Skip to main content

Foundations of professional multicultural work (2cr)

Code: MMK0202A15S-3003

General information


Enrollment
02.12.2017 - 31.12.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
15.01.2018 - 16.02.2018
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Pieksämäki
Teaching languages
Finnish
Teachers
Seija Utriainen
Course
MMK0202A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization Foundations of professional multicultural work MMK0202A15S-3003. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Objective

Opiskelija
- tunnistaa oman kulttuuri-identiteettinsä, omia asenteita ja ennakkoluuloja sekä kehittää omaa kulttuurisensitiivistä työotetta
- tuntee moninaisia ja monikulttuurisia työ- ja toimintaympäristöjä sekä verkostoja
- tunnistaa rasismin ja syrjinnän eri muotoja osaa toimia niiden vähentämiseksi ja ehkäisemiseksi

Content

- moninaiset ja monikulttuuriset työympäristöt
- kulttuurisensitiivisyys ja ammatillinen reflektio
- rasismin ja syrjinnän eri muodot, ehkäisy ja vähentäminen

Materials

-Keskinen, S., Rastas, A., Tuori, S., & Rastas, A. (2009). En ole rasisti, mutta.: Maahanmuutosta, monikulttuurisuudesta ja kritiikistä. Tampere: Vastapaino.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
-Törmä, S., Huotari, K., Tuokkola, K. & Pitkänen S. (2014). Ikäihmisten moninaisuus näkyväksi. Selvitys vähemmistöihin kuuluvien ikääntyneiden henkilöiden kokemasta syrjinnästä sosiaali- ja terveyspalveluissa. (Sisäministeriön julkaisu 14/2014). Helsinki: Sisäasiainministeriö. Saatavilla http://www.intermin.fi/julkaisu/142014?docID=54138
-ajankohtainen tutkimuskirjallisuus (joista valitaan yksi teos tai artikkeleita)

Teaching methods

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
kulttuurisensitiivinen työote ja sen kehittäminen moninaisissa, monikulttuurisissa työ- ja toimintaympäristöissä ja verkostoissa:
-kulttuuritietoisuus: omat asenteelliset, uskonnolliset ja kulttuuriset lähtökohdat ammatillisessa työssä
-yhdenvertaisuus, kulttuurikompetenssi sekä kulttuurien välinen vuorovaikutus ja viestintä
-ihmisoikeuksia puolustava työote: yhdenvertaisen kohtelun tunnistaminen ja edistäminen, rasismin ja syrjinnän vastustamisen keinot ja konkreettinen toiminta ja toiminnan arviointi rasismin ja syrjinnän vähentämiseksi
Opintosuorituksen kuvaus
Oppimistehtävä: (ryhmätehtävä)
luennot/videotallenteet ja muu oppimistehtävää tukeva lähdemateriaali:
-kulttuurisensitiivinen työote
-ihmisoikeudet, rasismi ja syrjintä
-esimerkkejä hyvistä käytännöistä
oppimistehtävä:
-haastattelu ja toiminnallinen toteutus rasismin ja syrjinnän ehkäisystä asiakastyössä ja työyhteisössä
-yhteinen koko ryhmän työkalupakki: videoblogi
reflektio

Employer connections

TKI & OSKE: haastattelu ja osallistava työskentely työyhteisössä,OSKE-toiminta ja/tai yhteisöpajat: osallistava työskentely työyhteisössä
OSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa toteutussuunnitelmassa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat

International connections

AUTTAMISTYÖN LÄHTÖKOHDAT JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 30 OP tai muu vastaava osaaminen

Completion alternatives

yksilötehtävä: haastatteluun ja kirjallisuuteen perustuva blogikirjoitus

Qualifications

Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja silloin hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.

Further information

Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja silloin hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.
AHOT
muualla suoritetut vastaavat opinnot
työskentely rasismin ja syrjinnän vastaisessa työssä
AHOT hakemukset lehtori Ulla Siirto

Go back to top of page