LMPVK21DIAK Lapsikeskeinen ja monitoimijainen perhetyö (5op)
Toteutuksen tunnus: LMP0005A18S-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 07.09.2020 - 30.09.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.03.2021 - 16.04.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Kampus
- Diakin yhteinen toteutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 60
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Toteutukselle LMPVK21DIAK Lapsikeskeinen ja monitoimijainen perhetyö LMP0005A18S-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Webinaarit ovat kaikki Moodle oppimisalustalla Collaboratessa.
•Aloituswebinaari heti opintojakson alussa. Orientaatio opintojaksoon, tehtävien läpikäynti ja aloitusluennot. Webinaarit 2 ja 3 noin viikon välein.
Etäjakso 1 Kurssimateriaaliin tutustuminen, käsitekartan/oppimispäiväkirjan/omien tallenteiden teon aloittaminen ja parien muodostaminen.
•Webinaari 2 Webinaarin tarkempi sisältö ilmoitetaan opintojakson alussa.
Etäjakso 2: Käsitekartan/oppimispäiväkirjan/omien tallenteiden tekeminen jatkuu. Parit etsivät haastateltavan työntekijän ja suunnittelevat yhdessä kysymykset.
•Webinaari 3 Webinaarin tarkempi sisältö ilmoitetaan opintojakson alussa.
Etäjakso 3: Työntekijän haastattelu etäyhteyksiä hyödyntäen. Käsitekartan/oppimispäiväkirjan/omien tallenteiden pohjalta opiskelija valmistelee yksilötehtäväänsä, joka toteutetaan ääni/videotallenteena.
Opiskelija valmistautuu päätöswebinaariin
•Päätöswebinaari opintojakson viimeisellä viikolla. Opiskelijat jaetaan päätöswebinaareissa pienryhmiin.
Opintojakson lopussa opiskelija palauttaa 15-20 minuutin ääni- ja/tai videotallenteen, jossa käsittelee opintojakson sisältöjä annetun ohjeistuksen mukaisesti. Lopussa palautettavassa tallenteessa opiskelija hyödyntää aiemmin tekemiään käsitekarttoja/oppimispäiväkirjoja/äänitallenteita.
Tavoitteet
Tavoitteena on, että opiskelija:
• osaa huomioida työssään perheiden monimuotoisuuden
• ymmärtää läheissuhteiden vahvistamisen merkityksen perheen tukena
• tuntee monitoimijaisen arvioinnin ja osaa työskennellä sitä tukien
• ymmärtää tukimuotojen saumattomuuden, jatkumollisuuden ja oikea-aikaisuuden sekä asiakkaan tuen kokonaisvaltaisen suunnittelun, jossa perhe on itse mukana
• osaa tukea lasta ja perhettä heidän arkiympäristöissään (neuvola, varhaiskasvatus, koulu jne.), sosiaalihuoltolain mukaisessa perhetyössä sekä lastensuojelulain mukaisessa lasta suojelevassa ja koko perheen toimijuutta vahvistavassa perhetyössä ja perhekuntoutuksessa
• ymmärtää kokemusasiantuntijuuden merkityksen työn suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa
• ymmärtää etäauttamisen mahdollisuudet perheiden kanssa tehtävän työn tukena
Sisältö
• Lapsikeskeinen ja monitoimijainen perhetyö eri palveluissa ja toimintaympäristöissä
• Perheiden monimuotoisuus ja läheissuhteiden vahvistaminen
• Monitoimijainen arviointi ja sen merkitys perhetyössä
• Perheille tarjottava saumaton ja jatkumollinen tuki
• Kokemusasiantuntijuus perhetyössä
• Etäauttaminen ja innovatiiviset ratkaisut perhetyössä
Aika ja paikka
Webinaarit ovat kaikki Moodle oppimisalustalla Collaboratessa.
•Aloituswebinaari heti opintojakson alussa. Orientaatio opintojaksoon, tehtävien läpikäynti ja aloitusluennot. Webinaarit 2 ja 3 noin viikon välein.
Etäjakso 1 Kurssimateriaaliin tutustuminen, käsitekartan/oppimispäiväkirjan/omien tallenteiden teon aloittaminen ja parien muodostaminen.
•Webinaari 2 Webinaarin tarkempi sisältö ilmoitetaan opintojakson alussa.
Etäjakso 2: Käsitekartan/oppimispäiväkirjan/omien tallenteiden tekeminen jatkuu. Parit etsivät haastateltavan työntekijän ja suunnittelevat yhdessä kysymykset.
•Webinaari 3 Webinaarin tarkempi sisältö ilmoitetaan opintojakson alussa.
Etäjakso 3: Työntekijän haastattelu etäyhteyksiä hyödyntäen. Käsitekartan/oppimispäiväkirjan/omien tallenteiden pohjalta opiskelija valmistelee yksilötehtäväänsä, joka toteutetaan ääni/videotallenteena.
Opiskelija valmistautuu päätöswebinaariin
•Päätöswebinaari opintojakson viimeisellä viikolla. Opiskelijat jaetaan päätöswebinaareissa pienryhmiin.
Opintojakson lopussa opiskelija palauttaa 15-20 minuutin ääni- ja/tai videotallenteen, jossa käsittelee opintojakson sisältöjä annetun ohjeistuksen mukaisesti. Lopussa palautettavassa tallenteessa opiskelija hyödyntää aiemmin tekemiään käsitekarttoja/oppimispäiväkirjoja/äänitallenteita.
Oppimateriaalit
Tarkempi oppimateriaali löytyy kurssialustalta sen avauduttua.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu Moodle-oppimisympäristössä. Opintojakso sisältää neljä aikaan sidottua webinaaria, etäjaksot sisältävät itsenäistä työskentelyä, parityöskentelyä etäyhteyksin, työntekijän haastattelun etäyhteyksin sekä loppukeskusteluun valmistautumiseen.
Opintojakson lopussa opiskelija palauttaa oppimistehtävän, joka toteutetaan ääni- ja/tai videotallenteena. Tallenteen pituus on 15 - 20 minuuttia. Tallenteessa opiskelija hyödyntää opintojakson aikana tekemiään käsitekarttoja/oppimispäiväkirjaa/äänitallenteita ja saamaansa materiaalia. Tallenteesta tulee käydä ilmi lähteet, joiden kautta opiskelija tarkastelee opintojakson sisältöjä. Tarkempi tehtävän ohjeistus ja arviointikriteerit Moodlessa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat haastattelevat pareittain valitsemaansa työntekijää. Haastattelu toteutetaan etäyhteyksin.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ääni- ja/tai videotallenteen palautus opintojakson lopussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksella ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä on 27 h / opintopiste.
Lisätiedot
Opiskelijalla tulisi olla Perhetyö ja lastensuojelu opintojakso suoritettuna.