Varhaiskasvatuksen pedagogiset sekä lapsi- ja perhetyön menetelmätLaajuus (5 op)
Tunnus: VAR0305A20S
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tuntee varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan keskeiset tavoitteet ja sisällöt (oppimisen alueet) sekä niissä käytettäviä menetelmiä
- osaa arvioida ja kehittää vuorovaikutuksellisia, ohjauksellisia ja pedagogisia taitojaan perheiden kanssa tehtävässä työssä
- osaa tukea lapselle ominaista toimintaa, leikkiä
Sisältö
- varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan tavoitteet ja sisällöt (oppimisen alueet)
- varhaiskasvatuksen pedagogisessa toiminnassa käytettävät menetelmät ja pedagogisen toiminnan arviointi
- lasten sekä perheiden parissa tehtävässä työssä käytettävät menetelmät ja työn arviointi
- vuorovaikutukselliset, ohjaukselliset ja pedagogiset taidot ja niiden kehittäminen
- lapsen leikin rikastaminen
Esitietovaatimukset
Edellyttää varhaiskasvatustyön peruskäsitteiden ja toimintaympäristöjen tuntemusta
Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
31.03.2025 - 04.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettaja
- Satu Keisala
- Marjaana Marttila-Ojala
Ryhmät
-
HKI-S23sosHKI-S23sos
-
DiakDiak yhteinen
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan keskeiset tavoitteet ja sisällöt (oppimisen alueet) sekä niissä käytettäviä menetelmiä
- osaa arvioida ja kehittää vuorovaikutuksellisia, ohjauksellisia ja pedagogisia taitojaan perheiden kanssa tehtävässä työssä
- osaa tukea lapselle ominaista toimintaa, leikkiä
Sisältö
- varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan tavoitteet ja sisällöt (oppimisen alueet)
- varhaiskasvatuksen pedagogisessa toiminnassa käytettävät menetelmät ja pedagogisen toiminnan arviointi
- lasten sekä perheiden parissa tehtävässä työssä käytettävät menetelmät ja työn arviointi
- vuorovaikutukselliset, ohjaukselliset ja pedagogiset taidot ja niiden kehittäminen
- lapsen leikin rikastaminen
Opetusmenetelmät
YDINSISÄLLÖT
• varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan tavoitteet ja sisällöt (oppimisen
alueet)
• varhaiskasvatuksen pedagogisessa toiminnassa käytettävät menetelmät ja
pedagogisen toiminnan arviointi
• lasten sekä perheiden parissa tehtävässä työssä käytettävät menetelmät ja
työn arviointi
• vuorovaikutukselliset, ohjaukselliset ja pedagogiset taidot ja niiden
kehittäminen
• lapsen leikin rikastaminen
Oppimateriaalit
Sainio, T., Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. (2020). Näin tuet lapsen itsesäätelyä: Hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. PS-kustannus.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla on käytössä Diakin yleiset uusintenttipäivät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.
Esitietovaatimukset
Edellyttää varhaiskasvatustyön peruskäsitteiden ja toimintaympäristöjen tuntemusta
Lisätietoja opiskelijoille
Tutustu varhaiskasvatuksen sosionomin suuntaaviin opintoihin videon kautta: https://www.youtube.com/watch?v=zr0JXfT9M-A
Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija
'osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogista toimintaa lapselle ja lapsiryhmälle varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet huomioiden
'osaa rakentaa lapsille yhteisöllisiä ja osallistavia oppimisympäristöjä
'tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat ja velvoittavat asiakirjat sekä lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
'osaa tehdä sitoutuneesti kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
'osaa toimia kulttuuri- ja katsomussensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä
'tuntee varhaiskasvatuksen merkityksen ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä.
