VAR02MS23HKI/POR Lapsen kehityksen ja oppimisen tuki varhaiskasvatuksessa (5op)
Toteutuksen tunnus: VAR0205A20S-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2023 - 19.03.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 09.10.2023 - 10.11.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Kampus
- Helsinki
- Pori
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 333
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Opettajat
- Inga Klen
- Sanna Ojala
- Marjaana Marttila
- Ryhmät
-
F52sosF52sos
-
A52sosA52sos
-
A52sosvA52sosv
- Opintojakso
- VAR0205A20S
Toteutukselle VAR02MS23HKI/POR Lapsen kehityksen ja oppimisen tuki varhaiskasvatuksessa VAR0205A20S-3006 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa tunnistaa kasvun ja kehityksen häiriöitä sekä osaa varhaisen puuttumisen käytäntöjä
- tietää ja osaa soveltaa erilaisia tukitoimia lapsen kehityksen ja oppimisen tukemisessa
- osaa ohjata ja tukea lasta yhdessä perheen kanssa kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa lapsen kehitystasoon vastaten ja sitä vahvistaen
- tuntee lasten sosioemotionaalisen kehityksen ja mielenterveyden perusteet
- osaa käyttää havainnointi- ja dokumentointimenetelmiä
- osaa työskennellä monialaisissa lapsi- ja perhetyön ammatillisissa ryhmissä keskeisten yhteistyötahojen kanssa
Sisältö
- lapsen kehityksen ja oppimisen tukemisen ja ohjaamisen menetelmät
- kasvun ja kehityksen häiriöt ja varhainen puuttuminen sekä lasten mielenterveyden tukemisen perusteet
- varhaiskasvatuksessa käytettävät havainnointi- ja dokumentointimenetelmät
- varhaiserityiskasvatus ja monialainen lapsi- ja perhetyö
Oppimateriaalit
Diakogitentissä tentittävä kirja on: Sajaniemi, N., Suhonen, E., Nislin, M. & Mäkelä, J. 2015. Stressin säätely. PS-kustannus.
Havainnointitehtävä:
Lähdemateriaalina tehtävässä on käytettävä omaan aiheeseen relevantin materiaalin lisäksi Havainnointi ja pedagoginen tuki 3-5 -vuotiaiden lasten varhaiskasvatuksessa. Helsingin kaupungin sosiaalivirasto. Oppaita ja ohjeita. 2008.
Suositeltava materiaali on myös Koivunen & Lehtinen 2015, Kasvu kiikarissa. Se on saatavana e-kirjana; https://diak.finna.fi/Record/diana.106135
Opetusmenetelmät
5 op
Dialogitentti, arviointi 1-5
Varhaiskasvatuksen lapsiryhmässä toteutettava havainnointitehtävä, arviointi hyv - hyl
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Havainnointitehtävä tehdään autenttisessa varhaiskasvatusympäristössä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Diakin yleiset uusintatenttipäivät ovat opintojaksolla käytössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.
Esitietovaatimukset
Edellyttää varhaiskasvatustyön peruskäsitteiden ja toimintaympäristöjen tuntemusta
Lisätiedot
Opintojakson osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija
osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogista toimintaa lapselle ja lapsiryhmälle varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet huomioiden
osaa rakentaa lapsille yhteisöllisiä ja osallistavia oppimisympäristöjä
tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat ja velvoittavat asiakirjat sekä lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
osaa tehdä sitoutuneesti kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
osaa toimia kulttuuri- ja katsomussensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä
tuntee varhaiskasvatuksen merkityksen ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä.