TJTMK21HKI (YAMK) Työnohjaus johtajuuden tukena (5op)
Toteutuksen tunnus: TJT0005Y16S-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 07.09.2020 - 30.09.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 02.02.2021 - 05.10.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 24
- Koulutus
- Sosiaali - ja terveysala, ylempi amk
- Opettajat
- Minna Valtonen
- Arja Koski
- Ryhmät
-
Y49terjoY49terjo
-
Y49sososY49sosos
- Opintojakso
- TJT0005Y16S
Toteutukselle TJTMK21HKI (YAMK) Työnohjaus johtajuuden tukena TJT0005Y16S-3005 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija
- sisäistää työnohjauksen merkityksen muuttuvissa organisaatioissa ja työyhteisöissä johtajuuden tukena
- ymmärtää työnohjauksen eettiset periaatteet
- syventää ja laajentaa ymmärrystään työnohjauksesta
- hyödyntää työnohjausta omassa opiskelussaan ja työssään
- saa välineitä työnohjaukselliseen työskentelyyn johtamis- ja kehittämistyössä
Sisältö
-Työnohjauksen kehittyminen ajassa ja teoreettinen perusta
-Työnohjaus eettisenä toimintana ja työnohjauksen periaatteet
-Tutkiva ote työnohjauksessa
-Työnohjaus työn, työyhteisöjen ja organisaatioiden kehittämisessä ja johtamisessa
-Dialogiset ja voimavaraistavat työnohjauksen menetelmät
-Työnohjaus ja dialoginen johtaminen
Aika ja paikka
Lähiopetus toteutetaan Diakin Kalasataman kampuksella Helsingissä (tai online-opetuksena riippuen Koronatilanteesta).
2.2.2021 klo 9.00 - 16.00
18.5.2021klo 9.00 - 16.00
5.10.2021 klo 9.00 - 16.00
Työnohjausryhmät kokoontuvat Diakin Kalasataman kampuksella Helsingissä erikseen sovittuina päivinä. Kolme työnohjauskertaa toteutuu lähipäivien yhteydessä.(tai etäohjauksian Korona-tilanteesta riippuen).
Oppimateriaalit
Opintojaksoon orientoivaa kirjallisuutta
Opiskelija voi valita luettavakseen vähintään yhden alla mainituista lähteistä sekä hyödyntää oppimistehtävässä muita työnohjaukseen liittyviä lähteitä.
Alhanen, Kai; Ahtiainen, Olli-Pekka; Kansanaho, Anne 2011. Työnohjauksen käsikirja. Helsinki: Tammi
Heroja, Teija; Koski, Arja; Seppälä, Pekka; Säntti, Risto; Wallin, Aila (toim.) 2014. Parempaa työelämää tekemässä - tutkiva ote työnohjaukseen. EU: United Press Global
Kallasvuo, Anita; Koski, Arja; Kyrönseppä, Ulla; Kärkkäinen, Maj-Lis (toim.) 2019. Työyhteisön työnohjaus. Helsinki: Tmi Maj-Lis Kärkkäinen.
Karvinen-Niinikoski, Synnöve 2007. Työnohjaus sosiaalityössä. Helsinki: Edita.
Keskiluopa, Leila 2001. Työnohjaus vai superviisaus. Oulu: Metanoia.
Koski, Arja & Jantunen, Eila 2016. Työnohjaus - välttämätön hyvää ammattikorkeakoulussa. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Työelämä 2.
Niemelä, Aila 2019. Työnohjaus monikulttuuriosaamisen edistäjänä. Väitöskirja. Tampereen yliopisto.
Punkanen, Tiina 2009. Työnohjaus muutoksen moottorina. Helsinki: Tammi
Ruutu, Sirkku & Salmimies Raija 2015. Työnohjaajan opas. Valmentava ja ratkaisukeskeinen ote. Helsinki: Talentum.
Opetusmenetelmät
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija:
- sisäistää työnohjauksen merkityksen muuttuvissa organisaatioissa ja työyhteisöissä johtajuuden tukena
- ymmärtää työnohjauksen eettiset periaatteet
- syventää ja laajentaa ymmärrystään työnohjauksesta
- hyödyntää työnohjausta omassa opiskelussaan ja työssään
- hyödyntää työnohjauksellisen työskentelyn menetelmiä johtamis- ja kehittämistyössä
Opintojakson tarkennetut ydinsisällöt
-Työnohjauksen kehittyminen ajassa ja teoreettinen perusta
-Työnohjaus eettisenä toimintana ja työnohjauksen periaatteet
-Tutkiva ote työnohjauksessa
-Työnohjaus työn, työyhteisöjen ja organisaatioiden kehittämisessä ja johtamisessa
-Dialogiset ja voimavaraistavat työnohjauksen menetelmät
-Työnohjaus ja dialoginen johtaminen
Opintosuorituksen kuvaus
Pedagoginen toteutus
Orientoiva kirjallisuus ja siihen liittyvä oppimistehtävä, osallistuva työskentely lähipäivinä, työnohjausryhmiin osallistuminen (6 kertaa), reflektiopäiväkirja sekä blogikirjoitus.
Orientoiva kirjallisuus ja oppimistehtävä ovat yksilötehtäviä. Opintojaksossa on keskeistä ryhmätyönohjaukseen osallistuminen, jossa relfektoidaan omaa ammatillista kasvua, itsen johtamista, työyhteisön ja johtajuuden kysymyksiä samoin kuin opiskeluun liittyviä kysymyksiä. Yhteiset keskusteluteemat sovitaan kussakin työnohjausryhmässä ryhmän ja työnohjaajan kesken.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työskentely ryhmätyönohjauksessa on osallistujien oman työn, opiskelun ja työnohjausryhmän toiminnan reflektointia, ja samalla yhdessä tutkimista. Tällöin mahdollistuu yhdessä oppiminen ja uusien oivallusten syntyminen työssä ja opiskelussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
- Ammatillinen koulutus sosiaali-, terveys-, kasvatus- ja kirkonalalta
- Työkokemus työyhteisössä toimimisesta
Lisätiedot
Opintojakson opettajat:
Arja Koski, arja.koski@diak.fi
Marja Lindholm, marja.lindholm@diak.fi
Minna Valtonen, minna.valtonen@diak.fi