'osaa tunnistaa kasvun ja kehityksen häiriöitä sekä osaa varhaisen puuttumisen käytäntöjä
'tietää ja osaa soveltaa erilaisia tukitoimia lapsen kehityksen ja oppimisen
tukemisessa
'osaa ohjata ja tukea lasta yhdessä perheen kanssa kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa lapsen kehitystasoon vastaten ja sitä vahvistaen
'tuntee lasten sosioemotionaalisen kehityksen ja mielenterveyden perusteet
'osaa käyttää havainnointi- ja dokumentointimenetelmiä
'osaa työskennellä monialaisissa lapsi- ja perhetyön ammatillisissa ryhmissä keskeisten yhteistyötahojen kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
luento-opetus
menetelmäkansion rakentaminen, arviointi hyv- hyl
kasvatusyhteistyötehtävä, arviointi 1-5
Arviointiasteikko
0-5
Ajoitus
11.11.2024 - 13.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Satu Keisala
- Marjaana Marttila-Ojala
Ryhmät
-
HKI-S24sosvakaAVOINAvoin amk - Sosionomikoulutus
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan keskeiset tavoitteet ja sisällöt (oppimisen alueet) sekä niissä käytettäviä menetelmiä
- osaa arvioida ja kehittää vuorovaikutuksellisia, ohjauksellisia ja pedagogisia taitojaan perheiden kanssa tehtävässä työssä
- osaa tukea lapselle ominaista toimintaa, leikkiä
Sisältö
- varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan tavoitteet ja sisällöt (oppimisen alueet)
- varhaiskasvatuksen pedagogisessa toiminnassa käytettävät menetelmät ja pedagogisen toiminnan arviointi
- lasten sekä perheiden parissa tehtävässä työssä käytettävät menetelmät ja työn arviointi
- vuorovaikutukselliset, ohjaukselliset ja pedagogiset taidot ja niiden kehittäminen
- lapsen leikin rikastaminen
Esitietovaatimukset
Edellyttää varhaiskasvatustyön peruskäsitteiden ja toimintaympäristöjen tuntemusta
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ajoitus
11.11.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettaja
- Tarja Isomäki
- Mari Nieminen
Ryhmät
-
A54sosA54sos
-
I54sosI54sos
-
A52sosvA52sosv
-
F54sosF54sos
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan keskeiset tavoitteet ja sisällöt (oppimisen alueet) sekä niissä käytettäviä menetelmiä
- osaa arvioida ja kehittää vuorovaikutuksellisia, ohjauksellisia ja pedagogisia taitojaan perheiden kanssa tehtävässä työssä
- osaa tukea lapselle ominaista toimintaa, leikkiä
Sisältö
- varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan tavoitteet ja sisällöt (oppimisen alueet)
- varhaiskasvatuksen pedagogisessa toiminnassa käytettävät menetelmät ja pedagogisen toiminnan arviointi
- lasten sekä perheiden parissa tehtävässä työssä käytettävät menetelmät ja työn arviointi
- vuorovaikutukselliset, ohjaukselliset ja pedagogiset taidot ja niiden kehittäminen
- lapsen leikin rikastaminen
Opetusmenetelmät
YDINSISÄLLÖT
• varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan tavoitteet ja sisällöt (oppimisen
alueet)
• varhaiskasvatuksen pedagogisessa toiminnassa käytettävät menetelmät ja
pedagogisen toiminnan arviointi
• lasten sekä perheiden parissa tehtävässä työssä käytettävät menetelmät ja
työn arviointi
• vuorovaikutukselliset, ohjaukselliset ja pedagogiset taidot ja niiden
kehittäminen
• lapsen leikin rikastaminen
Oppimateriaalit
Sainio, T., Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. (2020). Näin tuet lapsen itsesäätelyä: Hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. PS-kustannus.
Löytyy myös e-kirjana.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla on käytössä Diakin yleiset uusintenttipäivät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.
Esitietovaatimukset
Edellyttää varhaiskasvatustyön peruskäsitteiden ja toimintaympäristöjen tuntemusta
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija
'osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogista toimintaa lapselle ja lapsiryhmälle varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet huomioiden
'osaa rakentaa lapsille yhteisöllisiä ja osallistavia oppimisympäristöjä
'tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat ja velvoittavat asiakirjat sekä lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
'osaa tehdä sitoutuneesti kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
'osaa toimia kulttuuri- ja katsomussensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä
'tuntee varhaiskasvatuksen merkityksen ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä.
