Työelämäjakso / harjoittelu asiakastyössä / hanketyössä / pedagoginen harjoittelu / varhaiskasvatuksen sosionomiLaajuus (18 op)
Tunnus: HAR2118A20S
Laajuus
18 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää ammatillisia menetelmiä asiakastyössä
- osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- osaa dokumentoida ammatillisesti ja ymmärtää sen merkityksen asiakastyössä
- tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
- osaa arvioida palveluja käyttäjän ja palvelutarpeiden näkökulmasta ja esittää kehittämishaasteita
- osaa vahvistaa osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja integraatiota yhteiskunnassa ja osallistua alan keskusteluun
- osaa toimia eettisesti asiakas- ja työyhteisötilanteissa
- tunnistaa arvoristiriitoja aiheuttavia tilanteita asiakastyössä
- osaa soveltaa sosiaalialan arvoja ja eettisiä periaatteita asiakastyössä
- osaa toimia sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämiseksi asiakastyössä
Varhaiskasvatuksen sosionomi kelpoisuuden harjoittelun tavoitteet
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää lapsen ja lapsiryhmän kokonaistoimintaa
- osaa tukea lapsen osallisuutta sekä ominaista tapaa toimia, leikkiä
- osaa käyttää ammatillisia menetelmiä lasten ja perheiden tukemistyössä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- osaa toimia kasvatusyhteistyötä vahvistaen
- tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
- tuntee päivähoidon ja varhaiskasvatuksen yhteistyötahot ja tietää verkostoituvan ja moniammatillisen työskentelyn merkityksen käytännössä
- osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- osaa toimia tavoitteellisesti ja reflektiivisesti valitsemassaan toimintaympäristössä.
Esitietovaatimukset
Edellytyksenä hopsin mukaisesti harjoittelua edeltävät opinnot (1-3 lk) suoritettu. Lisäksi suuntaavista opinnoista (4 lk) tulee olla vähintään puolet suoritettuina.
Lisätiedot
Ohje AHOT-hakemukseen: omaa osaamistaan tulee perustella sen suuntaavan osalta, johon harjoittelu liittyy
Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 27.04.2025
Opintopistemäärä
18 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 200
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Mari Kirkanen
- Tiina Lintunen
- Harriet Tervonen
- Severi Saihomaa
- Sandra Hagman
- Sari Jylli
- Tarja Isomäki
- Marjaana Marttila
- Hanna Lamberg
- Anu Hellesuo
Ajoitusryhmät
- GER (Koko: 500. Avoin AMK: 0.)
- LST (Koko: 500. Avoin AMK: 0.)
- MIE (Koko: 500. Avoin AMK: 0.)
- MON (Koko: 500. Avoin AMK: 0.)
- VAM (Koko: 500. Avoin AMK: 0.)
- VAR (Koko: 500. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
A54sosA54sos
-
I54sosI54sos
-
F54sosF54sos
Pienryhmät
- GER
- LST
- MIE
- MON
- VAM
- VAR
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää ammatillisia menetelmiä asiakastyössä
- osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- osaa dokumentoida ammatillisesti ja ymmärtää sen merkityksen asiakastyössä
- tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
- osaa arvioida palveluja käyttäjän ja palvelutarpeiden näkökulmasta ja esittää kehittämishaasteita
- osaa vahvistaa osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja integraatiota yhteiskunnassa ja osallistua alan keskusteluun
- osaa toimia eettisesti asiakas- ja työyhteisötilanteissa
- tunnistaa arvoristiriitoja aiheuttavia tilanteita asiakastyössä
- osaa soveltaa sosiaalialan arvoja ja eettisiä periaatteita asiakastyössä
- osaa toimia sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämiseksi asiakastyössä
Varhaiskasvatuksen sosionomi kelpoisuuden harjoittelun tavoitteet
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää lapsen ja lapsiryhmän kokonaistoimintaa
- osaa tukea lapsen osallisuutta sekä ominaista tapaa toimia, leikkiä
- osaa käyttää ammatillisia menetelmiä lasten ja perheiden tukemistyössä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- osaa toimia kasvatusyhteistyötä vahvistaen
- tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
- tuntee päivähoidon ja varhaiskasvatuksen yhteistyötahot ja tietää verkostoituvan ja moniammatillisen työskentelyn merkityksen käytännössä
- osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- osaa toimia tavoitteellisesti ja reflektiivisesti valitsemassaan toimintaympäristössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun aikana toteutuvat työnohjaukselliset pienryhmät, opiskelijan ohjauskeskustelu ja loppureflektio.
Harjoittelun aikana toteutuu opiskelu työelämässä, reflektointi viikottain työpaikkaohjaajan kanssa ja reflektointiin valmistautuminen sekä oppimispäiväkirjan työstäminen.
Esitietovaatimukset
Edellytyksenä hopsin mukaisesti harjoittelua edeltävät opinnot (1-3 lk) suoritettu. Lisäksi suuntaavista opinnoista (4 lk) tulee olla vähintään puolet suoritettuina.
Lisätietoja opiskelijoille
HAR 1 tulee olla suoritettuna ennen HAR 2 harjoitteluun lähtöä. Poikkeuksena tästä on opiskelijan henkilökohtaiseen HOPSiin kirjattu poikkeava harjoitteluiden järjestys.
HAR 2 voi käynnistyä, kun vähintää puolet suuntaavista opinnoista on suoritettuna. Tällä tarkoitetaan oppimistehtävien jättöä arvioitavaksi.
HAR 2 harjoittelun voi suorittaa työsuhteessa. Tästä on oltava allekirjoitettu sopimus ennen harjoittelun alkua.
Harjoittelun voit suorittaa myös lukukauden ulkopuolella (kesäharjoittelu) oman Hopsisi mukaisesti noudattaen Diakin harjoitteluohjeita
Lisätiedot
Ohje AHOT-hakemukseen: omaa osaamistaan tulee perustella sen suuntaavan osalta, johon harjoittelu liittyy
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijana osallistut aktiivisesti ja ammatillisesti harjoittelun tavoitteiden mukaiseen työskentelyyn harjoittelussa, pienryhmissä ja loppureflektiossa.
Opiskelija
• osaa käyttää ammatillisia menetelmiä asiakastyössä
• osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja
monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
• osaa dokumentoida ammatillisesti ja ymmärtää sen merkityksen asiakastyössä
• tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt
ja osaa toimia niiden mukaisesti
• osaa arvioida palveluja käyttäjän ja palvelutarpeiden näkökulmasta ja esittää
kehittämishaasteita
• osaa vahvistaa osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja integraatiota yhteiskunnassa
ja osallistua alan keskusteluun
• osaa toimia eettisesti asiakas- ja työyhteisötilanteissa
• tunnistaa arvoristiriitoja aiheuttavia tilanteita asiakastyössä
• osaa soveltaa sosiaalialan arvoja ja eettisiä periaatteita asiakastyössä
• osaa toimia sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämiseksi asiakastyössä.
