KOU01PS21HKI Public health nurses' work with school children and students (2cr)
Code: KOU0102A15S-3006
General information
- Enrollment
- 01.03.2021 - 17.03.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 18.10.2021 - 12.11.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- EDUCATION
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 200
- Degree programmes
- BA in Health Care, Public Health Care
- Teachers
- Inga Klen
- Anu Piispanen
- Course
- KOU0102A15S
Unfortunately, no reservations were found for the realization KOU01PS21HKI Public health nurses' work with school children and students KOU0102A15S-3006. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
0-5
Objective
Students
• can explain the principles and practices of monitoring the growth and development of school-age children and adolescents
• know how to assess the need for special support, child welfare and continued care of school-age children, adolescents and their families in collaboration with families and other actors
• know how to find health information related to students
• know how to use key legislation governing public health nurse work and national and international social services and healthcare policies as a basis for their work
• know how to apply the ethical principles of public health nurse work
• know how to document public health nurse work carried out with individuals and communities
Content
• school healthcare services and the legislation and instructions governing them
• health checks, methods of monitoring health, assessment and health records
• correctly-timed support and bringing up concerning issues
• need for special support and examinations, referring to follow-up treatments, child welfare
• individual and community student healthcare
Materials
• Asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta. (Sosiaali ja terveysministeriön selvityksiä 2008:37) Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504222997
• Mäki, P., Wikström, K., Hakulinen-Tuovinen, T. & Laatikainen, T. (2017). Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa. Menetelmäkäsikirja. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Saatavilla http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135858/URN_ISBN_978-952-302-964-4.pdf?sequence=1&isAllowed=y
THL:OPISKELUHUOLTO https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/peruspalvelut/opiskeluhuolto
• Kouluterveydenhuolto 2002: opas kouluterveydenhuollolle, peruskouluille ja kunnille. (2002). Helsinki: Stakes
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:951-33-1059-0
• Opiskeluterveydenhuollon opas. (2006). Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504225553
• Terho, P. & Akselin, T. (2000 tai 2002). Kouluterveydenhuolto. Helsinki: Duodecim.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Teaching methods
Tarkennettu tavoitekuvaus:
• Opiskelija ymmärtää koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palvelurakenteen perusterveydenhuollossa sekä roolin jatkotutkimuksiin ja jatkohoitoon ohjaamisessa yhteistyössä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa.
• Opiskelija ymmärtää työhön vaikuttavan keskeisen lainsäädännön, kansalliset ohjelmat sekä lastenoikeuksien sopimuksen.
• Opiskelija osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa tutkimustietoa yksilö- sekä ryhmämuotoisessa työskentelyssä.
• Opiskelija ymmärtää mitä yksilö ja yhteisötasolla oppilas- ja opiskelijahuollolla tarkoitetaan ja mikä rooli terveydenhoitajalla on yhteisön terveyden edistäjänä.
• Opiskelija ymmärtää kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurannan periaatteet koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa ja osaa käyttää terveyden seuranta- ja seulontamenetelmiä.
• Opiskelija tunnistaa koululaisen ja nuoren keskeisimpiä kasvun ja kehityksen haasteita ja oppii ottamaan puheeksi näitä.
• Opiskelija tunnistaa koululaisen ja nuoren sekä heidän perheidensä voimavarat sekä erityisen tuen tarpeet ja osaa ohjata nämä tarvittavien tukitoimien pariin.
• Opiskelija osaa kirjata tiedot terveyskertomusjärjestelmään ja ymmärtää mitä hyvinvointi- ja terveyssuunnitelma tarkoittaa sekä toimii kaikissa tilanteissa terveydenhoitajatyön eettisten periaatteiden mukaan.
Opintosuorituksen kuvaus:
• Orientaatio opintokokonaisuuteen
• Luennot
• Ryhmätyö + seminaariesitys
• Itsenäinen opiskelu taitopajaa varten
• Taitopaja (näön, kuulon ja ryhdin seulonta, päihdeseula, mielialaseula, syömishäiriöseula, terveystarkastuslomakkeet) ja simulaatio (terveystarkastus).
• Tentti
Lähiopetuksessa läsnäolovelvoite. Taitopaja- ja simulaatio-opetuksessa 100% läsnäolo.
Employer connections
Osa sisältöjen opiskelusta vaihtelevissa työelämän oppimisympäristöissä.
Completion alternatives
Tentti opintojakson aihealueista.
Qualifications
1-4 lukukauden opinnot on oltava suoritettuina.