'osaa tunnistaa kasvun ja kehityksen häiriöitä sekä osaa varhaisen puuttumisen käytäntöjä
'tietää ja osaa soveltaa erilaisia tukitoimia lapsen kehityksen ja oppimisen
tukemisessa
'osaa ohjata ja tukea lasta yhdessä perheen kanssa kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa lapsen kehitystasoon vastaten ja sitä vahvistaen
'tuntee lasten sosioemotionaalisen kehityksen ja mielenterveyden perusteet
'osaa käyttää havainnointi- ja dokumentointimenetelmiä
'osaa työskennellä monialaisissa lapsi- ja perhetyön ammatillisissa ryhmissä keskeisten yhteistyötahojen kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
luento-opetus
menetelmäkansion rakentaminen, arviointi hyv- hyl
kasvatusyhteistyötehtävä, arviointi 1-5
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
11.10.2023 - 29.10.2023
Ajoitus
15.04.2024 - 19.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
- Helsinki
- Pieksämäki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Pirkko Kärkkäinen
- Marjaana Marttila-Ojala
Ryhmät
-
A53sosA53sos
-
E53sosE53sos
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan keskeiset tavoitteet ja sisällöt (oppimisen alueet) sekä niissä käytettäviä menetelmiä
- osaa arvioida ja kehittää vuorovaikutuksellisia, ohjauksellisia ja pedagogisia taitojaan perheiden kanssa tehtävässä työssä
- osaa tukea lapselle ominaista toimintaa, leikkiä
Sisältö
- varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan tavoitteet ja sisällöt (oppimisen alueet)
- varhaiskasvatuksen pedagogisessa toiminnassa käytettävät menetelmät ja pedagogisen toiminnan arviointi
- lasten sekä perheiden parissa tehtävässä työssä käytettävät menetelmät ja työn arviointi
- vuorovaikutukselliset, ohjaukselliset ja pedagogiset taidot ja niiden kehittäminen
- lapsen leikin rikastaminen
Opetusmenetelmät
YDINSISÄLLÖT
• varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan tavoitteet ja sisällöt (oppimisen
alueet)
• varhaiskasvatuksen pedagogisessa toiminnassa käytettävät menetelmät ja
pedagogisen toiminnan arviointi
• lasten sekä perheiden parissa tehtävässä työssä käytettävät menetelmät ja
työn arviointi
• vuorovaikutukselliset, ohjaukselliset ja pedagogiset taidot ja niiden
kehittäminen
• lapsen leikin rikastaminen
Oppimateriaalit
Sainio, T., Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. (2020). Näin tuet lapsen itsesäätelyä: Hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. PS-kustannus.
Löytyy myös e-kirjana.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla on käytössä Diakin yleiset uusintenttipäivät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.
Esitietovaatimukset
Edellyttää varhaiskasvatustyön peruskäsitteiden ja toimintaympäristöjen tuntemusta
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija
'osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogista toimintaa lapselle ja lapsiryhmälle varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet huomioiden
'osaa rakentaa lapsille yhteisöllisiä ja osallistavia oppimisympäristöjä
'tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat ja velvoittavat asiakirjat sekä lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
'osaa tehdä sitoutuneesti kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
'osaa toimia kulttuuri- ja katsomussensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä
'tuntee varhaiskasvatuksen merkityksen ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä.
