TAI01VK22DIAK Tarinallisuus ja taidelähtöisyys kokemuksena (3op)
Toteutuksen tunnus: TAI0103A17S-3012
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.09.2021 - 05.10.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 21.02.2022 - 18.03.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Kampus
- Diakin yhteinen toteutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Toteutukselle TAI01VK22DIAK Tarinallisuus ja taidelähtöisyys kokemuksena TAI0103A17S-3012 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Opiskelija
-perehtyy opintojaksoon ja tekee orientoivan tehtävän ennen pajoja
-työskentelee valitsemissaan pajoissa (valitaan kaksi)
-reflektoi oppimaansa toisten opiskelijoiden kanssa
Pajat:
-Valokuva ja oma elämäntarina
-Kuvamatka taidekuvaan - kuvan ja tarinan yhdistäminen
-Sadutus ja tarinoittaminen
-Muistot tarinoiksi- elämäntarinan rakentaminen esineen ja kirjoittamisen avulla
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee tarinallisten ja taidelähtöisten työskentelytapojen teoreettiset lähtökohdat
- osaa työstää omakohtaisen ohjatun taidelähtöisen työpajatyöskentelyn avulla omaa elämäntarinaansa ja saa prosessin avulla välineitä omaan ohjaustyöhönsä
- löytää menetelmiä omakohtaiseen luovuuteen ja itseilmaisuun ja oppii käyttämään näitä menetelmiä ohjaustyössään
Sisältö
- tarinallisuuden ja taidelähtöisyyden teoreettiset lähtökohdat
- taidelähtöiset menetelmät ja omakohtainen tarinallinen taidetyöpajatyöskentely
- tarinallisten menetelmien soveltamismahdollisuudet
Aika ja paikka
opinnot toteutuvat verkko-opintoina, jossa ei ole aikaan sidottua opetusta
Oppimateriaalit
Materiaalit ja linkit verkkoalustalla.
Pajoihin sisältyvät materiaalit ja linkit (linkit verkkoalustalla):
Pajat:
-VALOKUVA JA OMA ELÄMÄNTARINA:
voimauttava valokuva (nettilähde)
Muita lähteitä: Savolainen, M. (2008). Maailman ihanin tyttö. Blink Entertaiment cop.
Savolainen, M. (2009). Voimauttava valokuva. Teoksessa U. Halkola ym. (toim.) Valokuvan terapeuttinen voima. Duodecim.
Mäkiranta M. (2008). Kerrotut kuvat: omaelämäkerralliset valokuvat yksilön, yhteisön ja kulttuurin kohtaamispaikkoina. Lapin yliopistokustannus.
Luonnoskirja omakuva N.Y.T (nettilähde)
-KUVAMATKA TAIDEKUVAAN - KUVAN JA TARINAN YHDISTÄMINEN:
Gröhn, T. (toim.) (2008). Kuvamatkoja maalaustaiteeseen: opas keskusteluryhmille. Kirkkopalvelut.
Itkonen, S. (2011). Taidekuvan äärellä: Katso, koe, jaa. Kansanvalistusseura.
Launonen, K. (2015). Paljastavat värit, hoitavat kuvat: opas kuvien maailmaan. Gummerus
Linkit: Tunnemaisema, Ateneumin Taidepakka
-SADUTUS JA TARINOITTAMINEN:
Karlsson, L. (2005). Sadutus; avain osallistavaan toimintakulttuuriin. PS-kustannus.
Muut lähteet ja linkit:
Hohenthal- Antin, L. (2009). Muistot näkyviksi, muistelutyön menetelmiä ja merkityksiä. PS-kustannus. (erityisesti kohta : tarinat)
Linkit: Lapset kertovat ja toimivat, Taikalamppu, Metka - mediakasvatuskeskus
-MUISTOT TARINOIKSI -ELÄMÄNTARINAN RAKENTAMINEN ESINEEN JA KIRJOITTAMISEN AVULLA:
Hohenthal- Antin, L. (2009). Muistot näkyviksi, muistelutyön menetelmiä ja merkityksiä. PS-kustannus.
Karjalainen, A. L. (2004). Kokemuksesta kirjoittaminen ja kirjoittamisen kokemus: omaelämäkerrallinen kirjoittaminen sosionomikoulutuksessa ja narratiivinen menetelmä sosiaalialan työssä. Diakonia-ammattikorkeakoulu A, Tutkimuksia 7. Helsinki: Diak.
Karjalainen, A. L. (2012). Elettyä ymmärtämässä omaelämäkerrallinen kirjoittaminen ja teksti reflektiona sosiaalialan ammattikorkeakouluopinnoissa. Diakonia-ammattikorkeakoulu A , Tutkimuksia 35. Helsinki: Diak.
Opetusmenetelmät
Tavoitteet
Opiskelija
-perehtyy tarinallisten ja taidelähtöisten työskentelytapojen teoreettisiin lähtökohtiin
-työstää omaa elämäntarinaansa ja sen eri vaiheita taidelähtöisissä pajoissa ja samalla lisää itsetuntemustaan ja luovuuttaan harjoitusten ja reflektoinnin avulla
-saa valmiuksia ohjata ja käyttää tarinallisia ja taidelähtöisiä menetelmiä yksittäisten asiakkaiden tai asiakasryhmien kanssa
Sisältö:
– tarinallisuuden ja taidelähtöisyyden teoreettiset lähtökohdat
– taidelähtöiset menetelmät ja pajatyöskentely
– tarinallisten menetelmien soveltamismahdollisuudet
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija suorittaa opinnot itsenäisinä opintoina.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
hyväksytty-hylätty
Lisätiedot
Opinnot eivät edellytä aikaisempaa osaamista. Opinnot voi suorittaa avoin amk opintoina. Opintojakson suoritettuaan opiskelija voi jatkaa TAI02 Tarinalliset ja taidelähtöiset työtavat ohjausharjoituksena opintojaksoon.