Siirry suoraan sisältöön

Sosiaaliturvaohjaus ja sosiaaliturvan kehitysnäkymätLaajuus (5 op)

Tunnus: MUU0205A20S

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- oppii etsimään asiakaslähtöisesti soveltuvaa sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöä
- tuntee kuntoutusjärjestelmää ja sen merkitystä toiminta- ja työkyvyn varmistajana
- oppii ohjaamaan asiakasta lakisääteisen sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen hakemisessa
- tuntee keskeiset sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- tietää keskeiset sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamishaasteet

Sisältö

- lakisääteinen sosiaaliturva ja sitä täydentävät palvelut
- kuntoutusjärjestelmä
- sosiaaliturvaohjaus
- sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamistarpeet

Ilmoittautumisaika

23.09.2024 - 13.10.2024

Ajoitus

17.03.2025 - 11.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1.5 op

Toteutustapa

70 % Lähiopetus, 30 % Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Oulu

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 70

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Harriet Tervonen
  • Sirpa Salmela
Ryhmät
  • OUL-K25sos
    OUL-K25sos

Tavoitteet

Opiskelija
- oppii etsimään asiakaslähtöisesti soveltuvaa sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöä
- tuntee kuntoutusjärjestelmää ja sen merkitystä toiminta- ja työkyvyn varmistajana
- oppii ohjaamaan asiakasta lakisääteisen sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen hakemisessa
- tuntee keskeiset sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- tietää keskeiset sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamishaasteet

Sisältö

- lakisääteinen sosiaaliturva ja sitä täydentävät palvelut
- kuntoutusjärjestelmä
- sosiaaliturvaohjaus
- sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamistarpeet

Opetusmenetelmät

Luennot, pienryhmäkeskustelut ja webinaari toteutuvat etäopetuksena, joka on merkitty lukujärjestykseen ja edellyttää läsnäoloa verkkovälitteisesti/ Zoom.

Sosiaaliturvaan liittyvät case-tehtävät teet paritehtävänä. Webinaari liittyy case-tehtäviin ja edellyttää case-tehtävien palautusta ennen webinaaria. Lisäksi tehtävänä on verkkokeskustelutehtävä uusista teknologioista ja verkkotentti (pari/ tai yksilötehtävänä).

Aika ja paikka

Opetus, webinaari ja verkkotentti lukujärjestyksen mukaisesti, edellyttävät läsnäoloa opetuksessa. Opetus järjestetään verkko-opetuksena lukujärjestyksen mukaisesti.

Oppimateriaalit

Verkkokeskustelussa hyödynnettävä oppimateriaali:


1) Pyykönen, A.-M., Lammintakanen, J., & Pehkonen, A. (2022). Syrjiikö digitalisointi ihmisiä sosiaalipalveluissa? (Julkaisu 50). Kunnallisalan kehittämissäätiö. https://kaks.fi/julkaisut/syrjiiko-digitalisointi-ihmisia-sosiaa-lipalveluissa/
2) Kivistö, M., Heini, A., Kontu, K., Kunttu, K., Lappalainen, T., Lindroos, N., Ronimus, H., & Sjöblom, S. (2019). Asiakasosallisuuden toteutuminen ja digitalisaation mahdollisuudet vammaissosiaalityön asiakasprosessissa. Kuntoutus 42(1), 18–24. https://journal.fi/kuntoutus/article/view/97232
3) Juujärvi, S. (2022). Sosiaalisesti syrjäytyneiden ryhmien digituki Empatiaa ja käytännön ongelmanratkaisua. Yhteiskuntapolitiikka 87(5-6), 491 – 501. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/145563/YP2205-6_Juuj%c3%a4rvi.pdf?sequence=1&isAllowed=y
4) Granholm, C. (2020). Tekeekö palveluiden digitalisaatio julkisista sosiaalipalveluista nuorille helpommin saavutettavia? Teoksessa P. Berg, & S. Myllyniemi (toim.), Palvelu pelaa! Nuorisobarometri 2020 (s. 169-176). (Näkökulma). Nuorisotutkimusseura. https://tietoanuorista.fi/wp-content/uploads/2021/03/nuorisobarometri-2020-web-1.pdf
5) Sosiaali- ja terveysministeriö. (2022). Sosiaaliturvan valinnat ja perusperiaatteet. Sosiaaliturvakomitean raportti. (Julkaisuja 5). Valtioneuvosto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-8452-3


Verkkotenttinä dialogi- eli paritentti (tai yksilötentti) seuraavista julkaisuista:

1) Pyykönen, A-M., Lammintakanen, J., & Pehkonen, A. (2022). Syrjiikö digitalisointi ihmisiä sosiaalipalveluissa? Kunnallisalan kehittämissäätiö.
https://kaks.fi/julkaisut/syrjiiko-digitalisointi-ihmisia-sosiaa-lipalveluissa/

2) Kivistö, M., Heini, A., Kontu, K., Kunttu, K., Lappalainen, T., Lindroos, N., Ronimus, H., & Sjöblom, S. (2019). Asiakasosallisuuden toteutuminen ja digitalisaation mahdollisuudet vammaissosiaalityön asiakasprosessissa. Kuntoutus, 42(1), 18–24. https://journal.fi/kuntoutus/article/view/97232

3) Niemelä, J., & Kivipelto, M. (2019). Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sote-keskusten lähtökohdaksi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-426-4

4) Sosiaaliturvan valinnat ja perusperiaatteet: Sosiaaliturvakomitean raportti. (2022). Sosiaali- ja terveysministeriö.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-8452-3

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija tekee tehtävät yksilötehtävinä ja tentin yleisenä tenttipäivänä. Opetuksen korvaaminen toteutuu sovitusti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lukujärjestyksen mukaisesti. Verkkotentti uusitaan yleisenä tenttipäivänä.

Kansainvälisyys

-

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa verkko-opetuksella, joka sisältää orientaation opintojaksolle, luento-osuuksia ja oppimistehtävien läpikäynnin. Opetusta on lisäksi lukujärjestykseen merkittyinä kertoina opintojakson aikana sekä opintojakson lopussa on yhteinen webinaari sekä verkkotentti tenttikirjasta. Tarkemmat ohjeet ovat oppimisalustalla.

Opintojaksossa on kolme oppimistehtävää: sosiaaliturvaan liittyvä paritehtävä, verkkokeskustelutehtävä uusiin teknologioihin liittyen sekä verkkotentti tenttiteoksesta.

Lisätietoja opiskelijoille

AHOT Diakin ahotointiohjeiden mukaisesti. Ahot-hakemuksessa on osoitettava sosiaaliturvan ja digitalisaation hyvää hallintaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään DIAK:n alkuvaiheen arviointikriteereitä. Tentti arvioidaan arviointiasteikolla 0-5, sosiaaliturvatehtävä ja verkkokeskustelutehtävä asteikolla täydennettävä/hyväksytty. Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu eri oppimistehtävien yhteisarvioinnin perusteella.
Tarkemmat arviointiperusteet esitellään tehtävänannon yhteydessä.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

23.09.2024 - 13.10.2024

Ajoitus

17.03.2025 - 18.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2.5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Pori

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 70

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Mari Kirkanen
  • Anu Hellesuo
Ryhmät
  • POR-K25sos
    POR-K25sos

Tavoitteet

Opiskelija
- oppii etsimään asiakaslähtöisesti soveltuvaa sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöä
- tuntee kuntoutusjärjestelmää ja sen merkitystä toiminta- ja työkyvyn varmistajana
- oppii ohjaamaan asiakasta lakisääteisen sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen hakemisessa
- tuntee keskeiset sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- tietää keskeiset sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamishaasteet

Sisältö

- lakisääteinen sosiaaliturva ja sitä täydentävät palvelut
- kuntoutusjärjestelmä
- sosiaaliturvaohjaus
- sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamistarpeet

Opetusmenetelmät

Luennot, pienryhmäkeskustelut ja webinaari toteutuvat etäopetuksena, joka on merkitty lukujärjestykseen ja edellyttää läsnäoloa verkkovälitteisesti/ Zoom.

Sosiaaliturvaan liittyvät case-tehtävät teet paritehtävänä. Webinaari liittyy case-tehtäviin ja edellyttää case-tehtävien palautusta ennen webinaaria. Lisäksi tehtävänä on verkkokeskustelutehtävä uusista teknologioista ja verkkotentti (pari/ tai yksilötehtävänä).

Aika ja paikka

Opetus, webinaari ja verkkotentti lukujärjestyksen mukaisesti, edellyttävät läsnäoloa opetuksessa. Opetus järjestetään verkko-opetuksena lukujärjestyksen mukaisesti.

