Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja nuorten mielenterveystyöLaajuus (5 op)

Tunnus: MIP0105A15S

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
• tietää lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöiden taustalla olevia tekijöitä
• osaa tukea lapsen ja nuoren mielenterveyttä ja psyykkistä hyvinvointia
• osaa kehittää moniammatillisen ja verkostoituvan työskentelyn valmiuksiaan
• tietää mitä palveluja nuorille on verkon eri toimintaympäristöissä ja miten he palveluja käyttävät
• osaa arvioida sosiaalisen median merkitystä lapsen ja nuoren psyykkiselle hyvinvoinnille
• osaa ohjata nuoria luotettaviin e-Palveluihin

Sisältö

• lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöiden taustatekijät
• lapsen ja nuoren psyykkinen hyvinvointi
• moniammatillinen ja verkostoituva työ
• sosiaalinen media ja lapsen ja nuoren psyykkinen hyvinvointi
• nuorten e-Palvelut

Esitietovaatimukset

Soveltuu terveysalan, sosiaalialan tai kirkonalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Terveysalan opiskelijoilla edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijoita koskee myös em. ennakkovaatimukset (muiden AMKien vastaavat opinnot tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Lisätiedot

AHOT 5/2021:
Terveysala opiskelijat: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla. 

Ilmoittautumisaika

03.02.2025 - 16.02.2025

Ajoitus

26.05.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 70

Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Susanna Kallakorpi
  • Sari Jylli
Ryhmät
  • Diak
    Diak yhteinen

Tavoitteet

Opiskelija
• tietää lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöiden taustalla olevia tekijöitä
• osaa tukea lapsen ja nuoren mielenterveyttä ja psyykkistä hyvinvointia
• osaa kehittää moniammatillisen ja verkostoituvan työskentelyn valmiuksiaan
• tietää mitä palveluja nuorille on verkon eri toimintaympäristöissä ja miten he palveluja käyttävät
• osaa arvioida sosiaalisen median merkitystä lapsen ja nuoren psyykkiselle hyvinvoinnille
• osaa ohjata nuoria luotettaviin e-Palveluihin

Sisältö

• lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöiden taustatekijät
• lapsen ja nuoren psyykkinen hyvinvointi
• moniammatillinen ja verkostoituva työ
• sosiaalinen media ja lapsen ja nuoren psyykkinen hyvinvointi
• nuorten e-Palvelut

Esitietovaatimukset

Soveltuu terveysalan, sosiaalialan tai kirkonalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Terveysalan opiskelijoilla edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijoita koskee myös em. ennakkovaatimukset (muiden AMKien vastaavat opinnot tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Lisätiedot

AHOT 5/2021:
Terveysala opiskelijat: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla. 

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

23.09.2024 - 13.10.2024

Ajoitus

06.01.2025 - 20.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 333

Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Susanna Kallakorpi
  • Sari Jylli
Ryhmät
  • A53sh
    A53sh
  • A52sh
    A52sh
  • Diak
    Diak yhteinen
  • A53sha
    A53sha
  • I53sh
    I53sh
  • E53sh
    E53sh
  • A54sh-lh
    A54sh-lh
  • F53sh
    F53sh

Tavoitteet

Opiskelija
• tietää lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöiden taustalla olevia tekijöitä
• osaa tukea lapsen ja nuoren mielenterveyttä ja psyykkistä hyvinvointia
• osaa kehittää moniammatillisen ja verkostoituvan työskentelyn valmiuksiaan
• tietää mitä palveluja nuorille on verkon eri toimintaympäristöissä ja miten he palveluja käyttävät
• osaa arvioida sosiaalisen median merkitystä lapsen ja nuoren psyykkiselle hyvinvoinnille
• osaa ohjata nuoria luotettaviin e-Palveluihin

Sisältö

• lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöiden taustatekijät
• lapsen ja nuoren psyykkinen hyvinvointi
• moniammatillinen ja verkostoituva työ
• sosiaalinen media ja lapsen ja nuoren psyykkinen hyvinvointi
• nuorten e-Palvelut

Opetusmenetelmät

Tarkennetut tavoitteet ja sisällöt

Opiskelija
-tietää ja tunnistaa lasten ja nuorten mielenterveyden häiriöitä ja niiden taustalla olevia tekijöitä
-osaa tukea lapsen ja nuoren mielenterveyttä ja psyykkistä hyvinvointia
-osaa kehittää moniammatillisen ja verkostoituvan työskentelyn valmiuksiaan
-osaa arvioida sosiaalisen median merkitystä lapsen ja nuoren psyykkiselle hyvinvoinnille
-tietää mitä palveluja nuorille on verkon eri toimintaympäristöissä ja miten he palveluja käyttävät -osaa ohjata nuoria luotettaviin e-Palveluihin

Ydinsisällöt

Johdatus lasten ja nuorten mielenterveystyöhön
-lapsen ja nuoren kokonaisvaltainen hyvinvointi
-positiivinen mielenterveys -kiintymyssuhteet

Lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöt
-suojaavat ja kuormittavat tekijät
-tyypillisimmät mielenterveyden häiriöt
-nuorten päihteiden käyttö

Tuen suunnittelu ja toteutus
-ohjauksen ja tuen menetelmiä
-moniammatillinen ja verkostoituva työ

Opintojakso toteutuu verkko-opintoina Diaklessa.
Opiskelija perehtyy itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin ja suorittaa ennakkotentin. Opiskelija harjoittelee Sekasin chat-alustalla toimimista osallistuen Mieli ry:n yhteen koulutuspäivään ja harjoitteluohjaukseen. Opiskelija osallistuu Sekasin chat -päivystystoimintaan (Suomen Mielenterveysseura/ Mieli ry) ja kahteen työnohjaukselliseen tapaamiseen Diaklen Collaborate-videoneuvottelutilassa.

TAI

Opiskelija laatii oppimistehtävän pari-/ pienryhmätyönä. Oppimistehtävästä laaditaan ideapaperi, joka esitellään seminaarissa. Oppimistehtävän käsikirjoitus palautetaan Diakleen, jossa pienryhmissä opiskelijat kommentoivat toistensa käsikirjoituksia. Oppimistehtävän laadinnasta annetaan tarkemmat ohjeet opintoinfossa ja Diaklessa.

Tavoitteiden toteutuminen edellyttää oman ammatillisuuden itsereflektiota "Esittele itsesi" -blogissa ja ennakkotentin suorittamista.
Opintosuorituksen, ohjeistetun työskentelyn ja oppimistehtävän tarkempi kuvaus Diaklessa.

Oppimateriaalit

Suoritettava tenttimateriaali:
Marttunen, M., Huurre, T., Strandholm, T., & Viialainen, R. (2013). Nuorten mielenterveyshäiriöt - Opas nuorten parissa työskenteleville aikuisille. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-647-2
Kumpulainen, K., Aronen, E., Ebeling, H., Marttunen, M., Puura, K. & Sourander, A. (toim.) (2017). Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Duodecim. Helsinki. (sov. osin; tiedotetaan Moodlessa)

Suositeltava kirjallisuus ja muu oheismateriaali (mm. Sekasin chat-materiaali) nimetty Diaklessa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli opiskelija ei osallistu Sekasin chat -päivystystoimintaan hän laatii oppimistehtävän pari- tai pienryhmätyönä. Oppimistehtävästä laaditaan ideapaperi, joka esitellään seminaarissa. Seminaarissa läsnäolo on pakollinen. Seminaarin jälkeen oppimistehtävän käsikirjoitus palautetaan Diakleen, jossa pienryhmissä opiskelijat kommentoivat toistensa käsikirjoituksia. Oppimistehtävän laadinnasta annetaan tarkemmat ohjeet opintoinfossa ja Diaklessa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opinnot suositellaan tehtäväksi ensisijaisesti työelämäyhteistyönä Sekasin chat-päivystyksenä. Päivystystoiminnasta annetaan tarkemmat tiedot opintoinfossa ja Diaklessa.


