VAR03MS20HKI Lapsi- ja perhetyössä käytettävät menetelmät (5op)
Toteutuksen tunnus: VAR0305A15S-3017
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.03.2020 - 18.03.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 09.11.2020 - 18.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 200
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Toteutukselle VAR03MS20HKI Lapsi- ja perhetyössä käytettävät menetelmät VAR0305A15S-3017 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee varhaiskasvatuksen sisältöalueet (mm kielellinen vuorovaikutus, liikunta, musiikki, kuvataide, mediakasvatus) ja osaa käyttää, kehittää ja arvioida niihin liittyviä pedagogisia menetelmiä
- osaa arvioida ja kehittää vuorovaikutuksellisia, ohjauksellisia ja pedagogisia taitojaan
- osaa tukea lapselle ominaista toimintaa, leikkiä
Sisältö
- varhaiskasvatuksen sisältöalueet (mm kielellinen vuorovaikutus, liikunta, musiikki, kuvataide, mediakasvatus)
- varhaiskasvatuksen pedagogiset menetelmät
- vuorovaikutukselliset, ohjaukselliset ja pedagogiset taidot ja niiden kehittäminen
- lapsen leikin rikastaminen
Oppimateriaalit
Oppimistehtävinä
Menetelmäkansio (3 op), jossa välilehtinä ovat seuraavat kokonaisuudet:
- lasten kanssa käytettävät menetelmät
- perheiden kanssa käytettävät menetelmät
- yhteisölliset menetelmät
Kussakin osa-alueessa on esiteltynä perustellusti vähintään kaksi menetelmää.
Kasvatusyhteistyö lapsi- ja perhetyössä -tehtävä (2 op)
Opiskelija tuottaa saadun opetuksen/työelämäyhteyksiensä pohjalta tehtävän omista tämän hetkisistä kasvatuksellisista valmiuksistaan sekä ammatillisesta ajattelustaan.
Tehtävässä tulee hyödyntää kahta vaihtoehtoista teosta
Viinikka, A. (toim.) (2014). Mentalisaatio perheiden kohtaamisessa. Mannerheimin lastensuojeluliitto. LUVUT 5-7 ja 11.
(5. Viinikka, Sourander & Oksanen 2014. Reflektiivinen työote, 6. Salo & Kauppi 2014. Reflektiivinen työote vanhemman kohtaamisessa, 7. Viinikka, Sourander & Oksanen 2014. Reflektiivinen työote perheryhmän ohjaamisessa ja 11.. Mäkelä, Jukka 2014. Näkökulma: reflektiivisen toiminnan yhteiskunnallinen ulottuvuus)
TAI
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
•Tavoitteena on rakentaa prosessimaisesti menetelmäkansio pedagogiseen toimintaan. Hyödynnetään vertaisoppimista ja vertaispalautetta.
•Oman kasvatusajattelun jäsentäminen ja paikantaminen.
YDINSISÄLLÖT
•oppimisen alueet varhaiskasvatuksessa
•varhaiskasvatuksen pedagogiset menetelmät
•vuorovaikutukselliset, ohjaukselliset ja pedagogiset taidot ja niiden kehittäminen
•lapsen leikin rikastaminen
Opintosuorituksen kuvaus
Opintojakso rakentuu prosessimaisesti johdantoluentojen sekä kahden tehtävän ympärille.
Ensimmäisessä tehtävässä opiskelija rakentaa itselleen henkilökohtaisen varhaiskasvatuksen menetelmäkansion pedagogiseen käyttöön.
Toisessa tehtävässä opiskelija pohtii kasvatuksellisia valmiuksiaan ja ammatillista ajatteluaan
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ensimmäisessä tehtävässä tulee hyödyntää työelämäyhteyksiä.
Toisessa tehtävässä voi hyödyntää aiempia työelämässä saatuja kokemuksia.
Esitietovaatimukset
Edellytetään Auttamistyö ja palvelujärjestelmät ja Osallisuus ja ohjaus temaattisten kokonaisuuksien suorittamista sekä Varhaiskasvatuksen perusteet 5op ja Erityisvarhaiskasvatus 5op suorittamista tai vastaavaa osaamista.
Voidaan suorittaa avoimessa amk:ssa, edellytetään avoimen amk opiskelijoille suunnatun oppimisen välineet kokonaisuuden suorittamista tai vastaavan kirjallisen ja suullisen tuottamisen osaamista.