LMPVK22DIAK Lapsikeskeinen ja monitoimijainen perhetyö (5op)
Toteutuksen tunnus: LMP0005A18S-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.09.2021 - 05.10.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 28.02.2022 - 15.04.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Kampus
- Diakin yhteinen toteutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Toteutukselle LMPVK22DIAK Lapsikeskeinen ja monitoimijainen perhetyö LMP0005A18S-3005 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
•Aloituswebinaari heti opintojakson alussa. Orientaatio opintojaksoon, tehtävien läpikäynti ja aloitusluento. Webinaarit 2, 3 ja 4 sekä päätöswebinaarien ajoituksen näet 15.12 julkaistavasta lukujärjestyksestä.
Opintojakson lopussa opiskelija palauttaa 15-20 minuutin ääni- ja/tai videotallenteen, jossa käsittelee opintojakson sisältöjä annetun ohjeistuksen mukaisesti. Lopussa palautettavassa tallenteessa opiskelija hyödyntää aiemmin tekemiään käsitekarttoja/oppimispäiväkirjoja/äänitallenteita.
Tavoitteet
Tavoitteena on, että opiskelija:
• osaa huomioida työssään perheiden monimuotoisuuden
• ymmärtää läheissuhteiden vahvistamisen merkityksen perheen tukena
• tuntee monitoimijaisen arvioinnin ja osaa työskennellä sitä tukien
• ymmärtää tukimuotojen saumattomuuden, jatkumollisuuden ja oikea-aikaisuuden sekä asiakkaan tuen kokonaisvaltaisen suunnittelun, jossa perhe on itse mukana
• osaa tukea lasta ja perhettä heidän arkiympäristöissään (neuvola, varhaiskasvatus, koulu jne.), sosiaalihuoltolain mukaisessa perhetyössä sekä lastensuojelulain mukaisessa lasta suojelevassa ja koko perheen toimijuutta vahvistavassa perhetyössä ja perhekuntoutuksessa
• ymmärtää kokemusasiantuntijuuden merkityksen työn suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa
• ymmärtää etäauttamisen mahdollisuudet perheiden kanssa tehtävän työn tukena
Sisältö
• Lapsikeskeinen ja monitoimijainen perhetyö eri palveluissa ja toimintaympäristöissä
• Perheiden monimuotoisuus ja läheissuhteiden vahvistaminen
• Monitoimijainen arviointi ja sen merkitys perhetyössä
• Perheille tarjottava saumaton ja jatkumollinen tuki
• Kokemusasiantuntijuus perhetyössä
• Etäauttaminen ja innovatiiviset ratkaisut perhetyössä
Aika ja paikka
Webinaarit ovat kaikki Diakle oppimisalustalla Zoomissa.
•Aloituswebinaari heti opintojakson alussa. Orientaatio opintojaksoon, tehtävien läpikäynti ja aloitusluento. Webinaarit 2, 3 ja 4 sekä päätöswebinaarien ajoituksen näet 15.12 julkaistavasta lukujärjestyksestä.
Etäjaksojen aikana opiskelija tutustuu kurssimateriaaliin, tekee käsitekarttoja/oppimispäivä-kirjaa/omia tallenteita. Jakson alkupuolella opiskelijat valitsevat itselleen parin, jonka kanssa tekevät työntekijän haastattelun. Nämä kaikki tapahtuvat etänä.
Opiskelija valmistautuu päätöswebinaariin
Päätöswebinaari on opintojakson viimeisellä viikolla. Opiskelijat jaetaan päätöswebinaareissa pienryhmiin. Opiskelija osallistuu toiseen tarjolla olevista päätöswebinaareista.
Opintojakson lopussa opiskelija palauttaa 15-20 minuutin ääni- ja/tai videotallenteen, jossa käsittelee opintojakson sisältöjä annetun ohjeistuksen mukaisesti. Lopussa palautettavassa tallenteessa opiskelija hyödyntää aiemmin tekemiään käsitekarttoja/oppimispäiväkirjoja/äänitallenteita.
Oppimateriaalit
Tarkempi oppimateriaali löytyy kurssialustalta sen avauduttua.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu Diakle-oppimisympäristössä. Opintojakso sisältää neljä aikaan sidottua webinaaria sekä päätöswebinaarin. Etäjaksot sisältävät itsenäistä työskentelyä, parityöskentelyä etäyhteyksin, työntekijän haastattelun etäyhteyksin sekä päätöswebinaariin valmistautumiseen.
Opintojakson lopussa opiskelija palauttaa oppimistehtävän, joka toteutetaan ääni- ja/tai videotallenteena. Tallenteen pituus on 15 - 20 minuuttia. Tallenteessa opiskelija hyödyntää opintojakson aikana tekemiään käsitekarttoja/oppimispäiväkirjaa/äänitallenteita ja saamaansa materiaalia. Tallenteesta tulee käydä ilmi lähteet, joiden kautta opiskelija tarkastelee opintojakson sisältöjä. Tarkempi tehtävän ohjeistus ja arviointikriteerit Moodlessa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat haastattelevat pareittain valitsemaansa työntekijää. Haastattelu toteutetaan etäyhteyksin.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ääni- ja/tai videotallenteen palautus opintojakson lopussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksella ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä on 27 h / opintopiste.
Lisätiedot
Opiskelijalla tulisi olla Diakin Perhetyö ja lastensuojelu opintojakso suoritettuna tai perustiedot lastensuojeluprosessista ja perhetyöstä.