Lukukausittain toteutuva verkko-opetus yhteistyössä Mieli ry:n asiantuntijoiden kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ennakkotentti toteutuu Diaklessa viikon kuluttua opintojakson infosta. Kaksi uusintatenttikertaa toteutuvat Diaklessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op on 26,7 h
Sekasin chat-päivystystoiminta 35h

Esitietovaatimukset

Soveltuu terveysalan, sosiaalialan tai kirkonalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Terveysalan opiskelijoilla edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijoita koskee myös em. ennakkovaatimukset (muiden AMKien vastaavat opinnot tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Lisätietoja opiskelijoille

Diaklessa työskentely vaatii mikrofonin ja kameran käyttöä Zoom-videoneuvottelutilassa.

Sekasin chat-päivystystoimintaan osallistuvalla opiskelijalla tulee olla voimassa rikosrekisteriote (MyDiak-tieto).

Lisätiedot

AHOT 5/2021:
Terveysala opiskelijat: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla. 

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotentti: hyl./hyv.
Sekasin chat -päivystystoiminta: hyväksytty/ täydennettävä TAI
Oppimistehtävä: hyväksytty/ täydennettävä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

01.03.2024 - 18.03.2024

Ajoitus

12.08.2024 - 17.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 333

Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Susanna Kallakorpi
  • Sari Jylli
Ryhmät
  • Diak
    Diak yhteinen
  • A52sh
    A52sh
  • F51sh
    F51sh
  • A52sh-lh
    A52sh-lh
  • A51sha
    A51sha
  • A51sh
    A51sh
  • I51sh
    I51sh
  • E51sh
    E51sh

Tavoitteet

Opiskelija
• tietää lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöiden taustalla olevia tekijöitä
• osaa tukea lapsen ja nuoren mielenterveyttä ja psyykkistä hyvinvointia
• osaa kehittää moniammatillisen ja verkostoituvan työskentelyn valmiuksiaan
• tietää mitä palveluja nuorille on verkon eri toimintaympäristöissä ja miten he palveluja käyttävät
• osaa arvioida sosiaalisen median merkitystä lapsen ja nuoren psyykkiselle hyvinvoinnille
• osaa ohjata nuoria luotettaviin e-Palveluihin

Sisältö

• lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöiden taustatekijät
• lapsen ja nuoren psyykkinen hyvinvointi
• moniammatillinen ja verkostoituva työ
• sosiaalinen media ja lapsen ja nuoren psyykkinen hyvinvointi
• nuorten e-Palvelut

Opetusmenetelmät

Tarkennetut tavoitteet ja sisällöt

Opiskelija
-tietää ja tunnistaa lasten ja nuorten mielenterveyden häiriöitä ja niiden taustalla olevia tekijöitä
-osaa tukea lapsen ja nuoren mielenterveyttä ja psyykkistä hyvinvointia
-osaa kehittää moniammatillisen ja verkostoituvan työskentelyn valmiuksiaan
-osaa arvioida sosiaalisen median merkitystä lapsen ja nuoren psyykkiselle hyvinvoinnille
-tietää mitä palveluja nuorille on verkon eri toimintaympäristöissä ja miten he palveluja käyttävät -osaa ohjata nuoria luotettaviin e-Palveluihin

Ydinsisällöt

Johdatus lasten ja nuorten mielenterveystyöhön
-lapsen ja nuoren kokonaisvaltainen hyvinvointi
-positiivinen mielenterveys -kiintymyssuhteet

Lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöt
-suojaavat ja kuormittavat tekijät
-tyypillisimmät mielenterveyden häiriöt
-nuorten päihteiden käyttö

Tuen suunnittelu ja toteutus
-ohjauksen ja tuen menetelmiä
-moniammatillinen ja verkostoituva työ

Opintojakso toteutuu verkko-opintoina Diaklessa.
Opiskelija perehtyy itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin ja suorittaa ennakkotentin. Opiskelija harjoittelee Sekasin chat-alustalla toimimista osallistuen Mieli ry:n yhteen koulutuspäivään ja harjoitteluohjaukseen. Opiskelija osallistuu Sekasin chat -päivystystoimintaan (Suomen Mielenterveysseura/ Mieli ry) ja kahteen työnohjaukselliseen tapaamiseen Diaklen Collaborate-videoneuvottelutilassa.

TAI

Opiskelija laatii oppimistehtävän pari-/ pienryhmätyönä. Oppimistehtävästä laaditaan ideapaperi, joka esitellään seminaarissa. Oppimistehtävän käsikirjoitus palautetaan Diakleen, jossa pienryhmissä opiskelijat kommentoivat toistensa käsikirjoituksia. Oppimistehtävän laadinnasta annetaan tarkemmat ohjeet opintoinfossa ja Diaklessa.

Tavoitteiden toteutuminen edellyttää oman ammatillisuuden itsereflektiota "Esittele itsesi" -blogissa ja ennakkotentin suorittamista.
Opintosuorituksen, ohjeistetun työskentelyn ja oppimistehtävän tarkempi kuvaus Diaklessa.

Oppimateriaalit

Suoritettava tenttimateriaali:
Marttunen, M, Huurre, T, Strandholm, T ja Viialainen, R (2013). Nuorten mielenterveyshäiriöt - Opas nuorten parissa työskenteleville aikuisille. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-647-2
Kumpulainen, K, Aronen, E, Ebeling, H, Marttunen, M, Puura, K ja Sourander, A (toim.) (2017). Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Duodecim. Helsinki. (sov. osin; tiedotetaan Moodlessa)

Suositeltava kirjallisuus ja muu oheismateriaali (mm. Sekasin chat-materiaali) nimetty Diaklessa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli opiskelija ei osallistu Sekasin chat -päivystystoimintaan hän laatii oppimistehtävän pari- tai pienryhmätyönä. Oppimistehtävästä laaditaan ideapaperi, joka esitellään seminaarissa. Seminaarissa läsnäolo on pakollinen. Seminaarin jälkeen oppimistehtävän käsikirjoitus palautetaan Diakleen, jossa pienryhmissä opiskelijat kommentoivat toistensa käsikirjoituksia. Oppimistehtävän laadinnasta annetaan tarkemmat ohjeet opintoinfossa ja Diaklessa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opinnot suositellaan tehtäväksi ensisijaisesti työelämäyhteistyönä Sekasin chat-päivystyksenä. Päivystystoiminnasta annetaan tarkemmat tiedot opintoinfossa ja Diaklessa.


Lukukausittain toteutuva verkko-opetus yhteistyössä Mieli ry:n asiantuntijoiden kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ennakkotentti toteutuu Diaklessa viikon kuluttua opintojakson infosta. Kaksi uusintatenttikertaa toteutuvat Diaklessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op on 26,7 h
Sekasin chat-päivystystoiminta 35h

Esitietovaatimukset

Soveltuu terveysalan, sosiaalialan tai kirkonalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Terveysalan opiskelijoilla edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijoita koskee myös em. ennakkovaatimukset (muiden AMKien vastaavat opinnot tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Lisätietoja opiskelijoille

Diaklessa työskentely vaatii mikrofonin ja kameran käyttöä Zoom-videoneuvottelutilassa.

Sekasin chat-päivystystoimintaan osallistuvalla opiskelijalla tulee olla voimassa rikosrekisteriote (MyDiak-tieto).

Lisätiedot

AHOT 5/2021:
Terveysala opiskelijat: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla. 

