Siirry suoraan sisältöön

KOU01PS21HKI Koululaisten ja opiskelijoiden terveydenhoitajatyö (2op)

Toteutuksen tunnus: KOU0102A15S-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.03.2021 - 17.03.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
18.10.2021 - 12.11.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
KOULUTUS
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 200
Koulutus
Terveydenhoitaja (AMK)
Opettajat
Inga Klen
Anu Piispanen
Ryhmät
A47th
A47th
Opintojakso
KOU0102A15S

Toteutukselle KOU01PS21HKI Koululaisten ja opiskelijoiden terveydenhoitajatyö KOU0102A15S-3006 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa selittää kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurannan periaatteet ja toimintakäytännöt
- osaa arvioida kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen, lastensuojelun ja jatkohoidon tarpeita yhteistyössä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa
- osaa löytää koululaisiin ja opiskelijoihin liittyvää hyvinvointitietoa
- osaa käyttää työnsä perustana keskeistä terveydenhoitajatyötä ohjaavaa lainsäädäntöä sekä kansallisia ja kansainvälisiä sosiaali- ja terveyspoliittisia asiakirjoja
- osaa soveltaa terveydenhoitajatyön eettisiä periaatteita
- osaa dokumentoida yksilöiden ja yhteisöjen kanssa tehtävää terveydenhoitajatyötä

Sisältö

- koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palvelut, niitä ohjaavat lait ja ohjeet
- terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät, arviointi ja terveyskertomusjärjestelmä
- oikea-aikainen tuki ja huolen puheeksi ottaminen
- erityisen tuen ja tutkimusten tarpeet ja jatkohoitoon ohjaaminen, lastensuojelu
- yksilöllinen ja yhteisöllinen oppilas- ja opiskelijahuolto

Oppimateriaalit

• Asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta. (Sosiaali ja terveysministeriön selvityksiä 2008:37) Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504222997
• Mäki, P., Wikström, K., Hakulinen-Tuovinen, T. & Laatikainen, T. (2017). Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa. Menetelmäkäsikirja. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Saatavilla http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135858/URN_ISBN_978-952-302-964-4.pdf?sequence=1&isAllowed=y
THL:OPISKELUHUOLTO https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/peruspalvelut/opiskeluhuolto
• Kouluterveydenhuolto 2002: opas kouluterveydenhuollolle, peruskouluille ja kunnille. (2002). Helsinki: Stakes
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:951-33-1059-0
• Opiskeluterveydenhuollon opas. (2006). Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504225553
• Terho, P. & Akselin, T. (2000 tai 2002). Kouluterveydenhuolto. Helsinki: Duodecim.
Saatavuus Diakin kirjastoissa

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoitekuvaus:
• Opiskelija ymmärtää koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palvelurakenteen perusterveydenhuollossa sekä roolin jatkotutkimuksiin ja jatkohoitoon ohjaamisessa yhteistyössä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa.
• Opiskelija ymmärtää työhön vaikuttavan keskeisen lainsäädännön, kansalliset ohjelmat sekä lastenoikeuksien sopimuksen.
• Opiskelija osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa tutkimustietoa yksilö- sekä ryhmämuotoisessa työskentelyssä.
• Opiskelija ymmärtää mitä yksilö ja yhteisötasolla oppilas- ja opiskelijahuollolla tarkoitetaan ja mikä rooli terveydenhoitajalla on yhteisön terveyden edistäjänä.
• Opiskelija ymmärtää kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurannan periaatteet koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa ja osaa käyttää terveyden seuranta- ja seulontamenetelmiä.
• Opiskelija tunnistaa koululaisen ja nuoren keskeisimpiä kasvun ja kehityksen haasteita ja oppii ottamaan puheeksi näitä.
• Opiskelija tunnistaa koululaisen ja nuoren sekä heidän perheidensä voimavarat sekä erityisen tuen tarpeet ja osaa ohjata nämä tarvittavien tukitoimien pariin.
• Opiskelija osaa kirjata tiedot terveyskertomusjärjestelmään ja ymmärtää mitä hyvinvointi- ja terveyssuunnitelma tarkoittaa sekä toimii kaikissa tilanteissa terveydenhoitajatyön eettisten periaatteiden mukaan.

Opintosuorituksen kuvaus:
• Orientaatio opintokokonaisuuteen
• Luennot
• Ryhmätyö + seminaariesitys
• Itsenäinen opiskelu taitopajaa varten
• Taitopaja (näön, kuulon ja ryhdin seulonta, päihdeseula, mielialaseula, syömishäiriöseula, terveystarkastuslomakkeet) ja simulaatio (terveystarkastus).
• Tentti

Lähiopetuksessa läsnäolovelvoite. Taitopaja- ja simulaatio-opetuksessa 100% läsnäolo.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Osa sisältöjen opiskelusta vaihtelevissa työelämän oppimisympäristöissä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tentti opintojakson aihealueista.

Esitietovaatimukset

1-4 lukukauden opinnot on oltava suoritettuina.

Siirry alkuun