Varhaiskasvatuksen sosionomi kelpoisuuden harjoittelun tavoitteet
Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää lapsen ja lapsiryhmän
kokonaistoimintaa
• osaa tukea lapsen osallisuutta sekä ominaista tapaa toimia, leikkiä
• osaa käyttää ammatillisia menetelmiä lasten ja perheiden tukemistyössä
moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
• osaa toimia kasvatusyhteistyötä vahvistaen
• tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
• tuntee päivähoidon ja varhaiskasvatuksen yhteistyötahot ja tietää
verkostoituvan ja moniammatillisen työskentelyn merkityksen käytännössä
• osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja
monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
• osaa toimia tavoitteellisesti ja reflektiivisesti valitsemassaan
toimintaympäristössä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
18 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Satu Keisala
- Pirkko Kärkkäinen
- Marjaana Marttila-Ojala
Ryhmät
-
HKI-S24sosvakaHKI-S24sosvaka
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää ammatillisia menetelmiä asiakastyössä
- osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- osaa dokumentoida ammatillisesti ja ymmärtää sen merkityksen asiakastyössä
- tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
- osaa arvioida palveluja käyttäjän ja palvelutarpeiden näkökulmasta ja esittää kehittämishaasteita
- osaa vahvistaa osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja integraatiota yhteiskunnassa ja osallistua alan keskusteluun
- osaa toimia eettisesti asiakas- ja työyhteisötilanteissa
- tunnistaa arvoristiriitoja aiheuttavia tilanteita asiakastyössä
- osaa soveltaa sosiaalialan arvoja ja eettisiä periaatteita asiakastyössä
- osaa toimia sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämiseksi asiakastyössä
Varhaiskasvatuksen sosionomi kelpoisuuden harjoittelun tavoitteet
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää lapsen ja lapsiryhmän kokonaistoimintaa
- osaa tukea lapsen osallisuutta sekä ominaista tapaa toimia, leikkiä
- osaa käyttää ammatillisia menetelmiä lasten ja perheiden tukemistyössä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- osaa toimia kasvatusyhteistyötä vahvistaen
- tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
- tuntee päivähoidon ja varhaiskasvatuksen yhteistyötahot ja tietää verkostoituvan ja moniammatillisen työskentelyn merkityksen käytännössä
- osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- osaa toimia tavoitteellisesti ja reflektiivisesti valitsemassaan toimintaympäristössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun aikana toteutuvat työnohjaukselliset pienryhmät, opiskelijan ohjauskeskustelu ja loppureflektio.
Harjoittelun aikana toteutuu opiskelu työelämässä, reflektointi viikottain työpaikkaohjaajan kanssa ja reflektointiin valmistautuminen sekä oppimispäiväkirjan työstäminen.
Esitietovaatimukset
Edellytyksenä hopsin mukaisesti harjoittelua edeltävät opinnot (1-3 lk) suoritettu. Lisäksi suuntaavista opinnoista (4 lk) tulee olla vähintään puolet suoritettuina.
Lisätietoja opiskelijoille
HAR 1 tulee olla suoritettuna ennen HAR 2 harjoitteluun lähtöä. Poikkeuksena tästä on opiskelijan henkilökohtaiseen HOPSiin kirjattu poikkeava harjoitteluiden järjestys.
HAR 2 voi käynnistyä, kun vähintää puolet suuntaavista opinnoista on suoritettuna. Tällä tarkoitetaan oppimistehtävien jättöä arvioitavaksi.
HAR 2 harjoittelun voi suorittaa työsuhteessa. Tästä on oltava allekirjoitettu sopimus ennen harjoittelun alkua.
Harjoittelun voit suorittaa myös lukukauden ulkopuolella (kesäharjoittelu) oman Hopsisi mukaisesti noudattaen Diakin harjoitteluohjeita
Lisätiedot
Ohje AHOT-hakemukseen: omaa osaamistaan tulee perustella sen suuntaavan osalta, johon harjoittelu liittyy
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijana osallistut aktiivisesti ja ammatillisesti harjoittelun tavoitteiden mukaiseen työskentelyyn harjoittelussa, pienryhmissä ja loppureflektiossa.
Opiskelija
• osaa käyttää ammatillisia menetelmiä asiakastyössä
• osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja
monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
• osaa dokumentoida ammatillisesti ja ymmärtää sen merkityksen asiakastyössä
• tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt
ja osaa toimia niiden mukaisesti
• osaa arvioida palveluja käyttäjän ja palvelutarpeiden näkökulmasta ja esittää
kehittämishaasteita
• osaa vahvistaa osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja integraatiota yhteiskunnassa
ja osallistua alan keskusteluun
• osaa toimia eettisesti asiakas- ja työyhteisötilanteissa
• tunnistaa arvoristiriitoja aiheuttavia tilanteita asiakastyössä
• osaa soveltaa sosiaalialan arvoja ja eettisiä periaatteita asiakastyössä
• osaa toimia sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämiseksi asiakastyössä.
Varhaiskasvatuksen sosionomi kelpoisuuden harjoittelun tavoitteet
Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää lapsen ja lapsiryhmän
kokonaistoimintaa
• osaa tukea lapsen osallisuutta sekä ominaista tapaa toimia, leikkiä
• osaa käyttää ammatillisia menetelmiä lasten ja perheiden tukemistyössä
moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
• osaa toimia kasvatusyhteistyötä vahvistaen
• tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
• tuntee päivähoidon ja varhaiskasvatuksen yhteistyötahot ja tietää
verkostoituvan ja moniammatillisen työskentelyn merkityksen käytännössä
• osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja
monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
• osaa toimia tavoitteellisesti ja reflektiivisesti valitsemassaan
toimintaympäristössä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ajoitus
19.08.2024 - 17.11.2024
Opintopistemäärä
18 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Mari Kirkanen
- Tiina Lintunen
- Severi Saihomaa
- Sirpa Ylönen
- Teija Kynkäänniemi
- Anu Hellesuo
- Pirkko Kärkkäinen
- Sandra Hagman
- Vesa Vainiomäki
- Tarja Isomäki
- Marjaana Marttila
- Hanna Lamberg
- Taina Kilpeläinen
Ajoitusryhmät
- GER (Koko: 500. Avoin AMK: 0.)
- LST (Koko: 500. Avoin AMK: 0.)
- MIE (Koko: 500. Avoin AMK: 0.)
- MON (Koko: 500. Avoin AMK: 0.)