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotentti: hyl./1-5
Sekasin chat -päivystystoiminta: hyväksytty/ täydennettävä TAI
Oppimistehtävä: hyväksytty/ täydennettävä

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.02.2024 - 18.02.2024

Ajoitus

01.05.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 70

Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Susanna Kallakorpi
  • Sari Jylli
Ryhmät
  • Diak
    Diak yhteinen

Tavoitteet

Opiskelija
• tietää lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöiden taustalla olevia tekijöitä
• osaa tukea lapsen ja nuoren mielenterveyttä ja psyykkistä hyvinvointia
• osaa kehittää moniammatillisen ja verkostoituvan työskentelyn valmiuksiaan
• tietää mitä palveluja nuorille on verkon eri toimintaympäristöissä ja miten he palveluja käyttävät
• osaa arvioida sosiaalisen median merkitystä lapsen ja nuoren psyykkiselle hyvinvoinnille
• osaa ohjata nuoria luotettaviin e-Palveluihin

Sisältö

• lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöiden taustatekijät
• lapsen ja nuoren psyykkinen hyvinvointi
• moniammatillinen ja verkostoituva työ
• sosiaalinen media ja lapsen ja nuoren psyykkinen hyvinvointi
• nuorten e-Palvelut

Opetusmenetelmät

Tarkennetut tavoitteet ja sisällöt

Opiskelija
-tietää ja tunnistaa lasten ja nuorten mielenterveyden häiriöitä ja niiden taustalla olevia tekijöitä
-osaa tukea lapsen ja nuoren mielenterveyttä ja psyykkistä hyvinvointia
-osaa kehittää moniammatillisen ja verkostoituvan työskentelyn valmiuksiaan
-osaa arvioida sosiaalisen median merkitystä lapsen ja nuoren psyykkiselle hyvinvoinnille
-tietää mitä palveluja nuorille on verkon eri toimintaympäristöissä ja miten he palveluja käyttävät -osaa ohjata nuoria luotettaviin e-Palveluihin

Ydinsisällöt

Johdatus lasten ja nuorten mielenterveystyöhön
-lapsen ja nuoren kokonaisvaltainen hyvinvointi
-positiivinen mielenterveys -kiintymyssuhteet

Lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöt
-suojaavat ja kuormittavat tekijät
-tyypillisimmät mielenterveyden häiriöt
-nuorten päihteiden käyttö

Tuen suunnittelu ja toteutus
-ohjauksen ja tuen menetelmiä
-moniammatillinen ja verkostoituva työ

Opintojakso toteutuu verkko-opintoina Diaklessa.
Opiskelija perehtyy itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin ja suorittaa ennakkotentin. Opiskelija harjoittelee Sekasin chat-alustalla toimimista osallistuen Mieli ry:n yhteen koulutuspäivään ja harjoitteluohjaukseen. Opiskelija osallistuu Sekasin chat -päivystystoimintaan (Suomen Mielenterveysseura/ Mieli ry) ja kahteen työnohjaukselliseen tapaamiseen Diaklen Collaborate-videoneuvottelutilassa.

TAI

Opiskelija laatii oppimistehtävän pari-/ pienryhmätyönä. Oppimistehtävästä laaditaan ideapaperi, joka esitellään seminaarissa. Oppimistehtävän käsikirjoitus palautetaan Diakleen, jossa pienryhmissä opiskelijat kommentoivat toistensa käsikirjoituksia. Oppimistehtävän laadinnasta annetaan tarkemmat ohjeet opintoinfossa ja Diaklessa.

Tavoitteiden toteutuminen edellyttää oman ammatillisuuden itsereflektiota; Esittele itsesi; -blogissa ja ennakkotentin suorittamista.
Opintosuorituksen, ohjeistetun työskentelyn ja oppimistehtävän tarkempi kuvaus Diaklessa.

Oppimateriaalit

Suoritettava tenttimateriaali:
Marttunen, M, Huurre, T, Strandholm, T ja Viialainen, R (2013). Nuorten mielenterveyshäiriöt - Opas nuorten parissa työskenteleville aikuisille. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-647-2
Kumpulainen, K, Aronen, E, Ebeling, H, Marttunen, M, Puura, K ja Sourander, A (toim.) (2017). Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Duodecim. Helsinki. (sov. osin; tiedotetaan Moodlessa)

Suositeltava kirjallisuus ja muu oheismateriaali (mm. Sekasin chat-materiaali) nimetty Diaklessa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli opiskelija ei osallistu Sekasin chat -päivystystoimintaan hän laatii oppimistehtävän pari- tai pienryhmätyönä. Oppimistehtävästä laaditaan ideapaperi, joka esitellään seminaarissa. Seminaarissa läsnäolo on pakollinen. Seminaarin jälkeen oppimistehtävän käsikirjoitus palautetaan Diakleen, jossa pienryhmissä opiskelijat kommentoivat toistensa käsikirjoituksia. Oppimistehtävän laadinnasta annetaan tarkemmat ohjeet opintoinfossa ja Diaklessa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opinnot suositellaan tehtäväksi ensisijaisesti työelämäyhteistyönä Sekasin chat-päivystyksenä. Päivystystoiminnasta annetaan tarkemmat tiedot opintoinfossa ja Diaklessa.


Lukukausittain toteutuva verkko-opetus yhteistyössä Mieli ry:n asiantuntijoiden kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ennakkotentti toteutuu Diaklessa viikon kuluttua opintojakson infosta. Kaksi uusintatenttikertaa toteutuvat Diaklessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op on 26,7 h
Sekasin chat-päivystystoiminta 35h

Esitietovaatimukset

Soveltuu terveysalan, sosiaalialan tai kirkonalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Terveysalan opiskelijoilla edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijoita koskee myös em. ennakkovaatimukset (muiden AMKien vastaavat opinnot tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Lisätietoja opiskelijoille

Diaklessa työskentely vaatii mikrofonin ja kameran käyttöä Zoom-videoneuvottelutilassa.

Sekasin chat-päivystystoimintaan osallistuvalla opiskelijalla tulee olla voimassa rikosrekisteriote (MyDiak-tieto).

Lisätiedot

AHOT 5/2021:
Terveysala opiskelijat: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla. 

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotentti: hyl./hyv
Sekasin chat -päivystystoiminta: hyväksytty/ täydennettävä TAI
Oppimistehtävä: hyväksytty/ täydennettävä

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

11.10.2023 - 29.10.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 21.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
Opettaja
  • Susanna Kallakorpi
  • Sari Jylli
Ryhmät
  • A50sh
    A50sh
  • Diak
    Diak yhteinen
  • F51sh
    F51sh
  • A52sh-lh
    A52sh-lh
  • A51sha
    A51sha
  • A51sh
    A51sh
  • I51sh
    I51sh
  • E51sh
    E51sh

Tavoitteet

Opiskelija
• tietää lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöiden taustalla olevia tekijöitä
• osaa tukea lapsen ja nuoren mielenterveyttä ja psyykkistä hyvinvointia
• osaa kehittää moniammatillisen ja verkostoituvan työskentelyn valmiuksiaan
• tietää mitä palveluja nuorille on verkon eri toimintaympäristöissä ja miten he palveluja käyttävät
• osaa arvioida sosiaalisen median merkitystä lapsen ja nuoren psyykkiselle hyvinvoinnille
• osaa ohjata nuoria luotettaviin e-Palveluihin

Sisältö

• lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöiden taustatekijät
• lapsen ja nuoren psyykkinen hyvinvointi
• moniammatillinen ja verkostoituva työ
• sosiaalinen media ja lapsen ja nuoren psyykkinen hyvinvointi
• nuorten e-Palvelut

Opetusmenetelmät

Tarkennetut tavoitteet ja sisällöt

Opiskelija
-tietää ja tunnistaa lasten ja nuorten mielenterveyden häiriöitä ja niiden taustalla olevia tekijöitä
-osaa tukea lapsen ja nuoren mielenterveyttä ja psyykkistä hyvinvointia
-osaa kehittää moniammatillisen ja verkostoituvan työskentelyn valmiuksiaan
-osaa arvioida sosiaalisen median merkitystä lapsen ja nuoren psyykkiselle hyvinvoinnille
-tietää mitä palveluja nuorille on verkon eri toimintaympäristöissä ja miten he palveluja käyttävät -osaa ohjata nuoria luotettaviin e-Palveluihin

Ydinsisällöt

Johdatus lasten ja nuorten mielenterveystyöhön
-lapsen ja nuoren kokonaisvaltainen hyvinvointi
-positiivinen mielenterveys -kiintymyssuhteet

Lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöt
-suojaavat ja kuormittavat tekijät
-tyypillisimmät mielenterveyden häiriöt
-nuorten päihteiden käyttö

Tuen suunnittelu ja toteutus
-ohjauksen ja tuen menetelmiä
-moniammatillinen ja verkostoituva työ

Opintojakso toteutuu verkko-opintoina Diaklessa.
Opiskelija perehtyy itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin ja suorittaa ennakkotentin. Opiskelija harjoittelee Sekasin chat-alustalla toimimista osallistuen Mieli ry:n yhteen koulutuspäivään ja harjoitteluohjaukseen. Opiskelija osallistuu Sekasin chat -päivystystoimintaan (Suomen Mielenterveysseura/ Mieli ry) ja kahteen työnohjaukselliseen tapaamiseen Diaklen Collaborate-videoneuvottelutilassa.

TAI

Opiskelija laatii oppimistehtävän pari-/ pienryhmätyönä. Oppimistehtävästä laaditaan ideapaperi, joka esitellään seminaarissa. Oppimistehtävän käsikirjoitus palautetaan Diakleen, jossa pienryhmissä opiskelijat kommentoivat toistensa käsikirjoituksia. Oppimistehtävän laadinnasta annetaan tarkemmat ohjeet opintoinfossa ja Diaklessa.

Tavoitteiden toteutuminen edellyttää oman ammatillisuuden itsereflektiota "Esittele itsesi" -blogissa ja ennakkotentin suorittamista.
Opintosuorituksen, ohjeistetun työskentelyn ja oppimistehtävän tarkempi kuvaus Diaklessa.

Oppimateriaalit

Suoritettava tenttimateriaali:
Marttunen, M, Huurre, T, Strandholm, T ja Viialainen, R (2013). Nuorten mielenterveyshäiriöt - Opas nuorten parissa työskenteleville aikuisille. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-647-2
Kumpulainen, K, Aronen, E, Ebeling, H, Marttunen, M, Puura, K ja Sourander, A (toim.) (2017). Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Duodecim. Helsinki. (sov. osin; tiedotetaan Moodlessa)

Suositeltava kirjallisuus ja muu oheismateriaali (mm. Sekasin chat-materiaali) nimetty Diaklessa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli opiskelija ei osallistu Sekasin chat -päivystystoimintaan hän laatii oppimistehtävän pari- tai pienryhmätyönä. Oppimistehtävästä laaditaan ideapaperi, joka esitellään seminaarissa. Seminaarissa läsnäolo on pakollinen. Seminaarin jälkeen oppimistehtävän käsikirjoitus palautetaan Diakleen, jossa pienryhmissä opiskelijat kommentoivat toistensa käsikirjoituksia. Oppimistehtävän laadinnasta annetaan tarkemmat ohjeet opintoinfossa ja Diaklessa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opinnot suositellaan tehtäväksi ensisijaisesti työelämäyhteistyönä Sekasin chat-päivystyksenä. Päivystystoiminnasta annetaan tarkemmat tiedot opintoinfossa ja Diaklessa.


Lukukausittain toteutuva verkko-opetus yhteistyössä Mieli ry:n asiantuntijoiden kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ennakkotentti toteutuu Diaklessa viikon kuluttua opintojakson infosta. Kaksi uusintatenttikertaa toteutuvat Diaklessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op on 26,7 h
Sekasin chat-päivystystoiminta 35h

Esitietovaatimukset

Soveltuu terveysalan, sosiaalialan tai kirkonalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Terveysalan opiskelijoilla edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijoita koskee myös em. ennakkovaatimukset (muiden AMKien vastaavat opinnot tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Lisätietoja opiskelijoille

Diaklessa työskentely vaatii mikrofonin ja kameran käyttöä Zoom-videoneuvottelutilassa.

Sekasin chat-päivystystoimintaan osallistuvalla opiskelijalla tulee olla voimassa rikosrekisteriote (MyDiak-tieto).

Lisätiedot

AHOT 5/2021:
Terveysala opiskelijat: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla. 

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotentti: hyl./1-5
Sekasin chat -päivystystoiminta: hyväksytty/ täydennettävä TAI
Oppimistehtävä: hyväksytty/ täydennettävä

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.03.2023 - 19.03.2023

Ajoitus

14.08.2023 - 19.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 333

Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Susanna Kallakorpi
  • Sari Jylli
Ryhmät
  • A50sh
    A50sh
  • A49sha
    A49sha
  • Diak
    Diak yhteinen
  • E49sh
    E49sh
  • A50sh-lh
    A50sh-lh
  • F49sh
    F49sh
  • I49sh
    I49sh
  • A49sh
    A49sh

Tavoitteet

Opiskelija
• tietää lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöiden taustalla olevia tekijöitä
• osaa tukea lapsen ja nuoren mielenterveyttä ja psyykkistä hyvinvointia
• osaa kehittää moniammatillisen ja verkostoituvan työskentelyn valmiuksiaan
• tietää mitä palveluja nuorille on verkon eri toimintaympäristöissä ja miten he palveluja käyttävät
• osaa arvioida sosiaalisen median merkitystä lapsen ja nuoren psyykkiselle hyvinvoinnille
• osaa ohjata nuoria luotettaviin e-Palveluihin

Sisältö

• lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöiden taustatekijät
• lapsen ja nuoren psyykkinen hyvinvointi
• moniammatillinen ja verkostoituva työ
• sosiaalinen media ja lapsen ja nuoren psyykkinen hyvinvointi
• nuorten e-Palvelut

Opetusmenetelmät

Tarkennetut tavoitteet ja sisällöt

Opiskelija
-tietää ja tunnistaa lasten ja nuorten mielenterveyden häiriöitä ja niiden taustalla olevia tekijöitä
-osaa tukea lapsen ja nuoren mielenterveyttä ja psyykkistä hyvinvointia
-osaa kehittää moniammatillisen ja verkostoituvan työskentelyn valmiuksiaan
-osaa arvioida sosiaalisen median merkitystä lapsen ja nuoren psyykkiselle hyvinvoinnille
-tietää mitä palveluja nuorille on verkon eri toimintaympäristöissä ja miten he palveluja käyttävät -osaa ohjata nuoria luotettaviin e-Palveluihin

Ydinsisällöt

Johdatus lasten ja nuorten mielenterveystyöhön
-lapsen ja nuoren kokonaisvaltainen hyvinvointi
-positiivinen mielenterveys -kiintymyssuhteet

Lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöt
-suojaavat ja kuormittavat tekijät
-tyypillisimmät mielenterveyden häiriöt
-nuorten päihteiden käyttö

Tuen suunnittelu ja toteutus
-ohjauksen ja tuen menetelmiä
-moniammatillinen ja verkostoituva työ

Opintojakso toteutuu verkko-opintoina Diaklessa.
Opiskelija perehtyy itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin ja suorittaa ennakkotentin. Opiskelija harjoittelee Sekasin chat-alustalla toimimista osallistuen Mieli ry:n yhteen koulutuspäivään ja harjoitteluohjaukseen. Opiskelija osallistuu Sekasin chat -päivystystoimintaan (Suomen Mielenterveysseura/ Mieli ry) ja kahteen työnohjaukselliseen tapaamiseen Diaklen Collaborate-videoneuvottelutilassa.

TAI

Opiskelija laatii oppimistehtävän pari-/ pienryhmätyönä. Oppimistehtävästä laaditaan ideapaperi, joka esitellään seminaarissa. Oppimistehtävän käsikirjoitus palautetaan Diakleen, jossa pienryhmissä opiskelijat kommentoivat toistensa käsikirjoituksia. Oppimistehtävän laadinnasta annetaan tarkemmat ohjeet opintoinfossa ja Diaklessa.

Tavoitteiden toteutuminen edellyttää oman ammatillisuuden itsereflektiota "Esittele itsesi" -blogissa ja ennakkotentin suorittamista.
Opintosuorituksen, ohjeistetun työskentelyn ja oppimistehtävän tarkempi kuvaus Diaklessa.

Oppimateriaalit

Suoritettava tenttimateriaali:
Marttunen, M, Huurre, T, Strandholm, T ja Viialainen, R (2013). Nuorten mielenterveyshäiriöt - Opas nuorten parissa työskenteleville aikuisille. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-647-2
Kumpulainen, K, Aronen, E, Ebeling, H, Marttunen, M, Puura, K ja Sourander, A (toim.) (2017). Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Duodecim. Helsinki. (sov. osin; tiedotetaan Moodlessa)

Suositeltava kirjallisuus ja muu oheismateriaali (mm. Sekasin chat-materiaali) nimetty Diaklessa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli opiskelija ei osallistu Sekasin chat -päivystystoimintaan hän laatii oppimistehtävän pari- tai pienryhmätyönä. Oppimistehtävästä laaditaan ideapaperi, joka esitellään seminaarissa. Seminaarissa läsnäolo on pakollinen. Seminaarin jälkeen oppimistehtävän käsikirjoitus palautetaan Diakleen, jossa pienryhmissä opiskelijat kommentoivat toistensa käsikirjoituksia. Oppimistehtävän laadinnasta annetaan tarkemmat ohjeet opintoinfossa ja Diaklessa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opinnot suositellaan tehtäväksi ensisijaisesti työelämäyhteistyönä Sekasin chat-päivystyksenä. Päivystystoiminnasta annetaan tarkemmat tiedot opintoinfossa ja Diaklessa.


