KEH02PS21HKI (TERV) Kehittämis- ja innovaatiotoiminta II (2op)
Toteutuksen tunnus: KEH0202A15S-3056
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2021 - 17.03.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 23.08.2021 - 17.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- KOULUTUS
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 300
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
- Terveydenhoitaja (AMK)
- Opettajat
- Titta Riihimäki
- Satu Keisala
- Ryhmät
-
A47shA47sh
-
A47shdA47shd
-
A47thA47th
- Opintojakso
- KEH0202A15S
Toteutukselle KEH02PS21HKI (TERV) Kehittämis- ja innovaatiotoiminta II KEH0202A15S-3056 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa arvioida kriittisesti tutkimustietoa ja perustella tekemiään valintoja
- osaa luoda uusia innovatiivisia ratkaisuja sekä kehittämään omaa toimintaansa työelämän muutoksessa
- osaa laatia opinnäytetyön suunnitelman
Sisältö
- tutkimustiedon kriittinen arviointi
- työelämän muutoksen arviointi
- opinnäytetyön suunnitelma
- tutkimusmenetelmät
Oppimateriaalit
Aaltola, J. & Valli, R. (2010 tai uudempi). Ikkunoita tutkimusmetodeihin. virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. 1, Metodin valinta ja aineistonkeruu. (3. uud. ja täyd. p. tai uudempi) Jyväskylä: PS-Kustannus.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Hirsjärvi, S. & Hurme, H. (2008). Tutkimushaastattelu : teemahaastattelun teoria ja käytäntö. Helsinki: Gaudeamus.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Saatavuus verkkoaineistoon
Mustola, M., Mykkänen, J., Böök, M.L., & Kärjä, A.-V. toim. (2015). Visuaaliset menetelmät lapsuuden- ja nuorisotutkimuksessa. (Nuorisotutkimusverkosto & Nuorisotutkimusseura Julkaisuja Tiede 170). Helsinki: Nuorisotutkimusseura.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
- osaa soveltaa havainnointia tai haastattelua tai valokuvausta tai videointia osana osallistavan ja tutkivan kehittämisen prosessia tarkoituksenmukaisella tavalla
- osallistuu Diakin OSKE- tai Yhteisöpajojen kautta Diakin hanketoimintaan ja/tai työelämäkumppanuuksiin
- laatii opinnäytetyön suunnitelman valmiiksi, esittelee sen ot-seminaarissa, jossa hän saa vertaispalautetta ja ohjaajan palautteen sekä hyväksynnän suunnitelmalleen.
- opponoi toisen opiskelija(pari)n opinnäytetyön suunnitelman suullisesti ja kirjallisesti.
Opintosuorituksen kuvaus
Opintosuoritus koostuu opintojakson lähipäivästä, menetelmätyöpajoista, oppimistehtävästä sekä opinnäytetyön ryhmäohjaukseen osallistumisesta.
Lähipäivän pääsisällöt: (i) orientaatio KEHI2 -opintojaksoon; (ii) havainnointi-, haastattelu, valokuvaus ja videointi ammatillisena ja kehittämistyön menetelmänä.
Oppimistehtävässä opiskelija tarkastelee valitsemaansa ilmiötä edellämainituilla menetelmillä. Oppimistehtävää ohjataan menetelmätyöpajoissa.Tarkempi tehtävän ohjeistus löytyy sähköisellä oppimisalustalla,
Oppimistehtävän tulee olla työelämälähtöinen. Se tuottaa kriittistä ja hyödyllistä tietoa Diakin hankkeisiin ja/tai työelämäkumppaneille, OSKE- tai Yhteisöpajoihin.
Opiskelijan opinnäytetyöprosessia ohjataan opinnäytetyöohjausryhmässä.
Suomen kielen ja viestinnän ohjaus tapahtuu erillisellä sähköisellä oppimisalustalla (Suomen kielen ja viestinnän pajat).
Ohjausta tiedonhankintaan opiskelija saa informaatikoilta Diakin kirjastosta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oppimistehtävä ja opinnäytetyö toteutuu Diakin OSKE/Yhteisöpajassa ja/tai hankkeessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija soveltaa edellä mainittuja menetelmiä esim. OSKE- ja/tai Yhteisöpajassa ja raportoi KEH1 -vastuuopettajalle. Vaihtoehtoisesta suoritustavasta tulee sopia etukäteen joko toimipaikan KEHI1 vastuuopettajan kanssa tai ko. opintojakson AHOToinnista vastaavan opettajan kanssa.
Valokuvausta ja videiointia koskevan osuuden voi suorittaa myös esimerkiksi osallistumallla sähköisten palveluiden kehittämiseen (mobiiliapplikaatiot, koodaaminen, jne.). Opiskelija tulee keskustella KEHI2 vastuuopettajan kanssa suoritustavasta.
Esitietovaatimukset
Valmius tuottaa Osallistavan ja tutkivan kehittämisen oppaan (Liitteet->, Opinnäytetyön suunnitelman ohje) mukaan laadittu opinnäytetyön suunnitelma sekä KEHI1 -sisällöt.