Siirry suoraan sisältöön

LMPVK21DIAK Lapsikeskeinen ja monitoimijainen perhetyö (5op)

Toteutuksen tunnus: LMP0005A18S-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.09.2020 - 30.09.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.03.2021 - 16.04.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettajat
Riina Karjalainen
Tarja Isomäki
Ryhmät
Diak
Diak yhteinen
Opintojakso
LMP0005A18S

Toteutukselle LMPVK21DIAK Lapsikeskeinen ja monitoimijainen perhetyö LMP0005A18S-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Webinaarit ovat kaikki Moodle oppimisalustalla Collaboratessa.
•Aloituswebinaari heti opintojakson alussa. Orientaatio opintojaksoon, tehtävien läpikäynti ja aloitusluennot. Webinaarit 2 ja 3 noin viikon välein.
Etäjakso 1 Kurssimateriaaliin tutustuminen, käsitekartan/oppimispäiväkirjan/omien tallenteiden teon aloittaminen ja parien muodostaminen.
•Webinaari 2 Webinaarin tarkempi sisältö ilmoitetaan opintojakson alussa.
Etäjakso 2: Käsitekartan/oppimispäiväkirjan/omien tallenteiden tekeminen jatkuu. Parit etsivät haastateltavan työntekijän ja suunnittelevat yhdessä kysymykset.
•Webinaari 3 Webinaarin tarkempi sisältö ilmoitetaan opintojakson alussa.
Etäjakso 3: Työntekijän haastattelu etäyhteyksiä hyödyntäen. Käsitekartan/oppimispäiväkirjan/omien tallenteiden pohjalta opiskelija valmistelee yksilötehtäväänsä, joka toteutetaan ääni/videotallenteena.
Opiskelija valmistautuu päätöswebinaariin

•Päätöswebinaari opintojakson viimeisellä viikolla. Opiskelijat jaetaan päätöswebinaareissa pienryhmiin.

Opintojakson lopussa opiskelija palauttaa 15-20 minuutin ääni- ja/tai videotallenteen, jossa käsittelee opintojakson sisältöjä annetun ohjeistuksen mukaisesti. Lopussa palautettavassa tallenteessa opiskelija hyödyntää aiemmin tekemiään käsitekarttoja/oppimispäiväkirjoja/äänitallenteita.

Tavoitteet

Tavoitteena on, että opiskelija:
• osaa huomioida työssään perheiden monimuotoisuuden
• ymmärtää läheissuhteiden vahvistamisen merkityksen perheen tukena
• tuntee monitoimijaisen arvioinnin ja osaa työskennellä sitä tukien
• ymmärtää tukimuotojen saumattomuuden, jatkumollisuuden ja oikea-aikaisuuden sekä asiakkaan tuen kokonaisvaltaisen suunnittelun, jossa perhe on itse mukana
• osaa tukea lasta ja perhettä heidän arkiympäristöissään (neuvola, varhaiskasvatus, koulu jne.), sosiaalihuoltolain mukaisessa perhetyössä sekä lastensuojelulain mukaisessa lasta suojelevassa ja koko perheen toimijuutta vahvistavassa perhetyössä ja perhekuntoutuksessa
• ymmärtää kokemusasiantuntijuuden merkityksen työn suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa
• ymmärtää etäauttamisen mahdollisuudet perheiden kanssa tehtävän työn tukena

Sisältö

• Lapsikeskeinen ja monitoimijainen perhetyö eri palveluissa ja toimintaympäristöissä
• Perheiden monimuotoisuus ja läheissuhteiden vahvistaminen
• Monitoimijainen arviointi ja sen merkitys perhetyössä
• Perheille tarjottava saumaton ja jatkumollinen tuki
• Kokemusasiantuntijuus perhetyössä
• Etäauttaminen ja innovatiiviset ratkaisut perhetyössä

Aika ja paikka

Webinaarit ovat kaikki Moodle oppimisalustalla Collaboratessa.
•Aloituswebinaari heti opintojakson alussa. Orientaatio opintojaksoon, tehtävien läpikäynti ja aloitusluennot. Webinaarit 2 ja 3 noin viikon välein.
Etäjakso 1 Kurssimateriaaliin tutustuminen, käsitekartan/oppimispäiväkirjan/omien tallenteiden teon aloittaminen ja parien muodostaminen.
•Webinaari 2 Webinaarin tarkempi sisältö ilmoitetaan opintojakson alussa.
Etäjakso 2: Käsitekartan/oppimispäiväkirjan/omien tallenteiden tekeminen jatkuu. Parit etsivät haastateltavan työntekijän ja suunnittelevat yhdessä kysymykset.
•Webinaari 3 Webinaarin tarkempi sisältö ilmoitetaan opintojakson alussa.
Etäjakso 3: Työntekijän haastattelu etäyhteyksiä hyödyntäen. Käsitekartan/oppimispäiväkirjan/omien tallenteiden pohjalta opiskelija valmistelee yksilötehtäväänsä, joka toteutetaan ääni/videotallenteena.
Opiskelija valmistautuu päätöswebinaariin

•Päätöswebinaari opintojakson viimeisellä viikolla. Opiskelijat jaetaan päätöswebinaareissa pienryhmiin.

Opintojakson lopussa opiskelija palauttaa 15-20 minuutin ääni- ja/tai videotallenteen, jossa käsittelee opintojakson sisältöjä annetun ohjeistuksen mukaisesti. Lopussa palautettavassa tallenteessa opiskelija hyödyntää aiemmin tekemiään käsitekarttoja/oppimispäiväkirjoja/äänitallenteita.

Oppimateriaalit

Tarkempi oppimateriaali löytyy kurssialustalta sen avauduttua.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu Moodle-oppimisympäristössä. Opintojakso sisältää neljä aikaan sidottua webinaaria, etäjaksot sisältävät itsenäistä työskentelyä, parityöskentelyä etäyhteyksin, työntekijän haastattelun etäyhteyksin sekä loppukeskusteluun valmistautumiseen.

Opintojakson lopussa opiskelija palauttaa oppimistehtävän, joka toteutetaan ääni- ja/tai videotallenteena. Tallenteen pituus on 15 - 20 minuuttia. Tallenteessa opiskelija hyödyntää opintojakson aikana tekemiään käsitekarttoja/oppimispäiväkirjaa/äänitallenteita ja saamaansa materiaalia. Tallenteesta tulee käydä ilmi lähteet, joiden kautta opiskelija tarkastelee opintojakson sisältöjä. Tarkempi tehtävän ohjeistus ja arviointikriteerit Moodlessa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijat haastattelevat pareittain valitsemaansa työntekijää. Haastattelu toteutetaan etäyhteyksin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ääni- ja/tai videotallenteen palautus opintojakson lopussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä on 27 h / opintopiste.

Lisätiedot

Opiskelijalla tulisi olla Perhetyö ja lastensuojelu opintojakso suoritettuna.

Siirry alkuun