TAI02VK21DIAK Tarinalliset ja taidelähtöiset työtavat ohjausharjoituksina (2op)
Toteutuksen tunnus: TAI0202A17S-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 07.09.2020 - 30.09.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 22.03.2021 - 07.05.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Kampus
- Diakin yhteinen toteutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Toteutukselle TAI02VK21DIAK Tarinalliset ja taidelähtöiset työtavat ohjausharjoituksina TAI0202A17S-3010 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
opiskelija suorittaa opinnot Diaklessa ohjeiden mukaisesti
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa ohjata ja käyttää tarinallisia ja taidelähtöisiä työskentelytapoja yksittäisten asiakkaiden ja asiakasryhmien kanssa
Sisältö
- tarinallisten ja taidelähtöisten työskentelytapojen suunnittelu
- ohjaus tarinallisella ja taidelähtöisellä työtavalla
- ohjaus sosiaalisen toimijuuden tukena
Aika ja paikka
verkkototeutus
Oppimateriaalit
Kaikille pakollinen lähde:
Karjalainen, A L. (toim.) (2019). Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. Keuruu. PS-Kustannus. Saatavalla Diakin kirjastossa e-kirjana https://www.ellibs.com/fi/book/978-952-451-918-2/luovan-toiminnan-tyotavat-kasikirja-sosiaali-ja-terveysalalle
Valinnainen lähde:
Bardy, M., Isotalo, M., Korhonen, P., Haapalainen, R. (toim.) (2007). Taide keskellä elämää. Helsinki: Like.
Bardy, M., Känkänen, P & Konttinen, M. (2005). Omat ja muiden tarinat: Ihmisyyttä vaalimassa. Helsinki: Stakes.
Heinonen, T., Halonen, D & Krah, E. (2019). Expressive Arts for Social Work and Social Change. Canada: Oxford University Press.
Hänninen, V. (1999). Sisäinen tarina, elämä ja muutos.(Acta universitates Tampere, 696). Tampere: Tampereen yliopisto. Saatavilla http://urn.fi/urn:isbn:951-44-5597-5.
Känkänen Päivi. 2013. Taidelähtöiset menetelmät lastensuojelussa: kohti tilaa ja kokemuksia. (Tutkimus / Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 109). Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. (Väitöskirja, Helsingin yliopisto) Saatavilla http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104494/URN_ISBN_978-952-245-911-4.pdf?sequence=1
Louhela, J. (2015). Narratiivinen ryhmä elämänmuutoksen tukena. Teoksessa P. Näkki & T. Sayed (toim.), Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita.
Oppimateriaaleja käytetään oppimistehtävässä soveltuvin osin verkkoalustalla olevien ohjeiden mukaisesti.
Opetusmenetelmät
itsenäisesti suoritettava verkko-opiskelija
opiskelija tekee itsenäisesti ohjausharjoituksen
verkkokeskustelu
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Voi suorittaa työelämäharjoittelussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija suorittaa opinnot itsenäisesti ja toteuttaa ohjausharjoituksen valitsemassaan paikassa.
Lisätiedot
Opintojen suorittamisen edellytyksenä on, että opiskelija on suorittanut Tarinallisuus ja taidelähtöisyys kokemuksena (TAI01) (3op) opinnot tai vastaavat opinnot.
Opinnot voi suorittaa avoin amk ja yamk opintoina. Opinnot soveltuvat terveysalan, sosiaalialan ja kirkon alan opiskelijoille.