'osaa tunnistaa kasvun ja kehityksen häiriöitä sekä osaa varhaisen puuttumisen käytäntöjä
'tietää ja osaa soveltaa erilaisia tukitoimia lapsen kehityksen ja oppimisen
tukemisessa
'osaa ohjata ja tukea lasta yhdessä perheen kanssa kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa lapsen kehitystasoon vastaten ja sitä vahvistaen
'tuntee lasten sosioemotionaalisen kehityksen ja mielenterveyden perusteet
'osaa käyttää havainnointi- ja dokumentointimenetelmiä
'osaa työskennellä monialaisissa lapsi- ja perhetyön ammatillisissa ryhmissä keskeisten yhteistyötahojen kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
luento-opetus
menetelmäkansion rakentaminen, arviointi hyv- hyl
kasvatusyhteistyötehtävä, arviointi 1-5
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.03.2023 - 19.03.2023
Ajoitus
13.11.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Koulutus
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Satu Keisala
- Marjaana Marttila-Ojala
Ryhmät
-
HKI-S23sosvakaAVOINAvoin amk - Sosionomikoulutus
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan keskeiset tavoitteet ja sisällöt (oppimisen alueet) sekä niissä käytettäviä menetelmiä
- osaa arvioida ja kehittää vuorovaikutuksellisia, ohjauksellisia ja pedagogisia taitojaan perheiden kanssa tehtävässä työssä
- osaa tukea lapselle ominaista toimintaa, leikkiä
Sisältö
- varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan tavoitteet ja sisällöt (oppimisen alueet)
- varhaiskasvatuksen pedagogisessa toiminnassa käytettävät menetelmät ja pedagogisen toiminnan arviointi
- lasten sekä perheiden parissa tehtävässä työssä käytettävät menetelmät ja työn arviointi
- vuorovaikutukselliset, ohjaukselliset ja pedagogiset taidot ja niiden kehittäminen
- lapsen leikin rikastaminen
Esitietovaatimukset
Edellyttää varhaiskasvatustyön peruskäsitteiden ja toimintaympäristöjen tuntemusta
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.03.2023 - 19.03.2023
Ajoitus
13.11.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
- Helsinki
- Pori
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Pirkko Kärkkäinen
- Sanna Ojala
- Marjaana Marttila-Ojala
Ryhmät
-
F52sosF52sos
-
A52sosA52sos
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan keskeiset tavoitteet ja sisällöt (oppimisen alueet) sekä niissä käytettäviä menetelmiä
- osaa arvioida ja kehittää vuorovaikutuksellisia, ohjauksellisia ja pedagogisia taitojaan perheiden kanssa tehtävässä työssä
- osaa tukea lapselle ominaista toimintaa, leikkiä
Sisältö
- varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan tavoitteet ja sisällöt (oppimisen alueet)
- varhaiskasvatuksen pedagogisessa toiminnassa käytettävät menetelmät ja pedagogisen toiminnan arviointi
- lasten sekä perheiden parissa tehtävässä työssä käytettävät menetelmät ja työn arviointi
- vuorovaikutukselliset, ohjaukselliset ja pedagogiset taidot ja niiden kehittäminen
- lapsen leikin rikastaminen
Opetusmenetelmät
YDINSISÄLLÖT
• varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan tavoitteet ja sisällöt (oppimisen
alueet)
• varhaiskasvatuksen pedagogisessa toiminnassa käytettävät menetelmät ja
pedagogisen toiminnan arviointi
• lasten sekä perheiden parissa tehtävässä työssä käytettävät menetelmät ja
työn arviointi
• vuorovaikutukselliset, ohjaukselliset ja pedagogiset taidot ja niiden
kehittäminen
• lapsen leikin rikastaminen
Oppimateriaalit
Sainio, T., Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. (2020). Näin tuet lapsen itsesäätelyä: Hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. PS-kustannus.
Löytyy myös e-kirjana.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla on käytössä Diakin yleiset uusintenttipäivät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.
Esitietovaatimukset
Edellyttää varhaiskasvatustyön peruskäsitteiden ja toimintaympäristöjen tuntemusta
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija
'osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogista toimintaa lapselle ja lapsiryhmälle varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet huomioiden
'osaa rakentaa lapsille yhteisöllisiä ja osallistavia oppimisympäristöjä
'tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat ja velvoittavat asiakirjat sekä lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
'osaa tehdä sitoutuneesti kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
'osaa toimia kulttuuri- ja katsomussensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä
'tuntee varhaiskasvatuksen merkityksen ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä.
