Skip to main content

Developing the work of a parish (2cr)

Code: SEU0202A15S-3003

General information


Enrollment
01.03.2018 - 18.03.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2018 - 31.12.2018
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Oulu
Teaching languages
Finnish
Teachers
Helena Kauppila
Course
SEU0202A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization Developing the work of a parish SEU0202A15S-3003. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Objective

Opiskelija
- osaa ennakoida, suunnitella, kehittää ja arvioida oman työalan toimintaa
- tietää kirkon viran teologiset perusteet ja pohtii omaa identiteettiään kirkon työssä

Content

- seurakunnan diakoniatyön, nuorisotyön ja varhaiskasvatuksen toiminta- ja taloussuunnitelmat
- kirkon virka ja kirkon työntekijän identiteetti ja ammatillinen kasvu

Materials

Suoritettavat oppimateriaali:
- Kohtaamisen kirkko: Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020. Helsinki: Kirkkohallitus.
Saatavana verkkoaineistona
- Kirkon tulevaisuuskomitea. (2016). Kirkon tulevaisuuskomitean mietintö. Helsinki: Kirkkohallitus., 137 sivua.
Saatavana verkkoaineistona
- Kirkon tulevaisuuskomitean mietintöä taustoittava aineisto: Mietinnön liiteosa. (2016) Suomen ev.lut. kirkon julkaisuja 48. Kirkko ja toiminta: Helsinki 2016. 521 sivua (soveltuvin osin).
Saatavana verkkoaineistona
Oheiskirjallisuus:
- Kanerva, M. & Tanska, J. (toim.) 2015. Työ ja henki. Avaimia henkiseen ja hengelliseen työhyvinvointiin. Kirjapaja: Helsinki.
- Rantama, M. 2016. Taivaallinen työaika. Näkökulmia ajattomaan työhön. Edita: Helsinki.
- Syvänen, S., Tikkamäki, K., Loppela, K., Tappura, S., Kasvio, A. & Toikko, T. 2015. Dialoginen johtaminen. Avain tuloksellisuuteen, työelämän laatuun ja innovatiivisuuteen. Tampere university press: Tampere.
- Toikko, T & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere university press: Tampere.

Teaching methods

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
- osaa kehittää kirkon työtä ymmärtäen yhteiskunnallisen ja hengellisen toimintaympäristön muutokset
- osaa ennakoida, suunnitella, kehittää ja arvioida oman työalan toimintaa
- tietää kirkon viran teologiset perusteet ja pohtii omaa identiteettiään kirkon työssä.
Opintosuorituksen kuvaus:
Seurakunnan työn kehittäminen (2op) on osa Seurakuntatyön kehittäminen (5op) opintojaksoa. Kokonaisuus toteutuu niin, että kaikki osasuoritukset ohjeistetaan opiskelijoille heti jakson alussa. Opintojakson suorittaminen hyväksytysti edellyttää osallistumista orientaatiopäivään, lähiopetukseen ja seminaareihin. Opintojakson ja oppimistehtävän painopiste on tulevaisuuteen suuntautuvassa kehittämistoiminnassa. Opintojakson toteutetaan yhteistyössä kirkon eri toimijoiden kanssa (mm. hiippakunnat, DTL / KNT, kirkkohallitus, kirkolliskokouksen jäsenet jne.)
Oppimistehtävä 1 on orientoiva tehtävä, joka tehdään ennen lähiopetusta yksilötyöskentelynä.
Oppimistehtävä 2 tehdään ryhmässä tai parityönä.:
Seurakunnan toiminnan kehittäminen toimintaympäristöanalyysin, tutkimuksen, tilastojen ja strategisten asiakirjojen avulla. Opiskelijaryhmä tai -pari valitsee tarkasteltavaksi yhden seurakunnan, jonka toimintaan tutustuvat ja jonka toimintaa lähtevät arvioimaan ja kehittämään yhdessä työyhteisön kanssa. Arvioikaa, miten seurakunta on kohdannut uudet haasteet, mihin se ei näytä kiinnittävän huomiota ja mihin se painottaa toimintansa, miksi? Pohtikaa ja arvioikaa myös sitä, miten ja mihin suuntaan seurakunnan toimintaa tulisi tulevaisuudessa kehittää. Millaista tulisi seurakunnan toiminnan olla, jotta se palvelisi paikkakuntansa väestöä? Kehittämistehtävään liittyvistä havainnoista tehdään posteri, joka esitellään seminaarissa . Arvioikaa ja pohtikaa samalla sitä, millä tavalla eri ammattialojen teologinen orientaatio liittyy seurakuntatyön kehittämiseen: Millaisia merkityksiä teologisella orientaatiolla on työssä? Opintojakson päättää työnohjauksellinen seminaaripäivä, jossa reflektoidaan em. kysymyksiä ja arvioidaan omaa osaamista ja teologista itseymmärrystä.

Tehtävän tarkempi ohjeistus orientaatioluennoilla ja Moodlessa. Arvointi Hyväksytty - Hylätty - Täydennettävä.

Employer connections

Oppimistehtävä voidaan tehdä myös yhteistyössä työelämän kanssa, esim. olemalla mukana seurakunnan strategiatyöskentelyssä tai yhteisöpajan toiminnan kehittämisessä. Tehtävään liittyvä seminaari voidaan järjestää oske-pajassa, yhteisöpajassa tai seurakunnassa, jonka toimintaan kehittämistehtävä liittyy.

Completion alternatives

Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun ja vastaavan opettajan kanssa käydyn keskustelun perusteella.

Further information

AHOT
Aikaisemmat opinnot tai vahva työelämäkokemus, joissa on perehdytty erityisesti kirkon ja seurakunnan työelämän kehittämistoimintaan.

Go back to top of page