Siirry suoraan sisältöön

MIP02VK21DIAK Mielenterveyden tukemisen ja päihdetyön menetelmät (5op)

Toteutuksen tunnus: MIP0205A15S-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.09.2020 - 30.09.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
18.01.2021 - 05.03.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys- ja kirkonala
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Sairaanhoitaja (AMK)
Opettajat
Tuija Rönkä
Ryhmät
A44sh
A44sh
Diak
Diak yhteinen
Opintojakso
MIP0205A15S

Toteutukselle MIP02VK21DIAK Mielenterveyden tukemisen ja päihdetyön menetelmät MIP0205A15S-3009 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa soveltaa psykososiaalisia lähestymistapoja mielenterveys- ja päihdetyössä
• osaa kuvata ja soveltaa tietoa luottamuksellisen ja tukea antavan yhteistyösuhteen merkityksestä erilaisten asiakkaiden/potilaiden hoidossa
• osaa jäsentää yhteisöhoidon, psykoedukaation sekä debriefingin pääperiaatteet
• tuntee kriisityön prosessin ja osaa tukea eri-ikäisiä ja eri-elämäntilanteissa olevia asiakkaita ja ohjata asianmukaisiin kriisipalveluihin
• tuntee keskeisiä suomalaisia kiusaamisen ehkäisyn ja kiusaamiseen puuttumisen menetelmiä koulussa, päivähoidossa ja työyhteisöissä
• osallistuu yksilö-, ryhmä- ja työyhteisön työnohjaukseen tai työnohjauksellisiin keskusteluihin ammatillisuutensa kehittämiseksi

Sisältö

• päihde- ja mielenterveystyön keskeiset menetelmät
• akuutti kriisi ja kriisipalvelut
• kiusaamisen interventiomenetelmät
• vuorovaikutus ja ohjaustaidot
• työnohjaus ja sen merkitys

Oppimateriaalit

Suoritettava materiaali:
Ahola, T. & Fhurman, B. 2014. Juonia juopoille: lyhytterapeuttinen lähestymistapa päihdeongelmiin. Lyhytterapiainstituutti.
Anja Koski-Jännes & ym. (toim.) 2008. Kohti muutosta. Motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi.
Haarakangas, K. 2008. Parantava puhe. Dialogisuus ihmissuhteissa, mielenterveystyössä ja psykiatrisessa hoidossa. Helsinki: Magentum.
Hietaharju, P. & Nuuttila, M. 2016 Käytännön mielenterveystyö. Sanoma Pro Oy.
Hämäläinen K., Kanerva A., Kuhanen C., Schubert C., Seuri T. 2017 Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro. Helsinki.
Soili Koskinen (toim.) 2008. Työnohjaus – mitä, missä, milloin. Turku: Pallosalama Oy (käytä lähdettä tukena reflektoidessasi omaa työskentelyäsi teemaseminaarissa).
Oheismateriaali on nimetty Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Tarkennetut tavoitteet ja sisältökuvaus
Opiskelija
-toimii luottamuksellisessa ja tukea antavassa yhteistyösuhteessa soveltaen psykososiaalisia menetelmiä erilaisten asiakkaiden/potilaiden kanssa huomioiden asiakkaan/potilaan ja työntekijän välisen vuorovaikutussuhteen dynamiikan
-tuntee yhteisöhoidon, psykoedukaation sekä debriefingin pääperiaatteet asiakkaan/potilaan voimavaroja tukeviana menetelminä hoitotyössä.
-tietää alkoholiriippuvuuden lääkkeellisen hoidon
-tuntee kriisin vaiheet ja kriisityön prosessin sekä erilaiset kriisipalvelut
-osa tunnistaa kiusaamisen ja tietää kiusaamisen ehkäisyn ja kiusaamiseen puuttumisen näyttöön perustuvia menetelmiä
-tietää yksilö-, ryhmä- ja työyhteisön työnohjauksen tai työnohjauksellisten keskustelujen merkityksen ammatillisuuden kehittämisessä
Ydinsisällöt:
Mielenterveys- ja päihdetyön keskeiset menetelmät
-psykososiaaliset menetelmät
-alkoholiriippuuvuden lääkkeellinen hoito
-kotikatkaisuhoito
Vuorovaikutus- ja ohjaustaidot -motivoiva haastattelu
-mini-interventio -mielenterveys-, päihde ja peliongelmien seulontakyselyt
-kiusaamisen ehkäisyn interventiomenetelmät
Akuutti kriisi ja kriisipalvelut
-henkinen tuki
-kriisi- ja traumatyön menetelmät
Työnohjaus ja sen merkitys
-dialoginen ja voimavaralähtöinen ohjauskeskustelu
-monialaisuus
Opintojakso toteutuu verkko-opintoina (Moodle/Collaborate), jolloin opiskelija perehtyy aluksi itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin ja laatii oppimistehtävän pari-/tiimityönä. Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää myös osallistumista kontaktiopetukseen verkossa (aloitusseminaari, oppimistehtävän ohjaus ja esitysseminaari). Esitysseminaarissa opiskelijaparit/ tiimit esittävät oppimistehtävänsä posteri-tuotoksena.
Opintosuorituksen, ohjeistetun työskentelyn ja oppimistehtävän tarkempi kuvaus Moodle. Seminaarien ja oppimistehtävän ohjauksen ajankohdat ilmoitetaan Moodlessa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjaantuminen menetelmien käyttöön tapahtuu työelämässä. Hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan mielenterveys-, päihde- ja kriisityön aikaisemmissa opinnoissa solmittuja työelämäyhteistyösuhteita.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija tekee kirjallisen oppimissuunnitelman ja hyväksyttää sen etukäteen opettajalla. Suunnitelma sisältää osaamisen tavoitteet ja osa-alueet toteutussuunnitelman mukaisesti. Opiskelija toteuttaa oppimissuunnitelman mukaisesti menetelmäopinnot itsenäisesti sopimassaan työelämäympäristössä tai hankkeessa alueellisten tarpeiden mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Terveysala: Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille ja sosionomeille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot

Sosiaaliala:
Mielenterveys ja päihteet 3 op
Mielenterveys- päihde- ja kriisityön lähtökohdat 5 op
Kuntoutus ja ohjaus mielenterveystyössä 3 op
Kuntoutus ja ohjaus päihdetyössä 2 op

Siirry alkuun