YHT5VS21DIAK, 2A Mielenterveys- ja päihteet (4op)
Toteutuksen tunnus: YHT5004A20S-3013
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2021 - 17.03.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 25.10.2021 - 19.11.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- KOULUTUS
- Kampus
- Diakin yhteinen toteutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 70
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Terveydenhoitaja (AMK)
Toteutukselle YHT5VS21DIAK, 2A Mielenterveys- ja päihteet YHT5004A20S-3013 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Opintosuorituksen, ohjeistetun työskentelyn ja tiimitehtävän tarkempi kuvaus Moodle-alustalla ja käydään läpi aloitusluennolla
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää mielenterveyteen ja päihteiden käyttöön liittyviä yksilöllisiä, yhteisöllisiä, yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- ymmärtää hyvinvointia ja positiivista mielenterveyttä suojaavien tekijöiden merkityksen
- tuntee keskeiset mielenterveyden häiriöt ja monihäiriöisyyden sekä niiden yksilöllisen ilmenemisen sekä yhteyden päihdeongelmiin
- tuntee perusteet päihteistä ja päihteiden käyttöön liittyvistä riskeistä ja haitoista
- ymmärtää erilaisten kriisien ilmenemismuotojen perusteet
- tietää keskeisen mielenterveys- ja päihdetyön lainsäädännön
- ymmärtää puheeksi oton sekä varhaisen ja oikea-aikaisen avun merkityksen
- ymmärtää mielenterveyttä edistävän ja korjaavan työn merkityksen
- ymmärtää päihteiden käyttöä ehkäisevän työn ja korjaavan päihdetyön merkityksen
- tuntee kriisityön perusteet ja auttamismuodot
- ymmärtää asiakaslähtöisyyden ja monialaisen asiantuntijuuden merkityksen mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyössä
- osaa arvioida ja analysoida omia arvojaan, asenteitaan ja omaa ihmiskäsitystään suhteessa mielenterveyteen ja päihteisiin
Sisältö
- hyvinvointia ja positiivista mielenterveyttä suojaavat tekijät ja mielenterveys- ja päihdeongelmille altistavat tekijät
- yleisimmät mielenterveyshäiriöt, monihäiriöisyys ja niiden yhteys päihdeongelmiin
- päihteet (alkoholi, korvikealkoholit, sekakäyttö, tupakka ja huumeet) ja riippuvuuskäyttäytyminen
- kriisien ilmenemismuodot
- mielenterveys- ja päihdetyön keskeinen lainsäädäntö
- mielenterveyttä edistävä ja korjaava työ
- päihteiden käyttöä ehkäisevä työ ja korjaava päihdetyö
- haittojen, terveysriskien ja ongelmien käsittely
- kriisityön perusteet ja auttamismuodot
- monialainen asiantuntijuus ja yhteistyö mielenterveys-,päihde- ja kriisityössä
- ammatillisen persoonallisen kasvun reflektio
Oppimateriaalit
Kurssin tehtävissä käytettävä yhteinen ja alakohtainen kirjallisuus eritellään Moodle-alustalla.
Opetusmenetelmät
Tavoitteet:
Opiskelija
• ymmärtää mielenterveyteen ja päihteiden käyttöön liittyviä yksilöllisiä, yhteisöllisiä, yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
• ymmärtää hyvinvointia ja positiivista mielenterveyttä suojaavien tekijöiden merkityksen
• tuntee keskeiset?mielenterveyden häiriöt ja monihäiriöisyyden sekä niiden yksilöllisen ilmenemisen sekä yhteyden päihdeongelmiin
• tuntee perusteet päihteistä ja päihteiden käyttöön liittyvistä riskeistä ja haitoista
• ymmärtää erilaisten kriisien ilmenemismuotojen perusteet
• tietää keskeisen mielenterveys- ja päihdetyön lainsäädännön
• ymmärtää puheeksi oton sekä varhaisen ja oikea-aikaisen avun merkityksen
• ymmärtää mielenterveyttä edistävän ja korjaavan työn merkityksen
• ymmärtää päihteiden käyttöä ehkäisevän työn ja korjaavan päihdetyön merkityksen
• tuntee kriisityön perusteet ja auttamismuodot
• ymmärtää asiakaslähtöisyyden ja monialaisen asiantuntijuuden merkityksen mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyössä
• osaa arvioida ja analysoida omia arvojaan, asenteitaan ja omaa ihmiskäsitystään suhteessa mielenterveyteen ja päihteisiin.
