STYPS23HKI Seurakunta toimintaympäristönä (5op)
Toteutuksen tunnus: STY0005A20S-3028
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2023 - 19.03.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 23.10.2023 - 15.12.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 333
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Opettajat
- Sanna Jattu
- Eveliina Hellas
- Ryhmät
-
HKI-S23sosdHKI-S23sosd
-
HKI-S23sosnHKI-S23sosn
- Opintojakso
- STY0005A20S
Toteutukselle STYPS23HKI Seurakunta toimintaympäristönä STY0005A20S-3028 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Jakson työskentely käynnistyy seurakunnan tehtävään ja toimintaympäristöön tutustumisella. Työskentely jatkuu pienryhmissä kirjallisuuden ja seurakunnissa tehtävän havainnoinnin kautta.
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee seurakunnan toimintaympäristönä ja osaa jäsentää sen hengellisiä ja yhteiskunnallisia ulottuvuuksia
- osaa jäsentää seurakunnan työssä tarvittavaa osaamista
- tuntee seurakunnan tehtävät ja niiden välisen yhteistyön merkityksen
- osaa jäsentää yhteisöllisyyden rakentumisen sekä osallisuuden mahdollistamisen ja vahvistamisen perusteita seurakunnassa
- tuntee sielunhoidon, rippikoulun ja perhelähtöisen työn perusteet
- osaa analysoida seurakunnan perustehtävän toteutumista saavutettavuuden, yhdenvertaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmasta
Sisältö
- seurakuntatyön hengelliset ja yhteiskunnalliset ulottuvuudet
- kirkon työssä tarvittava osaaminen (ydinosaamiskuvaukset)
- seurakunnan tehtävät
- sielunhoidon, rippikoulun ja perhelähtöisen työn keskeiset periaatteet
- yhteisöllisyyden rakentuminen ja vapaaehtoistoiminta seurakunnassa
- saavutettavuus ja yhdenvertaisuus sekä kestävä kehitys seurakunnan toiminnassa
Oppimateriaalit
Luentotallenteet:
• Seurakunta osallisuuden yhteisönä (Päivi Thitz)
• Rippikouluun ja isostoimintaan liittyvät tallenteet (Jouko Porkka ja Jari Pulkkinen)
Kirjallisuus:
• Kopperi, K. (2015). Ristin rakkaus. Matka Lutherista suomalaiseen seurakuntaelämään. Kirjapaja.
(Tämä kirja on saatavilla Diakin kirjastosta verkkolainana). Sivut 125-231.
• Kirkon ammattien ydinosaamiskuvaukset
• Tiimitehtävässä käytettävä kirjallisuus valitaan teeman mukaan.
Opetusmenetelmät
Luento-opetus perustuu aktiiviseen osallistumiseen, jonka edellytyksenä on lähiopetusta edeltävien ennakkotehtävien tekeminen. Lähiopetukseen osallistuminen on keskeinen osa opintojaksoa.
Opintojaksolla tehdään myös ryhmätehtävänä toiminnallinen työskentely ja raportti siitä sekä kirjoitetaan itsenäisesti reflektio omasta oppimisesta.
HUOM: Pakolliset lähiopetuskerrat on mainittu Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet -kohdassa. Lisäksi opiskelijan on tehtävä hyväksytysti em. kohdassa mainitut tehtävät.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Seurakunnan toimintaympäristöön ja työntekijöiden yhteistyöhön tutustuminen oppimistehtävän ja esim. työalapaneelin osallistumisen kautta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi tarvittaessa suorittaa opintojakson osallistumalla STY-opintojakson verkkototeutukseen. Verkkototeutus etenee itsenäisesti eikä edellytä orientaatiota lukuun ottamatta reaaliaikaista läsnäoloa. Siirtyminen verkkototeutukseen edellyttää sopimista opinto-ohjaajan kanssa.
Opinnollistamisen edellytyksenä on, että opiskelija on samaan aikaan esim. määräaikaisessa diakonian, nuorisotyönohjaajan tai varhaiskasvatuksen työsuhteessa tai hänellä on muuten mahdollisuus toimia näissä työtehtävissä seurakunnassa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan pitää varautua ja sitoutua pakolliseen lähiopetukseen. Lähiopetuksen ja seminaarityöskentelyn lisäksi työaikaa tarvitaan lähiopetusta ennakoiviin, oppimistehtävien tekemiseen, oppimateriaaliin perehtymiseen sekä itsenäisen reflektion kirjoittamiseen.
1 op on 27 tuntia opiskelijan työtä