Skip to main content

TAI01VK22DIAK Storytelling as a resource (3cr)

Code: TAI0103A17S-3012

General information


Enrollment
13.09.2021 - 05.10.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
21.02.2022 - 18.03.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
3 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Sosiaali- ja kirkonala
Campus
Diak joint implementation
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
BA of Social Services
BA of Social Services, Diaconal Work
BA of Social Services, Christian Youth Work
BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
Teachers
Eija Pehkonen
Elina Johansson
Course
TAI0103A17S

Unfortunately, no reservations were found for the realization TAI01VK22DIAK Storytelling as a resource TAI0103A17S-3012. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Opiskelija
-perehtyy opintojaksoon ja tekee orientoivan tehtävän ennen pajoja
-työskentelee valitsemissaan pajoissa (valitaan kaksi)
-reflektoi oppimaansa toisten opiskelijoiden kanssa
Pajat:
-Valokuva ja oma elämäntarina
-Kuvamatka taidekuvaan - kuvan ja tarinan yhdistäminen
-Sadutus ja tarinoittaminen
-Muistot tarinoiksi- elämäntarinan rakentaminen esineen ja kirjoittamisen avulla

Objective

Opiskelija
- tuntee tarinallisten ja taidelähtöisten työskentelytapojen teoreettiset lähtökohdat
- osaa työstää omakohtaisen ohjatun taidelähtöisen työpajatyöskentelyn avulla omaa elämäntarinaansa ja saa prosessin avulla välineitä omaan ohjaustyöhönsä
- löytää menetelmiä omakohtaiseen luovuuteen ja itseilmaisuun ja oppii käyttämään näitä menetelmiä ohjaustyössään

Content

- tarinallisuuden ja taidelähtöisyyden teoreettiset lähtökohdat
- taidelähtöiset menetelmät ja omakohtainen tarinallinen taidetyöpajatyöskentely
- tarinallisten menetelmien soveltamismahdollisuudet

Location and time

opinnot toteutuvat verkko-opintoina, jossa ei ole aikaan sidottua opetusta

Materials

Materiaalit ja linkit verkkoalustalla.

Pajoihin sisältyvät materiaalit ja linkit (linkit verkkoalustalla):
Pajat:
-VALOKUVA JA OMA ELÄMÄNTARINA:
voimauttava valokuva (nettilähde)
Muita lähteitä: Savolainen, M. (2008). Maailman ihanin tyttö. Blink Entertaiment cop.
Savolainen, M. (2009). Voimauttava valokuva. Teoksessa U. Halkola ym. (toim.) Valokuvan terapeuttinen voima. Duodecim.
Mäkiranta M. (2008). Kerrotut kuvat: omaelämäkerralliset valokuvat yksilön, yhteisön ja kulttuurin kohtaamispaikkoina. Lapin yliopistokustannus.
Luonnoskirja omakuva N.Y.T (nettilähde)
-KUVAMATKA TAIDEKUVAAN - KUVAN JA TARINAN YHDISTÄMINEN:
Gröhn, T. (toim.) (2008). Kuvamatkoja maalaustaiteeseen: opas keskusteluryhmille. Kirkkopalvelut.
Itkonen, S. (2011). Taidekuvan äärellä: Katso, koe, jaa. Kansanvalistusseura.
Launonen, K. (2015). Paljastavat värit, hoitavat kuvat: opas kuvien maailmaan. Gummerus
Linkit: Tunnemaisema, Ateneumin Taidepakka
-SADUTUS JA TARINOITTAMINEN:
Karlsson, L. (2005). Sadutus; avain osallistavaan toimintakulttuuriin. PS-kustannus.
Muut lähteet ja linkit:
Hohenthal- Antin, L. (2009). Muistot näkyviksi, muistelutyön menetelmiä ja merkityksiä. PS-kustannus. (erityisesti kohta : tarinat)
Linkit: Lapset kertovat ja toimivat, Taikalamppu, Metka - mediakasvatuskeskus
-MUISTOT TARINOIKSI -ELÄMÄNTARINAN RAKENTAMINEN ESINEEN JA KIRJOITTAMISEN AVULLA:
Hohenthal- Antin, L. (2009). Muistot näkyviksi, muistelutyön menetelmiä ja merkityksiä. PS-kustannus.
Karjalainen, A. L. (2004). Kokemuksesta kirjoittaminen ja kirjoittamisen kokemus: omaelämäkerrallinen kirjoittaminen sosionomikoulutuksessa ja narratiivinen menetelmä sosiaalialan työssä. Diakonia-ammattikorkeakoulu A, Tutkimuksia 7. Helsinki: Diak.
Karjalainen, A. L. (2012). Elettyä ymmärtämässä omaelämäkerrallinen kirjoittaminen ja teksti reflektiona sosiaalialan ammattikorkeakouluopinnoissa. Diakonia-ammattikorkeakoulu A , Tutkimuksia 35. Helsinki: Diak.

Teaching methods

Tavoitteet
Opiskelija
-perehtyy tarinallisten ja taidelähtöisten työskentelytapojen teoreettisiin lähtökohtiin
-työstää omaa elämäntarinaansa ja sen eri vaiheita taidelähtöisissä pajoissa ja samalla lisää itsetuntemustaan ja luovuuttaan harjoitusten ja reflektoinnin avulla
-saa valmiuksia ohjata ja käyttää tarinallisia ja taidelähtöisiä menetelmiä yksittäisten asiakkaiden tai asiakasryhmien kanssa
Sisältö:
– tarinallisuuden ja taidelähtöisyyden teoreettiset lähtökohdat
– taidelähtöiset menetelmät ja pajatyöskentely
– tarinallisten menetelmien soveltamismahdollisuudet

Student workload

Opiskelija suorittaa opinnot itsenäisinä opintoina.

Assessment criteria, approved/failed

hyväksytty-hylätty

Further information

Opinnot eivät edellytä aikaisempaa osaamista. Opinnot voi suorittaa avoin amk opintoina. Opintojakson suoritettuaan opiskelija voi jatkaa TAI02 Tarinalliset ja taidelähtöiset työtavat ohjausharjoituksena opintojaksoon.

Go back to top of page