Ydinsisällöt:
• hyvinvointia ja positiivista mielenterveyttä suojaavat tekijät ja mielenterveys- ja päihdeongelmille altistavat tekijät
• yleisimmät mielenterveyshäiriöt, monihäiriöisyys ja niiden yhteys päihdeongelmiin
• päihteet (alkoholi, korvikealkoholit, sekakäyttö, tupakka ja huumeet) ja riippuvuuskäyttäytyminen
• kriisien ilmenemismuodot
• mielenterveys- ja päihdetyön keskeinen lainsäädäntö
• mielenterveyttä edistävä ja korjaava työ
• päihteiden käyttöä ehkäisevä työ ja korjaava päihdetyö
• haittojen, terveysriskien ja ongelmien käsittely
• kriisityön perusteet ja auttamismuodot
• monialainen asiantuntijuus ja yhteistyö mielenterveys-, päihde- ja kriisityössä
• ammatillisen persoonallisen kasvun reflektio
Opintojakso toteutuu verkko-opintoina, jolloin opiskelija perehtyy itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin; teemoina mielenterveyden häiriöt, päihdeongelmat sekä kriisityö ja niihin liittyyvä lainsäädäntö.
Tutkintosäännön mukaisesti osallistuminen alkuinfoon / tehtävien ohjeistukseen on pakollinen
Tehtävinä suoritetaan
- verkkokeskustelut päihde-, mtt-, ja kriisityöstä,
- tiimitehtävä ennaltaehkäisevästä näkökulmasta yhdestä yllämainitusta
kolmesta teemasta
- A-klinikkasäätiön "Alkoholi puheeksi"-kurssi
- lopputentti
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
Opiskelija ymmärtää psykososiaalisten, yhteiskunnallisten ja biogeneettisten tekijöiden vaikutuksia mielenterveys- ja päihdeongelmiin ja tuntee mielenterveystyön tasot.
Opiskelija tuntee väestöllisesti keskeisimmät mielenterveyden häiriöt ja ymmärtää ehkäisevän mielenterveystyön merkityksen niiden vähentämiseksi.
Opiskelija tietää kriisityön käsitteelliset lähtökohdat, kriisien luokittelun ja kriisiprosessin vaiheet.
Opiskelija tuntee yleisimmät päihteet ja niiden vaikutusmekanismit, vaikutukset ja haitat ja ymmärtää ehkäisevän päihdetyön merkityksen niiden vähentämiseksi ja päihteiden käytön tasot ja riippuvuuden eri muodot.
Opiskelija tietää mielenterveys- ja päihdetyön lainsäädännön ja sitä tukevat asetukset.
Opiskelija ymmärtää ammatillisen persoonallisen kasvun reflektion merkityksen asiakaslähtöistä ja monisektoriaalista työtä toteuttaessaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Rästisuorituksia ei ole mahdollista tehdä yhteisöllisen ja ryhmätyöskentelyyn liittyvistä tekijöistä johtuen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 op, yhteensä noin 108 tuntia
Esitietovaatimukset
Ei edellytä aiempia opintoja
Lisätiedot
-Johdantoluentoon osallistuminen on tutkintosäännön mukaisesti
pakollista, muutoin opiskelija poistetaan kurssilta (tutkintosäännön
mukaisesti)
- Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää osallistumista jakson aikana ja aikataulujen mukaisesti toteutuksen mukaisiin verkkokeskusteluihin, tiimityöskentelyyn ym. suorituksiin
- Rästisuorituksia ei ole mahdollista tehdä yhteisöllisen ja
ryhmätyöskentelyyn liittyvistä tekijöistä johtuen