Oppimateriaalit

Verkkokeskustelussa hyödynnettävä oppimateriaali:


1) Pyykönen, A.-M., Lammintakanen, J., & Pehkonen, A. (2022). Syrjiikö digitalisointi ihmisiä sosiaalipalveluissa? (Julkaisu 50). Kunnallisalan kehittämissäätiö. https://kaks.fi/julkaisut/syrjiiko-digitalisointi-ihmisia-sosiaa-lipalveluissa/
2) Kivistö, M., Heini, A., Kontu, K., Kunttu, K., Lappalainen, T., Lindroos, N., Ronimus, H., & Sjöblom, S. (2019). Asiakasosallisuuden toteutuminen ja digitalisaation mahdollisuudet vammaissosiaalityön asiakasprosessissa. Kuntoutus 42(1), 18–24. https://journal.fi/kuntoutus/article/view/97232
3) Juujärvi, S. (2022). Sosiaalisesti syrjäytyneiden ryhmien digituki Empatiaa ja käytännön ongelmanratkaisua. Yhteiskuntapolitiikka 87(5-6), 491 – 501. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/145563/YP2205-6_Juuj%c3%a4rvi.pdf?sequence=1&isAllowed=y
4) Granholm, C. (2020). Tekeekö palveluiden digitalisaatio julkisista sosiaalipalveluista nuorille helpommin saavutettavia? Teoksessa P. Berg, & S. Myllyniemi (toim.), Palvelu pelaa! Nuorisobarometri 2020 (s. 169-176). (Näkökulma). Nuorisotutkimusseura. https://tietoanuorista.fi/wp-content/uploads/2021/03/nuorisobarometri-2020-web-1.pdf
5) Sosiaali- ja terveysministeriö. (2022). Sosiaaliturvan valinnat ja perusperiaatteet. Sosiaaliturvakomitean raportti. (Julkaisuja 5). Valtioneuvosto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-8452-3


Verkkotenttinä dialogi- eli paritentti (tai yksilötentti) seuraavista julkaisuista:

1) Pyykönen, A-M., Lammintakanen, J., & Pehkonen, A. (2022). Syrjiikö digitalisointi ihmisiä sosiaalipalveluissa? Kunnallisalan kehittämissäätiö.
https://kaks.fi/julkaisut/syrjiiko-digitalisointi-ihmisia-sosiaa-lipalveluissa/

2) Kivistö, M., Heini, A., Kontu, K., Kunttu, K., Lappalainen, T., Lindroos, N., Ronimus, H., & Sjöblom, S. (2019). Asiakasosallisuuden toteutuminen ja digitalisaation mahdollisuudet vammaissosiaalityön asiakasprosessissa. Kuntoutus, 42(1), 18–24. https://journal.fi/kuntoutus/article/view/97232

3) Niemelä, J., & Kivipelto, M. (2019). Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sote-keskusten lähtökohdaksi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-426-4

4) Sosiaaliturvan valinnat ja perusperiaatteet: Sosiaaliturvakomitean raportti. (2022). Sosiaali- ja terveysministeriö.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-8452-3

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija tekee tehtävät yksilötehtävinä ja tentin yleisenä tenttipäivänä. Opetuksen korvaaminen toteutuu sovitusti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lukujärjestyksen mukaisesti. Verkkotentti uusitaan yleisenä tenttipäivänä.

Kansainvälisyys

-

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa verkko-opetuksella, joka sisältää orientaation opintojaksolle, luento-osuuksia ja oppimistehtävien läpikäynnin. Opetusta on lisäksi lukujärjestykseen merkittyinä kertoina opintojakson aikana sekä opintojakson lopussa on yhteinen webinaari sekä verkkotentti tenttikirjasta. Tarkemmat ohjeet ovat oppimisalustalla.

Opintojaksossa on kolme oppimistehtävää: sosiaaliturvaan liittyvä paritehtävä, verkkokeskustelutehtävä uusiin teknologioihin liittyen sekä verkkotentti tenttiteoksesta.

Lisätietoja opiskelijoille

AHOT Diakin ahotointiohjeiden mukaisesti. Ahot-hakemuksessa on osoitettava sosiaaliturvan ja digitalisaation hyvää hallintaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään DIAK:n alkuvaiheen arviointikriteereitä. Tentti arvioidaan arviointiasteikolla 0-5, sosiaaliturvatehtävä ja verkkokeskustelutehtävä asteikolla täydennettävä/hyväksytty. Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu eri oppimistehtävien yhteisarvioinnin perusteella.
Tarkemmat arviointiperusteet esitellään tehtävänannon yhteydessä.

Arviointiasteikko

0-5

Ajoitus

01.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Vilhelmiina Vuori
  • Susanna Tanskanen
Ryhmät
  • HKI-S24sosvakaAVOIN
    Avoin amk - Sosionomikoulutus

Tavoitteet

Opiskelija
- oppii etsimään asiakaslähtöisesti soveltuvaa sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöä
- tuntee kuntoutusjärjestelmää ja sen merkitystä toiminta- ja työkyvyn varmistajana
- oppii ohjaamaan asiakasta lakisääteisen sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen hakemisessa
- tuntee keskeiset sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- tietää keskeiset sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamishaasteet

Sisältö

- lakisääteinen sosiaaliturva ja sitä täydentävät palvelut
- kuntoutusjärjestelmä
- sosiaaliturvaohjaus
- sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamistarpeet

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.03.2024 - 18.03.2024

Ajoitus

28.10.2024 - 15.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Harriet Tervonen
  • Vilhelmiina Vuori
Ryhmät
  • HKI-S24sos
    HKI-S24sos

Tavoitteet

Opiskelija
- oppii etsimään asiakaslähtöisesti soveltuvaa sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöä
- tuntee kuntoutusjärjestelmää ja sen merkitystä toiminta- ja työkyvyn varmistajana
- oppii ohjaamaan asiakasta lakisääteisen sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen hakemisessa
- tuntee keskeiset sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- tietää keskeiset sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamishaasteet

Sisältö

- lakisääteinen sosiaaliturva ja sitä täydentävät palvelut
- kuntoutusjärjestelmä
- sosiaaliturvaohjaus
- sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamistarpeet

Opetusmenetelmät

Luennot, pienryhmäkeskustelut ja seminaari/ webinaari toteutuvat opetuksena, joka on merkitty lukujärjestykseen ja edellyttää läsnäoloa joko verkossa/ kampuksella.
Sosiaaliturvaan liittyvät case-tehtävät teet paritehtävänä. Seminaari/webinaari liittyy case-tehtäviin ja edellyttää case-tehtävien palautusta ennen seminaaria. Lisäksi tehtävänä on verkkokeskustelutehtävä uusista teknologioista ja verkkotentti (pari/ tai yksilötehtävänä).

Aika ja paikka

Opetus, seminaari ja verkkotentti lukujärjestyksen mukaisesti, edellyttävät läsnäoloa opetuksessa. Opetus järjestetään joko lähiopetuksena kampuksella tai/ ja verkko-opetuksena lukujärjestyksen mukaisesti.

Oppimateriaalit

Verkkokeskustelussa ja sosiaaliturvatehtävässä hyödynnettävä oppimateriaali on oppimisalustalla.
Verkkotenttinä dialogi- eli paritentti (tai yksilötentti) seuraavista julkaisuista:

1) Pyykönen, A-M., Lammintakanen, J., & Pehkonen, A. (2022). Syrjiikö digitalisointi ihmisiä sosiaalipalveluissa? Kunnallisalan kehittämissäätiö.
https://kaks.fi/julkaisut/syrjiiko-digitalisointi-ihmisia-sosiaa-lipalveluissa/

2) Kivistö, M., Heini, A., Kontu, K., Kunttu, K., Lappalainen, T., Lindroos, N., Ronimus, H., & Sjöblom, S. (2019). Asiakasosallisuuden toteutuminen ja digitalisaation mahdollisuudet vammaissosiaalityön asiakasprosessissa. Kuntoutus, 42(1), 18–24. https://journal.fi/kuntoutus/article/view/97232

3) Niemelä, J., & Kivipelto, M. (2019). Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sote-keskusten lähtökohdaksi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-426-4

4) Sosiaaliturvan valinnat ja perusperiaatteet: Sosiaaliturvakomitean raportti. (2022). Sosiaali- ja terveysministeriö.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-8452-3

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija tekee tehtävät yksilötehtävinä ja tentin yleisenä tenttipäivänä. Opetuksen korvaaminen toteutuu sovitusti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lukujärjestyksen mukaisesti. Verkkotentti uusitaan yleisenä tenttipäivänä.

Kansainvälisyys

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op= 27 tuntia opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa opetuksella, joka sisältää orientaation opintojaksolle, luento-osuuksia ja oppimistehtävien läpikäynnin. Opetusta on lisäksi lukujärjestykseen merkittyinä kertoina opintojakson aikana sekä opintojakson lopussa on yhteinen seminaari/ webinaari sekä verkkotentti tenttikirjasta. Tarkemmat ohjeet ovat oppimisalustalla.

Opintojaksossa on kolme oppimistehtävää: sosiaaliturvaan liittyvä paritehtävä, verkkokeskustelutehtävä uusiin teknologioihin liittyen sekä verkkotentti tenttiteoksesta.

Lisätietoja opiskelijoille

AHOT Diakin ahotointiohjeiden mukaisesti. Ahot-hakemuksessa on osoitettava sosiaaliturvan ja digitalisaation hyvää hallintaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään DIAK:n alkuvaiheen arviointikriteereitä. Tentti arvioidaan arviointiasteikolla 0-5, sosiaaliturvatehtävä ja verkkokeskustelutehtävä asteikolla täydennettävä/hyväksytty. Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu eri oppimistehtävien yhteisarvioinnin perusteella.
Tarkemmat arviointiperusteet esitellään tehtävänannon yhteydessä.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.03.2024 - 18.03.2024

Ajoitus

28.10.2024 - 15.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Varkaus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Riina Karjalainen
  • Vesa Vainiomäki
  • Taina Kilpeläinen
Ryhmät
  • VAR-S24sos
    VAR-S24sos

Tavoitteet

Opiskelija
- oppii etsimään asiakaslähtöisesti soveltuvaa sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöä
- tuntee kuntoutusjärjestelmää ja sen merkitystä toiminta- ja työkyvyn varmistajana
- oppii ohjaamaan asiakasta lakisääteisen sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen hakemisessa
- tuntee keskeiset sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- tietää keskeiset sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamishaasteet

Sisältö

- lakisääteinen sosiaaliturva ja sitä täydentävät palvelut
- kuntoutusjärjestelmä
- sosiaaliturvaohjaus
- sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamistarpeet

Opetusmenetelmät

Luennot, pienryhmäkeskustelut ja seminaari/ webinaari toteutuvat opetuksena, joka on merkitty lukujärjestykseen ja edellyttää läsnäoloa joko verkossa/ kampuksella.
Sosiaaliturvaan liittyvät case-tehtävät teet paritehtävänä. Seminaari/webinaari liittyy case-tehtäviin ja edellyttää case-tehtävien palautusta ennen seminaaria. Lisäksi tehtävänä on verkkokeskustelutehtävä uusista teknologioista ja verkkotentti (pari/ tai yksilötehtävänä).

Aika ja paikka

Opetus, seminaari ja verkkotentti lukujärjestyksen mukaisesti, edellyttävät läsnäoloa opetuksessa. Opetus järjestetään joko lähiopetuksena kampuksella tai/ ja verkko-opetuksena lukujärjestyksen mukaisesti.

Oppimateriaalit

Verkkokeskustelussa ja sosiaaliturvatehtävässä hyödynnettävä oppimateriaali on oppimisalustalla.
Verkkotenttinä dialogi- eli paritentti (tai yksilötentti) seuraavista julkaisuista:

1) Pyykönen, A-M., Lammintakanen, J., & Pehkonen, A. (2022). Syrjiikö digitalisointi ihmisiä sosiaalipalveluissa? Kunnallisalan kehittämissäätiö.
https://kaks.fi/julkaisut/syrjiiko-digitalisointi-ihmisia-sosiaa-lipalveluissa/

2) Kivistö, M., Heini, A., Kontu, K., Kunttu, K., Lappalainen, T., Lindroos, N., Ronimus, H., & Sjöblom, S. (2019). Asiakasosallisuuden toteutuminen ja digitalisaation mahdollisuudet vammaissosiaalityön asiakasprosessissa. Kuntoutus, 42(1), 18–24. https://journal.fi/kuntoutus/article/view/97232

3) Niemelä, J., & Kivipelto, M. (2019). Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sote-keskusten lähtökohdaksi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-426-4

4) Sosiaaliturvan valinnat ja perusperiaatteet: Sosiaaliturvakomitean raportti. (2022). Sosiaali- ja terveysministeriö.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-8452-3

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija tekee tehtävät yksilötehtävinä ja tentin yleisenä tenttipäivänä. Opetuksen korvaaminen toteutuu sovitusti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lukujärjestyksen mukaisesti. Verkkotentti uusitaan yleisenä tenttipäivänä.

Kansainvälisyys

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op= 27 tuntia opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa opetuksella, joka sisältää orientaation opintojaksolle, luento-osuuksia ja oppimistehtävien läpikäynnin. Opetusta on lisäksi lukujärjestykseen merkittyinä kertoina opintojakson aikana sekä opintojakson lopussa on yhteinen seminaari/ webinaari sekä verkkotentti tenttikirjasta. Tarkemmat ohjeet ovat oppimisalustalla.

Opintojaksossa on kolme oppimistehtävää: sosiaaliturvaan liittyvä paritehtävä, verkkokeskustelutehtävä uusiin teknologioihin liittyen sekä verkkotentti tenttiteoksesta.

Lisätietoja opiskelijoille

AHOT Diakin ahotointiohjeiden mukaisesti. Ahot-hakemuksessa on osoitettava sosiaaliturvan ja digitalisaation hyvää hallintaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään DIAK:n alkuvaiheen arviointikriteereitä. Tentti arvioidaan arviointiasteikolla 0-5, sosiaaliturvatehtävä ja verkkokeskustelutehtävä asteikolla täydennettävä/hyväksytty. Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu eri oppimistehtävien yhteisarvioinnin perusteella.
Tarkemmat arviointiperusteet esitellään tehtävänannon yhteydessä.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.03.2024 - 18.03.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 06.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Vilhelmiina Vuori
  • Vesa Vainiomäki
Ryhmät
  • HKI-K24sos
    HKI-K24sos

Tavoitteet

Opiskelija
- oppii etsimään asiakaslähtöisesti soveltuvaa sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöä
- tuntee kuntoutusjärjestelmää ja sen merkitystä toiminta- ja työkyvyn varmistajana
- oppii ohjaamaan asiakasta lakisääteisen sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen hakemisessa
- tuntee keskeiset sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- tietää keskeiset sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamishaasteet

Sisältö

- lakisääteinen sosiaaliturva ja sitä täydentävät palvelut
- kuntoutusjärjestelmä
- sosiaaliturvaohjaus
- sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamistarpeet

Opetusmenetelmät

Luennot, pienryhmäkeskustelut ja seminaari/ webinaari toteutuvat opetuksena, joka on merkitty lukujärjestykseen ja edellyttää läsnäoloa joko verkossa/ kampuksella.
Sosiaaliturvaan liittyvät case-tehtävät teet paritehtävänä. Seminaari/webinaari liittyy case-tehtäviin ja edellyttää case-tehtävien palautusta ennen seminaaria. Lisäksi tehtävänä on verkkokeskustelutehtävä uusista teknologioista ja verkkotentti (pari/ tai yksilötehtävänä).

Aika ja paikka

Opetus, seminaari ja verkkotentti lukujärjestyksen mukaisesti, edellyttävät läsnäoloa opetuksessa. Opetus järjestetään joko lähiopetuksena kampuksella tai/ ja verkko-opetuksena lukujärjestyksen mukaisesti.

Oppimateriaalit

Verkkokeskustelussa ja sosiaaliturvatehtävässä hyödynnettävä oppimateriaali on oppimisalustalla.
Verkkotenttinä dialogi- eli paritentti (tai yksilötentti) seuraavista julkaisuista:

1) Pyykönen, A-M., Lammintakanen, J., & Pehkonen, A. (2022). Syrjiikö digitalisointi ihmisiä sosiaalipalveluissa? Kunnallisalan kehittämissäätiö.
https://kaks.fi/julkaisut/syrjiiko-digitalisointi-ihmisia-sosiaa-lipalveluissa/

2) Kivistö, M., Heini, A., Kontu, K., Kunttu, K., Lappalainen, T., Lindroos, N., Ronimus, H., & Sjöblom, S. (2019). Asiakasosallisuuden toteutuminen ja digitalisaation mahdollisuudet vammaissosiaalityön asiakasprosessissa. Kuntoutus, 42(1), 18–24. https://journal.fi/kuntoutus/article/view/97232

3) Niemelä, J., & Kivipelto, M. (2019). Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sote-keskusten lähtökohdaksi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-426-4

4) Sosiaaliturvan valinnat ja perusperiaatteet: Sosiaaliturvakomitean raportti. (2022). Sosiaali- ja terveysministeriö.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-8452-3

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija tekee tehtävät yksilötehtävinä ja tentin yleisenä tenttipäivänä. Opetuksen korvaaminen toteutuu sovitusti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lukujärjestyksen mukaisesti. Verkkotentti uusitaan yleisenä tenttipäivänä.