Lukukausittain toteutuva verkko-opetus yhteistyössä Mieli ry:n asiantuntijoiden kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ennakkotentti toteutuu Diaklessa viikon kuluttua opintojakson infosta. Kaksi uusintatenttikertaa toteutuvat Diaklessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op on 26,7 h
Sekasin chat-päivystystoiminta 35h

Esitietovaatimukset

Soveltuu terveysalan, sosiaalialan tai kirkonalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Terveysalan opiskelijoilla edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijoita koskee myös em. ennakkovaatimukset (muiden AMKien vastaavat opinnot tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Lisätietoja opiskelijoille

Diaklessa työskentely vaatii mikrofonin ja kameran käyttöä Zoom-videoneuvottelutilassa.

Sekasin chat-päivystystoimintaan osallistuvalla opiskelijalla tulee olla voimassa rikosrekisteriote (MyDiak-tieto).

Lisätiedot

AHOT 5/2021:
Terveysala opiskelijat: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla. 

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotentti: hyl./1-5
Sekasin chat -päivystystoiminta: hyväksytty/ täydennettävä TAI
Oppimistehtävä: hyväksytty/ täydennettävä

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

06.02.2023 - 28.02.2023

Ajoitus

29.05.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 70

Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
Opettaja
  • Sari Jylli
Ryhmät
  • Diak
    Diak yhteinen

Tavoitteet

Opiskelija
• tietää lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöiden taustalla olevia tekijöitä
• osaa tukea lapsen ja nuoren mielenterveyttä ja psyykkistä hyvinvointia
• osaa kehittää moniammatillisen ja verkostoituvan työskentelyn valmiuksiaan
• tietää mitä palveluja nuorille on verkon eri toimintaympäristöissä ja miten he palveluja käyttävät
• osaa arvioida sosiaalisen median merkitystä lapsen ja nuoren psyykkiselle hyvinvoinnille
• osaa ohjata nuoria luotettaviin e-Palveluihin

Sisältö

• lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöiden taustatekijät
• lapsen ja nuoren psyykkinen hyvinvointi
• moniammatillinen ja verkostoituva työ
• sosiaalinen media ja lapsen ja nuoren psyykkinen hyvinvointi
• nuorten e-Palvelut

Opetusmenetelmät

Tarkennetut tavoitteet ja sisällöt

Opiskelija
-tietää ja tunnistaa lasten ja nuorten mielenterveyden häiriöitä ja niiden taustalla olevia tekijöitä
-osaa tukea lapsen ja nuoren mielenterveyttä ja psyykkistä hyvinvointia
-osaa kehittää moniammatillisen ja verkostoituvan työskentelyn valmiuksiaan
-osaa arvioida sosiaalisen median merkitystä lapsen ja nuoren psyykkiselle hyvinvoinnille
-tietää mitä palveluja nuorille on verkon eri toimintaympäristöissä ja miten he palveluja käyttävät -osaa ohjata nuoria luotettaviin e-Palveluihin

Ydinsisällöt

Johdatus lasten ja nuorten mielenterveystyöhön
-lapsen ja nuoren kokonaisvaltainen hyvinvointi
-positiivinen mielenterveys -kiintymyssuhteet

Lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöt
-suojaavat ja kuormittavat tekijät
-tyypillisimmät mielenterveyden häiriöt
-nuorten päihteiden käyttö

Tuen suunnittelu ja toteutus
-ohjauksen ja tuen menetelmiä
-moniammatillinen ja verkostoituva työ

Opintojakso toteutuu verkko-opintoina Diaklessa.
Opiskelija perehtyy itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin ja suorittaa ennakkotentin. Opiskelija harjoittelee Sekasin chat-alustalla toimimista osallistuen Mieli ry:n yhteen koulutuspäivään ja harjoitteluohjaukseen. Opiskelija osallistuu Sekasin chat -päivystystoimintaan (Suomen Mielenterveysseura/ Mieli ry) ja kahteen työnohjaukselliseen tapaamiseen Diaklen Collaborate-videoneuvottelutilassa.

TAI

Opiskelija laatii oppimistehtävän pari-/ pienryhmätyönä. Oppimistehtävästä laaditaan ideapaperi, joka esitellään seminaarissa. Oppimistehtävän käsikirjoitus palautetaan Diakleen, jossa pienryhmissä opiskelijat kommentoivat toistensa käsikirjoituksia. Oppimistehtävän laadinnasta annetaan tarkemmat ohjeet opintoinfossa ja Diaklessa.

Tavoitteiden toteutuminen edellyttää oman ammatillisuuden itsereflektiota "Esittele itsesi" -blogissa ja ennakkotentin suorittamista.
Opintosuorituksen, ohjeistetun työskentelyn ja oppimistehtävän tarkempi kuvaus Diaklessa.

Oppimateriaalit

Suoritettava tenttimateriaali:
Marttunen, M, Huurre, T, Strandholm, T ja Viialainen, R (2013). Nuorten mielenterveyshäiriöt - Opas nuorten parissa työskenteleville aikuisille. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-647-2
Kumpulainen, K, Aronen, E, Ebeling, H, Marttunen, M, Puura, K ja Sourander, A (toim.) (2017). Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Duodecim. Helsinki. (sov. osin; tiedotetaan Moodlessa)

Suositeltava kirjallisuus ja muu oheismateriaali (mm. Sekasin chat-materiaali) nimetty Diaklessa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli opiskelija ei osallistu Sekasin chat -päivystystoimintaan hän laatii oppimistehtävän pari- tai pienryhmätyönä. Oppimistehtävästä laaditaan ideapaperi, joka esitellään seminaarissa. Seminaarissa läsnäolo on pakollinen. Seminaarin jälkeen oppimistehtävän käsikirjoitus palautetaan Diakleen, jossa pienryhmissä opiskelijat kommentoivat toistensa käsikirjoituksia. Oppimistehtävän laadinnasta annetaan tarkemmat ohjeet opintoinfossa ja Diaklessa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opinnot suositellaan tehtäväksi ensisijaisesti työelämäyhteistyönä Sekasin chat-päivystyksenä. Päivystystoiminnasta annetaan tarkemmat tiedot opintoinfossa ja Diaklessa.


Lukukausittain toteutuva verkko-opetus yhteistyössä Mieli ry:n asiantuntijoiden kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ennakkotentti toteutuu Diaklessa viikon kuluttua opintojakson infosta. Kaksi uusintatenttikertaa toteutuvat Diaklessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op on 26,7 h
Sekasin chat-päivystystoiminta 35h

Esitietovaatimukset

Soveltuu terveysalan, sosiaalialan tai kirkonalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Terveysalan opiskelijoilla edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijoita koskee myös em. ennakkovaatimukset (muiden AMKien vastaavat opinnot tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Lisätietoja opiskelijoille

Diaklessa työskentely vaatii mikrofonin ja kameran käyttöä Zoom-videoneuvottelutilassa.

Sekasin chat-päivystystoimintaan osallistuvalla opiskelijalla tulee olla voimassa rikosrekisteriote (MyDiak-tieto).

Lisätiedot

AHOT 5/2021:
Terveysala opiskelijat: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla. 

