Siirry suoraan sisältöön

TJTMK21HKI (YAMK) Työnohjaus johtajuuden tukena (5op)

Toteutuksen tunnus: TJT0005Y16S-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.09.2020 - 30.09.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
02.02.2021 - 05.10.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 24
Koulutus
Sosiaali - ja terveysala, ylempi amk
Opettajat
Minna Valtonen
Arja Koski
Ryhmät
Y49terjo
Y49terjo
Y49sosos
Y49sosos
Opintojakso
TJT0005Y16S

Toteutukselle TJTMK21HKI (YAMK) Työnohjaus johtajuuden tukena TJT0005Y16S-3005 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija
- sisäistää työnohjauksen merkityksen muuttuvissa organisaatioissa ja työyhteisöissä johtajuuden tukena
- ymmärtää työnohjauksen eettiset periaatteet
- syventää ja laajentaa ymmärrystään työnohjauksesta
- hyödyntää työnohjausta omassa opiskelussaan ja työssään
- saa välineitä työnohjaukselliseen työskentelyyn johtamis- ja kehittämistyössä

Sisältö

-Työnohjauksen kehittyminen ajassa ja teoreettinen perusta
-Työnohjaus eettisenä toimintana ja työnohjauksen periaatteet
-Tutkiva ote työnohjauksessa
-Työnohjaus työn, työyhteisöjen ja organisaatioiden kehittämisessä ja johtamisessa
-Dialogiset ja voimavaraistavat työnohjauksen menetelmät
-Työnohjaus ja dialoginen johtaminen

Aika ja paikka

Lähiopetus toteutetaan Diakin Kalasataman kampuksella Helsingissä (tai online-opetuksena riippuen Koronatilanteesta).
2.2.2021 klo 9.00 - 16.00
18.5.2021klo 9.00 - 16.00
5.10.2021 klo 9.00 - 16.00

Työnohjausryhmät kokoontuvat Diakin Kalasataman kampuksella Helsingissä erikseen sovittuina päivinä. Kolme työnohjauskertaa toteutuu lähipäivien yhteydessä.(tai etäohjauksian Korona-tilanteesta riippuen).

Oppimateriaalit

Opintojaksoon orientoivaa kirjallisuutta

Opiskelija voi valita luettavakseen vähintään yhden alla mainituista lähteistä sekä hyödyntää oppimistehtävässä muita työnohjaukseen liittyviä lähteitä.

Alhanen, Kai; Ahtiainen, Olli-Pekka; Kansanaho, Anne 2011. Työnohjauksen käsikirja. Helsinki: Tammi

Heroja, Teija; Koski, Arja; Seppälä, Pekka; Säntti, Risto; Wallin, Aila (toim.) 2014. Parempaa työelämää tekemässä - tutkiva ote työnohjaukseen. EU: United Press Global

Kallasvuo, Anita; Koski, Arja; Kyrönseppä, Ulla; Kärkkäinen, Maj-Lis (toim.) 2019. Työyhteisön työnohjaus. Helsinki: Tmi Maj-Lis Kärkkäinen.

Karvinen-Niinikoski, Synnöve 2007. Työnohjaus sosiaalityössä. Helsinki: Edita.

Keskiluopa, Leila 2001. Työnohjaus vai superviisaus. Oulu: Metanoia.

Koski, Arja & Jantunen, Eila 2016. Työnohjaus - välttämätön hyvää ammattikorkeakoulussa. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Työelämä 2.

Niemelä, Aila 2019. Työnohjaus monikulttuuriosaamisen edistäjänä. Väitöskirja. Tampereen yliopisto.

Punkanen, Tiina 2009. Työnohjaus muutoksen moottorina. Helsinki: Tammi

Ruutu, Sirkku & Salmimies Raija 2015. Työnohjaajan opas. Valmentava ja ratkaisukeskeinen ote. Helsinki: Talentum.

Opetusmenetelmät

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija:

- sisäistää työnohjauksen merkityksen muuttuvissa organisaatioissa ja työyhteisöissä johtajuuden tukena
- ymmärtää työnohjauksen eettiset periaatteet
- syventää ja laajentaa ymmärrystään työnohjauksesta
- hyödyntää työnohjausta omassa opiskelussaan ja työssään
- hyödyntää työnohjauksellisen työskentelyn menetelmiä johtamis- ja kehittämistyössä


Opintojakson tarkennetut ydinsisällöt

-Työnohjauksen kehittyminen ajassa ja teoreettinen perusta
-Työnohjaus eettisenä toimintana ja työnohjauksen periaatteet
-Tutkiva ote työnohjauksessa
-Työnohjaus työn, työyhteisöjen ja organisaatioiden kehittämisessä ja johtamisessa
-Dialogiset ja voimavaraistavat työnohjauksen menetelmät
-Työnohjaus ja dialoginen johtaminen

Opintosuorituksen kuvaus
Pedagoginen toteutus

Orientoiva kirjallisuus ja siihen liittyvä oppimistehtävä, osallistuva työskentely lähipäivinä, työnohjausryhmiin osallistuminen (6 kertaa), reflektiopäiväkirja sekä blogikirjoitus.

Orientoiva kirjallisuus ja oppimistehtävä ovat yksilötehtäviä. Opintojaksossa on keskeistä ryhmätyönohjaukseen osallistuminen, jossa relfektoidaan omaa ammatillista kasvua, itsen johtamista, työyhteisön ja johtajuuden kysymyksiä samoin kuin opiskeluun liittyviä kysymyksiä. Yhteiset keskusteluteemat sovitaan kussakin työnohjausryhmässä ryhmän ja työnohjaajan kesken.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työskentely ryhmätyönohjauksessa on osallistujien oman työn, opiskelun ja työnohjausryhmän toiminnan reflektointia, ja samalla yhdessä tutkimista. Tällöin mahdollistuu yhdessä oppiminen ja uusien oivallusten syntyminen työssä ja opiskelussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- Ammatillinen koulutus sosiaali-, terveys-, kasvatus- ja kirkonalalta

- Työkokemus työyhteisössä toimimisesta

Lisätiedot

Opintojakson opettajat:
Arja Koski, arja.koski@diak.fi
Marja Lindholm, marja.lindholm@diak.fi
Minna Valtonen, minna.valtonen@diak.fi

Siirry alkuun