TJTMK21HKI Professional supervision to support leadership in work settings (5cr)
Code: TJT0005Y16S-3005
General information
- Enrollment
- 07.09.2020 - 30.09.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 02.02.2021 - 05.10.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 24
- Degree programmes
- MA of Social Services and Health Care
- Teachers
- Minna Valtonen
- Arja Koski
- Course
- TJT0005Y16S
Unfortunately, no reservations were found for the realization TJTMK21HKI Professional supervision to support leadership in work settings TJT0005Y16S-3005. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
0-5
Objective
Opiskelija
- sisäistää työnohjauksen merkityksen muuttuvissa organisaatioissa ja työyhteisöissä johtajuuden tukena
- ymmärtää työnohjauksen eettiset periaatteet
- syventää ja laajentaa ymmärrystään työnohjauksesta
- hyödyntää työnohjausta omassa opiskelussaan ja työssään
- saa välineitä työnohjaukselliseen työskentelyyn johtamis- ja kehittämistyössä
Content
-Työnohjauksen kehittyminen ajassa ja teoreettinen perusta
-Työnohjaus eettisenä toimintana ja työnohjauksen periaatteet
-Tutkiva ote työnohjauksessa
-Työnohjaus työn, työyhteisöjen ja organisaatioiden kehittämisessä ja johtamisessa
-Dialogiset ja voimavaraistavat työnohjauksen menetelmät
-Työnohjaus ja dialoginen johtaminen
Location and time
Lähiopetus toteutetaan Diakin Kalasataman kampuksella Helsingissä (tai online-opetuksena riippuen Koronatilanteesta).
2.2.2021 klo 9.00 - 16.00
18.5.2021klo 9.00 - 16.00
5.10.2021 klo 9.00 - 16.00
Työnohjausryhmät kokoontuvat Diakin Kalasataman kampuksella Helsingissä erikseen sovittuina päivinä. Kolme työnohjauskertaa toteutuu lähipäivien yhteydessä.(tai etäohjauksian Korona-tilanteesta riippuen).
Materials
Opintojaksoon orientoivaa kirjallisuutta
Opiskelija voi valita luettavakseen vähintään yhden alla mainituista lähteistä sekä hyödyntää oppimistehtävässä muita työnohjaukseen liittyviä lähteitä.
Alhanen, Kai; Ahtiainen, Olli-Pekka; Kansanaho, Anne 2011. Työnohjauksen käsikirja. Helsinki: Tammi
Heroja, Teija; Koski, Arja; Seppälä, Pekka; Säntti, Risto; Wallin, Aila (toim.) 2014. Parempaa työelämää tekemässä - tutkiva ote työnohjaukseen. EU: United Press Global
Kallasvuo, Anita; Koski, Arja; Kyrönseppä, Ulla; Kärkkäinen, Maj-Lis (toim.) 2019. Työyhteisön työnohjaus. Helsinki: Tmi Maj-Lis Kärkkäinen.
Karvinen-Niinikoski, Synnöve 2007. Työnohjaus sosiaalityössä. Helsinki: Edita.
Keskiluopa, Leila 2001. Työnohjaus vai superviisaus. Oulu: Metanoia.
Koski, Arja & Jantunen, Eila 2016. Työnohjaus - välttämätön hyvää ammattikorkeakoulussa. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Työelämä 2.
Niemelä, Aila 2019. Työnohjaus monikulttuuriosaamisen edistäjänä. Väitöskirja. Tampereen yliopisto.
Punkanen, Tiina 2009. Työnohjaus muutoksen moottorina. Helsinki: Tammi
Ruutu, Sirkku & Salmimies Raija 2015. Työnohjaajan opas. Valmentava ja ratkaisukeskeinen ote. Helsinki: Talentum.
Teaching methods
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija:
- sisäistää työnohjauksen merkityksen muuttuvissa organisaatioissa ja työyhteisöissä johtajuuden tukena
- ymmärtää työnohjauksen eettiset periaatteet
- syventää ja laajentaa ymmärrystään työnohjauksesta
- hyödyntää työnohjausta omassa opiskelussaan ja työssään
- hyödyntää työnohjauksellisen työskentelyn menetelmiä johtamis- ja kehittämistyössä
Opintojakson tarkennetut ydinsisällöt
-Työnohjauksen kehittyminen ajassa ja teoreettinen perusta
-Työnohjaus eettisenä toimintana ja työnohjauksen periaatteet
-Tutkiva ote työnohjauksessa
-Työnohjaus työn, työyhteisöjen ja organisaatioiden kehittämisessä ja johtamisessa
-Dialogiset ja voimavaraistavat työnohjauksen menetelmät
-Työnohjaus ja dialoginen johtaminen
Opintosuorituksen kuvaus
Pedagoginen toteutus
Orientoiva kirjallisuus ja siihen liittyvä oppimistehtävä, osallistuva työskentely lähipäivinä, työnohjausryhmiin osallistuminen (6 kertaa), reflektiopäiväkirja sekä blogikirjoitus.
Orientoiva kirjallisuus ja oppimistehtävä ovat yksilötehtäviä. Opintojaksossa on keskeistä ryhmätyönohjaukseen osallistuminen, jossa relfektoidaan omaa ammatillista kasvua, itsen johtamista, työyhteisön ja johtajuuden kysymyksiä samoin kuin opiskeluun liittyviä kysymyksiä. Yhteiset keskusteluteemat sovitaan kussakin työnohjausryhmässä ryhmän ja työnohjaajan kesken.
Employer connections
Työskentely ryhmätyönohjauksessa on osallistujien oman työn, opiskelun ja työnohjausryhmän toiminnan reflektointia, ja samalla yhdessä tutkimista. Tällöin mahdollistuu yhdessä oppiminen ja uusien oivallusten syntyminen työssä ja opiskelussa.
Completion alternatives
- Ammatillinen koulutus sosiaali-, terveys-, kasvatus- ja kirkonalalta
- Työkokemus työyhteisössä toimimisesta
Further information
Opintojakson opettajat:
Arja Koski, arja.koski@diak.fi
Marja Lindholm, marja.lindholm@diak.fi
Minna Valtonen, minna.valtonen@diak.fi