- VAM (Koko: 500. Avoin AMK: 0.)
- VAR (Koko: 500. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
A53sosA53sos
-
E53sosE53sos
Pienryhmät
- GER
- LST
- MIE
- MON
- VAM
- VAR
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää ammatillisia menetelmiä asiakastyössä
- osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- osaa dokumentoida ammatillisesti ja ymmärtää sen merkityksen asiakastyössä
- tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
- osaa arvioida palveluja käyttäjän ja palvelutarpeiden näkökulmasta ja esittää kehittämishaasteita
- osaa vahvistaa osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja integraatiota yhteiskunnassa ja osallistua alan keskusteluun
- osaa toimia eettisesti asiakas- ja työyhteisötilanteissa
- tunnistaa arvoristiriitoja aiheuttavia tilanteita asiakastyössä
- osaa soveltaa sosiaalialan arvoja ja eettisiä periaatteita asiakastyössä
- osaa toimia sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämiseksi asiakastyössä
Varhaiskasvatuksen sosionomi kelpoisuuden harjoittelun tavoitteet
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää lapsen ja lapsiryhmän kokonaistoimintaa
- osaa tukea lapsen osallisuutta sekä ominaista tapaa toimia, leikkiä
- osaa käyttää ammatillisia menetelmiä lasten ja perheiden tukemistyössä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- osaa toimia kasvatusyhteistyötä vahvistaen
- tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
- tuntee päivähoidon ja varhaiskasvatuksen yhteistyötahot ja tietää verkostoituvan ja moniammatillisen työskentelyn merkityksen käytännössä
- osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- osaa toimia tavoitteellisesti ja reflektiivisesti valitsemassaan toimintaympäristössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun aikana toteutuvat työnohjaukselliset pienryhmät, opiskelijan ohjauskeskustelu ja loppureflektio.
Harjoittelun aikana toteutuu opiskelu työelämässä, reflektointi viikottain työpaikkaohjaajan kanssa ja reflektointiin valmistautuminen sekä oppimispäiväkirjan työstäminen.
Esitietovaatimukset
Edellytyksenä hopsin mukaisesti harjoittelua edeltävät opinnot (1-3 lk) suoritettu. Lisäksi suuntaavista opinnoista (4 lk) tulee olla vähintään puolet suoritettuina.
Lisätietoja opiskelijoille
HAR 1 tulee olla suoritettuna ennen HAR 2 harjoitteluun lähtöä. Poikkeuksena tästä on opiskelijan henkilökohtaiseen HOPSiin kirjattu poikkeava harjoitteluiden järjestys.
HAR 2 voi käynnistyä, kun vähintää puolet suuntaavista opinnoista on suoritettuna. Tällä tarkoitetaan oppimistehtävien jättöä arvioitavaksi.
HAR 2 harjoittelun voi suorittaa työsuhteessa. Tästä on oltava allekirjoitettu sopimus ennen harjoittelun alkua.
Harjoittelun voit suorittaa myös lukukauden ulkopuolella (kesäharjoittelu) oman Hopsisi mukaisesti noudattaen Diakin harjoitteluohjeita
Lisätiedot
Ohje AHOT-hakemukseen: omaa osaamistaan tulee perustella sen suuntaavan osalta, johon harjoittelu liittyy
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijana osallistut aktiivisesti ja ammatillisesti harjoittelun tavoitteiden mukaiseen työskentelyyn harjoittelussa, pienryhmissä ja loppureflektiossa.
Opiskelija
• osaa käyttää ammatillisia menetelmiä asiakastyössä
• osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja
monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
• osaa dokumentoida ammatillisesti ja ymmärtää sen merkityksen asiakastyössä
• tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt
ja osaa toimia niiden mukaisesti
• osaa arvioida palveluja käyttäjän ja palvelutarpeiden näkökulmasta ja esittää
kehittämishaasteita
• osaa vahvistaa osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja integraatiota yhteiskunnassa
ja osallistua alan keskusteluun
• osaa toimia eettisesti asiakas- ja työyhteisötilanteissa
• tunnistaa arvoristiriitoja aiheuttavia tilanteita asiakastyössä
• osaa soveltaa sosiaalialan arvoja ja eettisiä periaatteita asiakastyössä
• osaa toimia sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämiseksi asiakastyössä.
Varhaiskasvatuksen sosionomi kelpoisuuden harjoittelun tavoitteet
Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää lapsen ja lapsiryhmän
kokonaistoimintaa
• osaa tukea lapsen osallisuutta sekä ominaista tapaa toimia, leikkiä
• osaa käyttää ammatillisia menetelmiä lasten ja perheiden tukemistyössä
moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
• osaa toimia kasvatusyhteistyötä vahvistaen
• tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
• tuntee päivähoidon ja varhaiskasvatuksen yhteistyötahot ja tietää
verkostoituvan ja moniammatillisen työskentelyn merkityksen käytännössä
• osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja
monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
• osaa toimia tavoitteellisesti ja reflektiivisesti valitsemassaan
toimintaympäristössä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
11.10.2023 - 29.10.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
18 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Tiina Lintunen
- Mari Kirkanen
- Severi Saihomaa
- Vilhelmiina Vuori
- Sari Jylli
- Sandra Hagman
- Vesa Vainiomäki
- Tarja Isomäki
- Marjaana Marttila-Ojala
- Taina Kilpeläinen
- Marianne Neuvonen
- Anu Hellesuo
Ajoitusryhmät
- GER (Koko: 500. Avoin AMK: 0.)
- LST (Koko: 500. Avoin AMK: 0.)
- MIE (Koko: 500. Avoin AMK: 0.)
- MON (Koko: 500. Avoin AMK: 0.)
- VAM (Koko: 500. Avoin AMK: 0.)
- VAR (Koko: 500. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
F52sosF52sos
-
A52sosA52sos
Pienryhmät
- GER
- LST
- MIE
- MON
- VAM
- VAR
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää ammatillisia menetelmiä asiakastyössä
- osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- osaa dokumentoida ammatillisesti ja ymmärtää sen merkityksen asiakastyössä
- tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
- osaa arvioida palveluja käyttäjän ja palvelutarpeiden näkökulmasta ja esittää kehittämishaasteita
- osaa vahvistaa osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja integraatiota yhteiskunnassa ja osallistua alan keskusteluun
- osaa toimia eettisesti asiakas- ja työyhteisötilanteissa
- tunnistaa arvoristiriitoja aiheuttavia tilanteita asiakastyössä
- osaa soveltaa sosiaalialan arvoja ja eettisiä periaatteita asiakastyössä
- osaa toimia sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämiseksi asiakastyössä
Varhaiskasvatuksen sosionomi kelpoisuuden harjoittelun tavoitteet
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää lapsen ja lapsiryhmän kokonaistoimintaa
- osaa tukea lapsen osallisuutta sekä ominaista tapaa toimia, leikkiä
- osaa käyttää ammatillisia menetelmiä lasten ja perheiden tukemistyössä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- osaa toimia kasvatusyhteistyötä vahvistaen
- tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
- tuntee päivähoidon ja varhaiskasvatuksen yhteistyötahot ja tietää verkostoituvan ja moniammatillisen työskentelyn merkityksen käytännössä
- osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- osaa toimia tavoitteellisesti ja reflektiivisesti valitsemassaan toimintaympäristössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun aikana toteutuvat työnohjaukselliset pienryhmät, opiskelijan ohjauskeskustelu ja loppureflektio.