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotentti: hyl./1-5
Sekasin chat -päivystystoiminta: hyväksytty/ täydennettävä TAI
Oppimistehtävä: hyväksytty/ täydennettävä

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

19.09.2022 - 09.10.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 21.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 80

Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Sari Jylli
Ryhmät
  • A47shd
    A47shd
  • A49sha
    A49sha
  • Diak
    Diak yhteinen
  • E49sh
    E49sh
  • A50sh-lh
    A50sh-lh
  • F49sh
    F49sh
  • I49sh
    I49sh
  • A49sh
    A49sh
  • A48sh
    A48sh

Tavoitteet

Opiskelija
• tietää lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöiden taustalla olevia tekijöitä
• osaa tukea lapsen ja nuoren mielenterveyttä ja psyykkistä hyvinvointia
• osaa kehittää moniammatillisen ja verkostoituvan työskentelyn valmiuksiaan
• tietää mitä palveluja nuorille on verkon eri toimintaympäristöissä ja miten he palveluja käyttävät
• osaa arvioida sosiaalisen median merkitystä lapsen ja nuoren psyykkiselle hyvinvoinnille
• osaa ohjata nuoria luotettaviin e-Palveluihin

Sisältö

• lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöiden taustatekijät
• lapsen ja nuoren psyykkinen hyvinvointi
• moniammatillinen ja verkostoituva työ
• sosiaalinen media ja lapsen ja nuoren psyykkinen hyvinvointi
• nuorten e-Palvelut

Opetusmenetelmät

Tarkennetut tavoitteet ja sisällöt

Opiskelija
-tietää ja tunnistaa lasten ja nuorten mielenterveyden häiriöitä ja niiden taustalla olevia tekijöitä
-osaa tukea lapsen ja nuoren mielenterveyttä ja psyykkistä hyvinvointia
-osaa kehittää moniammatillisen ja verkostoituvan työskentelyn valmiuksiaan
-osaa arvioida sosiaalisen median merkitystä lapsen ja nuoren psyykkiselle hyvinvoinnille
-tietää mitä palveluja nuorille on verkon eri toimintaympäristöissä ja miten he palveluja käyttävät -osaa ohjata nuoria luotettaviin e-Palveluihin

Ydinsisällöt

Johdatus lasten ja nuorten mielenterveystyöhön
-lapsen ja nuoren kokonaisvaltainen hyvinvointi
-positiivinen mielenterveys -kiintymyssuhteet

Lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöt
-suojaavat ja kuormittavat tekijät
-tyypillisimmät mielenterveyden häiriöt
-nuorten päihteiden käyttö

Tuen suunnittelu ja toteutus
-ohjauksen ja tuen menetelmiä
-moniammatillinen ja verkostoituva työ

Opintojakso toteutuu verkko-opintoina Diaklessa.
Opiskelija perehtyy itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin ja suorittaa ennakkotentin. Opiskelija harjoittelee Sekasin chat-alustalla toimimista osallistuen Mieli ry:n yhteen koulutuspäivään ja harjoitteluohjaukseen. Opiskelija osallistuu Sekasin chat -päivystystoimintaan (Suomen Mielenterveysseura/ Mieli ry) ja kahteen työnohjaukselliseen tapaamiseen Diaklen Collaborate-videoneuvottelutilassa.

TAI

Opiskelija laatii oppimistehtävän pari-/ pienryhmätyönä. Oppimistehtävästä laaditaan ideapaperi, joka esitellään seminaarissa. Oppimistehtävän käsikirjoitus palautetaan Diakleen, jossa pienryhmissä opiskelijat kommentoivat toistensa käsikirjoituksia. Oppimistehtävän laadinnasta annetaan tarkemmat ohjeet opintoinfossa ja Diaklessa.

Tavoitteiden toteutuminen edellyttää oman ammatillisuuden itsereflektiota "Esittele itsesi" -blogissa ja ennakkotentin suorittamista.
Opintosuorituksen, ohjeistetun työskentelyn ja oppimistehtävän tarkempi kuvaus Diaklessa.

Oppimateriaalit

Suoritettava tenttimateriaali:
Marttunen, M, Huurre, T, Strandholm, T ja Viialainen, R (2013). Nuorten mielenterveyshäiriöt - Opas nuorten parissa työskenteleville aikuisille. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-647-2
Kumpulainen, K, Aronen, E, Ebeling, H, Marttunen, M, Puura, K ja Sourander, A (toim.) (2017). Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Duodecim. Helsinki. (sov. osin; tiedotetaan Moodlessa)

Suositeltava kirjallisuus ja muu oheismateriaali (mm. Sekasin chat-materiaali) nimetty Diaklessa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli opiskelija ei osallistu Sekasin chat -päivystystoimintaan hän laatii oppimistehtävän pari- tai pienryhmätyönä. Oppimistehtävästä laaditaan ideapaperi, joka esitellään seminaarissa. Seminaarissa läsnäolo on pakollinen. Seminaarin jälkeen oppimistehtävän käsikirjoitus palautetaan Diakleen, jossa pienryhmissä opiskelijat kommentoivat toistensa käsikirjoituksia. Oppimistehtävän laadinnasta annetaan tarkemmat ohjeet opintoinfossa ja Diaklessa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opinnot suositellaan tehtäväksi ensisijaisesti työelämäyhteistyönä Sekasin chat-päivystyksenä. Päivystystoiminnasta annetaan tarkemmat tiedot opintoinfossa ja Diaklessa.


Lukukausittain toteutuva verkko-opetus yhteistyössä Mieli ry:n asiantuntijoiden kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ennakkotentti toteutuu Diaklessa viikon kuluttua opintojakson infosta. Kaksi uusintatenttikertaa toteutuvat Diaklessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op on 26,7 h
Sekasin chat-päivystystoiminta 35h

Esitietovaatimukset

Soveltuu terveysalan, sosiaalialan tai kirkonalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Terveysalan opiskelijoilla edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijoita koskee myös em. ennakkovaatimukset (muiden AMKien vastaavat opinnot tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Lisätietoja opiskelijoille

Diaklessa työskentely vaatii mikrofonin ja kameran käyttöä Zoom-videoneuvottelutilassa.

Sekasin chat-päivystystoimintaan osallistuvalla opiskelijalla tulee olla voimassa rikosrekisteriote (MyDiak-tieto).

Lisätiedot

AHOT 5/2021:
Terveysala opiskelijat: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla. 

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotentti: hyl./1-5
Sekasin chat -päivystystoiminta: hyväksytty/ täydennettävä TAI
Oppimistehtävä: hyväksytty/ täydennettävä

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.03.2022 - 18.03.2022

Ajoitus

15.08.2022 - 18.11.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 80

Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Sari Jylli
Ryhmät
  • I47sh
    I47sh
  • A47sh
    A47sh
  • I46shd
    I46shd
  • E47sh
    E47sh
  • F47sh
    F47sh
  • A48sh-lh
    A48sh-lh
  • A48sh
    A48sh

Tavoitteet

Opiskelija
• tietää lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöiden taustalla olevia tekijöitä
• osaa tukea lapsen ja nuoren mielenterveyttä ja psyykkistä hyvinvointia
• osaa kehittää moniammatillisen ja verkostoituvan työskentelyn valmiuksiaan
• tietää mitä palveluja nuorille on verkon eri toimintaympäristöissä ja miten he palveluja käyttävät
• osaa arvioida sosiaalisen median merkitystä lapsen ja nuoren psyykkiselle hyvinvoinnille
• osaa ohjata nuoria luotettaviin e-Palveluihin

Sisältö

• lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöiden taustatekijät
• lapsen ja nuoren psyykkinen hyvinvointi
• moniammatillinen ja verkostoituva työ
• sosiaalinen media ja lapsen ja nuoren psyykkinen hyvinvointi
• nuorten e-Palvelut

Opetusmenetelmät

Tarkennetut tavoitteet ja sisällöt

Opiskelija
-tietää ja tunnistaa lasten ja nuorten mielenterveyden häiriöitä ja niiden taustalla olevia tekijöitä
-osaa tukea lapsen ja nuoren mielenterveyttä ja psyykkistä hyvinvointia
-osaa kehittää moniammatillisen ja verkostoituvan työskentelyn valmiuksiaan
-osaa arvioida sosiaalisen median merkitystä lapsen ja nuoren psyykkiselle hyvinvoinnille
-tietää mitä palveluja nuorille on verkon eri toimintaympäristöissä ja miten he palveluja käyttävät -osaa ohjata nuoria luotettaviin e-Palveluihin

Ydinsisällöt

Johdatus lasten ja nuorten mielenterveystyöhön
-lapsen ja nuoren kokonaisvaltainen hyvinvointi
-positiivinen mielenterveys -kiintymyssuhteet

Lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöt
-suojaavat ja kuormittavat tekijät
-tyypillisimmät mielenterveyden häiriöt
-nuorten päihteiden käyttö

Tuen suunnittelu ja toteutus
-ohjauksen ja tuen menetelmiä
-moniammatillinen ja verkostoituva työ

Opintojakso toteutuu verkko-opintoina Diaklessa.
Opiskelija perehtyy itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin ja suorittaa ennakkotentin. Opiskelija harjoittelee Sekasin chat-alustalla toimimista osallistuen Mieli ry:n koulutuspäivään ja harjoitteluohjaukseen. Opiskelija osallistuu Sekasin chat -päivystystoimintaan (Suomen Mielenterveysseura/ Mieli ry) ja kahteen työnohjaukselliseen tapaamiseen Diaklen Zoom-videoneuvottelutilassa.

