KOGVS21HKI Kognitiivis-behavioraaliset menetelmät päihde- ja mielenterveystyössä (5op)
Toteutuksen tunnus: KOG0005A15S-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2021 - 17.03.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 13.09.2021 - 05.11.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys- ja kirkonala
- Kampus
- Diakin yhteinen toteutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Opettajat
- Margarita Sakilayan-Latvala
- Hanna Rautio
- Ryhmät
-
DiakDiak yhteinen
- Opintojakso
- KOG0005A15S
Toteutukselle KOGVS21HKI Kognitiivis-behavioraaliset menetelmät päihde- ja mielenterveystyössä KOG0005A15S-3008 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Opintojaksoon kuuluu kaksi tehtävää, jotka tehdään paritehtävänä.
Opintojakson lopussa on webinaari, jossa opiskelijat esittelevät omaa tehtäväänsä ja opponoivat toistensa tehtäviä.
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee kognitiivis-behavioraalisia lähestymistapoja mielenterveys- ja päihdetyössä
- osaa tarkastella asiakastilanteita kognitiivis-behavioraalisesta viitekehyksestä
- osaa soveltaa joitakin kognitiivis-behavioraaliseen lähestymistapaan perustuvia menetelmiä ja työkaluja hoito-, hoiva-, huolenpito- ja asiakastyössä mielenterveys- ja päihdepalveluissa
Sisältö
1 Kognitiivis-behavioraaliset lähestymistavat
a menetelmien kentässä
b lähestymistapojen perusteet
2 Perehtyminen keskeisiin työtapoihin
a Dialektinen käyttäytymisterapia (DKT) ja retkahduksen ehkäisy
b Monidiagnostiikka
c Hyväksymis- ja omistautumisterapian suuntaus, joka perustuu mindfullness-ajatteluun
3 Asiakastyön analysointi kognitiivisesta kehyksestä
Oppimateriaalit
Nimetty Diaklessa
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
•tietää kognitiivis-behavioraalisten lähestymistapojen teoreettiset selitysmallit ja niiden historialliset lähtökohdat
•ymmärtää kognitiivis-behavioraalisten lähestymistapojen tavoitteen auttaa asiakasta tiedostamaan, arvioimaan ja muokkaamaan mielenterveys- ja/tai päihdeongelmaan liittyvää ajatteluaan ja käyttäytymistään
•tietää kognitiivis-behavioraalisten lähestymistapojen käytännön sovelluksia (menetelmiä ja tekniikoita) mielenterveys- ja päihdetyön asiakastyössä
•oppii analysoimaan toimintansa perusteita ja ammatillista kehittymistään kognitiivis-behavioraalisten työtapojen soveltamisessa.
Tarkennettu sisältö:
•Kognitiivis-behavioraaliset lähestymistavat menetelmien kentässä sekä lähestymistapojen perusteet
•Perehtyminen keskeisiin työtapoihin, muun muassa:
- Dialektinen käyttäytymisterapia (DKT) ja retkahduksen ehkäisy
- Monidiagnostiikka
- Hyväksymis- ja omistautumisterapian (HOT) suuntaus, joka perustuu mindfulness-ajatteluun
•Asiakastyön analysointi kognitiivisessa kehyksestä
Opintosuorituksen kuvaus:
Opiskelija perehtyy mielenterveyden ja päihteiden käytön haasteisiin. Opiskelija valitsee yhden kognitiivis-behavioraalisen menetelmän tai tekniikan, johon hän perehtyy jakson aikana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tentti
Tenttimateriaali:
Kähkönen, Seppo & Karila, Irma & Holmberg, Nils (toim.). 2020. Kognitiivinen psykoterapia. Duodecim.
TAI
Osallistuminen työelämän hankkeeseen/työelämäyhteistyöhön etukäteen hyväksytyn, opintojakson tavoitteisiin ja sisältöön nojaavan suunnitelman mukaisesti. Suoritustavasta sovitaan vastuulehtoreiden kanssa.
Esitietovaatimukset
Perustiedot mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyöstä.
Lisätiedot
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että opiskelija:
•tunnistaa mielenterveys-, päihde ja peliongelmia ja toimii ammatillisesti mielenterveys- ja päihdetyön eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa.
•toimii oman ammattialansa näkökulmasta keskeisen mielenterveys-, ja päihdelainsäädännön mukaisesti ja tuntee alan eettiset periaatteet ja työtä ohjaavat kansalliset ja kansainväliset ohjelmat ja suunnitelmat.
•tuntee mielenterveysongelmia sekä päihde-, peli- ja muita riippuvuuksia koskevat monitieteelliset ja moniammatilliset lähestymistavat