Skip to main content

Contents of reformation and the teachings of the Lutheran Church (2cr)

Code: DKT2202A15S-3004

General information


Enrollment
01.03.2018 - 18.03.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
03.09.2018 - 05.10.2018
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Pieksämäki
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
BA of Social Services, Diaconal Work
Teachers
Jari Visto
Course
DKT2202A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization Contents of reformation and the teachings of the Lutheran Church DKT2202A15S-3004. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Objective

Opiskelija
- osaa jäsentää keskiajan ja reformaation historiaa ja teologiaa sekä analysoida niiden merkitystä kristinuskon muotoutumisessa
- tuntee luterilaisen teologian keskeiset piirteet ja osaa jäsentää kirkon diakonia- ja kasvatustyötä niiden avulla

Content

- myöhäiskeskiajan ja reformaatioajan kristikunnan keskeiset kysymykset
- luterilaisen kirkon tunnustus ja oppi ja näiden vaikutus diakonian sekä kristillisen kasvatuksen teologiaan ja historiaan

Materials

KESKEN TARKENTUU!
Arffman, K. (2004). Kristinuskon historia. Helsinki: Edita. s.70-171.
Saatavuus Diakin kirjastossa.
Joko Pihkala, J. (2009). Uskoa tiedosta ja tietoa uskosta: Johdatus dogmatiikkaan. Helsinki: Edita.s. 190-254.
Tai McGrath, A. (2012) Kristillisen uskon perusteet. Johdatus teologiaan. Helsinki: Kirjapaja. s. 45-48, 65-100, 491-516, 531-544, 566-597.
Saatavuus Diakin kirjastossa.
TAI Gassmann Hendrix: Johdatus luterilaiseen tunnustukseen: sivut?
Otteita seuraavista Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuskirjoista: Augsburgin tunnustus (CA), Lutherin Iso ja Vähä Katekismus. www.evl.fi/tunnustuskirjat. Saatavuus Diakin kirjastossa.
Katekismus. Suomen Evankelis-luterilaisen kirkon kristinoppi. Hyväksytty kirkolliskokouksessa vuonna 1999. Helsinki: Edita.

Teaching methods

Tarkennetut tavoite- ja sisältökuvaus
-Opiskelija hahmottaa keskiajan ja reformaatiokauden merkityksen kristinuskon muotoutumisessa
- Opiskelija saa yleiskuvan Lutherin ja muiden reformaattoreiden ajattelusta, keskeisten luterilaisten tunnustuskirjojen sisällöstä ja luterilaisen opin myöhemmästä kehityksestä.
-Opiskelija tunnistaa luterilaisen uskon ja tunnustuksen ominaispiirteet kirkon kasvatus- ja diakoniatyössä.
Oppimismenetelmät: luento-opetus ja kirjatentti
Luento-opetuksen sisällä voidaan toteuttaa pienimuotoisia ryhmätehtäviä, joihin ei kuitenkaan sisälly arvioitavaa kirjallista tuotosta.
Kotitentti
Tentittävät teokset ks. Oppimateriaali alla.
Tentti voidaan toteuttaa joko pitkäkestoisena kotitenttinä tai ryhmä/akvaariotenttinä. Kotitentissä tenttikirjoja ja muuta aineistoa voi vapaasti käyttää.

Completion alternatives

KESKEN TARKENTUU!
Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun mukaan.
Keskeinen vaihtoehtoinen suoritustapa on
Tentti
Tentittävät teokset
•Arffman, Kaarlo (2009): Kristinuskon historia, Helsinki: Edita. S. 70-171.
•Pihkala, Juha (2009): Uskoa tiedosta ja tietoa uskosta. Johdatus dogmatiikkaan. Helsinki: Edita. S. 190-254.
•Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuskirjoista Augsburgin tunnustus (CA) ja Lutherin Iso ja Vähä Katekismus www.evl.fi/tunnustuskirjat.

Further information

AHOT
Yliopistolliset teologian perusopinnot (kirkkohistoria ja dogmatiikka)

Go back to top of page