Harjoittelun aikana toteutuu opiskelu työelämässä, reflektointi viikottain työpaikkaohjaajan kanssa ja reflektointiin valmistautuminen sekä oppimispäiväkirjan työstäminen.
Esitietovaatimukset
Edellytyksenä hopsin mukaisesti harjoittelua edeltävät opinnot (1-3 lk) suoritettu. Lisäksi suuntaavista opinnoista (4 lk) tulee olla vähintään puolet suoritettuina.
Lisätietoja opiskelijoille
HAR 1 tulee olla suoritettuna ennen HAR 2 harjoitteluun lähtöä. Poikkeuksena tästä on opiskelijan henkilökohtaiseen HOPSiin kirjattu poikkeava harjoitteluiden järjestys.
HAR 2 voi käynnistyä, kun vähintää puolet suuntaavista opinnoista on suoritettuna. Tällä tarkoitetaan oppimistehtävien jättöä arvioitavaksi.
HAR 2 harjoittelun voi suorittaa työsuhteessa. Tästä on oltava allekirjoitettu sopimus ennen harjoittelun alkua.
Harjoittelun voit suorittaa myös lukukauden ulkopuolella (kesäharjoittelu) oman Hopsisi mukaisesti noudattaen Diakin harjoitteluohjeita
Lisätiedot
Ohje AHOT-hakemukseen: omaa osaamistaan tulee perustella sen suuntaavan osalta, johon harjoittelu liittyy
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijana osallistut aktiivisesti ja ammatillisesti harjoittelun tavoitteiden mukaiseen työskentelyyn harjoittelussa, pienryhmissä ja loppureflektiossa.
Opiskelija
• osaa käyttää ammatillisia menetelmiä asiakastyössä
• osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja
monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
• osaa dokumentoida ammatillisesti ja ymmärtää sen merkityksen asiakastyössä
• tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt
ja osaa toimia niiden mukaisesti
• osaa arvioida palveluja käyttäjän ja palvelutarpeiden näkökulmasta ja esittää
kehittämishaasteita
• osaa vahvistaa osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja integraatiota yhteiskunnassa
ja osallistua alan keskusteluun
• osaa toimia eettisesti asiakas- ja työyhteisötilanteissa
• tunnistaa arvoristiriitoja aiheuttavia tilanteita asiakastyössä
• osaa soveltaa sosiaalialan arvoja ja eettisiä periaatteita asiakastyössä
• osaa toimia sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämiseksi asiakastyössä.
Varhaiskasvatuksen sosionomi kelpoisuuden harjoittelun tavoitteet
Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää lapsen ja lapsiryhmän
kokonaistoimintaa
• osaa tukea lapsen osallisuutta sekä ominaista tapaa toimia, leikkiä
• osaa käyttää ammatillisia menetelmiä lasten ja perheiden tukemistyössä
moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
• osaa toimia kasvatusyhteistyötä vahvistaen
• tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
• tuntee päivähoidon ja varhaiskasvatuksen yhteistyötahot ja tietää
verkostoituvan ja moniammatillisen työskentelyn merkityksen käytännössä
• osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja
monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
• osaa toimia tavoitteellisesti ja reflektiivisesti valitsemassaan
toimintaympäristössä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
01.03.2023 - 19.03.2023
Ajoitus
14.08.2023 - 26.11.2023
Opintopistemäärä
18 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot (temkok 1-3)
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 200
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Mari Kirkanen
- Severi Saihomaa
- Riina Karjalainen
- Sirpa Ylönen
- Sanna Ojala
- Satu Keisala
- Pirkko Kärkkäinen
- Sandra Hagman
- Tarja Isomäki
- Marjaana Marttila-Ojala
- Marianne Neuvonen
- Taina Kilpeläinen
- Mari Nieminen
Ajoitusryhmät
- LST (Koko: 200. Avoin AMK: 0.)
- MIE (Koko: 200. Avoin AMK: 0.)
- MON (Koko: 200. Avoin AMK: 0.)
- VAR (Koko: 200. Avoin AMK: 0.)
- VAM (Koko: 200. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
E51sosE51sos
-
A51sosA51sos
Pienryhmät
- LST
- MIE
- MON
- VAR
- VAM
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää ammatillisia menetelmiä asiakastyössä
- osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- osaa dokumentoida ammatillisesti ja ymmärtää sen merkityksen asiakastyössä
- tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
- osaa arvioida palveluja käyttäjän ja palvelutarpeiden näkökulmasta ja esittää kehittämishaasteita
- osaa vahvistaa osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja integraatiota yhteiskunnassa ja osallistua alan keskusteluun
- osaa toimia eettisesti asiakas- ja työyhteisötilanteissa
- tunnistaa arvoristiriitoja aiheuttavia tilanteita asiakastyössä
- osaa soveltaa sosiaalialan arvoja ja eettisiä periaatteita asiakastyössä
- osaa toimia sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämiseksi asiakastyössä
Varhaiskasvatuksen sosionomi kelpoisuuden harjoittelun tavoitteet
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää lapsen ja lapsiryhmän kokonaistoimintaa
- osaa tukea lapsen osallisuutta sekä ominaista tapaa toimia, leikkiä
- osaa käyttää ammatillisia menetelmiä lasten ja perheiden tukemistyössä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- osaa toimia kasvatusyhteistyötä vahvistaen
- tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
- tuntee päivähoidon ja varhaiskasvatuksen yhteistyötahot ja tietää verkostoituvan ja moniammatillisen työskentelyn merkityksen käytännössä
- osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- osaa toimia tavoitteellisesti ja reflektiivisesti valitsemassaan toimintaympäristössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun aikana toteutuvat työnohjaukselliset pienryhmät, opiskelijan ohjauskeskustelu ja loppureflektio.
Harjoittelun aikana toteutuu opiskelu työelämässä, reflektointi viikottain työpaikkaohjaajan kanssa ja reflektointiin valmistautuminen sekä oppimispäiväkirjan työstäminen.
