KOGVS21HKI Cognitive-behavioural methods in working with mental health problems and drug abuse (5cr)
Code: KOG0005A15S-3008
General information
- Enrollment
- 01.03.2021 - 17.03.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 13.09.2021 - 05.11.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Terveys- ja kirkonala
- Campus
- Diak joint implementation
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 50
- Degree programmes
- BA of Social Services
- BA of Social Services, Diaconal Work
- BA of Social Services, Christian Youth Work
- BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
- Teachers
- Margarita Sakilayan-Latvala
- Hanna Rautio
- Course
- KOG0005A15S
Unfortunately, no reservations were found for the realization KOGVS21HKI Cognitive-behavioural methods in working with mental health problems and drug abuse KOG0005A15S-3008. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Opintojaksoon kuuluu kaksi tehtävää, jotka tehdään paritehtävänä.
Opintojakson lopussa on webinaari, jossa opiskelijat esittelevät omaa tehtäväänsä ja opponoivat toistensa tehtäviä.
Objective
Opiskelija
- tuntee kognitiivis-behavioraalisia lähestymistapoja mielenterveys- ja päihdetyössä
- osaa tarkastella asiakastilanteita kognitiivis-behavioraalisesta viitekehyksestä
- osaa soveltaa joitakin kognitiivis-behavioraaliseen lähestymistapaan perustuvia menetelmiä ja työkaluja hoito-, hoiva-, huolenpito- ja asiakastyössä mielenterveys- ja päihdepalveluissa
Content
1 Kognitiivis-behavioraaliset lähestymistavat
a menetelmien kentässä
b lähestymistapojen perusteet
2 Perehtyminen keskeisiin työtapoihin
a Dialektinen käyttäytymisterapia (DKT) ja retkahduksen ehkäisy
b Monidiagnostiikka
c Hyväksymis- ja omistautumisterapian suuntaus, joka perustuu mindfullness-ajatteluun
3 Asiakastyön analysointi kognitiivisesta kehyksestä
Materials
Nimetty Diaklessa
Teaching methods
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
•tietää kognitiivis-behavioraalisten lähestymistapojen teoreettiset selitysmallit ja niiden historialliset lähtökohdat
•ymmärtää kognitiivis-behavioraalisten lähestymistapojen tavoitteen auttaa asiakasta tiedostamaan, arvioimaan ja muokkaamaan mielenterveys- ja/tai päihdeongelmaan liittyvää ajatteluaan ja käyttäytymistään
•tietää kognitiivis-behavioraalisten lähestymistapojen käytännön sovelluksia (menetelmiä ja tekniikoita) mielenterveys- ja päihdetyön asiakastyössä
•oppii analysoimaan toimintansa perusteita ja ammatillista kehittymistään kognitiivis-behavioraalisten työtapojen soveltamisessa.
Tarkennettu sisältö:
•Kognitiivis-behavioraaliset lähestymistavat menetelmien kentässä sekä lähestymistapojen perusteet
•Perehtyminen keskeisiin työtapoihin, muun muassa:
- Dialektinen käyttäytymisterapia (DKT) ja retkahduksen ehkäisy
- Monidiagnostiikka
- Hyväksymis- ja omistautumisterapian (HOT) suuntaus, joka perustuu mindfulness-ajatteluun
•Asiakastyön analysointi kognitiivisessa kehyksestä
Opintosuorituksen kuvaus:
Opiskelija perehtyy mielenterveyden ja päihteiden käytön haasteisiin. Opiskelija valitsee yhden kognitiivis-behavioraalisen menetelmän tai tekniikan, johon hän perehtyy jakson aikana.
Completion alternatives
Tentti
Tenttimateriaali:
Kähkönen, Seppo & Karila, Irma & Holmberg, Nils (toim.). 2020. Kognitiivinen psykoterapia. Duodecim.
TAI
Osallistuminen työelämän hankkeeseen/työelämäyhteistyöhön etukäteen hyväksytyn, opintojakson tavoitteisiin ja sisältöön nojaavan suunnitelman mukaisesti. Suoritustavasta sovitaan vastuulehtoreiden kanssa.
Qualifications
Perustiedot mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyöstä.
Further information
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että opiskelija:
•tunnistaa mielenterveys-, päihde ja peliongelmia ja toimii ammatillisesti mielenterveys- ja päihdetyön eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa.
•toimii oman ammattialansa näkökulmasta keskeisen mielenterveys-, ja päihdelainsäädännön mukaisesti ja tuntee alan eettiset periaatteet ja työtä ohjaavat kansalliset ja kansainväliset ohjelmat ja suunnitelmat.
•tuntee mielenterveysongelmia sekä päihde-, peli- ja muita riippuvuuksia koskevat monitieteelliset ja moniammatilliset lähestymistavat