Siirry suoraan sisältöön

SEUMK22HKI Seurakuntatyön kehittäminen (5op)

Toteutuksen tunnus: SEU0005A20S-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
10.01.2022 - 20.05.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
KOULUTUS
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 200
Koulutus
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettajat
Atte Kollanus
Sanna Jattu
Tiina Häkkinen
Ryhmät
A48sosd
A48sosd
A48sosn
A48sosn
A48sosv
A48sosv
Opintojakso
SEU0005A20S

Toteutukselle SEUMK22HKI Seurakuntatyön kehittäminen SEU0005A20S-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Työskentely opintojaksolla alkaa johdantoluennolla ja sen jälkeen perehdytään Suomen ev.lut. kirkon ja seurakunnan hallintoon ja organisaatioon. Mahdollisesti väliseminaari tai tentti.

Tämän jälkeen käynnistetään seurakunnan työn kehittämiseen liittyvä oppimistehtävä, jota tehdään mahdollisuuksien mukaan yhteisyössä työelämän kanssa. Opintojakso päättyy kokoavaan seminaarityöskentelyyn.

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää kirkon ja seurakunnan organisaation ja hallinnon sekä niitä ohjaavat lait ja toiminnan linjaukset
- osaa analysoida johtamiseen ja työyhteisötaitoihin liittyviä tekijöitä kirkon työn näkökulmasta
- osaa ennakoida, suunnitella, kehittää ja arvioida oman työalan toimintaa
- pohtii kirkon viran teologisia perusteita ja toiminnan linjauksia suhteessa omaan ammatilliseen identiteettiinsä
- tietää viestinnän merkityksen ja keinot kirkon työssä sekä oman vastuunsa viestijänä

Sisältö

- kirkon ja seurakunnan organisaatio ja hallinto
- kirkkolaki ja kirkkojärjestys soveltuvin osin sekä ajantasaiset toiminnan linjaukset ja strategiat sekä muut hallintoa ohjaavat asiakirjat
- työyhteisötaidot
- henkinen ja hengellinen työhyvinvointi
- toiminnan ja talouden suunnittelu ja arviointi erityisesti oman työalan näkökulmasta
- kirkon virka ja työntekijän identiteetti
- viestinnän keinot ja kanavat sekä suunnittelu

Oppimateriaalit

Kirkkolaki, kirkkojärjestys ja säädöskokoelma (soveltuvin osin)

Ovet auki - Suomen ev.lut. kirkon strategia vuoteen 2026.

Uskonto arjessa ja juhlassa. Suomen ev.lut. kirkko vuosina 2016-2019. (soveltuvin osin)

Kaira, Terhi (2019) Sitä kohti, mikä on edessä. (soveltuvin osin)

Kopperi, Malo & Tanska (2019) Laki, evankeliumi ja KirVESTES.

Nettimateriaali Lapsivaikutusten arvioinnista (LAVA)

Opetusmenetelmät

Opintosuoritus koostuu aktiivisesta osallistumisesta lähiopetukseen, seminaarityöskentelyihin, itsenäisesti suoritettaviin oppimistehtäviin sekä hyväksytysti suoritettuihin testeihin (Diakle).

Mahdollisissa poissaolotilanteissa opiskelijan oppiminen on turvattava vastuulehtorin kanssa sovittavalla tavalla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso voi sisältää aktiivista työelämäyhteistyötä ja kehittämistyötä (TKI). Myös opinnollistaminen on mahdollista.

Opintojaksoon ei sisälly harjoittelua, mutta seurakuntatyön kehittämiseen ja viestintään liittyvän oppimistehtävän voi tehdä yhteistyössä työelämän (esim. HAR22:n harjoittelusrk) kanssa.

Kansainvälisyys

Opintojaksolla voi olla kansainvälisiä luennoitsijoita, osa opetuksesta ja oppimateriaalista voi olla englannin (tai ruotsin) kielistä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson valinnainen suoritustapa on mahdollinen erityisestä syystä (esim. opiskelijan kv-vaihto). Valinnaisesta suoritustavasta on sovittava opinto-ohjaajan ja jakson vastaavan opettajan kanssa ENNEN opintojakson alkua.

Valinnainen suoritustapa tarkoittaa jakson itsenäistä suorittamista yksilötentillä (hallinto & organisaatio) ja oppimistehtävällä (kehittäminen & viestintä). Tähän liittyen sovitaan tentittävä kirjallisuus ja oppimistehtävän ohjeistus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso toteutuu pääsääntöisesti samalla lukukaudella HAR22:n eli seurakuntaharjoittelun kanssa. Näin tapahtuessa opiskelija saa opintojaksosta parhaan hyödyn yhdistämällä kehittämiseen ja viestintään liittyvä oppimistehtävä harjoitteluseurakunnan toimintakontekstiin.

Opiskelijan kannattaa varata lähiopetuksen ja seminaarien lisäksi työaikaa verkkotestiin valmistautumiseen, pienryhmätyöskentelyyn, seminaareihin ja oppimateriaaliin perehtymistä varten.

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla pitää olla Seurakunta toimintaympäristönä (STY) -opintojakso suoritettuna hyväksytysti ennen SEU -opintojaksoa.
Suositellaan vahvasti ammatillisten opintojaksojen (DTA, KNA ja KVA) suorittamista ennen SEU -opintojaksoa.

Siirry alkuun