Siirry suoraan sisältöön

Kirkon varhaiskasvatuksen asiantuntijuusLaajuus (5 op)

Tunnus: KVA0005A20S

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa jäsentää työn teologisia perusteita ja pedagogisen johtajuuden periaatetta sekä rakentaa omaa varhaiskasvatuksen teologiaansa
- jäsentää kasvatuksen virkojen teologisia perusteita osana omaa ammatti-identiteettiään
- tuntee uskonnonpedagogisia menetelmiä ja osaa soveltaa ja kehittää niitä lasten kanssa toimiessaan
- osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää kirkon varhaiskasvatuksen uusia työtapoja yhdessä muiden työntekijöiden kanssa
- tuntee varhaiskasvatuksen toimintaympäristöjen erityispiirteet ja osaa toimia monialaisessa yhteistyössä
- osaa tukea lapsen ja hänen perheensä osallisuutta ja toimijuutta seurakunnassa
- osaa kehittää jumalanpalvelus- ja hartauselämää yhdessä perheiden ja työntekijöiden kanssa

Sisältö

- varhaiskasvatuksen teologia, katsomuskasvatus ja pedagoginen johtajuus
- uskonnonpedagogiset menetelmät
- kirkon varhaiskasvatuksen työtavat ja niiden kehittäminen
- varhaiskasvatuksen ohjaajan asiantuntijuus, tehtävänkuvaus ja siihen liittyvät osaamistarpeet
- varhaiskasvatuksen paikalliset, alueelliset ja valtakunnalliset verkostot
- lapsen spiritualiteetti ja hengellisen kasvun tukeminen kirkossa

Ilmoittautumisaika

11.10.2023 - 29.10.2023

Ajoitus

29.01.2024 - 10.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kirkolliset tutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 111

Koulutus
  • Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettaja
  • Aino-Elina Kilpeläinen
  • Ilona Kontinen
Ryhmät
  • A52sosv
    A52sosv

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa jäsentää työn teologisia perusteita ja pedagogisen johtajuuden periaatetta sekä rakentaa omaa varhaiskasvatuksen teologiaansa
- jäsentää kasvatuksen virkojen teologisia perusteita osana omaa ammatti-identiteettiään
- tuntee uskonnonpedagogisia menetelmiä ja osaa soveltaa ja kehittää niitä lasten kanssa toimiessaan
- osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää kirkon varhaiskasvatuksen uusia työtapoja yhdessä muiden työntekijöiden kanssa
- tuntee varhaiskasvatuksen toimintaympäristöjen erityispiirteet ja osaa toimia monialaisessa yhteistyössä
- osaa tukea lapsen ja hänen perheensä osallisuutta ja toimijuutta seurakunnassa
- osaa kehittää jumalanpalvelus- ja hartauselämää yhdessä perheiden ja työntekijöiden kanssa

Sisältö

- varhaiskasvatuksen teologia, katsomuskasvatus ja pedagoginen johtajuus
- uskonnonpedagogiset menetelmät
- kirkon varhaiskasvatuksen työtavat ja niiden kehittäminen
- varhaiskasvatuksen ohjaajan asiantuntijuus, tehtävänkuvaus ja siihen liittyvät osaamistarpeet
- varhaiskasvatuksen paikalliset, alueelliset ja valtakunnalliset verkostot
- lapsen spiritualiteetti ja hengellisen kasvun tukeminen kirkossa

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa. Opintojakso sisältää luento-opetusta, lukupiirityöskentelyn, menetelmätyökalupakin kokoaminen, menetelmäseminaarin ja kirkon varhaiskasvatuksen pedagogisen kehittämisen ja johtamisen tulevaisuusverstastyöskentelyn.

Oppimateriaalit

Suoritettava oppimateriaali:

Poulter, S., Ubani, M., Laine, M., & Kallioniemi, A. (toim.) (2021) Lapsenkokoinen katsomuskasvatus. Helsinki: Lasten Keskus.