Esitietovaatimukset
Edellytyksenä hopsin mukaisesti harjoittelua edeltävät opinnot (1-3 lk) suoritettu. Lisäksi suuntaavista opinnoista (4 lk) tulee olla vähintään puolet suoritettuina.
Lisätietoja opiskelijoille
HAR 1 tulee olla suoritettuna ennen HAR 2 harjoitteluun lähtöä. Poikkeuksena tästä on opiskelijan henkilökohtaiseen HOPSiin kirjattu poikkeava harjoitteluiden järjestys.
HAR 2 voi käynnistyä, kun vähintää puolet suuntaavista opinnoista on suoritettuna. Tällä tarkoitetaan oppimistehtävien jättöä arvioitavaksi.
HAR 2 harjoittelun voi suorittaa työsuhteessa. Tästä on oltava allekirjoitettu sopimus ennen harjoittelun alkua.
Harjoittelun voit suorittaa myös lukukauden ulkopuolella (kesäharjoittelu) oman Hopsisi mukaisesti noudattaen Diakin harjoitteluohjeita
Lisätiedot
Ohje AHOT-hakemukseen: omaa osaamistaan tulee perustella sen suuntaavan osalta, johon harjoittelu liittyy
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijana osallistut aktiivisesti ja ammatillisesti harjoittelun tavoitteiden mukaiseen työskentelyyn harjoittelussa, pienryhmissä ja loppureflektiossa.
Opiskelija
• osaa käyttää ammatillisia menetelmiä asiakastyössä
• osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja
monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
• osaa dokumentoida ammatillisesti ja ymmärtää sen merkityksen asiakastyössä
• tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt
ja osaa toimia niiden mukaisesti
• osaa arvioida palveluja käyttäjän ja palvelutarpeiden näkökulmasta ja esittää
kehittämishaasteita
• osaa vahvistaa osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja integraatiota yhteiskunnassa
ja osallistua alan keskusteluun
• osaa toimia eettisesti asiakas- ja työyhteisötilanteissa
• tunnistaa arvoristiriitoja aiheuttavia tilanteita asiakastyössä
• osaa soveltaa sosiaalialan arvoja ja eettisiä periaatteita asiakastyössä
• osaa toimia sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämiseksi asiakastyössä.
Varhaiskasvatuksen sosionomi kelpoisuuden harjoittelun tavoitteet
Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää lapsen ja lapsiryhmän
kokonaistoimintaa
• osaa tukea lapsen osallisuutta sekä ominaista tapaa toimia, leikkiä
• osaa käyttää ammatillisia menetelmiä lasten ja perheiden tukemistyössä
moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
• osaa toimia kasvatusyhteistyötä vahvistaen
• tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
• tuntee päivähoidon ja varhaiskasvatuksen yhteistyötahot ja tietää
verkostoituvan ja moniammatillisen työskentelyn merkityksen käytännössä
• osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja
monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
• osaa toimia tavoitteellisesti ja reflektiivisesti valitsemassaan
toimintaympäristössä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
01.03.2023 - 19.03.2023
Ajoitus
07.08.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
18 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Koulutus
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Satu Keisala
- Marjaana Marttila-Ojala
Ryhmät
-
HKI-S23sosvakaHKI-S23sosvaka
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää ammatillisia menetelmiä asiakastyössä
- osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- osaa dokumentoida ammatillisesti ja ymmärtää sen merkityksen asiakastyössä
- tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
- osaa arvioida palveluja käyttäjän ja palvelutarpeiden näkökulmasta ja esittää kehittämishaasteita
- osaa vahvistaa osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja integraatiota yhteiskunnassa ja osallistua alan keskusteluun
- osaa toimia eettisesti asiakas- ja työyhteisötilanteissa
- tunnistaa arvoristiriitoja aiheuttavia tilanteita asiakastyössä
- osaa soveltaa sosiaalialan arvoja ja eettisiä periaatteita asiakastyössä
- osaa toimia sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämiseksi asiakastyössä
Varhaiskasvatuksen sosionomi kelpoisuuden harjoittelun tavoitteet
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää lapsen ja lapsiryhmän kokonaistoimintaa
- osaa tukea lapsen osallisuutta sekä ominaista tapaa toimia, leikkiä
- osaa käyttää ammatillisia menetelmiä lasten ja perheiden tukemistyössä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- osaa toimia kasvatusyhteistyötä vahvistaen
- tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
- tuntee päivähoidon ja varhaiskasvatuksen yhteistyötahot ja tietää verkostoituvan ja moniammatillisen työskentelyn merkityksen käytännössä
- osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- osaa toimia tavoitteellisesti ja reflektiivisesti valitsemassaan toimintaympäristössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun aikana toteutuvat työnohjaukselliset pienryhmät, opiskelijan ohjauskeskustelu ja loppureflektio.
Harjoittelun aikana toteutuu opiskelu työelämässä, reflektointi viikottain työpaikkaohjaajan kanssa ja reflektointiin valmistautuminen sekä oppimispäiväkirjan työstäminen.
Esitietovaatimukset
Edellytyksenä hopsin mukaisesti harjoittelua edeltävät opinnot (1-3 lk) suoritettu. Lisäksi suuntaavista opinnoista (4 lk) tulee olla vähintään puolet suoritettuina.
Lisätietoja opiskelijoille
HAR 1 tulee olla suoritettuna ennen HAR 2 harjoitteluun lähtöä. Poikkeuksena tästä on opiskelijan henkilökohtaiseen HOPSiin kirjattu poikkeava harjoitteluiden järjestys.
HAR 2 voi käynnistyä, kun vähintää puolet suuntaavista opinnoista on suoritettuna. Tällä tarkoitetaan oppimistehtävien jättöä arvioitavaksi.
HAR 2 harjoittelun voi suorittaa työsuhteessa. Tästä on oltava allekirjoitettu sopimus ennen harjoittelun alkua.
Harjoittelun voit suorittaa myös lukukauden ulkopuolella (kesäharjoittelu) oman Hopsisi mukaisesti noudattaen Diakin harjoitteluohjeita
Lisätiedot
Ohje AHOT-hakemukseen: omaa osaamistaan tulee perustella sen suuntaavan osalta, johon harjoittelu liittyy
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijana osallistut aktiivisesti ja ammatillisesti harjoittelun tavoitteiden mukaiseen työskentelyyn harjoittelussa, pienryhmissä ja loppureflektiossa.
