Siirry suoraan sisältöön

VAR03MS20HKI Lapsi- ja perhetyössä käytettävät menetelmät (5op)

Toteutuksen tunnus: VAR0305A15S-3017

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.03.2020 - 18.03.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.11.2020 - 18.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 200
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Opettajat
Satu Keisala
Marjaana Marttila
Ryhmät
A46sos
A46sos
Opintojakso
VAR0305A15S

Toteutukselle VAR03MS20HKI Lapsi- ja perhetyössä käytettävät menetelmät VAR0305A15S-3017 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee varhaiskasvatuksen sisältöalueet (mm kielellinen vuorovaikutus, liikunta, musiikki, kuvataide, mediakasvatus) ja osaa käyttää, kehittää ja arvioida niihin liittyviä pedagogisia menetelmiä
- osaa arvioida ja kehittää vuorovaikutuksellisia, ohjauksellisia ja pedagogisia taitojaan
- osaa tukea lapselle ominaista toimintaa, leikkiä

Sisältö

- varhaiskasvatuksen sisältöalueet (mm kielellinen vuorovaikutus, liikunta, musiikki, kuvataide, mediakasvatus)
- varhaiskasvatuksen pedagogiset menetelmät
- vuorovaikutukselliset, ohjaukselliset ja pedagogiset taidot ja niiden kehittäminen
- lapsen leikin rikastaminen

Oppimateriaalit

Oppimistehtävinä
Menetelmäkansio (3 op), jossa välilehtinä ovat seuraavat kokonaisuudet:
- lasten kanssa käytettävät menetelmät
- perheiden kanssa käytettävät menetelmät
- yhteisölliset menetelmät
Kussakin osa-alueessa on esiteltynä perustellusti vähintään kaksi menetelmää.
Kasvatusyhteistyö lapsi- ja perhetyössä -tehtävä (2 op)
Opiskelija tuottaa saadun opetuksen/työelämäyhteyksiensä pohjalta tehtävän omista tämän hetkisistä kasvatuksellisista valmiuksistaan sekä ammatillisesta ajattelustaan.
Tehtävässä tulee hyödyntää kahta vaihtoehtoista teosta
Viinikka, A. (toim.) (2014). Mentalisaatio perheiden kohtaamisessa. Mannerheimin lastensuojeluliitto. LUVUT 5-7 ja 11.
(5. Viinikka, Sourander & Oksanen 2014. Reflektiivinen työote, 6. Salo & Kauppi 2014. Reflektiivinen työote vanhemman kohtaamisessa, 7. Viinikka, Sourander & Oksanen 2014. Reflektiivinen työote perheryhmän ohjaamisessa ja 11.. Mäkelä, Jukka 2014. Näkökulma: reflektiivisen toiminnan yhteiskunnallinen ulottuvuus)
TAI

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
•Tavoitteena on rakentaa prosessimaisesti menetelmäkansio pedagogiseen toimintaan. Hyödynnetään vertaisoppimista ja vertaispalautetta.
•Oman kasvatusajattelun jäsentäminen ja paikantaminen.
YDINSISÄLLÖT
•oppimisen alueet varhaiskasvatuksessa
•varhaiskasvatuksen pedagogiset menetelmät
•vuorovaikutukselliset, ohjaukselliset ja pedagogiset taidot ja niiden kehittäminen
•lapsen leikin rikastaminen
Opintosuorituksen kuvaus
Opintojakso rakentuu prosessimaisesti johdantoluentojen sekä kahden tehtävän ympärille.
Ensimmäisessä tehtävässä opiskelija rakentaa itselleen henkilökohtaisen varhaiskasvatuksen menetelmäkansion pedagogiseen käyttöön.
Toisessa tehtävässä opiskelija pohtii kasvatuksellisia valmiuksiaan ja ammatillista ajatteluaan

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ensimmäisessä tehtävässä tulee hyödyntää työelämäyhteyksiä.
Toisessa tehtävässä voi hyödyntää aiempia työelämässä saatuja kokemuksia.

Esitietovaatimukset

Edellytetään Auttamistyö ja palvelujärjestelmät ja Osallisuus ja ohjaus temaattisten kokonaisuuksien suorittamista sekä Varhaiskasvatuksen perusteet 5op ja Erityisvarhaiskasvatus 5op suorittamista tai vastaavaa osaamista.
Voidaan suorittaa avoimessa amk:ssa, edellytetään avoimen amk opiskelijoille suunnatun oppimisen välineet kokonaisuuden suorittamista tai vastaavan kirjallisen ja suullisen tuottamisen osaamista.

Siirry alkuun