Ubani, M., Poulter, S. & Kallioniemi, A. (toim.) (2015). Uskonto lapsuuden kulttuureissa. Helsinki: Lasten keskus, s. 7-176.

LAVA-materiaali (https://evl.fi/plus/seurakuntaelama/kasvatus/lava)


Lisämateriaali:

Haapasalo, T., Petäjä, H., Vuorelma-Glad, P., Sandén, M., Pulkkinen, H., & Tahvanainen, I. (toim.) (2017). Varhaiskasvatus katsomusten keskellä. Helsinki: Lasten keskus.

Hytti, Laura & Lamminmäki-Vartia, Silja & Poulter, Salla (toim.) (2021) Tutkimusmatkoja katsomusten maailmaan – Materiaalia varhaiskasvatuksen katsomuskasvatukseen. https://urn.fi/urn:nbn:fi:oerfi-202209_00024806_7

Yli-Koski-Mustonen, S. (2019) Yhteistyötä koreittain. Seurakunta varhaiskasvatuksen, koulun ja oppilaitoksen kanssa. Helsinki: Lasten Keskus.

Kokkonen, J., (toim.) (2018). Kirkon kasvatus vuonna 2030. Kristillisen uskon välittymisen haasteita ja mahdollisuuksia. Kirkon tulevaisuusselonteko 2018. Suomen ev.-lut. kirkon julkaisuja 74. Kirkko ja toiminta. Helsinki: Kirkkohallitus.

Menetelmiin liittyvä muu aineisto

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson vaihtoehtoinen suoritustapa tarkoittaa ensisijaisesti opinnollistamista, josta on sovittava ennen opintojakson alkua vastuulehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa.

Opiskelija voi hakea opintojaksosta ahotia aikaisemmin hankitun kirkon varhaiskasvatuksen työkokemuksen ja alaan liittyvän aikaisemman koulutuksen perusteella. Ahot-päätökseen vaaditaan opintojakson tavoitteisiin liittyvää osaamista ja sen osoittamista.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla voidaan tehdä yhteistyötä Suomen ev.lut. kirkon seurakuntien kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso toteutuu 5-7 viikkoa kestävänä yhtenäisenä prosessina. Opiskelijan tulee sitoutua opintojakson etenemisaikatauluun. 1 op tarkoittaa 27 tunnin opiskelijan työpanosta.

Sisällön jaksotus

Viikko 1 Kirkon varhaiskasvatus
Viikko 2 Katsomuskasvatus
Viikot 3-5 Pedagogiset menetelmät
Viikko 6-7 Pedagoginen kehittäminen ja johtaminen

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso etenee 5-7 viikon yhtenäisenä oppimisprosessina, joka koostuu viikoittain vaihtuvista teemoista ja oppimistehtävistä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksyttyyn opintojaksosuoritukseen vaaditaan pakollinen osallistuminen seuraavilla opetuskerroilla:
1. orientaatio ja johdantoluento, 2. lukupiiripäivä, 3. katsomuskasvatus- ja pedagogiikkaluento, 4. menetelmäseminaari, 5. työelämäpaneeli, 6. kehittämisen ja johtamisen tulevaisuusverstas

Näiden lisäksi opiskelijan tulee tehdä oppimistehtävät hyväksytysti.

Arviointi perustuu DIAKin yleisiin arviointikriteereihin.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

19.09.2022 - 09.10.2022

Ajoitus

13.02.2023 - 17.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kirkolliset tutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettaja
  • Tiina Häkkinen
  • Ilona Kontinen
Ryhmät
  • A52sosv
    A52sosv

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa jäsentää työn teologisia perusteita ja pedagogisen johtajuuden periaatetta sekä rakentaa omaa varhaiskasvatuksen teologiaansa
- jäsentää kasvatuksen virkojen teologisia perusteita osana omaa ammatti-identiteettiään
- tuntee uskonnonpedagogisia menetelmiä ja osaa soveltaa ja kehittää niitä lasten kanssa toimiessaan
- osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää kirkon varhaiskasvatuksen uusia työtapoja yhdessä muiden työntekijöiden kanssa
- tuntee varhaiskasvatuksen toimintaympäristöjen erityispiirteet ja osaa toimia monialaisessa yhteistyössä
- osaa tukea lapsen ja hänen perheensä osallisuutta ja toimijuutta seurakunnassa
- osaa kehittää jumalanpalvelus- ja hartauselämää yhdessä perheiden ja työntekijöiden kanssa

