Skip to main content

VAR03MS20HKI Methods for child and family work (5cr)

Code: VAR0305A15S-3017

General information


Enrollment
02.03.2020 - 18.03.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
09.11.2020 - 18.12.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 200
Degree programmes
BA of Social Services
Teachers
Satu Keisala
Marjaana Marttila
Course
VAR0305A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization VAR03MS20HKI Methods for child and family work VAR0305A15S-3017. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0-5

Objective

Opiskelija
- tuntee varhaiskasvatuksen sisältöalueet (mm kielellinen vuorovaikutus, liikunta, musiikki, kuvataide, mediakasvatus) ja osaa käyttää, kehittää ja arvioida niihin liittyviä pedagogisia menetelmiä
- osaa arvioida ja kehittää vuorovaikutuksellisia, ohjauksellisia ja pedagogisia taitojaan
- osaa tukea lapselle ominaista toimintaa, leikkiä

Content

- varhaiskasvatuksen sisältöalueet (mm kielellinen vuorovaikutus, liikunta, musiikki, kuvataide, mediakasvatus)
- varhaiskasvatuksen pedagogiset menetelmät
- vuorovaikutukselliset, ohjaukselliset ja pedagogiset taidot ja niiden kehittäminen
- lapsen leikin rikastaminen

Materials

Oppimistehtävinä
Menetelmäkansio (3 op), jossa välilehtinä ovat seuraavat kokonaisuudet:
- lasten kanssa käytettävät menetelmät
- perheiden kanssa käytettävät menetelmät
- yhteisölliset menetelmät
Kussakin osa-alueessa on esiteltynä perustellusti vähintään kaksi menetelmää.
Kasvatusyhteistyö lapsi- ja perhetyössä -tehtävä (2 op)
Opiskelija tuottaa saadun opetuksen/työelämäyhteyksiensä pohjalta tehtävän omista tämän hetkisistä kasvatuksellisista valmiuksistaan sekä ammatillisesta ajattelustaan.
Tehtävässä tulee hyödyntää kahta vaihtoehtoista teosta
Viinikka, A. (toim.) (2014). Mentalisaatio perheiden kohtaamisessa. Mannerheimin lastensuojeluliitto. LUVUT 5-7 ja 11.
(5. Viinikka, Sourander & Oksanen 2014. Reflektiivinen työote, 6. Salo & Kauppi 2014. Reflektiivinen työote vanhemman kohtaamisessa, 7. Viinikka, Sourander & Oksanen 2014. Reflektiivinen työote perheryhmän ohjaamisessa ja 11.. Mäkelä, Jukka 2014. Näkökulma: reflektiivisen toiminnan yhteiskunnallinen ulottuvuus)
TAI

Teaching methods

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
•Tavoitteena on rakentaa prosessimaisesti menetelmäkansio pedagogiseen toimintaan. Hyödynnetään vertaisoppimista ja vertaispalautetta.
•Oman kasvatusajattelun jäsentäminen ja paikantaminen.
YDINSISÄLLÖT
•oppimisen alueet varhaiskasvatuksessa
•varhaiskasvatuksen pedagogiset menetelmät
•vuorovaikutukselliset, ohjaukselliset ja pedagogiset taidot ja niiden kehittäminen
•lapsen leikin rikastaminen
Opintosuorituksen kuvaus
Opintojakso rakentuu prosessimaisesti johdantoluentojen sekä kahden tehtävän ympärille.
Ensimmäisessä tehtävässä opiskelija rakentaa itselleen henkilökohtaisen varhaiskasvatuksen menetelmäkansion pedagogiseen käyttöön.
Toisessa tehtävässä opiskelija pohtii kasvatuksellisia valmiuksiaan ja ammatillista ajatteluaan

Employer connections

Ensimmäisessä tehtävässä tulee hyödyntää työelämäyhteyksiä.
Toisessa tehtävässä voi hyödyntää aiempia työelämässä saatuja kokemuksia.

Qualifications

Edellytetään Auttamistyö ja palvelujärjestelmät ja Osallisuus ja ohjaus temaattisten kokonaisuuksien suorittamista sekä Varhaiskasvatuksen perusteet 5op ja Erityisvarhaiskasvatus 5op suorittamista tai vastaavaa osaamista.
Voidaan suorittaa avoimessa amk:ssa, edellytetään avoimen amk opiskelijoille suunnatun oppimisen välineet kokonaisuuden suorittamista tai vastaavan kirjallisen ja suullisen tuottamisen osaamista.

Go back to top of page