Skip to main content

MIP02VK21DIAK Methods and supporting mental health and working with substance abuse (5cr)

Code: MIP0205A15S-3009

General information


Enrollment
07.09.2020 - 30.09.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
18.01.2021 - 05.03.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Terveys- ja kirkonala
Campus
Diak joint implementation
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
BA in Health Care
Teachers
Tuija Rönkä
Course
MIP0205A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization MIP02VK21DIAK Methods and supporting mental health and working with substance abuse MIP0205A15S-3009. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0-5

Objective

Opiskelija
• osaa soveltaa psykososiaalisia lähestymistapoja mielenterveys- ja päihdetyössä
• osaa kuvata ja soveltaa tietoa luottamuksellisen ja tukea antavan yhteistyösuhteen merkityksestä erilaisten asiakkaiden/potilaiden hoidossa
• osaa jäsentää yhteisöhoidon, psykoedukaation sekä debriefingin pääperiaatteet
• tuntee kriisityön prosessin ja osaa tukea eri-ikäisiä ja eri-elämäntilanteissa olevia asiakkaita ja ohjata asianmukaisiin kriisipalveluihin
• tuntee keskeisiä suomalaisia kiusaamisen ehkäisyn ja kiusaamiseen puuttumisen menetelmiä koulussa, päivähoidossa ja työyhteisöissä
• osallistuu yksilö-, ryhmä- ja työyhteisön työnohjaukseen tai työnohjauksellisiin keskusteluihin ammatillisuutensa kehittämiseksi

Content

• päihde- ja mielenterveystyön keskeiset menetelmät
• akuutti kriisi ja kriisipalvelut
• kiusaamisen interventiomenetelmät
• vuorovaikutus ja ohjaustaidot
• työnohjaus ja sen merkitys

Materials

Suoritettava materiaali:
Ahola, T. & Fhurman, B. 2014. Juonia juopoille: lyhytterapeuttinen lähestymistapa päihdeongelmiin. Lyhytterapiainstituutti.
Anja Koski-Jännes & ym. (toim.) 2008. Kohti muutosta. Motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi.
Haarakangas, K. 2008. Parantava puhe. Dialogisuus ihmissuhteissa, mielenterveystyössä ja psykiatrisessa hoidossa. Helsinki: Magentum.
Hietaharju, P. & Nuuttila, M. 2016 Käytännön mielenterveystyö. Sanoma Pro Oy.
Hämäläinen K., Kanerva A., Kuhanen C., Schubert C., Seuri T. 2017 Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro. Helsinki.
Soili Koskinen (toim.) 2008. Työnohjaus – mitä, missä, milloin. Turku: Pallosalama Oy (käytä lähdettä tukena reflektoidessasi omaa työskentelyäsi teemaseminaarissa).
Oheismateriaali on nimetty Moodlessa.

Teaching methods

Tarkennetut tavoitteet ja sisältökuvaus
Opiskelija
-toimii luottamuksellisessa ja tukea antavassa yhteistyösuhteessa soveltaen psykososiaalisia menetelmiä erilaisten asiakkaiden/potilaiden kanssa huomioiden asiakkaan/potilaan ja työntekijän välisen vuorovaikutussuhteen dynamiikan
-tuntee yhteisöhoidon, psykoedukaation sekä debriefingin pääperiaatteet asiakkaan/potilaan voimavaroja tukeviana menetelminä hoitotyössä.
-tietää alkoholiriippuvuuden lääkkeellisen hoidon
-tuntee kriisin vaiheet ja kriisityön prosessin sekä erilaiset kriisipalvelut
-osa tunnistaa kiusaamisen ja tietää kiusaamisen ehkäisyn ja kiusaamiseen puuttumisen näyttöön perustuvia menetelmiä
-tietää yksilö-, ryhmä- ja työyhteisön työnohjauksen tai työnohjauksellisten keskustelujen merkityksen ammatillisuuden kehittämisessä
Ydinsisällöt:
Mielenterveys- ja päihdetyön keskeiset menetelmät
-psykososiaaliset menetelmät
-alkoholiriippuuvuden lääkkeellinen hoito
-kotikatkaisuhoito
Vuorovaikutus- ja ohjaustaidot -motivoiva haastattelu
-mini-interventio -mielenterveys-, päihde ja peliongelmien seulontakyselyt
-kiusaamisen ehkäisyn interventiomenetelmät
Akuutti kriisi ja kriisipalvelut
-henkinen tuki
-kriisi- ja traumatyön menetelmät
Työnohjaus ja sen merkitys
-dialoginen ja voimavaralähtöinen ohjauskeskustelu
-monialaisuus
Opintojakso toteutuu verkko-opintoina (Moodle/Collaborate), jolloin opiskelija perehtyy aluksi itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin ja laatii oppimistehtävän pari-/tiimityönä. Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää myös osallistumista kontaktiopetukseen verkossa (aloitusseminaari, oppimistehtävän ohjaus ja esitysseminaari). Esitysseminaarissa opiskelijaparit/ tiimit esittävät oppimistehtävänsä posteri-tuotoksena.
Opintosuorituksen, ohjeistetun työskentelyn ja oppimistehtävän tarkempi kuvaus Moodle. Seminaarien ja oppimistehtävän ohjauksen ajankohdat ilmoitetaan Moodlessa.

Employer connections

Harjaantuminen menetelmien käyttöön tapahtuu työelämässä. Hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan mielenterveys-, päihde- ja kriisityön aikaisemmissa opinnoissa solmittuja työelämäyhteistyösuhteita.

Completion alternatives

Opiskelija tekee kirjallisen oppimissuunnitelman ja hyväksyttää sen etukäteen opettajalla. Suunnitelma sisältää osaamisen tavoitteet ja osa-alueet toteutussuunnitelman mukaisesti. Opiskelija toteuttaa oppimissuunnitelman mukaisesti menetelmäopinnot itsenäisesti sopimassaan työelämäympäristössä tai hankkeessa alueellisten tarpeiden mukaisesti.

Qualifications

Terveysala: Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille ja sosionomeille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot

Sosiaaliala:
Mielenterveys ja päihteet 3 op
Mielenterveys- päihde- ja kriisityön lähtökohdat 5 op
Kuntoutus ja ohjaus mielenterveystyössä 3 op
Kuntoutus ja ohjaus päihdetyössä 2 op

Go back to top of page