Siirry suoraan sisältöön

TAI01VK22DIAK Tarinallisuus ja taidelähtöisyys kokemuksena (3op)

Toteutuksen tunnus: TAI0103A17S-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
21.02.2022 - 18.03.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettajat
Eija Pehkonen
Elina Johansson
Ryhmät
Diak
Diak yhteinen
Opintojakso
TAI0103A17S

Toteutukselle TAI01VK22DIAK Tarinallisuus ja taidelähtöisyys kokemuksena TAI0103A17S-3012 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Opiskelija
-perehtyy opintojaksoon ja tekee orientoivan tehtävän ennen pajoja
-työskentelee valitsemissaan pajoissa (valitaan kaksi)
-reflektoi oppimaansa toisten opiskelijoiden kanssa
Pajat:
-Valokuva ja oma elämäntarina
-Kuvamatka taidekuvaan - kuvan ja tarinan yhdistäminen
-Sadutus ja tarinoittaminen
-Muistot tarinoiksi- elämäntarinan rakentaminen esineen ja kirjoittamisen avulla

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee tarinallisten ja taidelähtöisten työskentelytapojen teoreettiset lähtökohdat
- osaa työstää omakohtaisen ohjatun taidelähtöisen työpajatyöskentelyn avulla omaa elämäntarinaansa ja saa prosessin avulla välineitä omaan ohjaustyöhönsä
- löytää menetelmiä omakohtaiseen luovuuteen ja itseilmaisuun ja oppii käyttämään näitä menetelmiä ohjaustyössään

Sisältö

- tarinallisuuden ja taidelähtöisyyden teoreettiset lähtökohdat
- taidelähtöiset menetelmät ja omakohtainen tarinallinen taidetyöpajatyöskentely
- tarinallisten menetelmien soveltamismahdollisuudet

Aika ja paikka

opinnot toteutuvat verkko-opintoina, jossa ei ole aikaan sidottua opetusta

Oppimateriaalit

Materiaalit ja linkit verkkoalustalla.

Pajoihin sisältyvät materiaalit ja linkit (linkit verkkoalustalla):
Pajat:
-VALOKUVA JA OMA ELÄMÄNTARINA:
voimauttava valokuva (nettilähde)
Muita lähteitä: Savolainen, M. (2008). Maailman ihanin tyttö. Blink Entertaiment cop.
Savolainen, M. (2009). Voimauttava valokuva. Teoksessa U. Halkola ym. (toim.) Valokuvan terapeuttinen voima. Duodecim.
Mäkiranta M. (2008). Kerrotut kuvat: omaelämäkerralliset valokuvat yksilön, yhteisön ja kulttuurin kohtaamispaikkoina. Lapin yliopistokustannus.
Luonnoskirja omakuva N.Y.T (nettilähde)
-KUVAMATKA TAIDEKUVAAN - KUVAN JA TARINAN YHDISTÄMINEN:
Gröhn, T. (toim.) (2008). Kuvamatkoja maalaustaiteeseen: opas keskusteluryhmille. Kirkkopalvelut.
Itkonen, S. (2011). Taidekuvan äärellä: Katso, koe, jaa. Kansanvalistusseura.
Launonen, K. (2015). Paljastavat värit, hoitavat kuvat: opas kuvien maailmaan. Gummerus
Linkit: Tunnemaisema, Ateneumin Taidepakka
-SADUTUS JA TARINOITTAMINEN:
Karlsson, L. (2005). Sadutus; avain osallistavaan toimintakulttuuriin. PS-kustannus.
Muut lähteet ja linkit:
Hohenthal- Antin, L. (2009). Muistot näkyviksi, muistelutyön menetelmiä ja merkityksiä. PS-kustannus. (erityisesti kohta : tarinat)
Linkit: Lapset kertovat ja toimivat, Taikalamppu, Metka - mediakasvatuskeskus
-MUISTOT TARINOIKSI -ELÄMÄNTARINAN RAKENTAMINEN ESINEEN JA KIRJOITTAMISEN AVULLA:
Hohenthal- Antin, L. (2009). Muistot näkyviksi, muistelutyön menetelmiä ja merkityksiä. PS-kustannus.
Karjalainen, A. L. (2004). Kokemuksesta kirjoittaminen ja kirjoittamisen kokemus: omaelämäkerrallinen kirjoittaminen sosionomikoulutuksessa ja narratiivinen menetelmä sosiaalialan työssä. Diakonia-ammattikorkeakoulu A, Tutkimuksia 7. Helsinki: Diak.
Karjalainen, A. L. (2012). Elettyä ymmärtämässä omaelämäkerrallinen kirjoittaminen ja teksti reflektiona sosiaalialan ammattikorkeakouluopinnoissa. Diakonia-ammattikorkeakoulu A , Tutkimuksia 35. Helsinki: Diak.

Opetusmenetelmät

Tavoitteet
Opiskelija
-perehtyy tarinallisten ja taidelähtöisten työskentelytapojen teoreettisiin lähtökohtiin
-työstää omaa elämäntarinaansa ja sen eri vaiheita taidelähtöisissä pajoissa ja samalla lisää itsetuntemustaan ja luovuuttaan harjoitusten ja reflektoinnin avulla
-saa valmiuksia ohjata ja käyttää tarinallisia ja taidelähtöisiä menetelmiä yksittäisten asiakkaiden tai asiakasryhmien kanssa
Sisältö:
– tarinallisuuden ja taidelähtöisyyden teoreettiset lähtökohdat
– taidelähtöiset menetelmät ja pajatyöskentely
– tarinallisten menetelmien soveltamismahdollisuudet

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija suorittaa opinnot itsenäisinä opintoina.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

hyväksytty-hylätty

Lisätiedot

Opinnot eivät edellytä aikaisempaa osaamista. Opinnot voi suorittaa avoin amk opintoina. Opintojakson suoritettuaan opiskelija voi jatkaa TAI02 Tarinalliset ja taidelähtöiset työtavat ohjausharjoituksena opintojaksoon.

Siirry alkuun