'osaa tunnistaa kasvun ja kehityksen häiriöitä sekä osaa varhaisen puuttumisen käytäntöjä
'tietää ja osaa soveltaa erilaisia tukitoimia lapsen kehityksen ja oppimisen
tukemisessa
'osaa ohjata ja tukea lasta yhdessä perheen kanssa kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa lapsen kehitystasoon vastaten ja sitä vahvistaen
'tuntee lasten sosioemotionaalisen kehityksen ja mielenterveyden perusteet
'osaa käyttää havainnointi- ja dokumentointimenetelmiä
'osaa työskennellä monialaisissa lapsi- ja perhetyön ammatillisissa ryhmissä keskeisten yhteistyötahojen kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
luento-opetus
menetelmäkansion rakentaminen, arviointi hyv- hyl
kasvatusyhteistyötehtävä, arviointi 1-5
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
19.09.2022 - 09.10.2022
Ajoitus
10.04.2023 - 19.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
- Helsinki
- Pieksämäki
- Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 80
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Satu Keisala
- Pirkko Kärkkäinen
- Marjaana Marttila-Ojala
Ryhmät
-
E51sosE51sos
-
A51sosA51sos
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan keskeiset tavoitteet ja sisällöt (oppimisen alueet) sekä niissä käytettäviä menetelmiä
- osaa arvioida ja kehittää vuorovaikutuksellisia, ohjauksellisia ja pedagogisia taitojaan perheiden kanssa tehtävässä työssä
- osaa tukea lapselle ominaista toimintaa, leikkiä
Sisältö
- varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan tavoitteet ja sisällöt (oppimisen alueet)
- varhaiskasvatuksen pedagogisessa toiminnassa käytettävät menetelmät ja pedagogisen toiminnan arviointi
- lasten sekä perheiden parissa tehtävässä työssä käytettävät menetelmät ja työn arviointi
- vuorovaikutukselliset, ohjaukselliset ja pedagogiset taidot ja niiden kehittäminen
- lapsen leikin rikastaminen
Opetusmenetelmät
YDINSISÄLLÖT
• varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan tavoitteet ja sisällöt (oppimisen
alueet)
• varhaiskasvatuksen pedagogisessa toiminnassa käytettävät menetelmät ja
pedagogisen toiminnan arviointi
• lasten sekä perheiden parissa tehtävässä työssä käytettävät menetelmät ja
työn arviointi
• vuorovaikutukselliset, ohjaukselliset ja pedagogiset taidot ja niiden
kehittäminen
• lapsen leikin rikastaminen
Oppimateriaalit
Sainio, T., Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. (2020). Näin tuet lapsen itsesäätelyä: Hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. PS-kustannus.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla on käytössä Diakin yleiset uusintenttipäivät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.
Esitietovaatimukset
Edellyttää varhaiskasvatustyön peruskäsitteiden ja toimintaympäristöjen tuntemusta
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija
'osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogista toimintaa lapselle ja lapsiryhmälle varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet huomioiden
'osaa rakentaa lapsille yhteisöllisiä ja osallistavia oppimisympäristöjä
'tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat ja velvoittavat asiakirjat sekä lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
'osaa tehdä sitoutuneesti kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
'osaa toimia kulttuuri- ja katsomussensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä
'tuntee varhaiskasvatuksen merkityksen ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä.
'osaa tunnistaa kasvun ja kehityksen häiriöitä sekä osaa varhaisen puuttumisen käytäntöjä
'tietää ja osaa soveltaa erilaisia tukitoimia lapsen kehityksen ja oppimisen
tukemisessa
'osaa ohjata ja tukea lasta yhdessä perheen kanssa kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa lapsen kehitystasoon vastaten ja sitä vahvistaen
'tuntee lasten sosioemotionaalisen kehityksen ja mielenterveyden perusteet
'osaa käyttää havainnointi- ja dokumentointimenetelmiä
'osaa työskennellä monialaisissa lapsi- ja perhetyön ammatillisissa ryhmissä keskeisten yhteistyötahojen kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
luento-opetus
menetelmäkansion rakentaminen, arviointi hyv- hyl
kasvatusyhteistyötehtävä, arviointi 1-5
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.03.2022
Ajoitus
14.11.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
- Helsinki
- Pori
- Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettaja
- Roosa Halme
- Marjaana Marttila-Ojala
Ryhmät
-
F50sosF50sos
-
A50sosA50sos
-
A48sosvA48sosv
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan keskeiset tavoitteet ja sisällöt (oppimisen alueet) sekä niissä käytettäviä menetelmiä
- osaa arvioida ja kehittää vuorovaikutuksellisia, ohjauksellisia ja pedagogisia taitojaan perheiden kanssa tehtävässä työssä
- osaa tukea lapselle ominaista toimintaa, leikkiä
Sisältö
- varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan tavoitteet ja sisällöt (oppimisen alueet)
- varhaiskasvatuksen pedagogisessa toiminnassa käytettävät menetelmät ja pedagogisen toiminnan arviointi
- lasten sekä perheiden parissa tehtävässä työssä käytettävät menetelmät ja työn arviointi
- vuorovaikutukselliset, ohjaukselliset ja pedagogiset taidot ja niiden kehittäminen
- lapsen leikin rikastaminen
Opetusmenetelmät
luento-opetus
menetelmäkansion rakentaminen, arviointi hyv- hyl
kasvatusyhteistyötehtävä, arviointi 1-5
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla on käytössä Diakin yleiset uusintenttipäivät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.