Sisältö

- varhaiskasvatuksen teologia, katsomuskasvatus ja pedagoginen johtajuus
- uskonnonpedagogiset menetelmät
- kirkon varhaiskasvatuksen työtavat ja niiden kehittäminen
- varhaiskasvatuksen ohjaajan asiantuntijuus, tehtävänkuvaus ja siihen liittyvät osaamistarpeet
- varhaiskasvatuksen paikalliset, alueelliset ja valtakunnalliset verkostot
- lapsen spiritualiteetti ja hengellisen kasvun tukeminen kirkossa

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa. Opintojakso sisältää luento-opetusta, lukupiirityöskentelyn, menetelmätyökalupakin kokoaminen, menetelmäseminaarin ja kirkon varhaiskasvatuksen pedagogisen kehittämisen ja johtamisen tulevaisuusverstastyöskentelyn.

Aika ja paikka

päivitetty 30.11.2022 TH ja IK

Oppimateriaalit

Suoritettava oppimateriaali:

Poulter, S., Ubani, M., Laine, M., & Kallioniemi, A. (toim.) (2021) Lapsenkokoinen katsomuskasvatus. Helsinki: Lasten Keskus.

Ubani, M., Poulter, S. & Kallioniemi, A. (toim.) (2015). Uskonto lapsuuden kulttuureissa. Helsinki: Lasten keskus, s. 7-176.

LAVA-materiaali (https://evl.fi/plus/seurakuntaelama/kasvatus/lava)


Lisämateriaali:

Haapasalo, T., Petäjä, H., Vuorelma-Glad, P., Sandén, M., Pulkkinen, H., & Tahvanainen, I. (toim.) (2017). Varhaiskasvatus katsomusten keskellä. Helsinki: Lasten keskus.

Hytti, Laura & Lamminmäki-Vartia, Silja & Poulter, Salla (toim.) (2021) Tutkimusmatkoja katsomusten maailmaan – Materiaalia varhaiskasvatuksen katsomuskasvatukseen. https://urn.fi/urn:nbn:fi:oerfi-202209_00024806_7

Yli-Koski-Mustonen, S. (2019) Yhteistyötä koreittain. Seurakunta varhaiskasvatuksen, koulun ja oppilaitoksen kanssa. Helsinki: Lasten Keskus.

Kokkonen, J., (toim.) (2018). Kirkon kasvatus vuonna 2030. Kristillisen uskon välittymisen haasteita ja mahdollisuuksia. Kirkon tulevaisuusselonteko 2018. Suomen ev.-lut. kirkon julkaisuja 74. Kirkko ja toiminta. Helsinki: Kirkkohallitus.

Menetelmiin liittyvä muu aineisto

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson vaihtoehtoinen suoritustapa tarkoittaa ensisijaisesti opinnollistamista, josta on sovittava ennen opintojakson alkua vastuulehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa.

Opiskelija voi hakea opintojaksosta ahotia aikaisemmin hankitun kirkon varhaiskasvatuksen työkokemuksen ja alaan liittyvän aikaisemman koulutuksen perusteella. Ahot-päätökseen vaaditaan opintojakson tavoitteisiin liittyvää osaamista ja sen osoittamista.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla voidaan tehdä yhteistyötä Suomen ev.lut. kirkon seurakuntien kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso toteutuu viisi viikkoa kestävänä etenevänä prosessina. Opiskelijan tulee sitoutua opintojakson etenemisaikatauluun. 1 op tarkoittaa 27 tunnin opiskelijan työpanosta.