Opiskelija
• osaa käyttää ammatillisia menetelmiä asiakastyössä
• osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja
monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
• osaa dokumentoida ammatillisesti ja ymmärtää sen merkityksen asiakastyössä
• tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt
ja osaa toimia niiden mukaisesti
• osaa arvioida palveluja käyttäjän ja palvelutarpeiden näkökulmasta ja esittää
kehittämishaasteita
• osaa vahvistaa osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja integraatiota yhteiskunnassa
ja osallistua alan keskusteluun
• osaa toimia eettisesti asiakas- ja työyhteisötilanteissa
• tunnistaa arvoristiriitoja aiheuttavia tilanteita asiakastyössä
• osaa soveltaa sosiaalialan arvoja ja eettisiä periaatteita asiakastyössä
• osaa toimia sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämiseksi asiakastyössä.
Varhaiskasvatuksen sosionomi kelpoisuuden harjoittelun tavoitteet
Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää lapsen ja lapsiryhmän
kokonaistoimintaa
• osaa tukea lapsen osallisuutta sekä ominaista tapaa toimia, leikkiä
• osaa käyttää ammatillisia menetelmiä lasten ja perheiden tukemistyössä
moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
• osaa toimia kasvatusyhteistyötä vahvistaen
• tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
• tuntee päivähoidon ja varhaiskasvatuksen yhteistyötahot ja tietää
verkostoituvan ja moniammatillisen työskentelyn merkityksen käytännössä
• osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja
monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
• osaa toimia tavoitteellisesti ja reflektiivisesti valitsemassaan
toimintaympäristössä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
19.09.2022 - 09.10.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 28.04.2023
Opintopistemäärä
18 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 200
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Mari Kirkanen
- Tiina Lintunen
- Severi Saihomaa
- Sirpa Ylönen
- Sari Jylli
- Tarja Isomäki
- Seija Utriainen
- Marjaana Marttila-Ojala
- Marianne Neuvonen
- Taina Kilpeläinen
- Hanna Lamberg
- Anu Hellesuo
Ajoitusryhmät
- GER (Koko: 200. Avoin AMK: 0.)
- LST (Koko: 200. Avoin AMK: 0.)
- MIE (Koko: 200. Avoin AMK: 0.)
- MON (Koko: 200. Avoin AMK: 0.)
- VAM (Koko: 200. Avoin AMK: 0.)
- VAR (Koko: 200. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
F50sosF50sos
-
A50sosA50sos
Pienryhmät
- GER
- LST
- MIE
- MON
- VAM
- VAR
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää ammatillisia menetelmiä asiakastyössä
- osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- osaa dokumentoida ammatillisesti ja ymmärtää sen merkityksen asiakastyössä
- tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
- osaa arvioida palveluja käyttäjän ja palvelutarpeiden näkökulmasta ja esittää kehittämishaasteita
- osaa vahvistaa osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja integraatiota yhteiskunnassa ja osallistua alan keskusteluun
- osaa toimia eettisesti asiakas- ja työyhteisötilanteissa
- tunnistaa arvoristiriitoja aiheuttavia tilanteita asiakastyössä
- osaa soveltaa sosiaalialan arvoja ja eettisiä periaatteita asiakastyössä
- osaa toimia sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämiseksi asiakastyössä
Varhaiskasvatuksen sosionomi kelpoisuuden harjoittelun tavoitteet
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää lapsen ja lapsiryhmän kokonaistoimintaa
- osaa tukea lapsen osallisuutta sekä ominaista tapaa toimia, leikkiä
- osaa käyttää ammatillisia menetelmiä lasten ja perheiden tukemistyössä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- osaa toimia kasvatusyhteistyötä vahvistaen
- tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
- tuntee päivähoidon ja varhaiskasvatuksen yhteistyötahot ja tietää verkostoituvan ja moniammatillisen työskentelyn merkityksen käytännössä
- osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- osaa toimia tavoitteellisesti ja reflektiivisesti valitsemassaan toimintaympäristössä.
Esitietovaatimukset
Edellytyksenä hopsin mukaisesti harjoittelua edeltävät opinnot (1-3 lk) suoritettu. Lisäksi suuntaavista opinnoista (4 lk) tulee olla vähintään puolet suoritettuina.
Lisätiedot
Ohje AHOT-hakemukseen: omaa osaamistaan tulee perustella sen suuntaavan osalta, johon harjoittelu liittyy
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.03.2022
Ajoitus
22.08.2022 - 18.11.2022
Opintopistemäärä
18 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot (temkok 1-3)
Kampus
- Helsinki
- Pieksämäki
- Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Tiina Lintunen
- Satu Keisala
- Pirkko Kärkkäinen
- Sirpa Ylönen
- Vesa Vainiomäki
- Seija Utriainen
- Eija Pehkonen
- Heini Kapanen
- Taina Kilpeläinen
- Marianne Neuvonen
- Mari Nieminen
Ajoitusryhmät
- GER (Koko: 200. Avoin AMK: 0.)
- MIE (Koko: 200. Avoin AMK: 0.)
- MON (Koko: 200. Avoin AMK: 0.)
- VAM (Koko: 200. Avoin AMK: 0.)
- VAR (Koko: 200. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
A49sosA49sos
-
E49sosE49sos
Pienryhmät
- GER
- MIE
- MON
- VAM
- VAR
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää ammatillisia menetelmiä asiakastyössä
- osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- osaa dokumentoida ammatillisesti ja ymmärtää sen merkityksen asiakastyössä
- tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
- osaa arvioida palveluja käyttäjän ja palvelutarpeiden näkökulmasta ja esittää kehittämishaasteita
- osaa vahvistaa osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja integraatiota yhteiskunnassa ja osallistua alan keskusteluun
- osaa toimia eettisesti asiakas- ja työyhteisötilanteissa
- tunnistaa arvoristiriitoja aiheuttavia tilanteita asiakastyössä
- osaa soveltaa sosiaalialan arvoja ja eettisiä periaatteita asiakastyössä
- osaa toimia sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämiseksi asiakastyössä
Varhaiskasvatuksen sosionomi kelpoisuuden harjoittelun tavoitteet
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää lapsen ja lapsiryhmän kokonaistoimintaa
- osaa tukea lapsen osallisuutta sekä ominaista tapaa toimia, leikkiä
- osaa käyttää ammatillisia menetelmiä lasten ja perheiden tukemistyössä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- osaa toimia kasvatusyhteistyötä vahvistaen
- tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
- tuntee päivähoidon ja varhaiskasvatuksen yhteistyötahot ja tietää verkostoituvan ja moniammatillisen työskentelyn merkityksen käytännössä
- osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- osaa toimia tavoitteellisesti ja reflektiivisesti valitsemassaan toimintaympäristössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun aikana toteutuvat työnohjaukselliset pienryhmät, opiskelijan ohjauskeskustelu ja loppureflektio.
Harjoittelun aikana toteutuu opiskelu työelämässä, reflektointi viikottain työpaikkaohjaajan kanssa ja reflektointiin valmistautuminen sekä oppimispäiväkirjan työstäminen.