TAI

Opiskelija laatii oppimistehtävän pari-/ pienryhmätyönä. Oppimistehtävästä laaditaan ideapaperi, joka esitellään seminaarissa. Oppimistehtävän käsikirjoitus palautetaan Diakleen, jossa pienryhmissä opiskelijat kommentoivat toistensa käsikirjoituksia. Oppimistehtävän laadinnasta annetaan tarkemmat ohjeet opintoinfossa ja Diaklessa.

Tavoitteiden toteutuminen edellyttää oman ammatillisuuden itsereflektiota "Esittele itsesi" -blogissa ja ennakkotentin suorittamista.
Opintosuorituksen, ohjeistetun työskentelyn ja oppimistehtävän tarkempi kuvaus Diaklessa.

Oppimateriaalit

Suoritettava tenttimateriaali:
Marttunen, M, Huurre, T, Strandholm, T ja Viialainen, R (2013). Nuorten mielenterveyshäiriöt - Opas nuorten parissa työskenteleville aikuisille. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-647-2
Kumpulainen, K, Aronen, E, Ebeling, H, Marttunen, M, Puura, K ja Sourander, A (toim.) (2017). Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Duodecim. Helsinki. (sov. osin; tiedotetaan Moodlessa)

Suositeltava kirjallisuus ja muu oheismateriaali (mm. Sekasin chat-materiaali) nimetty Diaklessa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli opiskelija ei osallistu Sekasin chat -päivystystoimintaan hän laatii oppimistehtävän pari- tai pienryhmätyönä. Oppimistehtävästä laaditaan ideapaperi, joka esitellään seminaarissa. Seminaarissa läsnäolo on pakollinen. Seminaarin jälkeen oppimistehtävän käsikirjoitus palautetaan Diakleen, jossa pienryhmissä opiskelijat kommentoivat toistensa käsikirjoituksia. Oppimistehtävän laadinnasta annetaan tarkemmat ohjeet opintoinfossa ja Diaklessa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opinnot suositellaan tehtäväksi ensisijaisesti työelämäyhteistyönä Sekasin chat-päivystyksenä. Päivystystoiminnasta annetaan tarkemmat tiedot opintoinfossa ja Diaklessa.


Lukukausittain toteutuva verkko-opetus yhteistyössä Mieli ry:n asiantuntijoiden kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ennakkotentti toteutuu Diaklessa viikon kuluttua opintojakson infosta. Kaksi uusintatenttikertaa toteutuvat Diaklessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op on 26,7 h
Sekasin chat-päivystystoiminta 35h

Esitietovaatimukset

Soveltuu terveysalan, sosiaalialan tai kirkonalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Terveysalan opiskelijoilla edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijoita koskee myös em. ennakkovaatimukset (muiden AMKien vastaavat opinnot tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Lisätietoja opiskelijoille

Diaklessa työskentely vaatii mikrofonin ja kameran käyttöä Zoom-videoneuvottelutilassa.

Sekasin chat-päivystystoimintaan osallistuvalla opiskelijalla tulee olla voimassa rikosrekisteriote (MyDiak-tieto).

Lisätiedot

AHOT 5/2021:
Terveysala opiskelijat: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla. 

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotentti: hyl./1-5
Sekasin chat -päivystystoiminta: hyväksytty/ täydennettävä TAI
Oppimistehtävä: hyväksytty/ täydennettävä

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

07.02.2022 - 18.02.2022

Ajoitus

23.05.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 70

Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Hanna Rautio
Ryhmät
  • Diak
    Diak yhteinen

Tavoitteet

Opiskelija
• tietää lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöiden taustalla olevia tekijöitä
• osaa tukea lapsen ja nuoren mielenterveyttä ja psyykkistä hyvinvointia
• osaa kehittää moniammatillisen ja verkostoituvan työskentelyn valmiuksiaan
• tietää mitä palveluja nuorille on verkon eri toimintaympäristöissä ja miten he palveluja käyttävät
• osaa arvioida sosiaalisen median merkitystä lapsen ja nuoren psyykkiselle hyvinvoinnille
• osaa ohjata nuoria luotettaviin e-Palveluihin

Sisältö

• lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöiden taustatekijät
• lapsen ja nuoren psyykkinen hyvinvointi
• moniammatillinen ja verkostoituva työ
• sosiaalinen media ja lapsen ja nuoren psyykkinen hyvinvointi
• nuorten e-Palvelut

Opetusmenetelmät

Tarkennetut tavoitteet ja sisällöt

Opiskelija
-tietää ja tunnistaa lasten ja nuorten mielenterveyden häiriöitä ja niiden taustalla olevia tekijöitä
-osaa tukea lapsen ja nuoren mielenterveyttä ja psyykkistä hyvinvointia
-osaa kehittää moniammatillisen ja verkostoituvan työskentelyn valmiuksiaan
-osaa arvioida sosiaalisen median merkitystä lapsen ja nuoren psyykkiselle hyvinvoinnille
-tietää mitä palveluja nuorille on verkon eri toimintaympäristöissä ja miten he palveluja käyttävät -osaa ohjata nuoria luotettaviin e-Palveluihin.

Ydinsisällöt

Johdatus lasten ja nuorten mielenterveystyöhön
-lapsen ja nuoren kokonaisvaltainen hyvinvointi
-positiivinen mielenterveys -kiintymyssuhteet

Lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöt
-suojaavat ja kuormittavat tekijät
-tyypillisimmät mielenterveyden häiriöt
-nuorten päihteiden käyttö

Tuen suunnittelu ja toteutus
-ohjauksen ja tuen menetelmiä
-moniammatillinen ja verkostoituva työ

Opintojakso toteutuu verkko-opintoina Diaklessa.
Opiskelija perehtyy itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin ja suorittaa ennakkotentin. Opiskelija harjoittelee Sekasin chat-alustalla toimimista osallistuen Mieli ry:n yhteen Webinaariin ja harjoitteluohjaukseen. Opiskelija osallistuu Sekasin chat -päivystystoimintaan (Suomen Mielenterveysseura/ Mieli ry) ja kahteen työnohjaukselliseen tapaamiseen Diaklen Collaborate-videoneuvottelutilassa.

TAI

Opiskelija laatii oppimistehtävän pari-/ pienryhmätyönä. Oppimistehtävästä laaditaan ideapaperi, joka esitellään seminaarissa. Oppimistehtävän käsikirjoitus palautetaan Diakleen, jossa pienryhmissä opiskelijat kommentoivat toistensa käsikirjoituksia. Oppimistehtävän laadinnasta annetaan tarkemmat ohjeet opintoinfossa ja Diaklessa.

Tavoitteiden toteutuminen edellyttää oman ammatillisuuden itsereflektiota "Esittele itsesi" -blogissa ja ennakkotentin suorittamista.
Opintosuorituksen, ohjeistetun työskentelyn ja oppimistehtävän tarkempi kuvaus Diaklessa.