Sisällön jaksotus
Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.
Esitietovaatimukset
Edellyttää varhaiskasvatustyön peruskäsitteiden ja toimintaympäristöjen tuntemusta
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija
osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogista toimintaa lapselle ja lapsiryhmälle varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet huomioiden
osaa rakentaa lapsille yhteisöllisiä ja osallistavia oppimisympäristöjä
tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat ja velvoittavat asiakirjat sekä lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
osaa tehdä sitoutuneesti kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
osaa toimia kulttuuri- ja katsomussensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä
tuntee varhaiskasvatuksen merkityksen ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä.
osaa tunnistaa kasvun ja kehityksen häiriöitä sekä osaa varhaisen puuttumisen käytäntöjä
tietää ja osaa soveltaa erilaisia tukitoimia lapsen kehityksen ja oppimisen
tukemisessa
osaa ohjata ja tukea lasta yhdessä perheen kanssa kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa lapsen kehitystasoon vastaten ja sitä vahvistaen
tuntee lasten sosioemotionaalisen kehityksen ja mielenterveyden perusteet
osaa käyttää havainnointi- ja dokumentointimenetelmiä
osaa työskennellä monialaisissa lapsi- ja perhetyön ammatillisissa ryhmissä keskeisten yhteistyötahojen kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija
• tuntee varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan keskeiset tavoitteet ja
sisällöt (oppimisen alueet) sekä pedagogisen toiminnan menetelmiä
• osaa arvioida ja kehittää vuorovaikutuksellisia, ohjauksellisia ja pedagogisia
taitojaan perheiden kanssa tehtävässä työssä
• osaa tukea lapselle ominaista toimintaa, leikkiä.
YDINSISÄLLÖT
• varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan tavoitteet ja sisällöt (oppimisen
alueet)
• varhaiskasvatuksen pedagogisessa toiminnassa käytettävät menetelmät ja
pedagogisen toiminnan arviointi
• lasten sekä perheiden parissa tehtävässä työssä käytettävät menetelmät ja
työn arviointi
• vuorovaikutukselliset, ohjaukselliset ja pedagogiset taidot ja niiden
kehittäminen
• lapsen leikin rikastaminen
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.01.2022 - 02.01.2022
Ajoitus
10.10.2022 - 04.11.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Satu Keisala
- Marjaana Marttila-Ojala
- Mari Nieminen
Ryhmät
-
A53sosvakaAVOINAvoin amk - Sosionomikoulutus
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan keskeiset tavoitteet ja sisällöt (oppimisen alueet) sekä niissä käytettäviä menetelmiä
- osaa arvioida ja kehittää vuorovaikutuksellisia, ohjauksellisia ja pedagogisia taitojaan perheiden kanssa tehtävässä työssä
- osaa tukea lapselle ominaista toimintaa, leikkiä
Sisältö
- varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan tavoitteet ja sisällöt (oppimisen alueet)
- varhaiskasvatuksen pedagogisessa toiminnassa käytettävät menetelmät ja pedagogisen toiminnan arviointi
- lasten sekä perheiden parissa tehtävässä työssä käytettävät menetelmät ja työn arviointi
- vuorovaikutukselliset, ohjaukselliset ja pedagogiset taidot ja niiden kehittäminen
- lapsen leikin rikastaminen
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää kaksi aikaan sidottua luentoa (tiistai klo 15-18, lukujärjestyksen mukaisesti). Opiskelu painottuu opiskelijan itsenäiseen opiskeluun, joka ohjeistetaan Diakle-oppimisympäristössä.