Esitietovaatimukset
Edellytyksenä hopsin mukaisesti harjoittelua edeltävät opinnot (1-3 lk) suoritettu. Lisäksi suuntaavista opinnoista (4 lk) tulee olla vähintään puolet suoritettuina.
Lisätietoja opiskelijoille
HAR 1 tulee olla suoritettuna ennen HAR 2 harjoitteluun lähtöä. Poikkeuksena tästä on opiskelijan henkilökohtaiseen HOPSiin kirjattu poikkeava harjoitteluiden järjestys.
HAR 2 voi käynnistyä, kun vähintää puolet suuntaavista opinnoista on suoritettuna. Tällä tarkoitetaan oppimistehtävien jättöä arvioitavaksi.
HAR 2 harjoittelun voi suorittaa työsuhteessa. Tästä on oltava allekirjoitettu sopimus ennen harjoittelun alkua.
Harjoittelun voit suorittaa myös lukukauden ulkopuolella (kesäharjoittelu) oman Hopsisi mukaisesti noudattaen Diakin harjoitteluohjeita
Lisätiedot
Ohje AHOT-hakemukseen: omaa osaamistaan tulee perustella sen suuntaavan osalta, johon harjoittelu liittyy
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijana osallistut aktiivisesti ja ammatillisesti harjoittelun tavoitteiden mukaiseen työskentelyyn harjoittelussa, pienryhmissä ja loppureflektiossa.
Opiskelija
• osaa käyttää ammatillisia menetelmiä asiakastyössä
• osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja
monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
• osaa dokumentoida ammatillisesti ja ymmärtää sen merkityksen asiakastyössä
• tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt
ja osaa toimia niiden mukaisesti
• osaa arvioida palveluja käyttäjän ja palvelutarpeiden näkökulmasta ja esittää
kehittämishaasteita
• osaa vahvistaa osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja integraatiota yhteiskunnassa
ja osallistua alan keskusteluun
• osaa toimia eettisesti asiakas- ja työyhteisötilanteissa
• tunnistaa arvoristiriitoja aiheuttavia tilanteita asiakastyössä
• osaa soveltaa sosiaalialan arvoja ja eettisiä periaatteita asiakastyössä
• osaa toimia sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämiseksi asiakastyössä.
Varhaiskasvatuksen sosionomi kelpoisuuden harjoittelun tavoitteet
Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää lapsen ja lapsiryhmän
kokonaistoimintaa
• osaa tukea lapsen osallisuutta sekä ominaista tapaa toimia, leikkiä
• osaa käyttää ammatillisia menetelmiä lasten ja perheiden tukemistyössä
moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
• osaa toimia kasvatusyhteistyötä vahvistaen
• tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
• tuntee päivähoidon ja varhaiskasvatuksen yhteistyötahot ja tietää
verkostoituvan ja moniammatillisen työskentelyn merkityksen käytännössä
• osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja
monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
• osaa toimia tavoitteellisesti ja reflektiivisesti valitsemassaan
toimintaympäristössä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ajoitus
24.01.2022 - 29.04.2022
Opintopistemäärä
18 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot (temkok 1-3)
Kampus
Pori
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Sari Jylli
- Anu Hellesuo
Ajoitusryhmät
- GER (Koko: 100. Avoin AMK: 0.)
- MIE (Koko: 100. Avoin AMK: 0.)
- MON (Koko: 100. Avoin AMK: 0.)
- VAM (Koko: 100. Avoin AMK: 0.)
- VAR (Koko: 100. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
F48sosF48sos
Pienryhmät
- GER
- MIE
- MON
- VAM
- VAR
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää ammatillisia menetelmiä asiakastyössä
- osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- osaa dokumentoida ammatillisesti ja ymmärtää sen merkityksen asiakastyössä
- tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
- osaa arvioida palveluja käyttäjän ja palvelutarpeiden näkökulmasta ja esittää kehittämishaasteita
- osaa vahvistaa osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja integraatiota yhteiskunnassa ja osallistua alan keskusteluun
- osaa toimia eettisesti asiakas- ja työyhteisötilanteissa
- tunnistaa arvoristiriitoja aiheuttavia tilanteita asiakastyössä
- osaa soveltaa sosiaalialan arvoja ja eettisiä periaatteita asiakastyössä
- osaa toimia sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämiseksi asiakastyössä
Varhaiskasvatuksen sosionomi kelpoisuuden harjoittelun tavoitteet
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää lapsen ja lapsiryhmän kokonaistoimintaa
- osaa tukea lapsen osallisuutta sekä ominaista tapaa toimia, leikkiä
- osaa käyttää ammatillisia menetelmiä lasten ja perheiden tukemistyössä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- osaa toimia kasvatusyhteistyötä vahvistaen
- tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
- tuntee päivähoidon ja varhaiskasvatuksen yhteistyötahot ja tietää verkostoituvan ja moniammatillisen työskentelyn merkityksen käytännössä
- osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- osaa toimia tavoitteellisesti ja reflektiivisesti valitsemassaan toimintaympäristössä.
Esitietovaatimukset
Edellytyksenä hopsin mukaisesti harjoittelua edeltävät opinnot (1-3 lk) suoritettu. Lisäksi suuntaavista opinnoista (4 lk) tulee olla vähintään puolet suoritettuina.
Lisätiedot
Ohje AHOT-hakemukseen: omaa osaamistaan tulee perustella sen suuntaavan osalta, johon harjoittelu liittyy
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ajoitus
17.01.2022 - 22.04.2022
Opintopistemäärä
18 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot (temkok 1-3)
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Riitta-Liisa Rotinen
- Tiina Lintunen
- Vesa Vainiomäki
- Eija Pehkonen
- Seija Utriainen
- Marjaana Marttila-Ojala
- Taina Kilpeläinen
- Marianne Neuvonen
Ajoitusryhmät
- GER (Koko: 100. Avoin AMK: 0.)
- MIE (Koko: 100. Avoin AMK: 0.)
- MON (Koko: 100. Avoin AMK: 0.)
- VAM (Koko: 100. Avoin AMK: 0.)