Sisällön jaksotus

Viikko 1 Kirkon varhaiskasvatus
Viikko 2 Katsomuskasvatus
Viikot 3-4 Pedagogiset menetelmät
Viikko 5 Pedagoginen kehittäminen ja johtaminen

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso etenee viiden viikon oppimisprosessina, joka koostuu viikoittain vaihtuvista teemoista ja oppimistehtävistä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksyttyyn opintojaksosuoritukseen vaaditaan pakollinen osallistuminen seuraavilla opetuskerroilla:
1. orientaatio ja johdantoluento, 2. lukupiiripäivä, 3. katsomuskasvatus- ja pedagogiikkaluento, 4. menetelmäseminaari, 5. työelämäpaneeli, 6. kehittämisen ja johtamisen tulevaisuusverstas

Näiden lisäksi opiskelijan tulee tehdä oppimistehtävät hyväksytysti.

Arviointi perustuu DIAKin yleisiin arviointikriteereihin.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

13.09.2021 - 05.10.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 20.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettaja
  • Tiina Häkkinen
  • Ilona Kontinen
Ryhmät
  • A48sosv
    A48sosv

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa jäsentää työn teologisia perusteita ja pedagogisen johtajuuden periaatetta sekä rakentaa omaa varhaiskasvatuksen teologiaansa
- jäsentää kasvatuksen virkojen teologisia perusteita osana omaa ammatti-identiteettiään
- tuntee uskonnonpedagogisia menetelmiä ja osaa soveltaa ja kehittää niitä lasten kanssa toimiessaan
- osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää kirkon varhaiskasvatuksen uusia työtapoja yhdessä muiden työntekijöiden kanssa
- tuntee varhaiskasvatuksen toimintaympäristöjen erityispiirteet ja osaa toimia monialaisessa yhteistyössä
- osaa tukea lapsen ja hänen perheensä osallisuutta ja toimijuutta seurakunnassa
- osaa kehittää jumalanpalvelus- ja hartauselämää yhdessä perheiden ja työntekijöiden kanssa

Sisältö

- varhaiskasvatuksen teologia, katsomuskasvatus ja pedagoginen johtajuus
- uskonnonpedagogiset menetelmät
- kirkon varhaiskasvatuksen työtavat ja niiden kehittäminen
- varhaiskasvatuksen ohjaajan asiantuntijuus, tehtävänkuvaus ja siihen liittyvät osaamistarpeet
- varhaiskasvatuksen paikalliset, alueelliset ja valtakunnalliset verkostot
- lapsen spiritualiteetti ja hengellisen kasvun tukeminen kirkossa

Opetusmenetelmät

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija:

• osaa jäsentää työn teologisia perusteita ja pedagogisia johtajuuden periaatteita sekä rakentaa omaa varhaiskasvatuksen teologiaansa
• jäsentää kasvatuksen virkojen teologisia perusteita osana omaa ammatti-identiteettiään
• tuntee uskonnonpedagogiikan menetelmiä ja osaa soveltaa niitä lasten kanssa toimiessaan
• osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää kirkon varhaiskasvatuksen uusia työtapoja yhdessä muiden työntekijöiden kanssa
• tuntee varhaiskasvatuksen toimintaympäristöjen erityispiirteet ja osaa toimia monialaisessa yhteistyössä
• osaa tukea lapsen ja hänen perheensä osallisuutta ja toimijuutta seurakunnassa
• osaa kehittää jumalanpalvelus- ja hartauselämää yhdessä perheiden ja työntekijöiden kanssa

Opintojakson ydinsisällöt ovat
• Varhaiskasvatuksen teologia, katsomuskasvatus ja pedagoginen johtajuus
• Uskonnonpedagogiikan menetelmät
• Kirkon varhaiskasvatuksen työtavat ja niiden kehittäminen
• Varhaiskasvatuksen ohjaajan asiantuntijuus, tehtävänkuvaus ja siihen liittyvät osaamistarpeet
• Varhaiskasvatuksen paikalliset, alueelliset ja valtakunnalliset verkostot
• Lapsen spiritualiteetti ja hengellisen kasvun tukeminen kirkossa.


