Skip to main content

Professional development tools in the field I (3cr)

Code: AMM0103A15S-3010

General information


Enrollment
04.09.2017 - 10.09.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
15.01.2018 - 31.05.2018
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
EDUCATION
Campus
Pieksämäki
Teaching languages
Finnish
Teachers
Atte Kollanus
Tuija Rönkä
Course
AMM0103A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization Professional development tools in the field I AMM0103A15S-3010. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Objective

Opiskelija
- tuntee tiedon eri lajeja
- tunnistaa tiedontarpeensa ja osaa hakea ja käyttää oman alansa tutkimustietoa
- tietää sosiaali-, terveys- ja kirkon alan tieteellisen ajattelun ja työelämän kehittämisen periaatteita
- tuntee työelämälähtöistä kehittämistutkimusta
- tuntee tutkimus-, projekti- ja tuotekehitystyön perusteet
- tuntee tutkimuskirjoittamisen perusteet ja tutkimusraportin tekstilajina

Content

- tiedonkäsitykset ja tiedonlajit
- tiedonlähteet, tietokannat ja lähdekritiikki
- kehittämistutkimus
- tutkimus-, projekti- ja tuotekehityksen perusteet
- tutkimusraportti tekstilajina

Materials

Goodson, L., & Phillimore, J. (eds.) (2012). Community research for participation: From theory to method. Bristol: Policy.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Tiihonen, A., Rovio, E. & Syrjälä, L. (toim.) (2007 tai uudempi). Toiminnasta tietoon: Toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat (2. tark. p.). Helsinki: Kansanvalistusseura.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Hyväri, S. & Laine, T. (2012). Osallistavan kehittämisen perusteita. Teoksessa Kotila, H. & Mutanen, A. (toim.), Käytäntöä tutkimassa (s. 48-62). (Haaga-Helian julkaisusarja. Puheenvuoroja, 2/2012). Helsinki: Haaga-Helia ammattikorkeakoulu.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Keskitalo, E. (2015). Osallistava tutkimus ja kehittäminen ylempien ammattikorkeakoulututkintojen TKI-toiminnan viitekehyksenä. Teoksessa Gothoni, R., Hyväri, S.& Vuokila-Oikkonen, P.(toim.), Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 191-204). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 60). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
Piirainen, K. & Kettunen, A.. (2015). Arviointitutkimus ja kehittävä arviointi ammattikorkeakoulussa. Teoksessa Gothoni, R., Hyväri, S.& Vuokila-Oikkonen, P.(toim.), Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 263-272). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 60). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
Vuokila-Oikkonen P. & Hyväri S. 2015. Toimijoita osallstava kehittämisprosessi - esimerkkinä Oulun mielenyterveyspalvelujen rajapintatyön mallintaminen. Teoksessa Gothoni, R., Hyväri, S.& Vuokila-Oikkonen, P.(toim.), Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 60-80). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 60). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona

Teaching methods

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Ydinsisällöt
-tiedonkäsitykset ja tiedonlajit
-tiedonlähteet, tietokannat ja lähdekritiikki
-kehittämistutkimus
-tutkimus-, projekti- ja tuotekehityksen perusteet
-tutkimusraportti tekstilajina
Opiskelija
-hallitsee tutkimus-, projekti- ja tuotekehitystyön perusteet ja suhteen tiedon eri lajeihin
-tuntee osallistavan kehittämisen keskeiset käsitteet ja prosessin sekä osaa soveltaa niitä suhteessa tiedon tarpeeseen
-tuntee tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) Diakissa osaa sen puitteissa soveltaa sosiaali-, terveys- ja kirkon alan tieteellistä ajattelua
-ymmärtää arvioinnin peruskäsitteet ja arvioinnin merkityksen työelämälähtöisessä kehittämistutkimuksessa
-osaa tunnistaa, tulkita ja analysoida tutkimuskirjoittamisen eri tekstilajeja tuntee tutkimuskirjoittamisen perusteet
Opintosuorituksen kuvaus:
Lähipäivä opintojakson alussa (orientaatio, tehtävät ja aikataulut; osallistavan kehittämisen peruskäsitteet ja prosessi; informaatikon luento/työpaja & informaatiolukutaidon osaamiskoe) Oppimista tukevat tallenteet oppimisalustalla
Tiedot Diakin hankkeista ja työelämäkumppanuksista Diakin ulkoisilla nettisivuilla
Prosessi
1) Opiskelijaryhmä (esim. 4 opiskelijaa) valitsee työelämästä yhteistyökumppanuuden.
2) Ryhmä määrittelee edellisen perusteella (a) kohderyhmän (esim. lapset ja nuoret, aikuisten kanssa tehtävä työ, ikäihmiset) sekä (b) lähestymistavan / ammatillisen menetelmän (esim. ennaltaehkäisevä työ / korjaava työ).
3) Ryhmä työstää työelämälähtöisen tehtävän.
4) Työvälineitä tehtävää varten löytyy tiedonhaun ohjeistuksesta ja tuote-, hanke-, palvelu,- ja liikeideasivuilta.
5) Hanke-, tuote- palvelu- tai liikeidea tallennetaan oppimisalustalle jossa sitä kommentoi vastuuopettaja ja suomen kielen lehtori. Opintojakson vastuuopettaja valitsee erillisten kriteerien mukaan innovaatiset hanke-, tuote-, palvelu tai liikeideat ja ko. opiskelija tiimit voivat tallentaa tekstit OSKE -blogiin.

Employer connections

Opintojaksojen (AMM01 tai AMM02) aikana opiskelija tutustuu Diakin OSKE- ja Yhteisöpajoihin.

Completion alternatives

Opiskelija soveltaa osallistavan kehittämisen käsitteistöä ja prosessia Diakin hankkeessa tai työelämäyhteistyössä käyttäen opintojakson kirjallisuutta ja materiaaleja. Opiskelija osoittaa tuntevansa Diakin opinnäytetyöprosessin. Opiskelija esittelee ja perustelee oman, Diakin hankkeeseen tai työelämäkumppanuuteen jo hyväksytyn opinnäytetyöideansa.

Further information

AHOT: Toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käytävän HOPS-keskustelun sekä diakonia-ammattikorkeakoulun ahot-käytäntöjen mukaisesti.
AHOT -prosessissa opiskelijan on osoitettava
1) tuntevansa Diakin hankkeet ja työelämäkumppanuudet
2) ymmärtävänsä Diakin opinnäytetyökäytännöt (OSKE -pajat, opinnäytetöiden julkaiseminen)
3) kykenevänsä muotoilemaan tuote-, hanke-, palvelu- tai liikeidean

Go back to top of page