Kansainvälisyys

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op= 27 tuntia opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa opetuksella, joka sisältää orientaation opintojaksolle, luento-osuuksia ja oppimistehtävien läpikäynnin. Opetusta on lisäksi lukujärjestykseen merkittyinä kertoina opintojakson aikana sekä opintojakson lopussa on yhteinen seminaari/ webinaari sekä verkkotentti tenttikirjasta. Tarkemmat ohjeet ovat oppimisalustalla.

Opintojaksossa on kolme oppimistehtävää: sosiaaliturvaan liittyvä paritehtävä, verkkokeskustelutehtävä uusiin teknologioihin liittyen sekä verkkotentti tenttiteoksesta.

Lisätietoja opiskelijoille

AHOT Diakin ahotointiohjeiden mukaisesti. Ahot-hakemuksessa on osoitettava sosiaaliturvan ja digitalisaation hyvää hallintaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään DIAK:n alkuvaiheen arviointikriteereitä. Tentti arvioidaan arviointiasteikolla 0-5, sosiaaliturvatehtävä ja verkkokeskustelutehtävä asteikolla täydennettävä/hyväksytty. Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu eri oppimistehtävien yhteisarvioinnin perusteella.
Tarkemmat arviointiperusteet esitellään tehtävänannon yhteydessä.

Arviointiasteikko

0-5

Ajoitus

15.04.2024 - 19.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Pori

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 333

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Mari Kirkanen
  • Anu Hellesuo
Ryhmät
  • POR-K24sos
    POR-K24sos

Tavoitteet

Opiskelija
- oppii etsimään asiakaslähtöisesti soveltuvaa sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöä
- tuntee kuntoutusjärjestelmää ja sen merkitystä toiminta- ja työkyvyn varmistajana
- oppii ohjaamaan asiakasta lakisääteisen sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen hakemisessa
- tuntee keskeiset sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- tietää keskeiset sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamishaasteet

Sisältö

- lakisääteinen sosiaaliturva ja sitä täydentävät palvelut
- kuntoutusjärjestelmä
- sosiaaliturvaohjaus
- sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamistarpeet

Opetusmenetelmät

Luennot, pienryhmäkeskustelut ja seminaari/ webinaari toteutuvat opetuksena, joka on merkitty lukujärjestykseen ja edellyttää läsnäoloa joko verkossa/ kampuksella.
Sosiaaliturvaan liittyvät case-tehtävät teet paritehtävänä. Seminaari/webinaari liittyy case-tehtäviin ja edellyttää case-tehtävien palautusta ennen seminaaria. Lisäksi tehtävänä on verkkokeskustelutehtävä uusista teknologioista ja verkkotentti (pari/ tai yksilötehtävänä).

Aika ja paikka

Opetus, seminaari ja verkkotentti lukujärjestyksen mukaisesti, edellyttävät läsnäoloa opetuksessa. Opetus järjestetään joko lähiopetuksena kampuksella tai/ ja verkko-opetuksena lukujärjestyksen mukaisesti.

Oppimateriaalit

Verkkokeskustelussa ja sosiaaliturvatehtävässä hyödynnettävä oppimateriaali on oppimisalustalla.
Verkkotenttinä dialogi- eli paritentti (tai yksilötentti) seuraavista julkaisuista:

1) Pyykönen, A-M., Lammintakanen, J., & Pehkonen, A. (2022). Syrjiikö digitalisointi ihmisiä sosiaalipalveluissa? Kunnallisalan kehittämissäätiö.
https://kaks.fi/julkaisut/syrjiiko-digitalisointi-ihmisia-sosiaa-lipalveluissa/

2) Kivistö, M., Heini, A., Kontu, K., Kunttu, K., Lappalainen, T., Lindroos, N., Ronimus, H., & Sjöblom, S. (2019). Asiakasosallisuuden toteutuminen ja digitalisaation mahdollisuudet vammaissosiaalityön asiakasprosessissa. Kuntoutus, 42(1), 18–24. https://journal.fi/kuntoutus/article/view/97232

3) Niemelä, J., & Kivipelto, M. (2019). Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sote-keskusten lähtökohdaksi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-426-4

4) Sosiaaliturvan valinnat ja perusperiaatteet: Sosiaaliturvakomitean raportti. (2022). Sosiaali- ja terveysministeriö.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-8452-3

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija tekee tehtävät yksilötehtävinä ja tentin yleisenä tenttipäivänä. Opetuksen korvaaminen toteutuu sovitusti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lukujärjestyksen mukaisesti. Verkkotentti uusitaan yleisenä tenttipäivänä.

Kansainvälisyys

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op= 27 tuntia opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa opetuksella, joka sisältää orientaation opintojaksolle, luento-osuuksia ja oppimistehtävien läpikäynnin. Opetusta on lisäksi lukujärjestykseen merkittyinä kertoina opintojakson aikana sekä opintojakson lopussa on yhteinen seminaari/ webinaari sekä verkkotentti tenttikirjasta. Tarkemmat ohjeet ovat oppimisalustalla.

Opintojaksossa on kolme oppimistehtävää: sosiaaliturvaan liittyvä paritehtävä, verkkokeskustelutehtävä uusiin teknologioihin liittyen sekä verkkotentti tenttiteoksesta.

Lisätietoja opiskelijoille

AHOT Diakin ahotointiohjeiden mukaisesti. Ahot-hakemuksessa on osoitettava sosiaaliturvan ja digitalisaation hyvää hallintaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään DIAK:n alkuvaiheen arviointikriteereitä. Tentti arvioidaan arviointiasteikolla 0-5, sosiaaliturvatehtävä ja verkkokeskustelutehtävä asteikolla täydennettävä/hyväksytty. Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu eri oppimistehtävien yhteisarvioinnin perusteella.
Tarkemmat arviointiperusteet esitellään tehtävänannon yhteydessä.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

12.10.2023 - 29.10.2023

Ajoitus

18.03.2024 - 19.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Oulu

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 333

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Matias Kavalus
  • Harriet Tervonen
  • Sari Jylli
Ryhmät
  • OUL-K24sos
    OUL-K24sos

Tavoitteet

Opiskelija
- oppii etsimään asiakaslähtöisesti soveltuvaa sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöä
- tuntee kuntoutusjärjestelmää ja sen merkitystä toiminta- ja työkyvyn varmistajana
- oppii ohjaamaan asiakasta lakisääteisen sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen hakemisessa
- tuntee keskeiset sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- tietää keskeiset sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamishaasteet

Sisältö

- lakisääteinen sosiaaliturva ja sitä täydentävät palvelut
- kuntoutusjärjestelmä
- sosiaaliturvaohjaus
- sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamistarpeet

Opetusmenetelmät

Luennot, pienryhmäkeskustelut ja seminaari/webinaari toteutuvat opetuksena, joka on merkitty lukujärjestykseen ja edellyttää läsnäoloa joko verkossa/ kampuksella.
Sosiaaliturvaan liittyvät case-tehtävät teet paritehtävänä. Seminaari/webinaari liittyy case-tehtäviin ja edellyttää case-tehtävien palautusta ennen seminaaria. Lisäksi tehtävänä on verkkokeskustelutehtävä uusista teknologioista ja verkkotentti (pari/ tai yksilötehtävänä).

Aika ja paikka

Opetus, seminaari ja verkkotentti lukujärjestyksen mukaisesti, edellyttävät läsnäoloa opetuksessa. Opetus järjestetään joko lähiopetuksena kampuksella tai/ ja verkko-opetuksena lukujärjestyksen mukaisesti.

Oppimateriaalit

Verkkokeskustelussa ja sosiaaliturvatehtävässä hyödynnettävä oppimateriaali on oppimisalustalla.
Verkkotenttinä dialogi- eli paritentti (tai yksilötentti) seuraavista julkaisuista:

1) Pyykönen, A-M., Lammintakanen, J., & Pehkonen, A. (2022). Syrjiikö digitalisointi ihmisiä sosiaalipalveluissa? Kunnallisalan kehittämissäätiö.
https://kaks.fi/julkaisut/syrjiiko-digitalisointi-ihmisia-sosiaa-lipalveluissa/

2) Kivistö, M., Heini, A., Kontu, K., Kunttu, K., Lappalainen, T., Lindroos, N., Ronimus, H., & Sjöblom, S. (2019). Asiakasosallisuuden toteutuminen ja digitalisaation mahdollisuudet vammaissosiaalityön asiakasprosessissa. Kuntoutus, 42(1), 18–24. https://journal.fi/kuntoutus/article/view/97232

3) Niemelä, J., & Kivipelto, M. (2019). Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sote-keskusten lähtökohdaksi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-426-4

4) Sosiaaliturvan valinnat ja perusperiaatteet: Sosiaaliturvakomitean raportti. (2022). Sosiaali- ja terveysministeriö.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-8452-3

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija tekee tehtävät yksilötehtävinä ja tentin yleisenä tenttipäivänä. Opetuksen korvaaminen toteutuu sovitusti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lukujärjestyksen mukaisesti. Verkkotentti uusitaan yleisenä tenttipäivänä.

Kansainvälisyys

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op= 27 tuntia opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa opetuksella, joka sisältää orientaation opintojaksolle, luento-osuuksia ja oppimistehtävien läpikäynnin. Opetusta on lisäksi lukujärjestykseen merkittyinä kertoina opintojakson aikana sekä opintojakson lopussa on yhteinen seminaari/ webinaari sekä verkkotentti tenttikirjasta. Tarkemmat ohjeet ovat oppimisalustalla.

Opintojaksossa on kolme oppimistehtävää: sosiaaliturvaan liittyvä paritehtävä, verkkokeskustelutehtävä uusiin teknologioihin liittyen sekä verkkotentti tenttiteoksesta.

Lisätietoja opiskelijoille

AHOT Diakin ahotointiohjeiden mukaisesti. Ahot-hakemuksessa on osoitettava sosiaaliturvan ja digitalisaation hyvää hallintaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään DIAK:n alkuvaiheen arviointikriteereitä. Tentti arvioidaan arviointiasteikolla 0-5, sosiaaliturvatehtävä ja verkkokeskustelutehtävä asteikolla täydennettävä/hyväksytty. Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu eri oppimistehtävien yhteisarvioinnin perusteella.
Tarkemmat arviointiperusteet esitellään tehtävänannon yhteydessä.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

11.10.2023 - 29.10.2023

Ajoitus

22.01.2024 - 03.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 65

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Tiina Lintunen
  • Marianne Neuvonen
Ryhmät
  • HKI-S23sos
    HKI-S23sos

Tavoitteet

Opiskelija
- oppii etsimään asiakaslähtöisesti soveltuvaa sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöä
- tuntee kuntoutusjärjestelmää ja sen merkitystä toiminta- ja työkyvyn varmistajana
- oppii ohjaamaan asiakasta lakisääteisen sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen hakemisessa
- tuntee keskeiset sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- tietää keskeiset sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamishaasteet

Sisältö

- lakisääteinen sosiaaliturva ja sitä täydentävät palvelut
- kuntoutusjärjestelmä
- sosiaaliturvaohjaus
- sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamistarpeet

Opetusmenetelmät

Luennot, pienryhmäkeskustelut ja seminaari/ webinaari toteutuvat opetuksena, joka on merkitty lukujärjestykseen ja edellyttää läsnäoloa joko verkossa/ kampuksella.
Sosiaaliturvaan liittyvät case-tehtävät teet paritehtävänä. Seminaari/webinaari liittyy case-tehtäviin ja edellyttää case-tehtävien palautusta ennen seminaaria. Lisäksi tehtävänä on verkkokeskustelutehtävä uusista teknologioista ja verkkotentti (pari/ tai yksilötehtävänä).

Tämä toteutus on ensisijaisesti verkkokoulutukseen valituille ja heidän ilmoittautumisensa huomioidaan ennen muita max. määrän täyttyessä

Aika ja paikka

Opetus, seminaari ja verkkotentti lukujärjestyksen mukaisesti, edellyttävät läsnäoloa opetuksessa. Opetus järjestetään joko lähiopetuksena kampuksella tai/ ja verkko-opetuksena lukujärjestyksen mukaisesti.

Oppimateriaalit

Verkkokeskustelussa ja sosiaaliturvatehtävässä hyödynnettävä oppimateriaali on oppimisalustalla.
Verkkotenttinä dialogi- eli paritentti (tai yksilötentti) seuraavista julkaisuista:

1) Pyykönen, A-M., Lammintakanen, J., & Pehkonen, A. (2022). Syrjiikö digitalisointi ihmisiä sosiaalipalveluissa? Kunnallisalan kehittämissäätiö.
https://kaks.fi/julkaisut/syrjiiko-digitalisointi-ihmisia-sosiaa-lipalveluissa/

2) Kivistö, M., Heini, A., Kontu, K., Kunttu, K., Lappalainen, T., Lindroos, N., Ronimus, H., & Sjöblom, S. (2019). Asiakasosallisuuden toteutuminen ja digitalisaation mahdollisuudet vammaissosiaalityön asiakasprosessissa. Kuntoutus, 42(1), 18–24. https://journal.fi/kuntoutus/article/view/97232

3) Niemelä, J., & Kivipelto, M. (2019). Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sote-keskusten lähtökohdaksi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-426-4

4) Sosiaaliturvan valinnat ja perusperiaatteet: Sosiaaliturvakomitean raportti. (2022). Sosiaali- ja terveysministeriö.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-8452-3

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija tekee tehtävät yksilötehtävinä ja tentin yleisenä tenttipäivänä. Opetuksen korvaaminen toteutuu sovitusti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lukujärjestyksen mukaisesti. Verkkotentti uusitaan yleisenä tenttipäivänä.

Kansainvälisyys

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op= 27 tuntia opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa opetuksella, joka sisältää orientaation opintojaksolle, luento-osuuksia ja oppimistehtävien läpikäynnin. Opetusta on lisäksi lukujärjestykseen merkittyinä kertoina opintojakson aikana sekä opintojakson lopussa on yhteinen seminaari/ webinaari sekä verkkotentti tenttikirjasta. Tarkemmat ohjeet ovat oppimisalustalla.

Opintojaksossa on kolme oppimistehtävää: sosiaaliturvaan liittyvä paritehtävä, verkkokeskustelutehtävä uusiin teknologioihin liittyen sekä verkkotentti tenttiteoksesta.

Lisätietoja opiskelijoille

AHOT Diakin ahotointiohjeiden mukaisesti. Ahot-hakemuksessa on osoitettava sosiaaliturvan ja digitalisaation hyvää hallintaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään DIAK:n alkuvaiheen arviointikriteereitä. Tentti arvioidaan arviointiasteikolla 0-5, sosiaaliturvatehtävä ja verkkokeskustelutehtävä asteikolla täydennettävä/hyväksytty. Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu eri oppimistehtävien yhteisarvioinnin perusteella.
Tarkemmat arviointiperusteet esitellään tehtävänannon yhteydessä.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

11.10.2023 - 29.10.2023

Ajoitus

15.01.2024 - 18.02.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Koulutus

Kampus

Helsinki

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Susanna Tanskanen
  • Marianne Neuvonen
Ryhmät
  • HKI-S23sosvakaAVOIN
    Avoin amk - Sosionomikoulutus

Tavoitteet

Opiskelija
- oppii etsimään asiakaslähtöisesti soveltuvaa sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöä
- tuntee kuntoutusjärjestelmää ja sen merkitystä toiminta- ja työkyvyn varmistajana
- oppii ohjaamaan asiakasta lakisääteisen sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen hakemisessa
- tuntee keskeiset sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- tietää keskeiset sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamishaasteet

Sisältö

- lakisääteinen sosiaaliturva ja sitä täydentävät palvelut
- kuntoutusjärjestelmä
- sosiaaliturvaohjaus
- sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamistarpeet

Opetusmenetelmät

Opintojaksolle sisältyy itseopiskelua erilaisen materiaalin pohjalta, luento-opetusta sekä case-tehtävien ja verkkokeskustelun työstöä. Opiskelija tekee yksilö- tai paritehtävinä 5 erilaisiin elämäntilanteisiin liittyvää case-tehtävää sekä esittää sosiaalialan digitaalisiin palveluihin liittyen oman lähteistetyn puheenvuoron sekä kommentoi toista puheenvuoroa.

Aika ja paikka

Opinnot toteutuvat ajalla 15.1. - 18.2.2024. Opetuksessa on aikaan sidottuja opetuskertoja lukujärjestyksessä merkittyinä aikoina. Opetuskertoja ovat orientaatio, kaksi luento-opetuskertaa ja ohjauskerta sekä loppuseminaari.

Oppimateriaalit

Opintojaksolla hyödynnetään ajantasaista sosiaaliturvaan liittyvää materiaalia, joka on sähköisessä muodossa. Opiskelija etsii tietoa keskeisiltä sosiaalialan sivustoilta kuten STM:n, Kelan, Työvoimahallinnon ja hyvinvointialueiden sivustoilta. Verkkokeskustelu digitalisaatiosta ohjeistetaan oppimisalusta Diaklessa. Opiskelija valitsee kaksi annetuista lähteistä. Materiaalit ovat saatavissa sähköisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija perehtyy itsenäisesti materiaaliin ja työstää yksilötehtävinä kaikki opintojakson tehtävät. Seminaarin opiskelija korvaa osallistumalla yleiseen tenttiin, jossa hän osoittaa perehtyneisyytensä opintojakson sisältöön.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksossa ei ole työelämäyhteistyötä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä

Kansainvälisyys

Opintojaksolla ei ole kv-yhteistyötä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija voi itse aikatauluttaa aikaan sitomattoman opiskelun ja opintojakson tehtävien tekemisen opintojakson ajalle. Case-tehtävät tulee olla tehty 13.2.24 mennessä ennen kokoavaa seminaaria.

Lisätietoja opiskelijoille

Lähteistön väärinkäyttö (plagiaatio) johtaa Diakin tutkintosäännön mukaiseen menettelyyn.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Case-tehtävät arvioidaan numeerisesti. Verkkokeskustelu arvioidaan hyväksytty - täydennettävä -asteikolla.

Arviointiasteikko

0-5

Hylätty (0)

Case-tehtävien kaikkiin kysymyksiin ei ole vastattu asianmukaisesti ja ammatillisesti. Lähteistys on erittäin puutteellinen. Verkkokeskustelu on tekemättä. Opiskelija on käyttänyt väärin lähteistöä kopioimalla suoraan verkkolähteen tekstiä. Jos jokin osa-alueista on puutteellinen, opiskelija täydentää tehtävää.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Em. osiot ovat puutteelliset, mutta tehtävissä on vaaditut osa-alueet tehtynä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tehtävät ovat hyvin tehty, mutta esim. käsitteisiin ja lähteisiin on jäänyt jonkun verran puutteellisuuksia. Opiskelija on tehnyt tehtävät ohjeistuksien mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa erinomaista perehtyneisyyttä sosiaaliturvaan ja digitaalisiin palveluihin. Opiskelija on tehnyt tehtävät ohjeistuksien mukaisesti. Opiskelija on lähteistänyt tehtävät huolellisesti.

Ilmoittautumisaika

19.09.2022 - 09.10.2022

Ajoitus

17.04.2023 - 12.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Pori

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 333

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Mari Kirkanen
  • Anu Hellesuo
Ryhmät
  • F54sos
    F54sos

Tavoitteet

Opiskelija
- oppii etsimään asiakaslähtöisesti soveltuvaa sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöä
- tuntee kuntoutusjärjestelmää ja sen merkitystä toiminta- ja työkyvyn varmistajana
- oppii ohjaamaan asiakasta lakisääteisen sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen hakemisessa
- tuntee keskeiset sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- tietää keskeiset sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamishaasteet

Sisältö

- lakisääteinen sosiaaliturva ja sitä täydentävät palvelut
- kuntoutusjärjestelmä
- sosiaaliturvaohjaus
- sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamistarpeet

Opetusmenetelmät

Luennot, pienryhmäkeskustelut ja seminaari toteutuvat opetuksena. Sosiaaliturvaan liittyvät case-tehtävät teet paritehtävänä. Seminaari liittyy case-tehtäviin ja edellyttää case-tehtävien palautusta ennen seminaaria. Lisäksi tehtävänä on verkkokeskustelutehtävä uusista teknologioista ja verkkotentti (pari/ tai yksilötehtävänä).

Aika ja paikka

Opetus, seminaari ja verkkotentti lukujärjestyksen mukaisesti, edellyttävät läsnäoloa opetuksessa.

Oppimateriaalit

Verkkokeskustelussa ja sosiaaliturvatehtävässä hyödynnettävä oppimateriaali on oppimisalustalla.
Verkkotenttinä dialogi- eli paritentti julkaisusta:
Kivistö, M., Päykkönen, K., & Arajärvi, M. (2017). Sosiaalityö digitalisaatiossa. Lapin yliopisto.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-035-7

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija tekee tehtävät yksilötehtävinä ja tentin yleisenä tenttipäivänä. Opetuksen korvaaminen toteutuu sovitusti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lukujärjestyksen mukaisesti. Verkkotentti uusitaan yleisenä tenttipäivänä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa opetuksella, joka sisältää orientaation opintojaksolle, luento-osuuksia ja oppimistehtävien läpikäynnin. Opetusta on lisäksi lukujärjestykseen merkittyinä kertoina opintojakson aikana sekä opintojakson lopussa on yhteinen seminaari sekä verkkotentti tenttikirjasta. Tarkemmat ohjeet ovat oppimisalustalla.

Opintojaksossa on kolme oppimistehtävää: sosiaaliturvaan liittyvä paritehtävä, verkkokeskustelutehtävä uusiin teknologioihin liittyen sekä verkkotentti tenttiteoksesta.

Lisätietoja opiskelijoille

AHOT Diakin ahotointiohjeiden mukaisesti. Ahot-hakemuksessa on osoitettava sosiaaliturvan ja digitalisaation hyvää hallintaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään DIAK:n alkuvaiheen arviointikriteereitä. Tentti arvioidaan arviointiasteikolla 0-5, sosiaaliturvatehtävä ja verkkokeskustelutehtävä asteikolla täydennettävä/hyväksytty. Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu eri oppimistehtävien yhteisarvioinnin perusteella.
Tarkemmat arviointiperusteet esitellään tehtävänannon yhteydessä.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

19.09.2022 - 09.10.2022

Ajoitus

03.04.2023 - 19.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 333

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Tiina Lintunen
  • Marianne Neuvonen
Ryhmät
  • A54sos
    A54sos

Tavoitteet

Opiskelija
- oppii etsimään asiakaslähtöisesti soveltuvaa sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöä
- tuntee kuntoutusjärjestelmää ja sen merkitystä toiminta- ja työkyvyn varmistajana
- oppii ohjaamaan asiakasta lakisääteisen sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen hakemisessa
- tuntee keskeiset sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- tietää keskeiset sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamishaasteet

Sisältö

- lakisääteinen sosiaaliturva ja sitä täydentävät palvelut
- kuntoutusjärjestelmä
- sosiaaliturvaohjaus
- sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamistarpeet

Opetusmenetelmät

Luennot, pienryhmäkeskustelut ja seminaari toteutuvat opetuksena. Sosiaaliturvaan liittyvät case-tehtävät teet paritehtävänä. Seminaari liittyy case-tehtäviin ja edellyttää case-tehtävien palautusta ennen seminaaria. Lisäksi tehtävänä on verkkokeskustelutehtävä uusista teknologioista ja verkkotentti (pari/ tai yksilötehtävänä).

Aika ja paikka

Opetus, seminaari ja verkkotentti lukujärjestyksen mukaisesti, edellyttävät läsnäoloa opetuksessa.

Oppimateriaalit

Verkkokeskustelussa ja sosiaaliturvatehtävässä hyödynnettävä oppimateriaali on oppimisalustalla.
Verkkotenttinä dialogi- eli paritentti julkaisusta:
Kivistö, M., Päykkönen, K., & Arajärvi, M. (2017). Sosiaalityö digitalisaatiossa. Lapin yliopisto.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-035-7

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija tekee tehtävät yksilötehtävinä ja tentin yleisenä tenttipäivänä. Opetuksen korvaaminen toteutuu sovitusti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lukujärjestyksen mukaisesti. Verkkotentti uusitaan yleisenä tenttipäivänä.

Kansainvälisyys

-

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa opetuksella, joka sisältää orientaation opintojaksolle, luento-osuuksia ja oppimistehtävien läpikäynnin. Opetusta on lisäksi lukujärjestykseen merkittyinä kertoina opintojakson aikana sekä opintojakson lopussa on yhteinen seminaari sekä verkkotentti tenttikirjasta. Tarkemmat ohjeet ovat oppimisalustalla.

Opintojaksossa on kolme oppimistehtävää: sosiaaliturvaan liittyvä paritehtävä, verkkokeskustelutehtävä uusiin teknologioihin liittyen sekä verkkotentti tenttiteoksesta.

Lisätietoja opiskelijoille

AHOT Diakin ahotointiohjeiden mukaisesti. Ahot-hakemuksessa on osoitettava sosiaaliturvan ja digitalisaation hyvää hallintaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään DIAK:n alkuvaiheen arviointikriteereitä. Tentti arvioidaan arviointiasteikolla 0-5, sosiaaliturvatehtävä ja verkkokeskustelutehtävä asteikolla täydennettävä/hyväksytty. Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu eri oppimistehtävien yhteisarvioinnin perusteella.
Tarkemmat arviointiperusteet esitellään tehtävänannon yhteydessä.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

19.09.2022 - 09.10.2022

Ajoitus

27.03.2023 - 12.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Oulu

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 333

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Tarja Tuovinen-Kakko
  • Juha Tapio
Ryhmät
  • I54sos
    I54sos

Tavoitteet

Opiskelija
- oppii etsimään asiakaslähtöisesti soveltuvaa sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöä
- tuntee kuntoutusjärjestelmää ja sen merkitystä toiminta- ja työkyvyn varmistajana
- oppii ohjaamaan asiakasta lakisääteisen sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen hakemisessa
- tuntee keskeiset sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- tietää keskeiset sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamishaasteet

Sisältö

- lakisääteinen sosiaaliturva ja sitä täydentävät palvelut
- kuntoutusjärjestelmä
- sosiaaliturvaohjaus
- sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamistarpeet

Opetusmenetelmät

Luennot, pienryhmäkeskustelut ja seminaari toteutuvat opetuksena. Sosiaaliturvaan liittyvät case-tehtävät teet paritehtävänä. Seminaari liittyy case-tehtäviin ja edellyttää case-tehtävien palautusta ennen seminaaria. Lisäksi tehtävänä on verkkokeskustelutehtävä uusista teknologioista ja verkkotentti (pari/ tai yksilötehtävänä).

Aika ja paikka

Opetus, seminaari ja verkkotentti lukujärjestyksen mukaisesti, edellyttävät läsnäoloa opetuksessa.

Oppimateriaalit

Verkkokeskustelussa ja sosiaaliturvatehtävässä hyödynnettävä oppimateriaali on oppimisalustalla.
Verkkotenttinä dialogi- eli paritentti julkaisusta:
Kivistö, M., Päykkönen, K., & Arajärvi, M. (2017). Sosiaalityö digitalisaatiossa. Lapin yliopisto.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-035-7

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija tekee tehtävät yksilötehtävinä ja tentin yleisenä tenttipäivänä. Opetuksen korvaaminen toteutuu sovitusti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lukujärjestyksen mukaisesti. Verkkotentti uusitaan yleisenä tenttipäivänä.

Kansainvälisyys

-

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa opetuksella, joka sisältää orientaation opintojaksolle, luento-osuuksia ja oppimistehtävien läpikäynnin. Opetusta on lisäksi lukujärjestykseen merkittyinä kertoina opintojakson aikana sekä opintojakson lopussa on yhteinen seminaari sekä verkkotentti tenttikirjasta. Tarkemmat ohjeet ovat oppimisalustalla.

Opintojaksossa on kolme oppimistehtävää: sosiaaliturvaan liittyvä paritehtävä, verkkokeskustelutehtävä uusiin teknologioihin liittyen sekä verkkotentti tenttiteoksesta.

Lisätietoja opiskelijoille

AHOT Diakin ahotointiohjeiden mukaisesti. Ahot-hakemuksessa on osoitettava sosiaaliturvan ja digitalisaation hyvää hallintaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään DIAK:n alkuvaiheen arviointikriteereitä. Tentti arvioidaan arviointiasteikolla 0-5, sosiaaliturvatehtävä ja verkkokeskustelutehtävä asteikolla täydennettävä/hyväksytty. Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu eri oppimistehtävien yhteisarvioinnin perusteella.
Tarkemmat arviointiperusteet esitellään tehtävänannon yhteydessä.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

19.09.2022 - 09.10.2022

Ajoitus

16.01.2023 - 17.02.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Susanna Tanskanen
  • Marianne Neuvonen
Ryhmät
  • A53sosvakaAVOIN
    Avoin amk - Sosionomikoulutus

Tavoitteet

Opiskelija
- oppii etsimään asiakaslähtöisesti soveltuvaa sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöä
- tuntee kuntoutusjärjestelmää ja sen merkitystä toiminta- ja työkyvyn varmistajana
- oppii ohjaamaan asiakasta lakisääteisen sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen hakemisessa
- tuntee keskeiset sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- tietää keskeiset sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamishaasteet

Sisältö

- lakisääteinen sosiaaliturva ja sitä täydentävät palvelut
- kuntoutusjärjestelmä
- sosiaaliturvaohjaus
- sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamistarpeet

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.03.2022 - 18.03.2022

Ajoitus

31.10.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 200

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Susanna Tanskanen
  • Marianne Neuvonen
Ajoitusryhmät
  • A-ryhmä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • B-ryhmä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • A53sos
    A53sos
Pienryhmät
  • A-ryhmä
  • B-ryhmä

Tavoitteet

Opiskelija
- oppii etsimään asiakaslähtöisesti soveltuvaa sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöä
- tuntee kuntoutusjärjestelmää ja sen merkitystä toiminta- ja työkyvyn varmistajana
- oppii ohjaamaan asiakasta lakisääteisen sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen hakemisessa
- tuntee keskeiset sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- tietää keskeiset sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamishaasteet

Sisältö

- lakisääteinen sosiaaliturva ja sitä täydentävät palvelut
- kuntoutusjärjestelmä
- sosiaaliturvaohjaus
- sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamistarpeet

Opetusmenetelmät

Luennot, pienryhmäkeskustelut ja seminaari toteutuvat opetuksena, sosiaaliturvaan liittyvät case-tehtävät teet paritehtävänä. Lisäksi tehtävänä on verkkokeskustelutehtävä uusista teknologioista ja verkkotentti (pari/ tai yksilötehtävänä).

Aika ja paikka

Opetus, seminaari ja verkkotentti lukujärjestyksen mukaisesti, edellyttävät läsnäoloa opetuksessa.

Oppimateriaalit

Verkkokeskustelussa ja sosiaaliturvatehtävässä hyödynnettävä oppimateriaali on oppimisalustalla. Verkkotenttinä dialogi- eli paritentti julkaisusta: Kivistö, M., & Päykkönen, K. ( toim.). 2017.Sosiaalityö digitalisaatiossa (Lapin yliopiston yhteiskuntatieteellisiä julkaisuja C. Työpapereita 58). Lapin yliopisto. Saatavissa myös verkkojulkaisuna.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lukujärjestyksen mukaisesti. Verkkotentti uusitaan yleisenä uusintatenttipäivänä.

Kansainvälisyys

-

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa opetuksella, joka sisältää orientaation opintojaksolle, luento-osuuksia ja oppimistehtävien läpikäynnin. Opetusta on lisäksi lukujärjestykseen merkittyinä kertoina opintojakson aikana sekä opintojakson lopussa on yhteinen seminaari sekä verkkotentti tenttikirjasta. Tarkemmat ohjeet ovat oppimisalustalla.

Opintojaksossa on kolme oppimistehtävää: sosiaaliturvaan liittyvä paritehtävä, verkkokeskustelutehtävä uusiin teknologioihin liittyen sekä verkkotentti tenttiteoksesta.

Lisätietoja opiskelijoille

AHOT Diakin ahotointiohjeiden mukaisesti. Ahot-hakemuksessa on osoitettava sosiaaliturvan ja digitalisaation hyvää hallintaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään DIAK:n alkuvaiheen arviointikriteereitä. Tentti arvioidaan arviointiasteikolla 0-5, sosiaaliturvatehtävä ja verkkokeskustelutehtävä asteikolla täydennettävä/hyväksytty. Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu eri oppimistehtävien yhteisarvioinnin perusteella.
Tarkemmat arviointiperusteet esitellään tehtävänannon yhteydessä.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.03.2022 - 18.03.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Koulutus

Kampus

Pieksämäki

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 333

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Vesa Vainiomäki
  • Taina Kilpeläinen
Ryhmät
  • E53sos
    E53sos

Tavoitteet

Opiskelija
- oppii etsimään asiakaslähtöisesti soveltuvaa sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöä
- tuntee kuntoutusjärjestelmää ja sen merkitystä toiminta- ja työkyvyn varmistajana
- oppii ohjaamaan asiakasta lakisääteisen sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen hakemisessa
- tuntee keskeiset sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- tietää keskeiset sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamishaasteet

Sisältö

- lakisääteinen sosiaaliturva ja sitä täydentävät palvelut
- kuntoutusjärjestelmä
- sosiaaliturvaohjaus
- sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamistarpeet

Opetusmenetelmät

Luennot, pienryhmäkeskustelut ja webinaari toteutuvat opetuksena lukujärjestyksen mukaisesti. Osa opetuksesta tapahtuu lähiopetuksena kampuksella ja osa verkkovälitteisesti Zoomissa.
Sosiaaliturvaan liittyvät case-tehtävät teet paritehtävänä. Seminaari liittyy case-tehtäviin ja edellyttää case-tehtävien palautusta ennen seminaaria. Lisäksi tehtävänä on verkkokeskustelutehtävä uusista teknologioista ja verkkotentti (pari/ tai yksilötehtävänä).

Aika ja paikka

Opetus, seminaari ja verkkotentti lukujärjestyksen mukaisesti, edellyttävät läsnäoloa opetuksessa.

Oppimateriaalit

Verkkokeskustelussa ja sosiaaliturvatehtävässä hyödynnettävä oppimateriaali on oppimisalustalla.
Verkkotentti seuraavista julkaisuista:
1)Anna-Maija Pyykönen, Johanna Lammintakanen & Aini Pehkonen 2022:Syrjiikö digitalisointi ihmisiä sosiaalipalveluissa?

2) Kivistö, M., Heini, A., Kontu, K., Kunttu, K., Lappalainen, T., Lindroos, N., Ronimus, H., & Sjöblom, S. (2019). Asiakasosallisuuden toteutuminen ja digitalisaation mahdollisuudet vammaissosiaalityön asiakasprosessissa. Kuntoutus, 42(1), 18–24. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/kuntoutus/article/view/97232

3) Jorma Niemelä & Minna Kivipelto 2019:Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sote-keskusten lähtökohdaksi. THL Työpaperi 37/2019.

4) Sosiaaliturvan valinnat ja perusperiaatteet. Sosiaaliturvakomitean raportti, Sosiaaliturvakomitean julkaisuja 2022:5

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija tekee tehtävät yksilötehtävinä ja tentin yleisenä tenttipäivänä. Opetuksen korvaaminen toteutuu sovitusti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lukujärjestyksen mukaisesti. Verkkotentti uusitaan yleisenä tenttipäivänä.

Kansainvälisyys

-

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa opetuksella, joka sisältää orientaation opintojaksolle, luento-osuuksia ja oppimistehtävien läpikäynnin. Opetusta on lisäksi lukujärjestykseen merkittyinä kertoina opintojakson aikana sekä opintojakson lopussa on yhteinen seminaari sekä verkkotentti tenttikirjasta. Tarkemmat ohjeet ovat oppimisalustalla.

Opintojaksossa on kolme oppimistehtävää: sosiaaliturvaan liittyvä paritehtävä, verkkokeskustelutehtävä uusiin teknologioihin liittyen sekä verkkotentti tenttiteoksesta.

Lisätietoja opiskelijoille

AHOT Diakin ahotointiohjeiden mukaisesti. Ahot-hakemuksessa on osoitettava sosiaaliturvan ja digitalisaation hyvää hallintaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään DIAK:n alkuvaiheen arviointikriteereitä. Tentti arvioidaan arviointiasteikolla 0-5, sosiaaliturvatehtävä ja verkkokeskustelutehtävä asteikolla täydennettävä/hyväksytty. Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu eri oppimistehtävien yhteisarvioinnin perusteella.
Tarkemmat arviointiperusteet esitellään tehtävänannon yhteydessä.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

13.09.2021 - 05.10.2021

Ajoitus

25.04.2022 - 20.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Pori

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 200

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Hannu Piiroinen
Ryhmät
  • F52sos
    F52sos

Tavoitteet

Opiskelija
- oppii etsimään asiakaslähtöisesti soveltuvaa sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöä
- tuntee kuntoutusjärjestelmää ja sen merkitystä toiminta- ja työkyvyn varmistajana
- oppii ohjaamaan asiakasta lakisääteisen sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen hakemisessa
- tuntee keskeiset sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- tietää keskeiset sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamishaasteet

Sisältö

- lakisääteinen sosiaaliturva ja sitä täydentävät palvelut
- kuntoutusjärjestelmä
- sosiaaliturvaohjaus
- sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamistarpeet

Opetusmenetelmät

Luennot, pienryhmäkeskustelut ja seminaari toteutuvat opetuksena. Sosiaaliturvaan liittyvät case-tehtävät teet paritehtävänä. Seminaari liittyy case-tehtäviin ja edellyttää case-tehtävien palautusta ennen seminaaria. Lisäksi tehtävänä on verkkokeskustelutehtävä uusista teknologioista ja verkkotentti (pari/ tai yksilötehtävänä).

Aika ja paikka

Opetus, seminaari ja verkkotentti lukujärjestyksen mukaisesti, edellyttävät läsnäoloa opetuksessa.

Oppimateriaalit

Verkkokeskustelussa ja sosiaaliturvatehtävässä hyödynnettävä oppimateriaali on oppimisalustalla. Verkkotenttinä dialogi- eli paritentti julkaisusta: Kivistö, M., & Päykkönen, K. ( toim.). 2017.Sosiaalityö digitalisaatiossa (Lapin yliopiston yhteiskuntatieteellisiä julkaisuja C. Työpapereita 58). Lapin yliopisto. Saatavissa myös verkkojulkaisuna.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija tekee tehtävät yksilötehtävinä ja tentin yleisenä tenttipäivänä. Opetuksen korvaaminen toteutuu sovitusti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lukujärjestyksen mukaisesti. Verkkotentti uusitaan yleisenä tenttipäivänä.

Kansainvälisyys

-

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa opetuksella, joka sisältää orientaation opintojaksolle, luento-osuuksia ja oppimistehtävien läpikäynnin. Opetusta on lisäksi lukujärjestykseen merkittyinä kertoina opintojakson aikana sekä opintojakson lopussa on yhteinen seminaari sekä verkkotentti tenttikirjasta. Tarkemmat ohjeet ovat oppimisalustalla.

Opintojaksossa on kolme oppimistehtävää: sosiaaliturvaan liittyvä paritehtävä, verkkokeskustelutehtävä uusiin teknologioihin liittyen sekä verkkotentti tenttiteoksesta.

Lisätietoja opiskelijoille

AHOT Diakin ahotointiohjeiden mukaisesti. Ahot-hakemuksessa on osoitettava sosiaaliturvan ja digitalisaation hyvää hallintaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään DIAK:n alkuvaiheen arviointikriteereitä. Tentti arvioidaan arviointiasteikolla 0-5, sosiaaliturvatehtävä ja verkkokeskustelutehtävä asteikolla täydennettävä/hyväksytty. Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu eri oppimistehtävien yhteisarvioinnin perusteella.
Tarkemmat arviointiperusteet esitellään tehtävänannon yhteydessä.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

13.09.2021 - 05.10.2021

Ajoitus

04.04.2022 - 27.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 200

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Susanna Tanskanen
  • Marianne Neuvonen
Ryhmät
  • A52sos
    A52sos

Tavoitteet

Opiskelija
- oppii etsimään asiakaslähtöisesti soveltuvaa sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöä
- tuntee kuntoutusjärjestelmää ja sen merkitystä toiminta- ja työkyvyn varmistajana
- oppii ohjaamaan asiakasta lakisääteisen sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen hakemisessa
- tuntee keskeiset sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- tietää keskeiset sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamishaasteet

Sisältö

- lakisääteinen sosiaaliturva ja sitä täydentävät palvelut
- kuntoutusjärjestelmä
- sosiaaliturvaohjaus
- sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamistarpeet

Opetusmenetelmät

Luennot, pienryhmäkeskustelut ja seminaari toteutuvat opetuksena. Sosiaaliturvaan liittyvät case-tehtävät teet paritehtävänä. Seminaari liittyy case-tehtäviin ja edellyttää case-tehtävien palautusta ennen seminaaria. Lisäksi tehtävänä on verkkokeskustelutehtävä uusista teknologioista ja verkkotentti (pari/ tai yksilötehtävänä).

Aika ja paikka

Opetus, seminaari ja verkkotentti lukujärjestyksen mukaisesti, edellyttävät läsnäoloa opetuksessa.

Oppimateriaalit

Verkkokeskustelussa ja sosiaaliturvatehtävässä hyödynnettävä oppimateriaali on oppimisalustalla. Verkkotenttinä dialogi- eli paritentti julkaisusta: Kivistö, M., & Päykkönen, K. ( toim.). 2017.Sosiaalityö digitalisaatiossa (Lapin yliopiston yhteiskuntatieteellisiä julkaisuja C. Työpapereita 58). Lapin yliopisto. Saatavissa myös verkkojulkaisuna.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija tekee tehtävät yksilötehtävinä ja tentin yleisenä tenttipäivänä. Opetuksen korvaaminen toteutuu sovitusti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lukujärjestyksen mukaisesti. Verkkotentti uusitaan yleisenä tenttipäivänä.

Kansainvälisyys

-

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa opetuksella, joka sisältää orientaation opintojaksolle, luento-osuuksia ja oppimistehtävien läpikäynnin. Opetusta on lisäksi lukujärjestykseen merkittyinä kertoina opintojakson aikana sekä opintojakson lopussa on yhteinen seminaari sekä verkkotentti tenttikirjasta. Tarkemmat ohjeet ovat oppimisalustalla.

Opintojaksossa on kolme oppimistehtävää: sosiaaliturvaan liittyvä paritehtävä, verkkokeskustelutehtävä uusiin teknologioihin liittyen sekä verkkotentti tenttiteoksesta.

Lisätietoja opiskelijoille

AHOT Diakin ahotointiohjeiden mukaisesti. Ahot-hakemuksessa on osoitettava sosiaaliturvan ja digitalisaation hyvää hallintaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään DIAK:n alkuvaiheen arviointikriteereitä. Tentti arvioidaan arviointiasteikolla 0-5, sosiaaliturvatehtävä ja verkkokeskustelutehtävä asteikolla täydennettävä/hyväksytty. Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu eri oppimistehtävien yhteisarvioinnin perusteella.
Tarkemmat arviointiperusteet esitellään tehtävänannon yhteydessä.

Arviointiasteikko

0-5