YHT5VS21DIAK, 2A Mental health and intoxicating substances (4cr)
Code: YHT5004A20S-3013
General information
- Enrollment
- 01.03.2021 - 17.03.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 25.10.2021 - 19.11.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- EDUCATION
- Campus
- Diak joint implementation
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 70
- Degree programmes
- BA in Health Care
- BA in Health Care, Diaconal Nursing
- BA of Social Services
- BA of Social Services, Diaconal Work
- BA of Social Services, Christian Youth Work
- BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
- BA in Health Care, Public Health Care
- Teachers
- Tiina Lintunen
- Eeva Nykänen
- Course
- YHT5004A20S
Unfortunately, no reservations were found for the realization YHT5VS21DIAK, 2A Mental health and intoxicating substances YHT5004A20S-3013. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Opintosuorituksen, ohjeistetun työskentelyn ja tiimitehtävän tarkempi kuvaus Moodle-alustalla ja käydään läpi aloitusluennolla
Objective
Students
- understand individual, communal, social and cultural factors related to mental health and substance abuse
- understand the significance of factors protecting wellbeing and positive mental health
- are familiar with central mental health disorders and comorbidity as well as their individual manifestation and connection to substance abuse
- know the basics of intoxicating substances and the risks and downsides related to their use
- understand the basics of how various crises manifest
- are familiar with the central legislation related to mental health and substance abuse work
- understand the significance of talking about a topic as well as early and well-timed help
- understand the significance of work promoting and remedying mental health
- understand the significance of preventative and remedying substance abuse work
- know the basics of crisis work and methods of helping
- understand the significance of customer-oriented multidisciplinary expertise in mental health, crisis and substance abuse work
- know how to assess and analyse their own values, attitudes and ideas of humans in relation to mental health and intoxicating substances
Content
- factors protecting wellbeing and positive mental health as well as factors exposing people to mental health and substance abuse problems
- the most common mental health disorders and comorbidity and their connection to substance abuse
- intoxicating substances (alcohol, surrogate alcohol, multi-addiction, cigarettes and drugs) and addictive behaviour
- manifestation of crises
- central legislation related to mental health and substance abuse work
- work that promotes and remedies mental health
- work that prevents and remedies substance abuse
- processing downsides, health risks and problems
- basics of crisis work and methods of helping
- multidisciplinary expertise and collaboration in mental health, substance abuse and crisis work
- reflection of professional personal growth
Materials
Kurssin tehtävissä käytettävä yhteinen ja alakohtainen kirjallisuus eritellään Moodle-alustalla.
Teaching methods
Tavoitteet:
Opiskelija
• ymmärtää mielenterveyteen ja päihteiden käyttöön liittyviä yksilöllisiä, yhteisöllisiä, yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
• ymmärtää hyvinvointia ja positiivista mielenterveyttä suojaavien tekijöiden merkityksen
• tuntee keskeiset?mielenterveyden häiriöt ja monihäiriöisyyden sekä niiden yksilöllisen ilmenemisen sekä yhteyden päihdeongelmiin
• tuntee perusteet päihteistä ja päihteiden käyttöön liittyvistä riskeistä ja haitoista
• ymmärtää erilaisten kriisien ilmenemismuotojen perusteet
• tietää keskeisen mielenterveys- ja päihdetyön lainsäädännön
• ymmärtää puheeksi oton sekä varhaisen ja oikea-aikaisen avun merkityksen
• ymmärtää mielenterveyttä edistävän ja korjaavan työn merkityksen
• ymmärtää päihteiden käyttöä ehkäisevän työn ja korjaavan päihdetyön merkityksen
• tuntee kriisityön perusteet ja auttamismuodot
• ymmärtää asiakaslähtöisyyden ja monialaisen asiantuntijuuden merkityksen mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyössä
• osaa arvioida ja analysoida omia arvojaan, asenteitaan ja omaa ihmiskäsitystään suhteessa mielenterveyteen ja päihteisiin.
Ydinsisällöt:
• hyvinvointia ja positiivista mielenterveyttä suojaavat tekijät ja mielenterveys- ja päihdeongelmille altistavat tekijät
• yleisimmät mielenterveyshäiriöt, monihäiriöisyys ja niiden yhteys päihdeongelmiin
• päihteet (alkoholi, korvikealkoholit, sekakäyttö, tupakka ja huumeet) ja riippuvuuskäyttäytyminen
• kriisien ilmenemismuodot
• mielenterveys- ja päihdetyön keskeinen lainsäädäntö
• mielenterveyttä edistävä ja korjaava työ
• päihteiden käyttöä ehkäisevä työ ja korjaava päihdetyö
• haittojen, terveysriskien ja ongelmien käsittely
• kriisityön perusteet ja auttamismuodot
• monialainen asiantuntijuus ja yhteistyö mielenterveys-, päihde- ja kriisityössä
• ammatillisen persoonallisen kasvun reflektio
Opintojakso toteutuu verkko-opintoina, jolloin opiskelija perehtyy itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin; teemoina mielenterveyden häiriöt, päihdeongelmat sekä kriisityö ja niihin liittyyvä lainsäädäntö.
Tutkintosäännön mukaisesti osallistuminen alkuinfoon / tehtävien ohjeistukseen on pakollinen
Tehtävinä suoritetaan
- verkkokeskustelut päihde-, mtt-, ja kriisityöstä,
- tiimitehtävä ennaltaehkäisevästä näkökulmasta yhdestä yllämainitusta
kolmesta teemasta
- A-klinikkasäätiön "Alkoholi puheeksi"-kurssi
- lopputentti
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
Opiskelija ymmärtää psykososiaalisten, yhteiskunnallisten ja biogeneettisten tekijöiden vaikutuksia mielenterveys- ja päihdeongelmiin ja tuntee mielenterveystyön tasot.
Opiskelija tuntee väestöllisesti keskeisimmät mielenterveyden häiriöt ja ymmärtää ehkäisevän mielenterveystyön merkityksen niiden vähentämiseksi.
Opiskelija tietää kriisityön käsitteelliset lähtökohdat, kriisien luokittelun ja kriisiprosessin vaiheet.
Opiskelija tuntee yleisimmät päihteet ja niiden vaikutusmekanismit, vaikutukset ja haitat ja ymmärtää ehkäisevän päihdetyön merkityksen niiden vähentämiseksi ja päihteiden käytön tasot ja riippuvuuden eri muodot.
Opiskelija tietää mielenterveys- ja päihdetyön lainsäädännön ja sitä tukevat asetukset.
Opiskelija ymmärtää ammatillisen persoonallisen kasvun reflektion merkityksen asiakaslähtöistä ja monisektoriaalista työtä toteuttaessaan.
Exam schedules
Rästisuorituksia ei ole mahdollista tehdä yhteisöllisen ja ryhmätyöskentelyyn liittyvistä tekijöistä johtuen
Completion alternatives
-
Student workload
4 op, yhteensä noin 108 tuntia
Qualifications
Ei edellytä aiempia opintoja
Further information
-Johdantoluentoon osallistuminen on tutkintosäännön mukaisesti
pakollista, muutoin opiskelija poistetaan kurssilta (tutkintosäännön
mukaisesti)
- Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää osallistumista jakson aikana ja aikataulujen mukaisesti toteutuksen mukaisiin verkkokeskusteluihin, tiimityöskentelyyn ym. suorituksiin
- Rästisuorituksia ei ole mahdollista tehdä yhteisöllisen ja
ryhmätyöskentelyyn liittyvistä tekijöistä johtuen