Skip to main content

KANVK22DIAK-2a Civil society and organisation work (5cr)

Code: KAN0005A20S-3002

General information


Enrollment
13.09.2021 - 05.10.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2022 - 31.07.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Campus
Diak joint implementation
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
BA of Social Services
BA of Social Services, Diaconal Work
BA of Social Services, Christian Youth Work
BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care

Unfortunately, no reservations were found for the realization KANVK22DIAK-2a Civil society and organisation work KAN0005A20S-3002. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Objective

Students
• understand the differences and similarities of public and civic activity
• know how to analyse the relationship between professional work and the civil society and organisational service production
• know how to analyse the significance of diverse and multi-layered citizenship
• know how to analyse the significance of peer support movements and other social movements
• know how to organise and coordinate various networks to increase civic participation
• know how to use various social impact channels

Accomplishment methods

Moodlessa on kuvattu jakson suoritustapa
TAI
Vaihtoehtoisena suorituksena voit tehdä Vertaismentorkoulutuksen, joka sisältää toiminnan vertaismentorina (HUOM: mahdollinen pääkaupunkiseudulla opiskeleville.) Vertaismentorina toimit tukena Diakin Helsingin kampuksen toiselle opiskelijalle, joka on toivonut vertaismentoria omien opintojensa tueksi. Vertaismentorina tuet mentoroitavaa kokonaisvaltaisesti opinnoissa ja elämän eri alueilla. Sisältöinä koulutuksessa ovat vertaismentoroinnin lähtökohdat, vertaismentoroinnin etiikka ja toimintatavat sekä huolen tunnistaminen ja puheeksiotto. Koulutus toteutuu Moodlessa sekä kahdessa lähitapaamisessa ja tapaamisia mentoroitavan kansa on 6-8. Tapaamisten tueksi vertaismentoreille järjestetään ryhmätyönohjausta Kalasataman kampuksella. Vertaismentorkoulutus on laajuudeltaan 4 op. Lisäksi teet 1 op osallistumalla KAN loppuseminaariin/palautat tiimityönä esityksen, jossa pidät vertaismentortiimin kanssa esitelmän Vertaismentoroinnista ja kuulet/luet samalla muiden esitykset. Mentorointi on nykyisin myös tärkeä työelämätaito. Jos kiinnostuit, ilmoittaudu haastatteluun: heli.sipila@diak.fi

Content

• civil society
• diverse and multi-layered citizenship
• organisational service production
• peer support movements
• civic participation and empowerment
• various social impact channels

Location and time

Lähiopetukseen ja seminaareihin osallistuminen.

Materials

Ahvenisto, Inkeri & Mäki, Kirsi (toim.) 2006. Kansalaisvaikuttaminen ajassa. Tampere: Työväen perinteen ja historian tutkimuksen seura.

Halava Ilkka, Panzar Mika ja Elisa Lukin. 2018.Helsinki. Kansalaisjärjestö jälkiteollisessa artistiyhteiskunnassa.
Järjestöbarometri 2018. https://www.soste.fi/jarjestobarometri-2018/


Kansalaisyhteiskunta sivusto. https://www.kansalaisyhteiskunta.fi

Konttinen, Esa & Peltokoski, Jukka (toim.) 2010. Verkostojen liikettä.http://kans.jyu.fi/tutkimuksia/kirja/liikekirja2.pdf/view

Kuuluvainen, Salla 2016. Vapaaehtoistyön johtaminen. Sivistysliitto Kansalaisfoorumi SKAF ry. Helsinki: Lönnberg.

Payne, Malcolm 2005. Modern social work theory. Basingstoke: Palgrave Macmillan. Erityisesti luku: Empowerment and Advocacy.

Pessi, Anne Birgitta & Saari Juho (toim) 2010. Hyvien ihmisten maa. Auttaminen kilpailukyky-yhteiskunnassa. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Tutkimuksia A 31. 2010. Verkkojulkaisu. http://www.diak.fi/tyoelama/Julkaisut/Sivut/default.aspx

Riikonen Satu ja Nyman Tarja. 2015. Moninainen ja kehittyvä järjestötoiminta. Humanistinen ammattikorkeakoulu. Helsinki. https://www.humak.fi/wp-content/uploads/2015/12/riikonen-satu-ja-nyman-tarja-moninainen-ja-kehittyva-jarjestotoiminta-netti-31.12.pdf

Ryynänen, Aimo 2007. Kansallisvaltiosta kansalaisvaltioon. Kansallinen Sivistysliitto.

Sosiaali- ja terveysjärjestöt Suomessa. http://www.sosteryty.fi/fi/julkaisut

Voluntas: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organisations, e-lehti kirjastot.diak.fi

Teaching methods

Luennot, itsenäinen työskentely, tiimityö. Lukupiiri.

Completion alternatives

Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan hops-keskustelussa opon kanssa.
Suoritusvaihtoehtona
kirjatentti jossa tentitään 3 uusinta alaan liittyvää teosta (Ahvenisto, Inkeri & Mäki, Kirsi (toim.) 2006. Kansalaisvaikuttaminen ajassa. Tampere: Työväen perinteen ja historian tutkimuksen seura. Tai vaihtoehtoisesti Halava, Panzar & Lukin: Kansalaisjärjestö jälkiteollisessa artistiyhteiskunnassa 2018
Konttinen, Esa & Peltokoski, Jukka (toim.) 2010. Verkostojen liikettä.
Riikonen & Ryynänen (toim.): Moninainen ja kehittyvä järjestötoiminta 2015. Humanistinen AMK Julkaisuja 10.
ja osallistuminen johonkin vapaaehtoistyön seminaariin

Further information

Lukupiirissä käsiteltävä aineisto on jaettu luettavaksi esim. kuudelle ryhmälle (oppimistehtäväryhmät). Kaikki valmistautuvat lukupiiripäivään niin, että itsellä on hallussa omasta luetusta aineistosta keskeinen sisältö, jonka pystyy jakamaan lukupiiripäivän keskusteluryhmässään. Jokainen valmistautuu itse valitsemallaan tavalla siihen, miten kertoo keskusteluryhmässään olennaisen, mitä haluaa toisten tietävän.
Lukupiiripäivässä opiskelijat jaetaan keskusteluryhmiin, jotka muodostetaan niin, että kaikki luettu aineisto on keskusteluryhmän käytössä. Keskusteluryhmissä käydään läpi koko aineisto.
Keskustelytyöskentelyn jälkeen Yhteisessä yhteenvetokeskustelussa voidaan opitun yhteenvetoa tehdä esim. seuraavien kysymysten pohjalta:
* Yksi keskeisin asia käsitellystä materiaalista
* Käsittelemänne aineiston merkitys sosionomin ammatilliselle osaamisellenne
Pienessä ryhmässä työskentely voidaan toteuttaa esim. niin, että jokainen ryhmä esittelee tiivistetyn sisällön tutustumastaan materiaalista ja käydään yhteistä keskustelua kunkin ryhmän esityksen jälkeen.
Lukupiirin materiaalit: Halava ym. KANSALAISJÄRJESTÖ JÄLKITEOLLISESSA ARTISTIYHTEISKUNNASSA ja Humakin julkaisu MONINAINEN JA KEHITTYVÄ JÄRJESTÖTOIMINTA (ovat oppimistehtävän lähdemateriaaleja).

Go back to top of page