, että kaikki luettu aineisto on keskusteluryhmän käytössä. Keskusteluryhmissä käydään läpi koko aineisto.
Keskustelytyöskentelyn jälkeen Yhteisessä yhteenvetokeskustelussa voidaan opitun yhteenvetoa tehdä esim. seuraavien kysymysten pohjalta:
* Yksi keskeisin asia käsitellystä materiaalista
* Käsittelemänne aineiston merkitys sosionomin ammatilliselle osaamisellenne
Pienessä ryhmässä työskentely voidaan toteuttaa esim. niin, että jokainen ryhmä esittelee tiivistetyn sisällön tutustumastaan materiaalista ja käydään yhteistä keskustelua kunkin ryhmän esityksen jälkeen.
Lukupiirin materiaalit: Halava ym. KANSALAISJÄRJESTÖ JÄLKITEOLLISESSA ARTISTIYHTEISKUNNASSA ja Humakin julkaisu MONINAINEN JA KEHITTYVÄ JÄRJESTÖTOIMINTA (ovat oppimistehtävän lähdemateriaaleja).

Siirry alkuun