Skip to main content

STYPS23HKI The parish as an operating environment (5cr)

Code: STY0005A20S-3028

General information


Enrollment
01.03.2023 - 19.03.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
23.10.2023 - 15.12.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 333
Degree programmes
BA in Health Care, Diaconal Nursing
BA of Social Services, Diaconal Work
BA of Social Services, Christian Youth Work
BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
Teachers
Sanna Jattu
Eveliina Hellas
Course
STY0005A20S

Unfortunately, no reservations were found for the realization STYPS23HKI The parish as an operating environment STY0005A20S-3028. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0-5

Content scheduling

Jakson työskentely käynnistyy seurakunnan tehtävään ja toimintaympäristöön tutustumisella. Työskentely jatkuu pienryhmissä kirjallisuuden ja seurakunnissa tehtävän havainnoinnin kautta.

Objective

Students
• are familiar with the parish as an operating environment and know how to analyse its spiritual and social dimensions
• know how to analyse the competence needed in parish work
• are familiar with the tasks in a parish and the significance of collaboration between them
• know how to analyse the basics of creating a community and enabling and strengthening inclusion in a parish
• know the basics of pastoral care, confirmation classes and family-oriented work
• know how to analyse the realisation of the main task of the parish from the viewpoint of accessibility, equality and sustainable development

Content

• the spiritual and social dimensions of parish work
• competence required in church work (core competence descriptions)
• parish tasks
• key principles of pastoral care, confirmation classes and family-oriented work
• creation of community and volunteer work in a parish
• accessibility, equality and sustainable development in a parish

Materials

Luentotallenteet:
• Seurakunta osallisuuden yhteisönä (Päivi Thitz)
• Rippikouluun ja isostoimintaan liittyvät tallenteet (Jouko Porkka ja Jari Pulkkinen)

Kirjallisuus:
• Kopperi, K. (2015). Ristin rakkaus. Matka Lutherista suomalaiseen seurakuntaelämään. Kirjapaja.
(Tämä kirja on saatavilla Diakin kirjastosta verkkolainana). Sivut 125-231.
• Kirkon ammattien ydinosaamiskuvaukset
• Tiimitehtävässä käytettävä kirjallisuus valitaan teeman mukaan.

Teaching methods

Luento-opetus perustuu aktiiviseen osallistumiseen, jonka edellytyksenä on lähiopetusta edeltävien ennakkotehtävien tekeminen. Lähiopetukseen osallistuminen on keskeinen osa opintojaksoa.

Opintojaksolla tehdään myös ryhmätehtävänä toiminnallinen työskentely ja raportti siitä sekä kirjoitetaan itsenäisesti reflektio omasta oppimisesta.

HUOM: Pakolliset lähiopetuskerrat on mainittu Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet -kohdassa. Lisäksi opiskelijan on tehtävä hyväksytysti em. kohdassa mainitut tehtävät.

Employer connections

Seurakunnan toimintaympäristöön ja työntekijöiden yhteistyöhön tutustuminen oppimistehtävän ja esim. työalapaneelin osallistumisen kautta.

Completion alternatives

Opiskelija voi tarvittaessa suorittaa opintojakson osallistumalla STY-opintojakson verkkototeutukseen. Verkkototeutus etenee itsenäisesti eikä edellytä orientaatiota lukuun ottamatta reaaliaikaista läsnäoloa. Siirtyminen verkkototeutukseen edellyttää sopimista opinto-ohjaajan kanssa.

Opinnollistamisen edellytyksenä on, että opiskelija on samaan aikaan esim. määräaikaisessa diakonian, nuorisotyönohjaajan tai varhaiskasvatuksen työsuhteessa tai hänellä on muuten mahdollisuus toimia näissä työtehtävissä seurakunnassa.

Student workload

Opiskelijan pitää varautua ja sitoutua pakolliseen lähiopetukseen. Lähiopetuksen ja seminaarityöskentelyn lisäksi työaikaa tarvitaan lähiopetusta ennakoiviin, oppimistehtävien tekemiseen, oppimateriaaliin perehtymiseen sekä itsenäisen reflektion kirjoittamiseen.

1 op on 27 tuntia opiskelijan työtä

Go back to top of page