- VAR (Koko: 100. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
A48sosA48sos
Pienryhmät
- GER
- MIE
- MON
- VAM
- VAR
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää ammatillisia menetelmiä asiakastyössä
- osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- osaa dokumentoida ammatillisesti ja ymmärtää sen merkityksen asiakastyössä
- tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
- osaa arvioida palveluja käyttäjän ja palvelutarpeiden näkökulmasta ja esittää kehittämishaasteita
- osaa vahvistaa osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja integraatiota yhteiskunnassa ja osallistua alan keskusteluun
- osaa toimia eettisesti asiakas- ja työyhteisötilanteissa
- tunnistaa arvoristiriitoja aiheuttavia tilanteita asiakastyössä
- osaa soveltaa sosiaalialan arvoja ja eettisiä periaatteita asiakastyössä
- osaa toimia sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämiseksi asiakastyössä
Varhaiskasvatuksen sosionomi kelpoisuuden harjoittelun tavoitteet
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää lapsen ja lapsiryhmän kokonaistoimintaa
- osaa tukea lapsen osallisuutta sekä ominaista tapaa toimia, leikkiä
- osaa käyttää ammatillisia menetelmiä lasten ja perheiden tukemistyössä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- osaa toimia kasvatusyhteistyötä vahvistaen
- tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
- tuntee päivähoidon ja varhaiskasvatuksen yhteistyötahot ja tietää verkostoituvan ja moniammatillisen työskentelyn merkityksen käytännössä
- osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- osaa toimia tavoitteellisesti ja reflektiivisesti valitsemassaan toimintaympäristössä.
Esitietovaatimukset
Edellytyksenä hopsin mukaisesti harjoittelua edeltävät opinnot (1-3 lk) suoritettu. Lisäksi suuntaavista opinnoista (4 lk) tulee olla vähintään puolet suoritettuina.
Lisätiedot
Ohje AHOT-hakemukseen: omaa osaamistaan tulee perustella sen suuntaavan osalta, johon harjoittelu liittyy
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 27.05.2022
Opintopistemäärä
18 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Koulutus
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 300
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Eija Pehkonen
Ajoitusryhmät
- GER (Koko: 100. Avoin AMK: 0.)
- MIE (Koko: 100. Avoin AMK: 0.)
- MON (Koko: 100. Avoin AMK: 0.)
- VAM (Koko: 100. Avoin AMK: 0.)
- VAR (Koko: 100. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
DiakDiak yhteinen
Pienryhmät
- GER
- MIE
- MON
- VAM
- VAR
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää ammatillisia menetelmiä asiakastyössä
- osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- osaa dokumentoida ammatillisesti ja ymmärtää sen merkityksen asiakastyössä
- tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
- osaa arvioida palveluja käyttäjän ja palvelutarpeiden näkökulmasta ja esittää kehittämishaasteita
- osaa vahvistaa osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja integraatiota yhteiskunnassa ja osallistua alan keskusteluun
- osaa toimia eettisesti asiakas- ja työyhteisötilanteissa
- tunnistaa arvoristiriitoja aiheuttavia tilanteita asiakastyössä
- osaa soveltaa sosiaalialan arvoja ja eettisiä periaatteita asiakastyössä
- osaa toimia sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämiseksi asiakastyössä
Varhaiskasvatuksen sosionomi kelpoisuuden harjoittelun tavoitteet
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää lapsen ja lapsiryhmän kokonaistoimintaa
- osaa tukea lapsen osallisuutta sekä ominaista tapaa toimia, leikkiä
- osaa käyttää ammatillisia menetelmiä lasten ja perheiden tukemistyössä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- osaa toimia kasvatusyhteistyötä vahvistaen
- tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
- tuntee päivähoidon ja varhaiskasvatuksen yhteistyötahot ja tietää verkostoituvan ja moniammatillisen työskentelyn merkityksen käytännössä
- osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- osaa toimia tavoitteellisesti ja reflektiivisesti valitsemassaan toimintaympäristössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun aikana toteutuvat työnohjaukselliset pienryhmät, opiskelijan ohjauskeskustelu ja loppureflektio.
Harjoittelun aikana toteutuu opiskelu työelämässä, reflektointi viikottain työpaikkaohjaajan kanssa ja reflektointiin valmistautuminen sekä oppimispäiväkirjan työstäminen.
Esitietovaatimukset
Edellytyksenä hopsin mukaisesti harjoittelua edeltävät opinnot (1-3 lk) suoritettu. Lisäksi suuntaavista opinnoista (4 lk) tulee olla vähintään puolet suoritettuina.
Lisätietoja opiskelijoille
HAR 1 tulee olla suoritettuna ennen HAR 2 harjoitteluun lähtöä. Poikkeuksena tästä on opiskelijan henkilökohtaiseen HOPSiin kirjattu poikkeava harjoitteluiden järjestys.
HAR 2 voi käynnistyä, kun vähintää puolet suuntaavista opinnoista on suoritettuna. Tällä tarkoitetaan oppimistehtävien jättöä arvioitavaksi.
HAR 2 harjoittelun voi suorittaa työsuhteessa. Tästä on oltava allekirjoitettu sopimus ennen harjoittelun alkua.
Harjoittelun voit suorittaa myös lukukauden ulkopuolella (kesäharjoittelu) oman Hopsisi mukaisesti noudattaen Diakin harjoitteluohjeita
Lisätiedot
Ohje AHOT-hakemukseen: omaa osaamistaan tulee perustella sen suuntaavan osalta, johon harjoittelu liittyy
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijana osallistut aktiivisesti ja ammatillisesti harjoittelun tavoitteiden mukaiseen työskentelyyn harjoittelussa, pienryhmissä ja loppureflektiossa.
Opiskelija
• osaa käyttää ammatillisia menetelmiä asiakastyössä
• osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja
monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
• osaa dokumentoida ammatillisesti ja ymmärtää sen merkityksen asiakastyössä
• tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt
ja osaa toimia niiden mukaisesti
• osaa arvioida palveluja käyttäjän ja palvelutarpeiden näkökulmasta ja esittää
kehittämishaasteita
• osaa vahvistaa osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja integraatiota yhteiskunnassa
ja osallistua alan keskusteluun
• osaa toimia eettisesti asiakas- ja työyhteisötilanteissa
• tunnistaa arvoristiriitoja aiheuttavia tilanteita asiakastyössä
• osaa soveltaa sosiaalialan arvoja ja eettisiä periaatteita asiakastyössä
• osaa toimia sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämiseksi asiakastyössä.
Varhaiskasvatuksen sosionomi kelpoisuuden harjoittelun tavoitteet
Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää lapsen ja lapsiryhmän
kokonaistoimintaa
• osaa tukea lapsen osallisuutta sekä ominaista tapaa toimia, leikkiä
• osaa käyttää ammatillisia menetelmiä lasten ja perheiden tukemistyössä
moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
• osaa toimia kasvatusyhteistyötä vahvistaen
• tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
• tuntee päivähoidon ja varhaiskasvatuksen yhteistyötahot ja tietää
verkostoituvan ja moniammatillisen työskentelyn merkityksen käytännössä
• osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja
monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
• osaa toimia tavoitteellisesti ja reflektiivisesti valitsemassaan
toimintaympäristössä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty