Sosiaali-, terveys- ja kirkonalan palvelujärjestelmät ja asiakkaan kohtaaminen (4op)
Opintojakson tunnus: SAP0204A25S
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 4 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
•	ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnan organisoinnin ja palvelujen tuottamisen sekä toimintaa ohjaavat lait ja asetukset 
•	ymmärtää kirkonalan, kolmannen sektorin ja kansalaisyhteiskuntatoiminnan roolin keskeisten sosiaali-, terveys- ja kirkonalan palvelujen järjestämisessä 
•	ymmärtää asiakkaan/potilaan aseman ja oikeudet sosiaali-, terveys- ja kirkonalan palvelujärjestelmissä 
•	ymmärtää kohtaamisen ja hoitosuhteen lähtökohtana asiakkaan moninaisuuden, monikulttuurisuuden, elämänhistorian ja lähimmäisenrakkauden merkityksen 
•	kehittää ennakkoluulottomasti kulttuurisensitiivistä ja asiakkaan vakaumusta kunnioittavaa työotetta 
•	ymmärtää kestävän kehityksen periaatteita sosiaali-, terveys- ja kirkonalan palvelujärjestelmissä
                    
Sisältö
•	sosiaali-, terveys- ja kirkonalan palvelujärjestelmä 
•	älykkäiden palveluiden ja hyvinvointiteknologian sovellusten hyödyntäminen palvelujen tuottamisessa 
•	kirkonalan, kolmannen sektorin ja kansalaisyhteiskuntatoiminnan rooli keskeisten sosiaali-, terveys- ja kirkonalan palvelujen järjestämisessä 
•	asiakkaan asema ja oikeudet monialaisissa palvelujärjestelmissä 
•	hyvän asiakas- ja hoitosuhteen lähtökohdat ja ominaispiirteet 
•	moninaisuuden ja monikulttuurisuuden huomioiminen sekä lähimmäisenrakkauden toteuttaminen hoitosuhteessa
•	kestävä kehitys
                    
Lisätiedot
AHOT 8/2025:
Diakin AHOT-ohjeet ja käytännöt.