Skip to main content

KOU01PS21HKI Public health nurses' work with school children and students (2cr)

Code: KOU0102A15S-3006

General information


Enrollment
01.03.2021 - 17.03.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
18.10.2021 - 12.11.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
EDUCATION
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 200
Degree programmes
BA in Health Care, Public Health Care
Teachers
Inga Klen
Anu Piispanen
Course
KOU0102A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization KOU01PS21HKI Public health nurses' work with school children and students KOU0102A15S-3006. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0-5

Objective

Students
• can explain the principles and practices of monitoring the growth and development of school-age children and adolescents
• know how to assess the need for special support, child welfare and continued care of school-age children, adolescents and their families in collaboration with families and other actors
• know how to find health information related to students
• know how to use key legislation governing public health nurse work and national and international social services and healthcare policies as a basis for their work
• know how to apply the ethical principles of public health nurse work
• know how to document public health nurse work carried out with individuals and communities

Content

• school healthcare services and the legislation and instructions governing them
• health checks, methods of monitoring health, assessment and health records
• correctly-timed support and bringing up concerning issues
• need for special support and examinations, referring to follow-up treatments, child welfare
• individual and community student healthcare

Materials

• Asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta. (Sosiaali ja terveysministeriön selvityksiä 2008:37) Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504222997
• Mäki, P., Wikström, K., Hakulinen-Tuovinen, T. & Laatikainen, T. (2017). Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa. Menetelmäkäsikirja. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Saatavilla http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135858/URN_ISBN_978-952-302-964-4.pdf?sequence=1&isAllowed=y
THL:OPISKELUHUOLTO https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/peruspalvelut/opiskeluhuolto
• Kouluterveydenhuolto 2002: opas kouluterveydenhuollolle, peruskouluille ja kunnille. (2002). Helsinki: Stakes
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:951-33-1059-0
• Opiskeluterveydenhuollon opas. (2006). Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504225553
• Terho, P. & Akselin, T. (2000 tai 2002). Kouluterveydenhuolto. Helsinki: Duodecim.
Saatavuus Diakin kirjastoissa

Teaching methods

Tarkennettu tavoitekuvaus:
• Opiskelija ymmärtää koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palvelurakenteen perusterveydenhuollossa sekä roolin jatkotutkimuksiin ja jatkohoitoon ohjaamisessa yhteistyössä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa.
• Opiskelija ymmärtää työhön vaikuttavan keskeisen lainsäädännön, kansalliset ohjelmat sekä lastenoikeuksien sopimuksen.
• Opiskelija osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa tutkimustietoa yksilö- sekä ryhmämuotoisessa työskentelyssä.
• Opiskelija ymmärtää mitä yksilö ja yhteisötasolla oppilas- ja opiskelijahuollolla tarkoitetaan ja mikä rooli terveydenhoitajalla on yhteisön terveyden edistäjänä.
• Opiskelija ymmärtää kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurannan periaatteet koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa ja osaa käyttää terveyden seuranta- ja seulontamenetelmiä.
• Opiskelija tunnistaa koululaisen ja nuoren keskeisimpiä kasvun ja kehityksen haasteita ja oppii ottamaan puheeksi näitä.
• Opiskelija tunnistaa koululaisen ja nuoren sekä heidän perheidensä voimavarat sekä erityisen tuen tarpeet ja osaa ohjata nämä tarvittavien tukitoimien pariin.
• Opiskelija osaa kirjata tiedot terveyskertomusjärjestelmään ja ymmärtää mitä hyvinvointi- ja terveyssuunnitelma tarkoittaa sekä toimii kaikissa tilanteissa terveydenhoitajatyön eettisten periaatteiden mukaan.

Opintosuorituksen kuvaus:
• Orientaatio opintokokonaisuuteen
• Luennot
• Ryhmätyö + seminaariesitys
• Itsenäinen opiskelu taitopajaa varten
• Taitopaja (näön, kuulon ja ryhdin seulonta, päihdeseula, mielialaseula, syömishäiriöseula, terveystarkastuslomakkeet) ja simulaatio (terveystarkastus).
• Tentti

Lähiopetuksessa läsnäolovelvoite. Taitopaja- ja simulaatio-opetuksessa 100% läsnäolo.

Employer connections

Osa sisältöjen opiskelusta vaihtelevissa työelämän oppimisympäristöissä.

Completion alternatives

Tentti opintojakson aihealueista.

Qualifications

1-4 lukukauden opinnot on oltava suoritettuina.

Go back to top of page