Opintojaksolla on kaksi oppimistehtävää; reflektoiva essee sekä menetelmäkansion rakentaminen.
Oppimateriaalit
Opintojakson kirjallisena materiaalina toimii:
Sainio, T., Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. (2020). Näin tuet lapsen itsesäätelyä: Hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. PS-kustannus.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Diakin yleiset uusintatenttipäivät ovat opintojaksolla käytössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.
Esitietovaatimukset
Edellyttää varhaiskasvatustyön peruskäsitteiden ja toimintaympäristöjen tuntemusta
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ajoitus
11.04.2022 - 20.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
- Helsinki
- Pieksämäki
- Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 300
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettaja
- Pirkko Kärkkäinen
- Marjaana Marttila-Ojala
Ryhmät
-
A49sosA49sos
-
E49sosE49sos
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan keskeiset tavoitteet ja sisällöt (oppimisen alueet) sekä niissä käytettäviä menetelmiä
- osaa arvioida ja kehittää vuorovaikutuksellisia, ohjauksellisia ja pedagogisia taitojaan perheiden kanssa tehtävässä työssä
- osaa tukea lapselle ominaista toimintaa, leikkiä
Sisältö
- varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan tavoitteet ja sisällöt (oppimisen alueet)
- varhaiskasvatuksen pedagogisessa toiminnassa käytettävät menetelmät ja pedagogisen toiminnan arviointi
- lasten sekä perheiden parissa tehtävässä työssä käytettävät menetelmät ja työn arviointi
- vuorovaikutukselliset, ohjaukselliset ja pedagogiset taidot ja niiden kehittäminen
- lapsen leikin rikastaminen
Opetusmenetelmät
luento-opetus
menetelmäkansion rakentaminen, arviointi hyv- hyl
kasvatusyhteistyötehtävä, arviointi 1-5
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla on käytössä Diakin yleiset uusintenttipäivät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.
Sisällön jaksotus
Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.
Esitietovaatimukset
Edellyttää varhaiskasvatustyön peruskäsitteiden ja toimintaympäristöjen tuntemusta
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija
osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogista toimintaa lapselle ja lapsiryhmälle varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet huomioiden
osaa rakentaa lapsille yhteisöllisiä ja osallistavia oppimisympäristöjä
tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat ja velvoittavat asiakirjat sekä lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
osaa tehdä sitoutuneesti kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
osaa toimia kulttuuri- ja katsomussensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä
tuntee varhaiskasvatuksen merkityksen ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä.
osaa tunnistaa kasvun ja kehityksen häiriöitä sekä osaa varhaisen puuttumisen käytäntöjä
tietää ja osaa soveltaa erilaisia tukitoimia lapsen kehityksen ja oppimisen
tukemisessa
osaa ohjata ja tukea lasta yhdessä perheen kanssa kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa lapsen kehitystasoon vastaten ja sitä vahvistaen
tuntee lasten sosioemotionaalisen kehityksen ja mielenterveyden perusteet
osaa käyttää havainnointi- ja dokumentointimenetelmiä
osaa työskennellä monialaisissa lapsi- ja perhetyön ammatillisissa ryhmissä keskeisten yhteistyötahojen kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija
• tuntee varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan keskeiset tavoitteet ja
sisällöt (oppimisen alueet) sekä pedagogisen toiminnan menetelmiä
• osaa arvioida ja kehittää vuorovaikutuksellisia, ohjauksellisia ja pedagogisia
taitojaan perheiden kanssa tehtävässä työssä
• osaa tukea lapselle ominaista toimintaa, leikkiä.
YDINSISÄLLÖT
• varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan tavoitteet ja sisällöt (oppimisen
alueet)
• varhaiskasvatuksen pedagogisessa toiminnassa käytettävät menetelmät ja
pedagogisen toiminnan arviointi
• lasten sekä perheiden parissa tehtävässä työssä käytettävät menetelmät ja
työn arviointi
• vuorovaikutukselliset, ohjaukselliset ja pedagogiset taidot ja niiden
kehittäminen
• lapsen leikin rikastaminen
Arviointiasteikko
0-5