Security and Child Protection in a Changing Society (3cr)
Course unit code: C-02507-YSO220201
General information
- Credits
- 3 cr
- Teaching language
- Finnish
- Institution
- Satakunta University of Applied Sciences
Objective
Opiskelija hallitsee lasten ja nuorten suojelun tehtävään liittyvän lainsäädännön kokonaisuuden sekä osaa sen pohjalta jäsentää ja analysoida lasten suojelua yhteiskunnallisena tehtävänä ja toimintana. Lisäksi opiskelija osaa jäsentää ja analysoida lasten ja nuorten suojelun tehtäviin ja työkäytäntöihin liittyviä kehityshaasteita eri toimintaympäristöissä ja niiden rajapinnoilla. Analyysin pohjalta opiskelija osaa kehittää eri toimijoiden työtehtäviä, rooleja, yhteistyötä sekä palvelujen saavutettavuutta lasten ja nuorten suojelun ennaltaehkäisevien, kuntouttavien sekä korjaavien toimien kokonaisuudessa.
Content
Lasten ja nuorten suojelun yhteiskunnallinen tehtävä, paikka ja toimijat sekä niihin paikantuvat kehittämistarpeet ja -toimet muuttuvassa yhteiskunnassa; lasten ja nuorten suojelun lainsäädännöllisen kokonaisuuden sekä laatusuositusten mukaisten hyvien käytäntöjen kehittäminen; ennaltaehkäisevän lasten ja nuorten suojelemisen ja varhaisen tuen käytäntöjen kehittäminen; lastensuojelutyön avo- ja sijaishuollon palvelut kehittyvinä ja saavutettavina käytäntöinä; lasten ja nuorten osallisuuden huomioiminen ja kehittäminen lasten suojelun palveluissa.
Assessment criteria, satisfactory (1)
•Opiskelija käyttää sujuvasti käsitteitä, jotka liittyvät lasten ja nuorten suojelun tehtävän lainsäädännölliseen kokonaisuuteen sekä tunnistaa näiden pohjalta syntyvän jäsennyksen lasten suojelusta yhteiskunnallisena tehtävänä ja toimintana. •Opiskelija tunnistaa lasten ja nuorten suojelun tehtäviin ja työkäytäntöihin liittyviä kehityshaasteita eri toimintaympäristöissä ja niiden rajapinnoilla. •Opiskelija kuvaa kehittämiskohteita koskien eri toimijoiden työtehtäviä, rooleja, yhteistyötä sekä palvelujen saavutettavuutta lasten ja nuorten suojelun ennaltaehkäisevien, kuntouttavien sekä korjaavien toimien kokonaisuudessa. •Opiskelija tunnistaa aiheeseen liittyvät keskeiset kotimaiset ja kansainväliset lähdeaineistot ja käyttää näitä tietoperustana.
Assessment criteria, good (3)
•Opiskelija käyttää asiantuntevasti käsitteitä, jotka liittyvät lasten ja nuorten suojelun tehtävän lainsäädännölliseen kokonaisuuteen sekä erittelee monipuolisesti näiden pohjalta syntyvää jäsennystä lasten suojelusta yhteiskunnallisena tehtävänä ja toimintana. •Opiskelija jäsentää monipuolisesti lasten suojelun tehtäviin ja työkäytäntöihin liittyviä kehityshaasteita eri toimintaympäristöissä ja niiden rajapinnoilla. •Opiskelija erittelee monipuolisesti ja kriittisesti argumentoiden sitä, miten kehitetään eri toimijoiden työtehtäviä, rooleja, yhteistyötä sekä palvelujen saavutettavuutta lasten ja nuorten suojelun ennaltaehkäisevien, kuntouttavien sekä korjaavien toimien kokonaisuudessa. •Opiskelija käyttää monipuolisesti valittuja aiheeseen liittyviä keskeisiä kotimaisia ja kansainvälisiä lähdeaineistoja ja käyttää näitä tietoperustana.
Assessment criteria, excellent (5)
•Opiskelijalla on syvälliset ja laaja-alaiset tiedot käsitteistä, jotka liittyvät lasten ja nuorten suojelun tehtävän lainsäädännölliseen kokonaisuuteen, ja hän analysoi monipuolisesti ja kriittisesti näiden pohjalta syntyvää jäsennystä lasten suojelusta yhteiskunnallisena tehtävänä ja toimintana. •Opiskelija analysoi monipuolisesti ja syvällisesti lasten ja nuorten suojelun tehtäviin ja työkäytäntöihin liittyviä kehityshaasteita eri toimintaympäristöissä ja niiden rajapinnoilla. •Opiskelija soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti argumentoiden tehtyä analyysiä kehittäessään eri toimijoiden työtehtäviä, rooleja, yhteistyötä sekä palvelujen saavutettavuutta lasten ja nuorten suojelun ennaltaehkäisevien, kuntouttavien sekä korjaavien toimien kokonaisuudessa. •Opiskelija käyttää ja soveltaa kriittisesti ja analyyttisesti valittua kotimaista ja kansainvälistä lähdeaineistoa asiantuntevasti ja monipuolisesti.
Materials
Oppimateriaalit löytyvät kaikki SAMKin verkosta Moodle-oppimisalustalta.
Further information
Tämä toteutus on tarkoitettu SAMKissa niille opiskelijoille, jotka suorittavat sosiaalialan (Ylempi AMK) ammattikorkeakoulututkintoa ja eivät ole jostain syystä suorittaneet tätä kokonaisuutta valintakokeessa. Lisäksi tällä opintojaksolla on Diakoniammattikorkeakoulun (ylempi AMK) opiskelijoille varattuna 10 paikkaa.