Opiskelija perehtyy kirkon varhaiskasvatukseen, perhetoimintaan ja uskonnonpedagogisiin menetelmiin osallistumalla luento-opetukseen ja verkkokeskusteluun, perehtymällä suoritettavaan kirjallisuuteen ja oppimateriaaleihin sekä tekemällä oppimistehtäviä.

Ammatillista osaamista vahvistetaan lähi- tai verkko-opetuksen yhteydessä pidettävissä seminaareissa / workshopeissa, jossa tiimit esittelevät omat oppimistehtävänsä ja jakavat omia oppimiskokemuksiaan.

Lisäksi opiskelija osallistuu paikallisseurakunnassa messun suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Samalla opiskelija tekee havaintoja eri ikäisten lasten ja perheiden kohtaamisesta ja huomioimisesta seurakunnan tiloissa ja toiminnassa.

HUOM! Oppimistehtävien tarkemmat ohjeistukset löytyvät Diaklesta.

Oppimateriaalit

• Haapasalo Tiina, Petäjä Heljä, Vuorelma-Glad Päivi, Sandén Mirva, Pulkkinen Hanna & Tahvanainen Ilkka. (Toim.) 2017. Varhaiskasvatus katsomusten keskellä. Helsinki: Lasten keskus.
• Ubani, M., Poulter, S. & Kallioniemi, A. (toim.) (2015). Uskonto lapsuuden kulttuureissa. Helsinki: Lasten keskus.
• Valtonen, M. & Sutinen, P. (2016). Varhaiskasvatus ja perhetoiminta seurakunnissa. (Diak työelämä 6). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.
• Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016. (Määräykset ja ohjeet 2016:17). Helsinki: Opetushallitus.
• Kokkonen Jarmo (Toim.) 2018. Kirkon kasvatus vuonna 2030. Kristillisen uskon välittymisen haasteita ja mahdollisuuksia. Kirkon tulevaisuusselonteko 2018. Suomen ev.-lut. kirkon julkaisuja 74. Kirkko ja toiminta. Helsinki: Kirkkohallitus.
• Lapsivaikutusten arviointi Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa - Ohjeistus. (Suomen ev.lut.kirkon julkaisuja 21/2015. Kirkko ja toiminta.) Helsinki: Kirkkohallitus.
• Perhelähtöisen seurakunnan suuntaviivat : artikkelit tarkemmin DIAKLEssa https://evl.fi/plus/seurakuntaelama/aikuiset-ja-perhe/perhelahtoisen-seurakunnan-suuntaviivat.
• Ahtiainen, A., Paananen, T., Tiirola, K. &Tiirola, K. (2016). Jyvemmälle messuun. Helsinki: Lasten Keskus.
• Lattu, K., Kilpeläinen A-E. & Innanen, T. (2020) Kirkon varhaiskasvatus ja kotien uskontokasvatus. Teoksessa Porkka, J. & Valtonen, M. (toim.) Innostava ja kohtaava kasvatus. Kirkon kasvatuksen barometri. Kirkon tutkimuskeskuksen verkkojulkaisuja 65.
• Yli-Koski-Mustonen, S. Yhteistyötä koreittain. Seurakunta varhaiskasvatuksen, koulun ja oppilaitoksen kanssa. Lasten Keskus.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson oppimistehtävät tehdään yhteistyössä Suomen ev.lut.kirkon seurakuntien kanssa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 1 - 5.

Arviointi perustuu DIAKin yleisiin arviointikriteereihin.

Tehtävien arvioinnissa painotetaan Suomen ev.lut. kirkon toimintaympäristön ja kirkon varhaiskasvatukseen liittyvien erityiskysymysten tuntemusta sekä varhaiskasvatuksen pedagogista ja ammatillista osaamista. Lisäksi painotetaan varhaiskasvatukseen liittyvää kehittämisorientaatiota ja omaan osaamiseen liittyvää reflektointia.

Arviointiasteikko

0-5