Oppimateriaalit

Suoritettava tenttimateriaali:
Marttunen, M, Huurre, T, Strandholm, T ja Viialainen, R (2013). Nuorten mielenterveyshäiriöt - Opas nuorten parissa työskenteleville aikuisille. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-647-2
Kumpulainen, K, Aronen, E, Ebeling, H, Marttunen, M, Puura, K ja Sourander, A (toim.) (2017). Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Duodecim. Helsinki. (sov. osin; tiedotetaan Diaklessa)

Suositeltava kirjallisuus ja muu oheismateriaali (mm. Sekasin chat-materiaali) nimetty Diaklessa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli opiskelija ei osallistu Sekasin chat -päivystystoimintaan hän laatii oppimistehtävän pari- tai pienryhmätyönä. Oppimistehtävästä laaditaan ideapaperi, joka esitellään seminaarissa. Seminaarissa läsnäolo on pakollinen. Seminaarin jälkeen oppimistehtävän käsikirjoitus palautetaan Diakleen, jossa pienryhmissä opiskelijat kommentoivat toistensa käsikirjoituksia. Oppimistehtävän laadinnasta annetaan tarkemmat ohjeet opintoinfossa ja Diaklessa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opinnot suositellaan tehtäväksi ensisijaisesti työelämäyhteistyönä Sekasin chat-päivystyksenä. Päivystystoiminnasta annetaan tarkemmat tiedot opintoinfossa ja Diaklessa.

Lukukausittain toteutuva verkko-opetus yhteistyössä Mieli ry:n asiantuntijoiden kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ennakkotentti toteutuu Diaklessa viikon kuluttua opintojakson infosta. Kaksi uusintatenttikertaa toteutuvat Diaklessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op on 26,7 h
Sekasin chat-päivystystoiminta 35h

Esitietovaatimukset

Soveltuu terveysalan, sosiaalialan tai kirkonalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Terveysalan opiskelijoilla edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijoita koskee myös em. ennakkovaatimukset (muiden AMKien vastaavat opinnot tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Lisätietoja opiskelijoille

Diaklessa työskentely vaatii mikrofonin ja kameran käyttöä Collaborate-videoneuvottelutilassa.

Sekasin chat-päivystystoimintaan osallistuvalla opiskelijalla tulee olla voimassa rikosrekisteriote (MyDiak-tieto).

Lisätiedot

AHOT 5/2021:
Terveysala opiskelijat: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla. 

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotentti: hyl./1-5
Sekasin chat -päivystystoiminta: hyväksytty/ täydennettävä TAI
Oppimistehtävä: hyväksytty/ täydennettävä

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

13.09.2021 - 05.10.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 22.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 80

Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Hanna Rautio
Ryhmät
  • I47sh
    I47sh
  • A47sh
    A47sh
  • Diak
    Diak yhteinen
  • E47sh
    E47sh
  • A46sh
    A46sh
  • F47sh
    F47sh
  • A47sh-lh
    A47sh-lh
  • A48sh-lh
    A48sh-lh

Tavoitteet

Opiskelija
• tietää lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöiden taustalla olevia tekijöitä
• osaa tukea lapsen ja nuoren mielenterveyttä ja psyykkistä hyvinvointia
• osaa kehittää moniammatillisen ja verkostoituvan työskentelyn valmiuksiaan
• tietää mitä palveluja nuorille on verkon eri toimintaympäristöissä ja miten he palveluja käyttävät
• osaa arvioida sosiaalisen median merkitystä lapsen ja nuoren psyykkiselle hyvinvoinnille
• osaa ohjata nuoria luotettaviin e-Palveluihin

Sisältö

• lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöiden taustatekijät
• lapsen ja nuoren psyykkinen hyvinvointi
• moniammatillinen ja verkostoituva työ
• sosiaalinen media ja lapsen ja nuoren psyykkinen hyvinvointi
• nuorten e-Palvelut

Opetusmenetelmät

Tarkennetut tavoitteet ja sisällöt

Opiskelija
-tietää ja tunnistaa lasten ja nuorten mielenterveyden häiriöitä ja niiden taustalla olevia tekijöitä -osaa tukea lapsen ja nuoren mielenterveyttä ja psyykkistä hyvinvointia
-osaa kehittää moniammatillisen ja verkostoituvan työskentelyn valmiuksiaan
-osaa arvioida sosiaalisen median merkitystä lapsen ja nuoren psyykkiselle hyvinvoinnille
-tietää mitä palveluja nuorille on verkon eri toimintaympäristöissä ja miten he palveluja käyttävät -osaa ohjata nuoria luotettaviin e-Palveluihin

Ydinsisällöt

Johdatus lasten ja nuorten mielenterveystyöhön
-lapsen ja nuoren kokonaisvaltainen hyvinvointi
-positiivinen mielenterveys -kiintymyssuhteet
Lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöt
-suojaavat ja kuormittavat tekijät
-tyypillisimmät mielenterveyden häiriöt
-nuorten päihteiden käyttö
Tuen suunnittelu ja toteutus
-ohjauksen ja tuen menetelmiä
-moniammatillinen ja verkostoituva työ

Opintojakso toteutuu verkko-opintoina Diaklessa.
Opiskelija perehtyy itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin ja suorittaa ennakkotentin. Opiskelija harjoittelee Sekasin chat-alustalla toimimista osallistuen Mieli ry:n yhteen Webinaariin ja harjoitteluohjaukseen. Opiskelija osallistuu Sekasin chat -päivystystoimintaan (Suomen Mielenterveysseura/ Mieli ry) ja kahteen työnohjaukselliseen tapaamiseen Diaklen Collaborate-videoneuvottelutilassa.

TAI

Opiskelija laatii oppimistehtävän pari-/ pienryhmätyönä. Oppimistehtävästä laaditaan ideapaperi, joka esitellään seminaarissa. Oppimistehtävän käsikirjoitus palautetaan Diakleen, jossa pienryhmissä opiskelijat kommentoivat toistensa käsikirjoituksia. Oppimistehtävän laadinnasta annetaan tarkemmat ohjeet opintoinfossa ja Diaklessa.

Tavoitteiden toteutuminen edellyttää oman ammatillisuuden itsereflektiota "Esittele itsesi" -blogissa ja ennakkotentin suorittamista.
Opintosuorituksen, ohjeistetun työskentelyn ja oppimistehtävän tarkempi kuvaus Diaklessa.

Aika ja paikka

Lukukausittain toteutuva verkko-opetus

Oppimateriaalit

Suoritettava tenttimateriaali:
Marttunen, M, Huurre, T, Strandholm, T ja Viialainen, R (2013). Nuorten mielenterveyshäiriöt - Opas nuorten parissa työskenteleville aikuisille. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-647-2

Kumpulainen, K, Aronen, E, Ebeling, H, Marttunen, M, Puura, K ja Sourander, A (toim.) (2017). Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Duodecim. Helsinki. (sov. osin; tiedotetaan Moodlessa)

Suositeltava kirjallisuus ja muu oheismateriaali (mm. Sekasin chat-materiaali): nimetty Diaklessa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli opiskelija ei osallistu Sekasin chat -päivystystoimintaan hän laatii oppimistehtävän pari- tai pienryhmätyönä. Oppimistehtävästä laaditaan ideapaperi, joka esitellään seminaarissa. Seminaarissa läsnäolo on pakollinen. Seminaarin jälkeen oppimistehtävän käsikirjoitus palautetaan Diakleen, jossa pienryhmissä opiskelijat kommentoivat toistensa käsikirjoituksia. Oppimistehtävän laadinnasta annetaan tarkemmat ohjeet opintoinfossa ja Diaklessa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opinnot suositellaan tehtäväksi ensisijaisesti työelämäyhteistyönä Sekasin chat-päivystyksenä. Päivystystoiminnasta annetaan tarkemmat tiedot opintoinfossa ja Diaklessa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ennakkotentti toteutuu Diaklessa viikon kuluttua opintojakson infosta. Kaksi uusintatenttikertaa toteutuvat Diaklessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op on 26,7 h
Sekasin chat-päivystystoiminta 40h

Esitietovaatimukset

Soveltuu terveysalan, sosiaalialan tai kirkonalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Terveysalan opiskelijoilla edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijoita koskee myös em. ennakkovaatimukset (muiden AMKien vastaavat opinnot tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Lisätietoja opiskelijoille

Diaklessa työskentely vaatii mikrofonin ja kameran käyttöä Collaborate-videoneuvottelutilassa.

Sekasin chat-päivystystoimintaan osallistuvalla opiskelijalla tulee olla voimassa rikosrekisteriote (MyDiak-tieto).

Lisätiedot

AHOT 5/2021:
Terveysala opiskelijat: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla. 

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotentti: hyl./1-5
Sekasin chat -päivystystoiminta: hyväksytty/ täydennettävä TAI
Oppimistehtävä: hyväksytty/ täydennettävä

Arviointiasteikko

0-5